ROZHOVOR: Nejpočetnější flotilu závodních vozů vysílá na tratě českých soutěží již řadu let stáj Sparrow Racing. Nyní, v době předsezónních očekávání a otazníků, byl tedy ideální čas sejít se s manažerem tohoto týmu Tomášem Hrabcem a popovídat si o tom, co se u nich na letošek chystá, stejně jako zavzpomínat na loňskou sezonu. A bylo o čem povídat, včetně jednoho opravdu unikátního vozu, který pro letošek přibyl do týmových dílen.
Ahoj Tomáši, tak jak u Vás probíhají přípravy na sezonu 2015?
Přípravy probíhají standardně, což znamená, že na všech vozech našeho vozového parku probíhají repase hlavních komponentů, aby měla všechna vozidla do začátku sezony zrepasované motory, převodovky a tlumiče. Kromě toho se řeší kosmetické záležitosti na karosériích a laku vozů, které vozy utrpěly během náročné sezony, a na které není mezi závody tolik času. S tím souvisí samozřejmě i úpravy designu a polepů vozů.
Jaké jsou u Vás pro nastávající sezonu novinky?
Zakoupili jsme druhý vůz Peugeot 208 VTi R2 a od podzimu řešíme s Michalem Horákem jeho starty v kompletním letošním velkém českém mistráku, počínaje Šumavou. Nově zakoupený vůz také momentálně prochází kompletní repasí, chceme mít v letošní sezoně dva identické vozy a plně srovnatelné vozy 208 VTi R2. Michala Horáka by měl tradičně navigovat jeho otec Ivan. S druhým vozem bude, stejně jako loni, bude pokračovat taktéž převážně ve velkém mistrovství Václav Dunovský.
Jaký je tedy Váš aktuální závodní vozový park?
Je to 1x Škoda Fabia S2000, 2x Peugeot 208 VTi R2, 4x nestárnoucí Honda Civic Vti a nově také 1x Škoda Fabia KIT CAR.
Cože je to poslední??? Opravdu?
Ano, je to opravdu tak, jde o jeden z vozů vyvinutých a provozovaných před deseti lety panem Brůzlem, se kterým jezdil i Jan Kopecký. Jde o kompletně zrepasovaný vůz v nejvyšší specifikaci, která byla homologována. V současnosti jde o jediný existující exemplář, který je schopen účastnit se rallyových podniků. Čili pokud by se pro něj našel zájemce o svezení, byla by to velká zajímavost nejenom pro dotyčnou posádku, ale věřím, že i pro fanoušky a diváky.
Zajímavé. Ještě mi to nedá nezeptat se, co se stalo s vaší legendární Suzuki Ignis S1600, kterou jsme dlouhá léta vídali nejenom v českých šampionátech?
Ignisek po velmi vydařených letech byl prodán zpět původnímu majiteli Martinovi Prokopovi do jeho osobní sbírky. Při prodeji nám všem ukápla i slza. Osobně doufám, že ho alespoň ještě jednou někdy uvidím v akci. Martin slíbil, že jak to bude možné, bude s ním startovat na legendách v San Marinu.
Kdo a kde všude bude tedy letos ve vašem týmu startovat?
Jak již bylo zmíněno, oba dva Peugeoty 208 VTi R2 pojedou ve velkém českém velkém mistráku, a doufám, že oba dva pojedu také ve slovenském šampionátu. Jeden Peugeot by měl jet i rakouský mistrák. Jedinou možností, kde si mohou ještě čeští piloti vyzkoušet tento vůz, jsou některé závody Rally Sprint Série, na které je vůz zatím neobsazený. Jednáme však i o startech vozu na asfaltových podnicích mistrovství světa a juniorského evropského šampionátu, ale to je samozřejmě organizačně i finančně výrazně náročnější a týmy zatím postupně naplňují své letošní rozpočty, čili tam nelze zatím nic konkrétního potvrdit.
Co se nemění, to budou starty naší týmové vlajkové lodi Škoda Fabia S2000 s Janem Jelínkem a Petrem Machů v MČR v rally. Vůz by pak měl startovat i na minimálně některých podnicích Rally Sprint Série a na vybraných podnicích slovenského mistrovství . A opět, řeší se případné zahraniční starty Fabie S2000 v rukou zahraničních posádek, ale zatím je vše v jednání.
Týmové Hondy jsou z větší části obsazené, paradoxně zatím máme více obsazený finančně náročnější velký mistrák, než levnější Rally Sprint Sérii. Ale to se samozřejmě liší soutěž od soutěže, třeba Šumavu jsou vozy ještě k dispozici. Nicméně i na tom je vidět, že Honda Civic nabízí jezdcům stále kvalitní sport za rozumné finance.
Ohlédněme se ještě na závěr v krátkosti za loňskou sezonou, jakých úspěchů se podařilo Vašim jezdcům dosáhnout a na co byste rádi navázali?
Honza Jelínek s Petrem Machů obsadili loni krásnou 5. příčku v absolutní klasifikaci MMČR v rally, přestože měli smůlu a museli hned čtyřikrát odstoupit, ať už pro havárie nebo jiné problémy. Nicméně díky čtvrtému místu z Hustopečí a zejména parádnímu bronzovému umístění ze závěrečné Příbrami se vešli do první pětky. Doufáme, že se jim letos problémy vyhnou, a pak by mohli Honza s Petrem pomýšlet ještě výše.
Vašek Dunovský, startující loni převážně s Jiřím Strossem, měl slibně nakročeno k titulu mistra ve třídě 6, ale bohužel na poslední závod už se mu nepodařilo naplnit rozpočet, takže nemohl souboj o titul dobojovat a musel se spokojit se stříbrem. Ale i tak byl se sezonou velmi spokojen. K tomu přidal celkové 5. místo v klasifikaci 2WD v MMČR. Velmi si vážíme výsledku Vény Dunovského na Barum Rally, kdy i po problémech způsobených výletem mimo trat a konkuroval nejrychlejším pilotům v juniorského šampionátu ERC a obsadil ve velmi silné evropské konkurenci výborné 6. místo v RC4.
Ceníme si výsledků talentovaného Tomáše Fuska s naším Peugeotem 208 VTi R2 ve slovenském mistrovství. Na Rally Lubeník zvítězil celkově ve dvoukolkách a ve třídě 6 a absolutně byli se spolujezdcem Jakubem Slovákem devátí. Deváté místo absolutně obsadili i v Prešově, ve třídě a ve 2WD to zde bylo stříbro, stejně jako Košicích. Čili je vidět, že Tomáš Fusko promlouval loni do výsledků slovenského šampionátu velmi výrazně.
Prosazovali se tradičně i jezdci našich Hond, musíme vyzdvihnout zejména 2. místo Davida Štefana s Ivo Říhánkem v konečné klasifikaci MMČR v rally ve třídě 9, přičemž v Hustopečích a na náročné Bohemce se podařilo Davidovi dokonce zvítězit. Hned za nimi na zaslouženém třetím místě skončili v konečné klasifikaci loňského velkého mistráku Milan Obadal s Ivo Vybíralem. Jak je vidět, ve všech kategoriích tedy budeme mít letos na co navazovat.
Máš nějaký tradiční závěrečný vzkaz?
Přeji všem jezdcům a jejich fanouškům do letošní sezony úspěch a jen příjemné zážitky, ať už budou startovat u nás, nebo jinde. Koho bude zajímat další dění v našem týmu, může sledovat www.sparrow.cz nebo náš týmový facebookový profil SPARROW RACING team (https://www.facebook.com/pages/SPARROW-RACING-team/208185855258).
Děkuji za rozhovor!
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.