ROZHOVOR: Nejpočetnější flotilu závodních vozů vysílá na tratě českých soutěží již řadu let stáj Sparrow Racing. Nyní, v době předsezónních očekávání a otazníků, byl tedy ideální čas sejít se s manažerem tohoto týmu Tomášem Hrabcem a popovídat si o tom, co se u nich na letošek chystá, stejně jako zavzpomínat na loňskou sezonu. A bylo o čem povídat, včetně jednoho opravdu unikátního vozu, který pro letošek přibyl do týmových dílen.
Ahoj Tomáši, tak jak u Vás probíhají přípravy na sezonu 2015?
Přípravy probíhají standardně, což znamená, že na všech vozech našeho vozového parku probíhají repase hlavních komponentů, aby měla všechna vozidla do začátku sezony zrepasované motory, převodovky a tlumiče. Kromě toho se řeší kosmetické záležitosti na karosériích a laku vozů, které vozy utrpěly během náročné sezony, a na které není mezi závody tolik času. S tím souvisí samozřejmě i úpravy designu a polepů vozů.
Jaké jsou u Vás pro nastávající sezonu novinky?
Zakoupili jsme druhý vůz Peugeot 208 VTi R2 a od podzimu řešíme s Michalem Horákem jeho starty v kompletním letošním velkém českém mistráku, počínaje Šumavou. Nově zakoupený vůz také momentálně prochází kompletní repasí, chceme mít v letošní sezoně dva identické vozy a plně srovnatelné vozy 208 VTi R2. Michala Horáka by měl tradičně navigovat jeho otec Ivan. S druhým vozem bude, stejně jako loni, bude pokračovat taktéž převážně ve velkém mistrovství Václav Dunovský.
Jaký je tedy Váš aktuální závodní vozový park?
Je to 1x Škoda Fabia S2000, 2x Peugeot 208 VTi R2, 4x nestárnoucí Honda Civic Vti a nově také 1x Škoda Fabia KIT CAR.
Cože je to poslední??? Opravdu?
Ano, je to opravdu tak, jde o jeden z vozů vyvinutých a provozovaných před deseti lety panem Brůzlem, se kterým jezdil i Jan Kopecký. Jde o kompletně zrepasovaný vůz v nejvyšší specifikaci, která byla homologována. V současnosti jde o jediný existující exemplář, který je schopen účastnit se rallyových podniků. Čili pokud by se pro něj našel zájemce o svezení, byla by to velká zajímavost nejenom pro dotyčnou posádku, ale věřím, že i pro fanoušky a diváky.
Zajímavé. Ještě mi to nedá nezeptat se, co se stalo s vaší legendární Suzuki Ignis S1600, kterou jsme dlouhá léta vídali nejenom v českých šampionátech?
Ignisek po velmi vydařených letech byl prodán zpět původnímu majiteli Martinovi Prokopovi do jeho osobní sbírky. Při prodeji nám všem ukápla i slza. Osobně doufám, že ho alespoň ještě jednou někdy uvidím v akci. Martin slíbil, že jak to bude možné, bude s ním startovat na legendách v San Marinu.
Kdo a kde všude bude tedy letos ve vašem týmu startovat?
Jak již bylo zmíněno, oba dva Peugeoty 208 VTi R2 pojedou ve velkém českém velkém mistráku, a doufám, že oba dva pojedu také ve slovenském šampionátu. Jeden Peugeot by měl jet i rakouský mistrák. Jedinou možností, kde si mohou ještě čeští piloti vyzkoušet tento vůz, jsou některé závody Rally Sprint Série, na které je vůz zatím neobsazený. Jednáme však i o startech vozu na asfaltových podnicích mistrovství světa a juniorského evropského šampionátu, ale to je samozřejmě organizačně i finančně výrazně náročnější a týmy zatím postupně naplňují své letošní rozpočty, čili tam nelze zatím nic konkrétního potvrdit.
Co se nemění, to budou starty naší týmové vlajkové lodi Škoda Fabia S2000 s Janem Jelínkem a Petrem Machů v MČR v rally. Vůz by pak měl startovat i na minimálně některých podnicích Rally Sprint Série a na vybraných podnicích slovenského mistrovství . A opět, řeší se případné zahraniční starty Fabie S2000 v rukou zahraničních posádek, ale zatím je vše v jednání.
Týmové Hondy jsou z větší části obsazené, paradoxně zatím máme více obsazený finančně náročnější velký mistrák, než levnější Rally Sprint Sérii. Ale to se samozřejmě liší soutěž od soutěže, třeba Šumavu jsou vozy ještě k dispozici. Nicméně i na tom je vidět, že Honda Civic nabízí jezdcům stále kvalitní sport za rozumné finance.
Ohlédněme se ještě na závěr v krátkosti za loňskou sezonou, jakých úspěchů se podařilo Vašim jezdcům dosáhnout a na co byste rádi navázali?
Honza Jelínek s Petrem Machů obsadili loni krásnou 5. příčku v absolutní klasifikaci MMČR v rally, přestože měli smůlu a museli hned čtyřikrát odstoupit, ať už pro havárie nebo jiné problémy. Nicméně díky čtvrtému místu z Hustopečí a zejména parádnímu bronzovému umístění ze závěrečné Příbrami se vešli do první pětky. Doufáme, že se jim letos problémy vyhnou, a pak by mohli Honza s Petrem pomýšlet ještě výše.
Vašek Dunovský, startující loni převážně s Jiřím Strossem, měl slibně nakročeno k titulu mistra ve třídě 6, ale bohužel na poslední závod už se mu nepodařilo naplnit rozpočet, takže nemohl souboj o titul dobojovat a musel se spokojit se stříbrem. Ale i tak byl se sezonou velmi spokojen. K tomu přidal celkové 5. místo v klasifikaci 2WD v MMČR. Velmi si vážíme výsledku Vény Dunovského na Barum Rally, kdy i po problémech způsobených výletem mimo trat a konkuroval nejrychlejším pilotům v juniorského šampionátu ERC a obsadil ve velmi silné evropské konkurenci výborné 6. místo v RC4.
Ceníme si výsledků talentovaného Tomáše Fuska s naším Peugeotem 208 VTi R2 ve slovenském mistrovství. Na Rally Lubeník zvítězil celkově ve dvoukolkách a ve třídě 6 a absolutně byli se spolujezdcem Jakubem Slovákem devátí. Deváté místo absolutně obsadili i v Prešově, ve třídě a ve 2WD to zde bylo stříbro, stejně jako Košicích. Čili je vidět, že Tomáš Fusko promlouval loni do výsledků slovenského šampionátu velmi výrazně.
Prosazovali se tradičně i jezdci našich Hond, musíme vyzdvihnout zejména 2. místo Davida Štefana s Ivo Říhánkem v konečné klasifikaci MMČR v rally ve třídě 9, přičemž v Hustopečích a na náročné Bohemce se podařilo Davidovi dokonce zvítězit. Hned za nimi na zaslouženém třetím místě skončili v konečné klasifikaci loňského velkého mistráku Milan Obadal s Ivo Vybíralem. Jak je vidět, ve všech kategoriích tedy budeme mít letos na co navazovat.
Máš nějaký tradiční závěrečný vzkaz?
Přeji všem jezdcům a jejich fanouškům do letošní sezony úspěch a jen příjemné zážitky, ať už budou startovat u nás, nebo jinde. Koho bude zajímat další dění v našem týmu, může sledovat www.sparrow.cz nebo náš týmový facebookový profil SPARROW RACING team (https://www.facebook.com/pages/SPARROW-RACING-team/208185855258).
Děkuji za rozhovor!
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.