Nic nenasvědčovalo tomu, že bych se letošního ročníku Valašské stopy účastnil aktivně. Po loňské zkušenosti ze sedačky s Tomášem se sice šance nabízela, ale jen teoretická, neboť sedadlo spolujezdce náleželo, tak jako loni, Ondrovi. Představa, že vezmu svou Vectru na závody také nepřipadala v úvahu a Tigra manželky s podpáleným ventilem a nezávodním podvozkem se rovněž nenabízela jako dobrá varianta.
V prosinci loňského roku napsal Michal na facebook, že Valašskou stopu (100PU) pojede ve své Alfě Giullietě a že shání spolujezdce. O této variantě jsem neuvažoval, ale do diskuze jsem se přece jen vložil. V záplavě příspěvků a kdoví čeho dalšího nakonec z něj vypadlo, že se mnou na sedačku spolujezdce počítá. Chvíli jsem uvažoval, zda věc odmítnout, ale pak jsem si řekl, že proč bych nejel. Pomalu jsem se začal chystat na to, že si dám další závod. Michal spřádal plán na doladění auta a já zlehka začal zkoumat profil loňské tratě a shánět další informace.
V průběhu prosince nás Tomáš přihlásil a ve startovní listině se vedle našich jmen objevilo startovní číslo 63. Jenže jak Michal začal dělat lehké úpravy na voze, přišel na to, že motor v Alfě visí tzv. „v luftě“. Nosníky motoru byly natolik uhnilé, že na Rakové na prvním horizontu full by se naše Alfa proměnila v ekologický vůz, neboť bychom stoprocentně ztratili motor. A představa, že jedem ten kopec nahoru za pomoci větru … Naděje však neumřela, neboť do závodu zbývalo ještě dost času. Na začátku ledna se přibližoval termín pro zaplacení startovného, Michal se však neozýval a tak jsem začal nabývat pocit, že se závod uskuteční bez naší Alfy. A bylo tomu tak. V lednu jsme se setkali na garáži a Michal mi vysvětloval, že na autě nedělal, protože nebylo kdy.
No co se dá dělat, tak si 100PU dám klasicky jako fotograf. V době před závodem mě několikrát kontaktoval Tomáš, jestli se připojím k teamu už v pátek a pomůžu jim. Souhlasil jsem a Tomáš pro nás zajistil ubytování ve Vizovicích. Blížící se závod jsme čím dál častěji řešili po večerech na facebookovém chatu, z našich rozhovorů se staly dlouhé večerní online-ovky. 100PA se blížila a z teoretické přípravy se přešlo do praktické. Tomáš ladil auto a formu, skládal výstroj, mě pověřil výrobou polepů a zajištěním rally-směsi, což je masový pokrm, jehož recept je přísně tajný.
O loňské 100Pě jsem slyšel hodně a začal jsem se na tento závod a dobu před ním dost těšit. Hlavně na páteční večer. Ve čtvrtek před startem jsme už dolaďovali jen detaily, probírali jsme dobu příjezdu, místa, kde se setkáme atd. Rally-směs byla naložena, technika sbalena. Tomáš už nějak večer nekomunikoval a neměl se moc do hovoru. Ozvala se i Martina (Tomášova sestra) s dotazem, jaký je plán na sobotu. Ten zatím po kupě nebyl, chtěl jsem finální plán focení a přejezdů doladit s klukama večer v klidu, neboť jsem chtěl znát i jejich pohled na trať z pozice posádky. Ve čtvrtek se tak už nic nevymyslelo a já jsem ukládal do batohu polepy, mapy a časový harmonogram, které jsem vůbec nestudoval. Celou čtvrteční přípravu jsem uzavřel s tím, že v pátek je taky den. Původně jsem chtěl ještě nachystat nějaké otázky pro kluky na případný rozhovor. Ale i to padlo, jednoduše jsem už na to ve čtvrtek neměl čas ani náladu.
Odjezd byl naplánován na pátek v 11:30 z Ostravy, což Michal okomentoval tím, že stačí vstávat v 11. Tomáš vstával ve 4:15, protože šel do práce. Raději jsem ho neprovokoval tím, že vstávám do práce až v 7:30 … Druhý den jsem vyrážel okolo 16. hodiny z domu, před odjezdem jsem ještě zkontroloval facebook, kde jsem se dozvěděl, že Michal má problémy s Ducatem, neboť mu praskla hadice od chlazení. Tak snad to opraví rychle a sejdeme se ve Vizovicích včas. Do místa konání jsem dorazil krátce po 17. hodině, projel kolem STK, kde měly probíhat technické přejímky. Tomáš s Ondrou měli přidělený čas kontroly kolem 18. hodiny. Na místě však chlapi nebyli, ale potkal jsem se s Jakubem a probral s ním možnost dojet na RZ Barák lesem. Říkal, že tam bude jistě bláto, ale že jsem dost velký cvok na to, abych tam jel. Vzhledem k tomu, že jsem neměl vůbec žádnou představu o tom, kde se budeme v sobotu nacházet, využil jsem volného času k najetí trati ve snaze najít nějaká dobrá místa na focení.
Další díl již brzy
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.