Nejtěžší jednodenní závod – tak je mezi mnohými posádkami nazýván Rallysprint Kopná. Již 22. ročník závodu se středem dění ve Slušovicích se uskutečnil na konci května. Na startu nechyběla ani domácí posádka Milan Obadal s Ivo Vybíralem. Tato dvojice startuje již druhou sezonu s Hondou Civic Vti z týmu Sparrow racing. Jinak tomu nebylo ani na Kopné.
Hned po zveřejnění seznamu přihlášených posádek klukům spadla brada. Velká konkurence ve třídě, plus náročné tratě, to zaručovalo velké a těsné souboje po celý závod. „Osmnáct přihlášených aut ve třídě 9, to zaručovalo opravdu velkou bitvu a podívanou pro diváky. Již v tréninku bylo jasné, že nás nejtěžší sprint v České republice opět řádně prověří a hlavně ukáže, zda jsme se na Krumlově a Šumavě dostatečně dostali do tempa,“ řekl Ivo Vybíral.
Tréninky i administrativní a technické přejímky proběhly bez problému a kluci se těšili na první ostré kilometry na domácí soutěži. „Hned od první rychlostní zkoušky jsme se snažili jet opravdu na maximum. Měřeným testem Kameňák jsme doslova proletěli a v cíli jsme s nadšením sledovali, jak nám časoměřiči zapisují třetí čas ve třídě,“ popsal radost ze skvěle rozjetého závodu Milan Obadal.
Výborně rozjetá posádka Obadal – Vybíral zaznamenala rovněž třetí čas na erzetě Kopná a druhý čas ve třídě 9 na Rakové. Do prvního servisu Milan s Ivem přijížděli velmi spokojeni na 3. místě ve třídě s 2 vteřinovou ztrátou na Petra Grafka a se 6 vteřinami náskoku na Zbyňu Hrabce.
Jenže každý závod končí až na cílové rampě a do té doby se může stát cokoliv. O tom se přesvědčili i Milan s Ivem. Stačilo pár drobných chybiček a životní umístění, ještě k tomu na domácím závodě bylo pryč. „Druhý průjezd Kameňáku jsme rozjeli opravdu odvážně. Chytili jsme dobrý rytmus, ale po pár kilometrech přišli první chybičky. Dvakrát se nám auto spakovalo v rychlých zatáčkách, ale vše se nám podařilo vyřešit. Bohužel poté přišla chyba číslo tři, a to v rychlé levé zatáčce přes horizont, kdy Honda na kluzkém asfaltu opět vycestovala ven a my se začali točit jako na kolotoči,“ řekl Milan Obadal. Všechno naštěstí dobře dopadlo, auto zůstalo celé, ale oba členové posádky věděli, že bedna je pryč. Zbytek soutěže kluci dojeli v pěkném tempu a nakonec to vyšlo na 5. místo ve třídě 9 a 46. místo absolutního pořadí.
„Na závěr chceme opět poděkovat celému Sparrow racing teamu za skvělou práci v servise a všem fanouškům za velkou podporu! Moc děkujeme a uvidíme se v Hustopečích, které startují ve dnech 20. – 21. Června. Doufáme, že se nám bude více dařit a třeba klapne i ta bedna,“ shodla se na závěr posádka Milan Obadal a Ivo Vybíral.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.