Tým MRS Racing se díky výkonům Adama Koblihy loni zařadil mezi nejvážnější uchazeče o titul mistra v kategorii vozů s pohonem přední nápravy.
Ve finále v Příbrami sice stálo více štěstí na straně Egona Smékala, i post vicemistra v tabulce Mezinárodního mistrovství ČR v rally však pro valašský tým znamenal úspěch, se kterým se před sezonou nepočítalo. Špičkově připravený Renault Clio R3 a rostoucí jezdecká forma Adama Koblihy měly být zárukou, že stáj Mojmíra Juříčka nebude v bojích o stupně vítězů chybět ani v nadcházející sezoně. Jenže…
Původní týmové plány dostaly povážlivé trhliny, když se Adam Kobliha na konci minulého roku z osobních důvodů rozhodl přerušit závodní činnost. Jednalo se o rozhodnutí zcela legitimní, v zázemí MRS Racing však logicky vyvolalo otázku, kam by se mělo další působení týmu ubírat. Byl to právě Adam, který k hledání nového pilota přistoupil velmi aktivně a přišel s vlastním návrhem svého nástupce. Po dohodě s vedoucím týmu Mojmírem Juříčkem se jím stane loni druhá posádka juniorské klasifikace Jan Lunga - Ondřej Koubek. MRS Racing si tak i nadále udrží pověst stáje, která ráda angažuje mladé soutěžáky a pomáhá jim v dalším kariérním růstu. „Rád bych Adamovi poděkoval za naši dosavadní spolupráci, která vyústila v několik výborných výsledků. Jeho rozhodnutí samozřejmě respektuji, ale pokud by si to v budoucnu rozmyslel, bude v našem týmu mít otevřené dveře. Navíc jsme se domluvili, že v otázce testování a ladění auta s námi spolupráci prodlouží i do nadcházející sezony,“ tvrdí Mojmír Juříček, šéf MRS Racing teamu. „Adam jako svého nástupce doporučil Honzu Lungu, jehož výkony jsem registroval už předtím. Dohoda se zrodila poměrně rychle a nyní už Honzu najdete na dílně v montérkách, kde spolu s hlavním mechanikem připravují naše Clio R3 na novou sezonu,“ doplnil Mojmír Juříček.
Jan Lunga cílevědomě pokračuje ve šplhání po žebříčku objemových tříd. Od jeho premiéry s šestnáctistovkou hondou na Rally Vrchovina uplynuly skoro tři roky, pak následovaly starty s „enkovými“ Renaulty Clio a na konci loňské sezony absolvoval dva závody ve vozech R2. Přestup do kategorie R3 je tedy logickým vyústěním jeho postupného závodnického růstu. „Předem musím říct, že jsem na konci loňské sezony uvažoval o úplném ukončení mých aktivit v rally. Dostal jsem nabídku na velmi zajímavou práci, která se již asi nikdy nebude opakovat, nešlo to ale časově skloubit se závoděním. Posléze přišla nabídka, jestli bych nechtěl Adama nahradit. Jelikož jsem závodům doposud věnoval naprosto vše, tak příležitost závodění v autě skupiny R3 nešlo odmítnout, navíc jsem dostal nabídku, abych se o přípravu clia, se kterým budeme s Ondrou závodit, staral. Za tuto možnost jsem moc rád, neboť dle mého názoru by jezdec, pokud chce z auta dostat co nejvíc, měl dopodrobna znát jeho technickou stránku. Tím pádem se mi k této možnosti otevřely dveře. Přes zimu jsem měl na starost kompletní repasi auta, což se myslím zdárně povedlo. V týmu lidí kolem Míry Jandíka se pořád učím, je to skvělá zkušenost,“ nastínil okolnosti svého vstupu do týmu 24letý pilot z Hodonína.
Jana Lungu, spolujezdce Ondřeje Koubka a celý tým MRS Racing letos čeká kompletní účast v Mistrovství ČR v rally, kterou zpestří dva testovací starty v Rally Sprint Sérii. Na závěr roku by si pak nově složený „mančaft“ rád nadělil dárek v podobě zahraničního startu. Jelikož bude sezona 2015 pro jihomoravskou posádku premiérová ve voze skupiny A, je zatím předběžné mluvit o konkrétních ambicích. Zvláště, když Honzu s Ondrou první kontakt s cliem teprve čeká. „S autem jsem zatím neměl možnost se svézt, pouze loni několikrát na testech vedle Adama. Už se ale těším, až si ho vyzkouším, protože je to podle mě ta správná závodnička. Co jsem se zatím ptal, tak mi bylo řečeno, že je to skoro stejné jako R2, jen to jede stejně rychle po rovině i do kopce (smích). Samozřejmě to beru s rezervou. Zatím se věnuji přípravě po fyzické stránce. Navíc se mi přes zimu konečně podařilo vyřešit vleklé problémy po úrazu se zády, což mi velmi pomohlo. V brzké době by měl proběhnout první test, po němž budeme o něco chytřejší. V rámci testu před Šumavou bychom se měli ukázat i na Valašské rally,“ informuje Honza Lunga.
A s jakou taktikou nová posádka týmu MRS Racing do prvních závodů sezony vstoupí? „Taktika pro Valašku bude jasná - soustředit se pouze na svůj výkon a nesledovat soupeře. Přeci jen, s auty kategorie R jsem toho najezdil docela málo a pořád si budu zvykat. Na Šumavu se moc těším, ale mám z ní velký respekt. Bude to, dá se říct, pro nás nový závod. Loni jsme tam sice startovali, ale během první etapy jsme měli technické problémy a hned druhý den ráno jsme museli odstoupit. Tratě jsou tam z mého pohledu nejvíc zrádné z celého „mistráku“. Hlavní proto opět bude přijet do cíle, posbírat další zkušenosti a snažit se postupně zrychlovat a přibližovat se těm nejlepším. Údajně by letos mohla být široká konkurence, což by bylo super. Je mi jasné, že budeme pod určitým tlakem, když v týmu nahrazuji právě Adama. Plnohodnotně ho nahradit je pro mě kvůli menším zkušenostem zatím nereálné, budeme se ale snažit a uděláme maximum pro to, abychom zlobili nejrychlejší „dvoukolky“. Důvěru v nás vloženou nechceme zklamat,“ uzavřel předsezonní povídání letošní černý kůň hodnocení „dvoukolek“.
Na závěr připomeňme, že první příležitost vidět v akci spojení Lunga – Koubek – Clio R3 obstará Valašská rally s centrem ve Valašském Meziříčí, která se uskuteční v sobotu 11. dubna.
Text: Jiří Dokulil
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.