O tom, že automobilové soutěže mají na Valašsku své silné kořeny a mezi nimi vyrůstají i noví jezdci, není žádných pochyb. Mezi tu mladou krev patří i tesař z Perné u Valašského Meziříčí Rostislav Kovařčík. Využili jsme zimní přestávky mezi sezónami a zašli třiatřicetiletého jezdce vyzpovídat.
Rosťo, jak tebe zlákaly automobilové soutěže, jak ses k nim propracovával?
Rostislav Kovařčík
„Už jako malý kluk jsem hltal v televizi všechny motoristické soutěže. Svým dílem přispěl i fakt, že se u nás jezdil motokros a kousek od chalupy mi vedly erzety Valašské rally. První adrenalin jsem ovšem vyplavoval na kole při bikrosových závodech. Později jsem přeskočil na motorku a chtěl zkoušet štěstí při motokrosu, ale nepříjemná havárie na dvoustopém stroji mne od závodů odradila dříve, než jsem se mohl postavit na startovní rošt závodu. Proto jsem se rozhodl postavit si motokáru a odtud již vedla cesta přímo k autům.“
Kdy jsi tedy usedl do prvního orámovaného vozu a která auta jsi vystřídal?
„V roce 1998 jsem vrkal v motokáře a dva roky nato jsem se rozhodl pro zakoupení fordu. Původně se jednalo o rallycrossové auto, které jsem si v dílně předělal, abych s ním mohl startovat na amatérských závodech do vrchu. S tímto fordem jsem jezdil čtyři roky Šíma sprinty a další čtyři roky jsem strávil v novějším, „kulatějším“ fordu. Pak přišlo zakoupení Škody Felicie, kterou jsem z civilní verze předělal do verze závodní, a to je to správné auto pro mne.“
Vzpomínal jsi Šíma sprinty, jakými úspěchy se zde můžeš pochlubit?
„Byly to závody, kde jsem sbíral zkušenosti, a vřele bych je každému začínajícímu jezdci doporučil. Samozřejmě, že i já se občas potrefil s neúspěchem, ale ty vždy přebijí úspěchy a mezi ně patří hlavně rok 2003. V tomto roce jsem obsadil 2. místo v dvoukolkách v kategorii bez omezení do 1600 ccm.“
Z Šíma sprintů jsi přeskočil do GPD Rally Drive Championship 2014…
„Je to bezesporu další pomyslný krok vzhůru do světa automobilových soutěží. V letošním roce jsem se zúčastnil vybraných závodů, přesto sezonu hodnotím velmi dobře. Původně jsem měl jisté obavy, že jako nováček udělám ostudu. Ale nakonec vše dopadlo dobře a skoro každý start jsem proměnil v pohár. Ostudu jsem tedy podle mne určitě neudělal, až na tu Kopřivnici… Takto jsem se do povědomí fanoušků rally určitě nechtěl zapsat, ale stalo se. Podařil se mi krásný dvojitý odpíchnutý kotoul, který se s námi poveze určitě hodně dlouho. Tady bych chtěl velmi poděkovat Silvestru Mikuláštíkovi za to, že nás, neznámé kluky, vzal na své závody. A dík patří i Jirkovi Strossovi, který se za nás přimluvil.“
Už máš plány pro sezonu 2015? Kde všude a s čím bychom tě mohli vidět?
„Určitě bych chtěl opět startovat na akcích, které pořádá Silvestr Mikuláštík, a v plánu je i účast na nějakém kopci v Šíma sprintu. Pokud se mi podaří sehnat peníze, rád bych nakoukl i do rallysprintů. To vše se Štěpánem Doubravským, který se nebojí číst mi noty.“
Ty a Štěpán tvoříte posádku, ale kdo další patří do vašeho týmu?
„Štěpán je dobrý spolujezdec i mechanik, takže to je taková má pravá ruka. Jinak tým tvoří kluci a holky z vesnice. V počátcích při stavbách auta se okolo nás motala spousta lidí a s felicií nám hodně pomáhali Mirek Musil a Pavel Podzemný. Postupně se vykrystalizovala parta lidí, kterou v současné době tvoří mechanici Bohumil Pobořil a Honza Doležal, týmový kuchtík je Radek Křen. Ale nerad bych opomenul další kluky a holky, kteří nám fandí a drží palce na soutěžích.“
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.