ROZHOVOR: Nejpočetnější flotilu závodních vozů vysílá na tratě českých soutěží již řadu let stáj Sparrow Racing. Nyní, v době předsezónních očekávání a otazníků, byl tedy ideální čas sejít se s manažerem tohoto týmu Tomášem Hrabcem a popovídat si o tom, co se u nich na letošek chystá, stejně jako zavzpomínat na loňskou sezonu. A bylo o čem povídat, včetně jednoho opravdu unikátního vozu, který pro letošek přibyl do týmových dílen.
Ahoj Tomáši, tak jak u Vás probíhají přípravy na sezonu 2015?
Přípravy probíhají standardně, což znamená, že na všech vozech našeho vozového parku probíhají repase hlavních komponentů, aby měla všechna vozidla do začátku sezony zrepasované motory, převodovky a tlumiče. Kromě toho se řeší kosmetické záležitosti na karosériích a laku vozů, které vozy utrpěly během náročné sezony, a na které není mezi závody tolik času. S tím souvisí samozřejmě i úpravy designu a polepů vozů.
Jaké jsou u Vás pro nastávající sezonu novinky?
Zakoupili jsme druhý vůz Peugeot 208 VTi R2 a od podzimu řešíme s Michalem Horákem jeho starty v kompletním letošním velkém českém mistráku, počínaje Šumavou. Nově zakoupený vůz také momentálně prochází kompletní repasí, chceme mít v letošní sezoně dva identické vozy a plně srovnatelné vozy 208 VTi R2. Michala Horáka by měl tradičně navigovat jeho otec Ivan. S druhým vozem bude, stejně jako loni, bude pokračovat taktéž převážně ve velkém mistrovství Václav Dunovský.
Jaký je tedy Váš aktuální závodní vozový park?
Je to 1x Škoda Fabia S2000, 2x Peugeot 208 VTi R2, 4x nestárnoucí Honda Civic Vti a nově také 1x Škoda Fabia KIT CAR.
Cože je to poslední??? Opravdu?
Ano, je to opravdu tak, jde o jeden z vozů vyvinutých a provozovaných před deseti lety panem Brůzlem, se kterým jezdil i Jan Kopecký. Jde o kompletně zrepasovaný vůz v nejvyšší specifikaci, která byla homologována. V současnosti jde o jediný existující exemplář, který je schopen účastnit se rallyových podniků. Čili pokud by se pro něj našel zájemce o svezení, byla by to velká zajímavost nejenom pro dotyčnou posádku, ale věřím, že i pro fanoušky a diváky.
Zajímavé. Ještě mi to nedá nezeptat se, co se stalo s vaší legendární Suzuki Ignis S1600, kterou jsme dlouhá léta vídali nejenom v českých šampionátech?
Ignisek po velmi vydařených letech byl prodán zpět původnímu majiteli Martinovi Prokopovi do jeho osobní sbírky. Při prodeji nám všem ukápla i slza. Osobně doufám, že ho alespoň ještě jednou někdy uvidím v akci. Martin slíbil, že jak to bude možné, bude s ním startovat na legendách v San Marinu.
Kdo a kde všude bude tedy letos ve vašem týmu startovat?
Jak již bylo zmíněno, oba dva Peugeoty 208 VTi R2 pojedou ve velkém českém velkém mistráku, a doufám, že oba dva pojedu také ve slovenském šampionátu. Jeden Peugeot by měl jet i rakouský mistrák. Jedinou možností, kde si mohou ještě čeští piloti vyzkoušet tento vůz, jsou některé závody Rally Sprint Série, na které je vůz zatím neobsazený. Jednáme však i o startech vozu na asfaltových podnicích mistrovství světa a juniorského evropského šampionátu, ale to je samozřejmě organizačně i finančně výrazně náročnější a týmy zatím postupně naplňují své letošní rozpočty, čili tam nelze zatím nic konkrétního potvrdit.
Co se nemění, to budou starty naší týmové vlajkové lodi Škoda Fabia S2000 s Janem Jelínkem a Petrem Machů v MČR v rally. Vůz by pak měl startovat i na minimálně některých podnicích Rally Sprint Série a na vybraných podnicích slovenského mistrovství . A opět, řeší se případné zahraniční starty Fabie S2000 v rukou zahraničních posádek, ale zatím je vše v jednání.
Týmové Hondy jsou z větší části obsazené, paradoxně zatím máme více obsazený finančně náročnější velký mistrák, než levnější Rally Sprint Sérii. Ale to se samozřejmě liší soutěž od soutěže, třeba Šumavu jsou vozy ještě k dispozici. Nicméně i na tom je vidět, že Honda Civic nabízí jezdcům stále kvalitní sport za rozumné finance.
Ohlédněme se ještě na závěr v krátkosti za loňskou sezonou, jakých úspěchů se podařilo Vašim jezdcům dosáhnout a na co byste rádi navázali?
Honza Jelínek s Petrem Machů obsadili loni krásnou 5. příčku v absolutní klasifikaci MMČR v rally, přestože měli smůlu a museli hned čtyřikrát odstoupit, ať už pro havárie nebo jiné problémy. Nicméně díky čtvrtému místu z Hustopečí a zejména parádnímu bronzovému umístění ze závěrečné Příbrami se vešli do první pětky. Doufáme, že se jim letos problémy vyhnou, a pak by mohli Honza s Petrem pomýšlet ještě výše.
Vašek Dunovský, startující loni převážně s Jiřím Strossem, měl slibně nakročeno k titulu mistra ve třídě 6, ale bohužel na poslední závod už se mu nepodařilo naplnit rozpočet, takže nemohl souboj o titul dobojovat a musel se spokojit se stříbrem. Ale i tak byl se sezonou velmi spokojen. K tomu přidal celkové 5. místo v klasifikaci 2WD v MMČR. Velmi si vážíme výsledku Vény Dunovského na Barum Rally, kdy i po problémech způsobených výletem mimo trat a konkuroval nejrychlejším pilotům v juniorského šampionátu ERC a obsadil ve velmi silné evropské konkurenci výborné 6. místo v RC4.
Ceníme si výsledků talentovaného Tomáše Fuska s naším Peugeotem 208 VTi R2 ve slovenském mistrovství. Na Rally Lubeník zvítězil celkově ve dvoukolkách a ve třídě 6 a absolutně byli se spolujezdcem Jakubem Slovákem devátí. Deváté místo absolutně obsadili i v Prešově, ve třídě a ve 2WD to zde bylo stříbro, stejně jako Košicích. Čili je vidět, že Tomáš Fusko promlouval loni do výsledků slovenského šampionátu velmi výrazně.
Prosazovali se tradičně i jezdci našich Hond, musíme vyzdvihnout zejména 2. místo Davida Štefana s Ivo Říhánkem v konečné klasifikaci MMČR v rally ve třídě 9, přičemž v Hustopečích a na náročné Bohemce se podařilo Davidovi dokonce zvítězit. Hned za nimi na zaslouženém třetím místě skončili v konečné klasifikaci loňského velkého mistráku Milan Obadal s Ivo Vybíralem. Jak je vidět, ve všech kategoriích tedy budeme mít letos na co navazovat.
Máš nějaký tradiční závěrečný vzkaz?
Přeji všem jezdcům a jejich fanouškům do letošní sezony úspěch a jen příjemné zážitky, ať už budou startovat u nás, nebo jinde. Koho bude zajímat další dění v našem týmu, může sledovat www.sparrow.cz nebo náš týmový facebookový profil SPARROW RACING team (https://www.facebook.com/pages/SPARROW-RACING-team/208185855258).
Děkuji za rozhovor!
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?