Martinu Vlčkovi s Richardem Lasevičem letos mezi českými soutěžáky patřil jeden primát. Do startu Rally Příbram byli jedinou posádkou, která se zúčastnila všech mistrovských závodů a všechny také dokončila. Na sprintu v Jeseníkách ještě nic nenasvědčovalo, že by této sérii měl být konec, v Příbrami si však posádka Svarmetal Motorsportu připsala první letošní nulu na konto.
Do kopce už prosím ne
Na Rally Jeseníky byly k mání další body do Mistrovství ČR ve sprintrally, ve kterém Martin s Richardem sahají po celoroční medaili. Jejich letošní sprintová série je ukázková (čtyři starty, čtyřikrát umístění mezi nejrychlejší čtveřicí), ale mohla by být ještě lepší, kdyby pořadatelé sprintových soutěží měli k dispozici více zatáčkovitých úseků. Právě rychlé tratě jsou totiž tím, co týmovou Fabii S2000 oproti konkurenci na silnějších speciálech WRC znatelně znevýhodňuje. Jeseníky zmíněný trend potvrdily a co víc, pořadatelé do itineráře zařadili i úsek po trati závodu do vrchu Ecce Homo – bohužel ve směru do kopce. „Spíše rychlejší charakter tratě nám moc nevyhovoval, ale čo sa dá robiť, keď máme hen ten mier... Nezbývalo nic jiného, než se s tratí popasovat a myslím, že jsme asi lépe dopadnout nemohli. Je sice hezké, že pořadatelé pokračují v tradici a po třiceti letech vrátili rally na trať závodu do vrchu, my bychom ale navrhovali načít tradici úplně novou, a to závod z vrchu. Třeba by se to trochu srovnalo. Jinak organizace a přístup pořadatelů moc fajn, počasí klaplo dle představ, z naší strany vládne spokojenost,“ zhodnotil šternberskou soutěž Richard Lasevič.
Martin Vlček s Richardem Lasevičem na Rally Jeseníky obsadili páté místo, přičemž jejich nejlepším dílčím výsledkem byl čtvrtý čas na nejtechničtější předposlední „erzetě“. Pravdou je, že z hlediska vývoje šampionátu šternberské umístění nic pozitivního nepřineslo, neboť největší soupeři soutěž dokončili před „Vlčákovou“ fabii. O konečné podobě tabulky bude muset rozhodnout závěrečný podnik ve Vsetíně, do kterého Martin s Richardem nastoupí ze třetího místa.
Když o nic nejde…
Zatímco sprintový seriál na své vyvrcholení teprve čeká, mezinárodní „mistrák“ o předešlém víkendu uzavřela rally v Příbrami. Na tuto štaci mohli Martin s Richardem nastoupit v klidu. V tabulce byli průběžně čtvrtí a posun vzhůru či dolů byl podmíněn jen velmi nepravděpodobnou shodou náhod. K těm však z nenadání začalo docházet. Jezdecká chyba na náročném Vystrkově zastavila Miroslava Jakeše a technická závada na stejném úseku stála účinkování v soutěži Romana Odložilíka. Úvahy, kolik bodů nyní Martin s Richardem potřebují, aby se dostali na třetí místo v tabulce, měly bohužel opodstatnění jen jednu jedinou „erzetu“. Na šestém testu totiž příbramská soutěž skončila i pro ně… „Co dodat, drobná chybička, kterých můžu na RZ udělat milión, ovšem tato mohla mít fatální následky na zdraví nás dvou, jakožto posádky. Naštěstí v místě nebyli diváci a škody vznikly jen na autě. Ovšem musím znovu použít slovo „fatální“, páč se mi téměř podařilo vymontovat motor z auta během nano, piko sekundy... Nejhorší na tom všem je, že jsme v průběhu závodu vůbec nemuseli riskovat, i v tomto případě se nejednalo o risk, pouze o špatně namířené auto do „katu“ v zatáčce. Když jsme nastupovali do závodu, tak jsme jeli s tím, že není, co získat, a důležité pro nás bylo v klidu dojet do cíle. Všem závodníkům je dobře známo, že právě to uvolněné závodní tempo je nejvíce nebezpečné, a to se nám taky potvrdilo. V tuto chvíli naši mechanici pracují s maximálním úsilím na tom, aby dali auto do Vsetína zpět na kola a s motorem tam, kde patří. Věřím, že se to podaří,“ zakončil svoje hodnocení lehce optimisticky „Vlčák“.
Richard Lasevič jen připomněl, že příbramská rally je pro něj zakletá a po tvrdé havárii odstupoval i v roce 2007 s Jaromírem Tomaštíkem. „Nejhorší je, že o nic vlastně nešlo, neměli jsme v podstatě co ztratit ani získat a k souboji s Jelínkem o třetí místo jsme přistupovali spíše vlažně. Zřejmě hloupá náhoda. Zbytek závodu jsme pak strávili hryzáním nehtů a sledováním výsledků, zda nás Honza Jelínek nakonec nepřeskočí v tabulce mistrovství. Potřeboval by k tomu dojet druhý absolutně a skončit druhý i v jedné z etap, což se nakonec nestalo. Čtvrté místo ve „velkém mistráku“ v první sezoně našeho účinkování s tímto vozem snad nevypadá špatně,“ snažil se hledat pozitiva Richard.
Zatímco oba členové posádky mají na zahojení modřin dostatek času, mechanikům začal po návratu z Příbrami závod s časem. Už v neděli ráno putovala karosérie na ozdravnou kůru a celý tým pracuje na plné obrátky, aby start ve Vsetíně nebyl ohrožen. Vidina třetího místa ve sprintovém seriálu je pro celý Svarmetal Motorsport velkou motivací. Zvláště, když podle předhlášených změn v předpisech nová šance na boj o medaile zřejmě nebude.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?