Nic nenasvědčovalo tomu, že bych se letošního ročníku Valašské stopy účastnil aktivně. Po loňské zkušenosti ze sedačky s Tomášem se sice šance nabízela, ale jen teoretická, neboť sedadlo spolujezdce náleželo, tak jako loni, Ondrovi. Představa, že vezmu svou Vectru na závody také nepřipadala v úvahu a Tigra manželky s podpáleným ventilem a nezávodním podvozkem se rovněž nenabízela jako dobrá varianta.
V prosinci loňského roku napsal Michal na facebook, že Valašskou stopu (100PU) pojede ve své Alfě Giullietě a že shání spolujezdce. O této variantě jsem neuvažoval, ale do diskuze jsem se přece jen vložil. V záplavě příspěvků a kdoví čeho dalšího nakonec z něj vypadlo, že se mnou na sedačku spolujezdce počítá. Chvíli jsem uvažoval, zda věc odmítnout, ale pak jsem si řekl, že proč bych nejel. Pomalu jsem se začal chystat na to, že si dám další závod. Michal spřádal plán na doladění auta a já zlehka začal zkoumat profil loňské tratě a shánět další informace.
V průběhu prosince nás Tomáš přihlásil a ve startovní listině se vedle našich jmen objevilo startovní číslo 63. Jenže jak Michal začal dělat lehké úpravy na voze, přišel na to, že motor v Alfě visí tzv. „v luftě“. Nosníky motoru byly natolik uhnilé, že na Rakové na prvním horizontu full by se naše Alfa proměnila v ekologický vůz, neboť bychom stoprocentně ztratili motor. A představa, že jedem ten kopec nahoru za pomoci větru … Naděje však neumřela, neboť do závodu zbývalo ještě dost času. Na začátku ledna se přibližoval termín pro zaplacení startovného, Michal se však neozýval a tak jsem začal nabývat pocit, že se závod uskuteční bez naší Alfy. A bylo tomu tak. V lednu jsme se setkali na garáži a Michal mi vysvětloval, že na autě nedělal, protože nebylo kdy.
No co se dá dělat, tak si 100PU dám klasicky jako fotograf. V době před závodem mě několikrát kontaktoval Tomáš, jestli se připojím k teamu už v pátek a pomůžu jim. Souhlasil jsem a Tomáš pro nás zajistil ubytování ve Vizovicích. Blížící se závod jsme čím dál častěji řešili po večerech na facebookovém chatu, z našich rozhovorů se staly dlouhé večerní online-ovky. 100PA se blížila a z teoretické přípravy se přešlo do praktické. Tomáš ladil auto a formu, skládal výstroj, mě pověřil výrobou polepů a zajištěním rally-směsi, což je masový pokrm, jehož recept je přísně tajný.
O loňské 100Pě jsem slyšel hodně a začal jsem se na tento závod a dobu před ním dost těšit. Hlavně na páteční večer. Ve čtvrtek před startem jsme už dolaďovali jen detaily, probírali jsme dobu příjezdu, místa, kde se setkáme atd. Rally-směs byla naložena, technika sbalena. Tomáš už nějak večer nekomunikoval a neměl se moc do hovoru. Ozvala se i Martina (Tomášova sestra) s dotazem, jaký je plán na sobotu. Ten zatím po kupě nebyl, chtěl jsem finální plán focení a přejezdů doladit s klukama večer v klidu, neboť jsem chtěl znát i jejich pohled na trať z pozice posádky. Ve čtvrtek se tak už nic nevymyslelo a já jsem ukládal do batohu polepy, mapy a časový harmonogram, které jsem vůbec nestudoval. Celou čtvrteční přípravu jsem uzavřel s tím, že v pátek je taky den. Původně jsem chtěl ještě nachystat nějaké otázky pro kluky na případný rozhovor. Ale i to padlo, jednoduše jsem už na to ve čtvrtek neměl čas ani náladu.
Odjezd byl naplánován na pátek v 11:30 z Ostravy, což Michal okomentoval tím, že stačí vstávat v 11. Tomáš vstával ve 4:15, protože šel do práce. Raději jsem ho neprovokoval tím, že vstávám do práce až v 7:30 … Druhý den jsem vyrážel okolo 16. hodiny z domu, před odjezdem jsem ještě zkontroloval facebook, kde jsem se dozvěděl, že Michal má problémy s Ducatem, neboť mu praskla hadice od chlazení. Tak snad to opraví rychle a sejdeme se ve Vizovicích včas. Do místa konání jsem dorazil krátce po 17. hodině, projel kolem STK, kde měly probíhat technické přejímky. Tomáš s Ondrou měli přidělený čas kontroly kolem 18. hodiny. Na místě však chlapi nebyli, ale potkal jsem se s Jakubem a probral s ním možnost dojet na RZ Barák lesem. Říkal, že tam bude jistě bláto, ale že jsem dost velký cvok na to, abych tam jel. Vzhledem k tomu, že jsem neměl vůbec žádnou představu o tom, kde se budeme v sobotu nacházet, využil jsem volného času k najetí trati ve snaze najít nějaká dobrá místa na focení.
Další díl již brzy
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?