Martinu Vlčkovi s Richardem Lasevičem letos mezi českými soutěžáky patřil jeden primát. Do startu Rally Příbram byli jedinou posádkou, která se zúčastnila všech mistrovských závodů a všechny také dokončila. Na sprintu v Jeseníkách ještě nic nenasvědčovalo, že by této sérii měl být konec, v Příbrami si však posádka Svarmetal Motorsportu připsala první letošní nulu na konto.
Do kopce už prosím ne
Na Rally Jeseníky byly k mání další body do Mistrovství ČR ve sprintrally, ve kterém Martin s Richardem sahají po celoroční medaili. Jejich letošní sprintová série je ukázková (čtyři starty, čtyřikrát umístění mezi nejrychlejší čtveřicí), ale mohla by být ještě lepší, kdyby pořadatelé sprintových soutěží měli k dispozici více zatáčkovitých úseků. Právě rychlé tratě jsou totiž tím, co týmovou Fabii S2000 oproti konkurenci na silnějších speciálech WRC znatelně znevýhodňuje. Jeseníky zmíněný trend potvrdily a co víc, pořadatelé do itineráře zařadili i úsek po trati závodu do vrchu Ecce Homo – bohužel ve směru do kopce. „Spíše rychlejší charakter tratě nám moc nevyhovoval, ale čo sa dá robiť, keď máme hen ten mier... Nezbývalo nic jiného, než se s tratí popasovat a myslím, že jsme asi lépe dopadnout nemohli. Je sice hezké, že pořadatelé pokračují v tradici a po třiceti letech vrátili rally na trať závodu do vrchu, my bychom ale navrhovali načít tradici úplně novou, a to závod z vrchu. Třeba by se to trochu srovnalo. Jinak organizace a přístup pořadatelů moc fajn, počasí klaplo dle představ, z naší strany vládne spokojenost,“ zhodnotil šternberskou soutěž Richard Lasevič.
Martin Vlček s Richardem Lasevičem na Rally Jeseníky obsadili páté místo, přičemž jejich nejlepším dílčím výsledkem byl čtvrtý čas na nejtechničtější předposlední „erzetě“. Pravdou je, že z hlediska vývoje šampionátu šternberské umístění nic pozitivního nepřineslo, neboť největší soupeři soutěž dokončili před „Vlčákovou“ fabii. O konečné podobě tabulky bude muset rozhodnout závěrečný podnik ve Vsetíně, do kterého Martin s Richardem nastoupí ze třetího místa.
Když o nic nejde…
Zatímco sprintový seriál na své vyvrcholení teprve čeká, mezinárodní „mistrák“ o předešlém víkendu uzavřela rally v Příbrami. Na tuto štaci mohli Martin s Richardem nastoupit v klidu. V tabulce byli průběžně čtvrtí a posun vzhůru či dolů byl podmíněn jen velmi nepravděpodobnou shodou náhod. K těm však z nenadání začalo docházet. Jezdecká chyba na náročném Vystrkově zastavila Miroslava Jakeše a technická závada na stejném úseku stála účinkování v soutěži Romana Odložilíka. Úvahy, kolik bodů nyní Martin s Richardem potřebují, aby se dostali na třetí místo v tabulce, měly bohužel opodstatnění jen jednu jedinou „erzetu“. Na šestém testu totiž příbramská soutěž skončila i pro ně… „Co dodat, drobná chybička, kterých můžu na RZ udělat milión, ovšem tato mohla mít fatální následky na zdraví nás dvou, jakožto posádky. Naštěstí v místě nebyli diváci a škody vznikly jen na autě. Ovšem musím znovu použít slovo „fatální“, páč se mi téměř podařilo vymontovat motor z auta během nano, piko sekundy... Nejhorší na tom všem je, že jsme v průběhu závodu vůbec nemuseli riskovat, i v tomto případě se nejednalo o risk, pouze o špatně namířené auto do „katu“ v zatáčce. Když jsme nastupovali do závodu, tak jsme jeli s tím, že není, co získat, a důležité pro nás bylo v klidu dojet do cíle. Všem závodníkům je dobře známo, že právě to uvolněné závodní tempo je nejvíce nebezpečné, a to se nám taky potvrdilo. V tuto chvíli naši mechanici pracují s maximálním úsilím na tom, aby dali auto do Vsetína zpět na kola a s motorem tam, kde patří. Věřím, že se to podaří,“ zakončil svoje hodnocení lehce optimisticky „Vlčák“.
Richard Lasevič jen připomněl, že příbramská rally je pro něj zakletá a po tvrdé havárii odstupoval i v roce 2007 s Jaromírem Tomaštíkem. „Nejhorší je, že o nic vlastně nešlo, neměli jsme v podstatě co ztratit ani získat a k souboji s Jelínkem o třetí místo jsme přistupovali spíše vlažně. Zřejmě hloupá náhoda. Zbytek závodu jsme pak strávili hryzáním nehtů a sledováním výsledků, zda nás Honza Jelínek nakonec nepřeskočí v tabulce mistrovství. Potřeboval by k tomu dojet druhý absolutně a skončit druhý i v jedné z etap, což se nakonec nestalo. Čtvrté místo ve „velkém mistráku“ v první sezoně našeho účinkování s tímto vozem snad nevypadá špatně,“ snažil se hledat pozitiva Richard.
Zatímco oba členové posádky mají na zahojení modřin dostatek času, mechanikům začal po návratu z Příbrami závod s časem. Už v neděli ráno putovala karosérie na ozdravnou kůru a celý tým pracuje na plné obrátky, aby start ve Vsetíně nebyl ohrožen. Vidina třetího místa ve sprintovém seriálu je pro celý Svarmetal Motorsport velkou motivací. Zvláště, když podle předhlášených změn v předpisech nová šance na boj o medaile zřejmě nebude.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.