Martinu Vlčkovi s Richardem Lasevičem letos mezi českými soutěžáky patřil jeden primát. Do startu Rally Příbram byli jedinou posádkou, která se zúčastnila všech mistrovských závodů a všechny také dokončila. Na sprintu v Jeseníkách ještě nic nenasvědčovalo, že by této sérii měl být konec, v Příbrami si však posádka Svarmetal Motorsportu připsala první letošní nulu na konto.
Do kopce už prosím ne
Na Rally Jeseníky byly k mání další body do Mistrovství ČR ve sprintrally, ve kterém Martin s Richardem sahají po celoroční medaili. Jejich letošní sprintová série je ukázková (čtyři starty, čtyřikrát umístění mezi nejrychlejší čtveřicí), ale mohla by být ještě lepší, kdyby pořadatelé sprintových soutěží měli k dispozici více zatáčkovitých úseků. Právě rychlé tratě jsou totiž tím, co týmovou Fabii S2000 oproti konkurenci na silnějších speciálech WRC znatelně znevýhodňuje. Jeseníky zmíněný trend potvrdily a co víc, pořadatelé do itineráře zařadili i úsek po trati závodu do vrchu Ecce Homo – bohužel ve směru do kopce. „Spíše rychlejší charakter tratě nám moc nevyhovoval, ale čo sa dá robiť, keď máme hen ten mier... Nezbývalo nic jiného, než se s tratí popasovat a myslím, že jsme asi lépe dopadnout nemohli. Je sice hezké, že pořadatelé pokračují v tradici a po třiceti letech vrátili rally na trať závodu do vrchu, my bychom ale navrhovali načít tradici úplně novou, a to závod z vrchu. Třeba by se to trochu srovnalo. Jinak organizace a přístup pořadatelů moc fajn, počasí klaplo dle představ, z naší strany vládne spokojenost,“ zhodnotil šternberskou soutěž Richard Lasevič.
Martin Vlček s Richardem Lasevičem na Rally Jeseníky obsadili páté místo, přičemž jejich nejlepším dílčím výsledkem byl čtvrtý čas na nejtechničtější předposlední „erzetě“. Pravdou je, že z hlediska vývoje šampionátu šternberské umístění nic pozitivního nepřineslo, neboť největší soupeři soutěž dokončili před „Vlčákovou“ fabii. O konečné podobě tabulky bude muset rozhodnout závěrečný podnik ve Vsetíně, do kterého Martin s Richardem nastoupí ze třetího místa.
Když o nic nejde…
Zatímco sprintový seriál na své vyvrcholení teprve čeká, mezinárodní „mistrák“ o předešlém víkendu uzavřela rally v Příbrami. Na tuto štaci mohli Martin s Richardem nastoupit v klidu. V tabulce byli průběžně čtvrtí a posun vzhůru či dolů byl podmíněn jen velmi nepravděpodobnou shodou náhod. K těm však z nenadání začalo docházet. Jezdecká chyba na náročném Vystrkově zastavila Miroslava Jakeše a technická závada na stejném úseku stála účinkování v soutěži Romana Odložilíka. Úvahy, kolik bodů nyní Martin s Richardem potřebují, aby se dostali na třetí místo v tabulce, měly bohužel opodstatnění jen jednu jedinou „erzetu“. Na šestém testu totiž příbramská soutěž skončila i pro ně… „Co dodat, drobná chybička, kterých můžu na RZ udělat milión, ovšem tato mohla mít fatální následky na zdraví nás dvou, jakožto posádky. Naštěstí v místě nebyli diváci a škody vznikly jen na autě. Ovšem musím znovu použít slovo „fatální“, páč se mi téměř podařilo vymontovat motor z auta během nano, piko sekundy... Nejhorší na tom všem je, že jsme v průběhu závodu vůbec nemuseli riskovat, i v tomto případě se nejednalo o risk, pouze o špatně namířené auto do „katu“ v zatáčce. Když jsme nastupovali do závodu, tak jsme jeli s tím, že není, co získat, a důležité pro nás bylo v klidu dojet do cíle. Všem závodníkům je dobře známo, že právě to uvolněné závodní tempo je nejvíce nebezpečné, a to se nám taky potvrdilo. V tuto chvíli naši mechanici pracují s maximálním úsilím na tom, aby dali auto do Vsetína zpět na kola a s motorem tam, kde patří. Věřím, že se to podaří,“ zakončil svoje hodnocení lehce optimisticky „Vlčák“.
Richard Lasevič jen připomněl, že příbramská rally je pro něj zakletá a po tvrdé havárii odstupoval i v roce 2007 s Jaromírem Tomaštíkem. „Nejhorší je, že o nic vlastně nešlo, neměli jsme v podstatě co ztratit ani získat a k souboji s Jelínkem o třetí místo jsme přistupovali spíše vlažně. Zřejmě hloupá náhoda. Zbytek závodu jsme pak strávili hryzáním nehtů a sledováním výsledků, zda nás Honza Jelínek nakonec nepřeskočí v tabulce mistrovství. Potřeboval by k tomu dojet druhý absolutně a skončit druhý i v jedné z etap, což se nakonec nestalo. Čtvrté místo ve „velkém mistráku“ v první sezoně našeho účinkování s tímto vozem snad nevypadá špatně,“ snažil se hledat pozitiva Richard.
Zatímco oba členové posádky mají na zahojení modřin dostatek času, mechanikům začal po návratu z Příbrami závod s časem. Už v neděli ráno putovala karosérie na ozdravnou kůru a celý tým pracuje na plné obrátky, aby start ve Vsetíně nebyl ohrožen. Vidina třetího místa ve sprintovém seriálu je pro celý Svarmetal Motorsport velkou motivací. Zvláště, když podle předhlášených změn v předpisech nová šance na boj o medaile zřejmě nebude.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.