V rámci Rally Bohemia 2015 bude konat hned pět podniků různého významu, od evropského přes národní a regionální až po exhibiční.
Letos již po dvaačtyřicáté se bude konat slavná Rally Bohemia. Centrem soutěže bude jako vždy město automobilům zaslíbené, Mladá Boleslav. Zde bude sídlit i servisní zázemí rally. Nemění se ani osvědčený termín o druhém červencovém víkendu. Významnou novinkou je ovšem to, že se v rámci Rally Bohemia bude konat hned pět podniků různého významu, od evropského přes národní a regionální až po exhibiční.
Na národní úrovni bude nejvýznamnější 42. ročník Rally Bohemia, který bude čtvrtým podnikem letošního kalendáře Mistrovství České republiky v rally. Rally Bohemia je tradičně jednou ze dvou nejprestižnějších a nejsledovanějších rally v České republice a nejinak tomu bude i letos. Loni skončila „Bohemka“ dokonalým hattrickem domácích vozů Škoda Fabia S2000, když posádky v pořadí Jan Kopecký – Pavel Dresler, Umberto Scandola – Guido D'Amore a Seep Wiegand – Frank Christian obsadily všechna tři místa na stupních vítězů. Uvidíme, jak to bude letos, kdy je po změně českých řádů a připuštění starších vozů specifikace WRC do národního mistrovství těžší než kdy jindy cokoliv předvídat. Sledovat soupeření vozů odlišných koncepcí, tedy nejmodernějších R5, rozšířených S2000 a starších WRC (do roku 2006), bude jistě divácky atraktivní.
Velkou premiéru při Rally Bohemia bude mít Mistrovství Evropy historických automobilů, čili FIA European Historic Sporting Rally Championship, jehož bude soutěž součástí. Letos poprvé tak budeme moci na Mladoboleslavsku a v podhůří Jizerských hor na vlastní oči spatřit nejrychlejší evropské historické vozy a posádky z nejrůznějších koutů Evropy. Věková hranice vozidel pro účast v Mistrovství Evropy historických automobilů se letos dle řádů FIA posouvá až do roku 1990. To znamená, že se na trati mohou objevit už i rychlé vozy moderní koncepce s přeplňovaným motorem a pohonem na všechna čtyři kola, jako jsou například Lancia Delta HF Integrale, Toyota Celica GT-4 první generace, Mitsubishi Galant VR4, nebo z vozů s klasickým uspořádáním BMW M3 či Ford Sierra Cosworth.
Stejně jako loni budou v rámci Rally Bohemia Historic soupeřit historické vozy a jejich posádky i v rámci Mistrovství České republiky v rally historických automobilů. Loni i v historicích podtrhli dominanci vozů Škoda na Rally Bohemia Jan Krejča s Pavlem Šárkou, když s modelem 130 LR zvítězili v historických vozidlech absolutně. Minulou Rally Bohemia Historic se naopak nepodařilo dokončit suverénu Mistrovství ČR historických automobilů posledních dvou let Jiřímu Kalistovi a jeho Subaru Legacy. Uvidíme, zda letos najde mezi historickými vozidly rovnocenného soupeře. V rámci soutěží MČR HA byla letos nově vypsána i kategorie Klasik pro vozy vyrobené v letech 1991-1996. Na start se tak budou moci v oddělené klasifikaci postavit i vozy, které dominovaly nejenom českému rallysportu v 90. letech minulého století. Za všechny můžeme jmenovat tehdy rozšířený Ford Escort RS Cosworth, Mazdu 323 GT-R nebo úspěšnou Škodu Felicia Kit Car.
Novinkou bude pro letošek zařazení Rally Bohemia do nově vzniklého polsko-německo-českého seriálu Regional Rally Cup. Mladoboleslavská soutěž tuto třídílnou sérii uzavře, když jí budou předcházet Rallye Erzgebirge v Německu a Rajd Karkonoski v Polsku konající se vždy nedaleko českých hranic.
Vozy, se kterými se posádky nemohou nebo nechtějí účastnit některé z výše uvedených soutěží, se představí v exhibiční jízdě legendárních závodních rally vozů Rally Bohemia Legend. Těmto vozům, které psaly historii světového nebo československého rallysportu, se neměří čas, ale o to více prostoru mají jejich piloti k předvedení atraktivních průjezdů, o čemž jsme se mohli přesvědčit i v minulých ročnících. Exhibiční jízdy Legend se mohou zúčastnit i jinak zapovězené nejsilnější vozy legendární skupiny B, například Audi Sport Quattro S1, Lancia Delta S4, Ford RS 2000 nebo MG Metro 6r4.
Toto je jen předběžná ochutnávka všeho, na co se budeme moci těšit při letošní 42. Rally Bohemia. Do jejího startu zatím zbývá ještě hodně času, nicméně organizační přípravy se dostávají do plného proudu již nyní. V nadcházejících měsících Vás budeme postupně informovat o dalších novinkách a zajímavostech.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.