V rámci Rally Bohemia 2015 bude konat hned pět podniků různého významu, od evropského přes národní a regionální až po exhibiční.
Letos již po dvaačtyřicáté se bude konat slavná Rally Bohemia. Centrem soutěže bude jako vždy město automobilům zaslíbené, Mladá Boleslav. Zde bude sídlit i servisní zázemí rally. Nemění se ani osvědčený termín o druhém červencovém víkendu. Významnou novinkou je ovšem to, že se v rámci Rally Bohemia bude konat hned pět podniků různého významu, od evropského přes národní a regionální až po exhibiční.
Na národní úrovni bude nejvýznamnější 42. ročník Rally Bohemia, který bude čtvrtým podnikem letošního kalendáře Mistrovství České republiky v rally. Rally Bohemia je tradičně jednou ze dvou nejprestižnějších a nejsledovanějších rally v České republice a nejinak tomu bude i letos. Loni skončila „Bohemka“ dokonalým hattrickem domácích vozů Škoda Fabia S2000, když posádky v pořadí Jan Kopecký – Pavel Dresler, Umberto Scandola – Guido D'Amore a Seep Wiegand – Frank Christian obsadily všechna tři místa na stupních vítězů. Uvidíme, jak to bude letos, kdy je po změně českých řádů a připuštění starších vozů specifikace WRC do národního mistrovství těžší než kdy jindy cokoliv předvídat. Sledovat soupeření vozů odlišných koncepcí, tedy nejmodernějších R5, rozšířených S2000 a starších WRC (do roku 2006), bude jistě divácky atraktivní.
Velkou premiéru při Rally Bohemia bude mít Mistrovství Evropy historických automobilů, čili FIA European Historic Sporting Rally Championship, jehož bude soutěž součástí. Letos poprvé tak budeme moci na Mladoboleslavsku a v podhůří Jizerských hor na vlastní oči spatřit nejrychlejší evropské historické vozy a posádky z nejrůznějších koutů Evropy. Věková hranice vozidel pro účast v Mistrovství Evropy historických automobilů se letos dle řádů FIA posouvá až do roku 1990. To znamená, že se na trati mohou objevit už i rychlé vozy moderní koncepce s přeplňovaným motorem a pohonem na všechna čtyři kola, jako jsou například Lancia Delta HF Integrale, Toyota Celica GT-4 první generace, Mitsubishi Galant VR4, nebo z vozů s klasickým uspořádáním BMW M3 či Ford Sierra Cosworth.
Stejně jako loni budou v rámci Rally Bohemia Historic soupeřit historické vozy a jejich posádky i v rámci Mistrovství České republiky v rally historických automobilů. Loni i v historicích podtrhli dominanci vozů Škoda na Rally Bohemia Jan Krejča s Pavlem Šárkou, když s modelem 130 LR zvítězili v historických vozidlech absolutně. Minulou Rally Bohemia Historic se naopak nepodařilo dokončit suverénu Mistrovství ČR historických automobilů posledních dvou let Jiřímu Kalistovi a jeho Subaru Legacy. Uvidíme, zda letos najde mezi historickými vozidly rovnocenného soupeře. V rámci soutěží MČR HA byla letos nově vypsána i kategorie Klasik pro vozy vyrobené v letech 1991-1996. Na start se tak budou moci v oddělené klasifikaci postavit i vozy, které dominovaly nejenom českému rallysportu v 90. letech minulého století. Za všechny můžeme jmenovat tehdy rozšířený Ford Escort RS Cosworth, Mazdu 323 GT-R nebo úspěšnou Škodu Felicia Kit Car.
Novinkou bude pro letošek zařazení Rally Bohemia do nově vzniklého polsko-německo-českého seriálu Regional Rally Cup. Mladoboleslavská soutěž tuto třídílnou sérii uzavře, když jí budou předcházet Rallye Erzgebirge v Německu a Rajd Karkonoski v Polsku konající se vždy nedaleko českých hranic.
Vozy, se kterými se posádky nemohou nebo nechtějí účastnit některé z výše uvedených soutěží, se představí v exhibiční jízdě legendárních závodních rally vozů Rally Bohemia Legend. Těmto vozům, které psaly historii světového nebo československého rallysportu, se neměří čas, ale o to více prostoru mají jejich piloti k předvedení atraktivních průjezdů, o čemž jsme se mohli přesvědčit i v minulých ročnících. Exhibiční jízdy Legend se mohou zúčastnit i jinak zapovězené nejsilnější vozy legendární skupiny B, například Audi Sport Quattro S1, Lancia Delta S4, Ford RS 2000 nebo MG Metro 6r4.
Toto je jen předběžná ochutnávka všeho, na co se budeme moci těšit při letošní 42. Rally Bohemia. Do jejího startu zatím zbývá ještě hodně času, nicméně organizační přípravy se dostávají do plného proudu již nyní. V nadcházejících měsících Vás budeme postupně informovat o dalších novinkách a zajímavostech.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?