Martin Vlček s Richardem Lasevičem si na páteční vyhlášení mistrů na zámku v Holešově přišli pro poháry za druhé místo ve třídě 2, získané na tratích sprintového šampionátu. Na první sezonu ve čtyřkolce je to velmi dobrý výsledek, se kterým se zkraje roku nepočítalo. Jak se ale ubránit smíšeným pocitům, když o týden dříve na vsetínském sprintu bylo ve hře mnohem víc…
Solidní úvod sezony, výtečná prostřední část, trpký závěr. Martin s Richardem si ještě v Jeseníkách pochvalovali sérii desíti dokončených soutěží a netušili, že počínaje následujícím závodem je štěstěna opouští. O havárii v Příbrami se toho napsalo hodně - k podobným haváriím zkrátka na rally dochází a třeba takový Kris Meeke by o úskalích „cutování“ mohl vyprávět. To nejhorší však přišlo až v polovině října ve Vsetíně. Posádka Svarmetal Motorsportu se nechtěla vzdát naděje na bronz ve sprintovém šampionátu a přemíra snahy na šesté rychlostní zkoušce vyústila ve výlet mimo trať. Utkání se smrkem mělo naštěstí jen následky na technice, a tak Martin s Richardem odešli z místa nehody sice odření a potlučení, ale po svých. „Doufám, že kalich hořkosti je vypit do dna. Takové zakončení obou šampionátů jsem si nepředstavoval ani v divokých snech. Ale přes to všechno si musíme uvědomit, že jsou to jen plechy a musíme děkovat rallyovému bohu, že se nestalo nic horšího. Na tratích rychlostních zkoušek máme tisíce možností, kde udělat chybu, já udělal dvě, ale zato fatální. Je to jak říká moje žena, že když něco dělám, tak pořádně,“ vrátil se k zásadním událostem podzimní části sezony „Vlčák“.
I přes pachuť ze závěru roku je třeba konstatovat, že sezona o mnoho lépe dopadnout nemohla. Dvanáct startů Martina Vlčka a Richarda Laseviče vyústilo v osm umístění v první desítce, z toho dvakrát na stupních vítězů. Martin s Richardem jsou navíc jedinou posádkou, která se vešla do „Top 5“ v hodnocení obou českých seriálů. „Jako správní kolchozníci jsme si sice odvezli pytel brambor za čtvrtá místa ve „velkém mistráku“ celkově i ve třídě a absolutně ve sprintech, ale hrnečky za druhé místo ve třídě 2 sprintového mistrovství si jistojistě najdou své čestné místo. Vyšší ambice jsme si v průběhu sezóny určitě nedělali a za výsledek jsme moc rádi,“ zhodnotil sezonu muž na pravé sedačce – vždy usměvavý Richard Lasevič.
A jaké jsou aktuální plány do nejbližších měsíců? „V tomto roce nás čeká ještě Pražský rallysprint a milá povinnost povozit nějakou českou celebritu. Na horké sedadlo spolujezdce usedne Ruda z Ostravy, na kterého se v týmu velice těšíme a jak ho všichni známe, určitě to bude velkolepá show a legrace. V neposlední řadě také začínáme plánovat sezonu příští,“ uzavřel naše povídání Martin Vlček.
Text: Jiří Dokulil
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.