Martinu Vlčkovi s Richardem Lasevičem letos mezi českými soutěžáky patřil jeden primát. Do startu Rally Příbram byli jedinou posádkou, která se zúčastnila všech mistrovských závodů a všechny také dokončila. Na sprintu v Jeseníkách ještě nic nenasvědčovalo, že by této sérii měl být konec, v Příbrami si však posádka Svarmetal Motorsportu připsala první letošní nulu na konto.
Do kopce už prosím ne
Na Rally Jeseníky byly k mání další body do Mistrovství ČR ve sprintrally, ve kterém Martin s Richardem sahají po celoroční medaili. Jejich letošní sprintová série je ukázková (čtyři starty, čtyřikrát umístění mezi nejrychlejší čtveřicí), ale mohla by být ještě lepší, kdyby pořadatelé sprintových soutěží měli k dispozici více zatáčkovitých úseků. Právě rychlé tratě jsou totiž tím, co týmovou Fabii S2000 oproti konkurenci na silnějších speciálech WRC znatelně znevýhodňuje. Jeseníky zmíněný trend potvrdily a co víc, pořadatelé do itineráře zařadili i úsek po trati závodu do vrchu Ecce Homo – bohužel ve směru do kopce. „Spíše rychlejší charakter tratě nám moc nevyhovoval, ale čo sa dá robiť, keď máme hen ten mier... Nezbývalo nic jiného, než se s tratí popasovat a myslím, že jsme asi lépe dopadnout nemohli. Je sice hezké, že pořadatelé pokračují v tradici a po třiceti letech vrátili rally na trať závodu do vrchu, my bychom ale navrhovali načít tradici úplně novou, a to závod z vrchu. Třeba by se to trochu srovnalo. Jinak organizace a přístup pořadatelů moc fajn, počasí klaplo dle představ, z naší strany vládne spokojenost,“ zhodnotil šternberskou soutěž Richard Lasevič.
Martin Vlček s Richardem Lasevičem na Rally Jeseníky obsadili páté místo, přičemž jejich nejlepším dílčím výsledkem byl čtvrtý čas na nejtechničtější předposlední „erzetě“. Pravdou je, že z hlediska vývoje šampionátu šternberské umístění nic pozitivního nepřineslo, neboť největší soupeři soutěž dokončili před „Vlčákovou“ fabii. O konečné podobě tabulky bude muset rozhodnout závěrečný podnik ve Vsetíně, do kterého Martin s Richardem nastoupí ze třetího místa.
Když o nic nejde…
Zatímco sprintový seriál na své vyvrcholení teprve čeká, mezinárodní „mistrák“ o předešlém víkendu uzavřela rally v Příbrami. Na tuto štaci mohli Martin s Richardem nastoupit v klidu. V tabulce byli průběžně čtvrtí a posun vzhůru či dolů byl podmíněn jen velmi nepravděpodobnou shodou náhod. K těm však z nenadání začalo docházet. Jezdecká chyba na náročném Vystrkově zastavila Miroslava Jakeše a technická závada na stejném úseku stála účinkování v soutěži Romana Odložilíka. Úvahy, kolik bodů nyní Martin s Richardem potřebují, aby se dostali na třetí místo v tabulce, měly bohužel opodstatnění jen jednu jedinou „erzetu“. Na šestém testu totiž příbramská soutěž skončila i pro ně… „Co dodat, drobná chybička, kterých můžu na RZ udělat milión, ovšem tato mohla mít fatální následky na zdraví nás dvou, jakožto posádky. Naštěstí v místě nebyli diváci a škody vznikly jen na autě. Ovšem musím znovu použít slovo „fatální“, páč se mi téměř podařilo vymontovat motor z auta během nano, piko sekundy... Nejhorší na tom všem je, že jsme v průběhu závodu vůbec nemuseli riskovat, i v tomto případě se nejednalo o risk, pouze o špatně namířené auto do „katu“ v zatáčce. Když jsme nastupovali do závodu, tak jsme jeli s tím, že není, co získat, a důležité pro nás bylo v klidu dojet do cíle. Všem závodníkům je dobře známo, že právě to uvolněné závodní tempo je nejvíce nebezpečné, a to se nám taky potvrdilo. V tuto chvíli naši mechanici pracují s maximálním úsilím na tom, aby dali auto do Vsetína zpět na kola a s motorem tam, kde patří. Věřím, že se to podaří,“ zakončil svoje hodnocení lehce optimisticky „Vlčák“.
Richard Lasevič jen připomněl, že příbramská rally je pro něj zakletá a po tvrdé havárii odstupoval i v roce 2007 s Jaromírem Tomaštíkem. „Nejhorší je, že o nic vlastně nešlo, neměli jsme v podstatě co ztratit ani získat a k souboji s Jelínkem o třetí místo jsme přistupovali spíše vlažně. Zřejmě hloupá náhoda. Zbytek závodu jsme pak strávili hryzáním nehtů a sledováním výsledků, zda nás Honza Jelínek nakonec nepřeskočí v tabulce mistrovství. Potřeboval by k tomu dojet druhý absolutně a skončit druhý i v jedné z etap, což se nakonec nestalo. Čtvrté místo ve „velkém mistráku“ v první sezoně našeho účinkování s tímto vozem snad nevypadá špatně,“ snažil se hledat pozitiva Richard.
Zatímco oba členové posádky mají na zahojení modřin dostatek času, mechanikům začal po návratu z Příbrami závod s časem. Už v neděli ráno putovala karosérie na ozdravnou kůru a celý tým pracuje na plné obrátky, aby start ve Vsetíně nebyl ohrožen. Vidina třetího místa ve sprintovém seriálu je pro celý Svarmetal Motorsport velkou motivací. Zvláště, když podle předhlášených změn v předpisech nová šance na boj o medaile zřejmě nebude.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.