Velmi důležitý krok udělala v motoristické kariéře zlínská posádka Egon Smékal – Monika Hýbnerová při Purum Rally Příbram 2014. Na konci soutěže stříkalo šampaňské na oslavu mistrovského titulu ve dvoukolkách v rámci MMČR.
Poslední podnik z velkého mistráku sliboval pěkné souboje i rozluštění dramatické zápletky, kdo se stane pro letošní rok mistrem v kategorii 2WD. Rozhodnout se mělo mezi Egonem Smékalem a Adamem Koblihou. „Do Příbrami jsme se oba velmi těšili. Nejenom proto, že zdejší rally byla posledním závodem letošní sezony ve velkém mistráku, ale hlavně proto, že jsme se měli v přímém souboji utkat s Adamem o to nejdůležitější, o post mistra ve dvoukolkách,“ avizovala snad nejdůležitější souboj v dosavadní kariéře Monika. Seznamovací jízdy proběhly bez problémů a posádka se maximálně soustředila na samostatný závod. Jediný otazník visel nad motorem v citroënu, neboť ten si toho pamatuje už opravdu moc. Nastavení vozu bylo skvělé, přesto na domácí půdě kraloval Josef Peták a Egonovi i Adamovi v úvodu rally lehce poodskočil. V interním souboji dvou velkých soupeřů o krále dvoukolek byl sice na prvním měřeném úseku lepší Adam, ale následující zkouška vyšla výborně Egonovi a na mladého soupeře získal velký náskok. „První průjezd RZ Vystrkov nám vyšel velmi dobře, ovšem Adam hned kontroval na další zkoušce. Z původního téměř patnáctivteřinového odstupu ukrojil přes pět vteřin a další zkoušky slibovaly těžké souboje. Na řadu přišla opět RZ Vystrkov, ale ta byla po havárii pro nás zrušena,“ popsal dění v průběhu závodu Smékal. V polovině sobotní etapy vedl dvoukolky Peták s pětivteřinovým náskokem před Egonem, Adam ztrácel na zlínského jezdce deset vteřin. Druhá polovina první etapy nevyšla dle představ Koblihovi, kdy po nárazu do patníku poškodil řízení, z čehož těžili Egon s Monikou. „Sobotní část závodu nám vyšla dobře, vyvarovali jsme se chyb a rovněž technika nás poslouchala. V průběžném pořadí jsme brali body za umístění v etapě i lepší umístění před Adamem, jež se nevyvaroval jezdecké chyby. Ale hold to je rally a i my jsme letos občas museli zamáčknout slzu,“ vrátila se k příbramské rally Monika Hýbnerová.
V nedělní části závodu si zlínská dvojice hlídala umístění a bezchybnou jízdou si dojela pro velký triumf v kariéře. Dvojice Egon Smékal – Monika Hýbnerová dokončila příbramskou rally na 9. místě absolutně, 2. místě v kategorii 2WD, 2 . místě ve třídě 5 a prvenství si odvezla posádka v Citroën cupu. „Dokázali jsme to, po čem jsme toužili od začátku sezony. Celý rok jsme dvoukolky ve velkém mistráku vedli, ale do finále již byly šance na titul rovnocenné s naším hlavním konkurentem Adamem Koblihou. Závod jsme ale zvládli výborně, a tak se můžeme těšit z titulu Mezinárodního mistra České republiky ve 2WD. Je to pro mě a můj tým veliká odměna a gratulujeme i Adamovi a jeho tým, který jel celou sezónu výborně a vybojoval titul ve třídě. Hlavně bych chtěl ale poděkovat našim partnerům, bez kterých bychom nedojeli nikam :). Dále pak svým mechanikům, Monice Hýbnerové, která mě skvěle vedla po celou sezónu a všem, kteří mě po celý rok podporovali a fandili mi. Poděkování posílám ještě Tomáši Pletkovi z Gekon Racing teamu, promotérovi Citroën Czech Trophy, kteří se o nás také starali celý rok na závodech a poskytli nám krásné zázemí,“ podělil se o dojmy v cíli rally Egon Smékal.
„Vítězství ve dvoukolkách je pro nás oba velkým mezníkem. Splnění tohoto cíle nás těší o to více, že jsme o něj museli bojovat až do poslední zkoušky závěrečné soutěže sezony. Oslavy titulu ještě neproběhly, neboť já musela stát v pondělí v pět hodin ráno na značce v práci. Ale oslavy budou a budou velké,“ doplnila slova čerstvého mistra republiky čerstvá mistryně Monika Hýbnerová. Zlínská posádka se postaví i na závěrečný sprint, který se jede již tuto sobotu ve Vsetíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.