Nic nenasvědčovalo tomu, že bych se letošního ročníku Valašské stopy účastnil aktivně. Po loňské zkušenosti ze sedačky s Tomášem se sice šance nabízela, ale jen teoretická, neboť sedadlo spolujezdce náleželo, tak jako loni, Ondrovi. Představa, že vezmu svou Vectru na závody také nepřipadala v úvahu a Tigra manželky s podpáleným ventilem a nezávodním podvozkem se rovněž nenabízela jako dobrá varianta.
V prosinci loňského roku napsal Michal na facebook, že Valašskou stopu (100PU) pojede ve své Alfě Giullietě a že shání spolujezdce. O této variantě jsem neuvažoval, ale do diskuze jsem se přece jen vložil. V záplavě příspěvků a kdoví čeho dalšího nakonec z něj vypadlo, že se mnou na sedačku spolujezdce počítá. Chvíli jsem uvažoval, zda věc odmítnout, ale pak jsem si řekl, že proč bych nejel. Pomalu jsem se začal chystat na to, že si dám další závod. Michal spřádal plán na doladění auta a já zlehka začal zkoumat profil loňské tratě a shánět další informace.
V průběhu prosince nás Tomáš přihlásil a ve startovní listině se vedle našich jmen objevilo startovní číslo 63. Jenže jak Michal začal dělat lehké úpravy na voze, přišel na to, že motor v Alfě visí tzv. „v luftě“. Nosníky motoru byly natolik uhnilé, že na Rakové na prvním horizontu full by se naše Alfa proměnila v ekologický vůz, neboť bychom stoprocentně ztratili motor. A představa, že jedem ten kopec nahoru za pomoci větru … Naděje však neumřela, neboť do závodu zbývalo ještě dost času. Na začátku ledna se přibližoval termín pro zaplacení startovného, Michal se však neozýval a tak jsem začal nabývat pocit, že se závod uskuteční bez naší Alfy. A bylo tomu tak. V lednu jsme se setkali na garáži a Michal mi vysvětloval, že na autě nedělal, protože nebylo kdy.
No co se dá dělat, tak si 100PU dám klasicky jako fotograf. V době před závodem mě několikrát kontaktoval Tomáš, jestli se připojím k teamu už v pátek a pomůžu jim. Souhlasil jsem a Tomáš pro nás zajistil ubytování ve Vizovicích. Blížící se závod jsme čím dál častěji řešili po večerech na facebookovém chatu, z našich rozhovorů se staly dlouhé večerní online-ovky. 100PA se blížila a z teoretické přípravy se přešlo do praktické. Tomáš ladil auto a formu, skládal výstroj, mě pověřil výrobou polepů a zajištěním rally-směsi, což je masový pokrm, jehož recept je přísně tajný.
O loňské 100Pě jsem slyšel hodně a začal jsem se na tento závod a dobu před ním dost těšit. Hlavně na páteční večer. Ve čtvrtek před startem jsme už dolaďovali jen detaily, probírali jsme dobu příjezdu, místa, kde se setkáme atd. Rally-směs byla naložena, technika sbalena. Tomáš už nějak večer nekomunikoval a neměl se moc do hovoru. Ozvala se i Martina (Tomášova sestra) s dotazem, jaký je plán na sobotu. Ten zatím po kupě nebyl, chtěl jsem finální plán focení a přejezdů doladit s klukama večer v klidu, neboť jsem chtěl znát i jejich pohled na trať z pozice posádky. Ve čtvrtek se tak už nic nevymyslelo a já jsem ukládal do batohu polepy, mapy a časový harmonogram, které jsem vůbec nestudoval. Celou čtvrteční přípravu jsem uzavřel s tím, že v pátek je taky den. Původně jsem chtěl ještě nachystat nějaké otázky pro kluky na případný rozhovor. Ale i to padlo, jednoduše jsem už na to ve čtvrtek neměl čas ani náladu.
Odjezd byl naplánován na pátek v 11:30 z Ostravy, což Michal okomentoval tím, že stačí vstávat v 11. Tomáš vstával ve 4:15, protože šel do práce. Raději jsem ho neprovokoval tím, že vstávám do práce až v 7:30 … Druhý den jsem vyrážel okolo 16. hodiny z domu, před odjezdem jsem ještě zkontroloval facebook, kde jsem se dozvěděl, že Michal má problémy s Ducatem, neboť mu praskla hadice od chlazení. Tak snad to opraví rychle a sejdeme se ve Vizovicích včas. Do místa konání jsem dorazil krátce po 17. hodině, projel kolem STK, kde měly probíhat technické přejímky. Tomáš s Ondrou měli přidělený čas kontroly kolem 18. hodiny. Na místě však chlapi nebyli, ale potkal jsem se s Jakubem a probral s ním možnost dojet na RZ Barák lesem. Říkal, že tam bude jistě bláto, ale že jsem dost velký cvok na to, abych tam jel. Vzhledem k tomu, že jsem neměl vůbec žádnou představu o tom, kde se budeme v sobotu nacházet, využil jsem volného času k najetí trati ve snaze najít nějaká dobrá místa na focení.
Další díl již brzy
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.