Jak „Vlčákovi“ dvakrát uplavala první desítka…

rally šumava
rally šumava, foto: Jan Dušek, RallyZone.cz
Jiří Dokulil 25. května 2014 22:08
Sdílej:

Po domácí Valašské rally, kde Martinu Vlčkovi a Richardu Lasevičovi nová Fabia S2000 znamenitě padla do ruky, čekal pojízdnou základnu týmu Svarmetal Motorsport přesun do Čech.

Dvojice mezinárodních soutěží, Rallye Český Krumlov a Rally Šumava, svojí délkou vydala za čtyři rallysprinty a na oba členy posádky kladla velké nároky. Inu, krotit 280koňovou fabii na úzkých kopcovitých tratích celé dva dny vyžaduje pořádnou fyzičku a kuráž i za sucha, natož pokud se Čechami prožene nepříznivé počasí.

V Českém Krumlově začala soutěž idylicky. Rozkvetlá příroda, příjemné počasí a pěkné tratě přispěly k faktu, že páteční etapa soutěžícím nabídla velmi pěkné svezení. Odstupy mezi posádkami byly malé, a tak průběžná devátá příčka v klasifikaci mezinárodního mistrovství ČR znamenala pro Martina s Richardem dobrý vklad do náročnější sobotní etapy. V sobotu však začal opravdový očistec. Přes noc trať zmokla, teploty klesly jen těsně nad bod mrazu a situaci posádkám nijak neulehčovaly ani nové, na mokru tolik kritizované „evropské“ pneumatiky. „Do Krumlova se vždy rád vracím, ale už bych tuto soutěž velice rád zažil bez deště. Situace se opakuje již několik let - trénink soutěže probíhá za krásného počasí a bez klimatizace téměř není možný a naopak samotný závod se odehrává převážně v dešti,“ popisoval kolorit krumlovské soutěže Martin Vlček. Jeho „parťák“ Richard Lasevič tato slova doplnil: „Průběh samotné soutěže se nesl v duchu "ahoj, já jsem evropská guma a očekávejte neočekávané". Nasbírali jsme spoustu poznatků ohledně směsí a huštění, soutěž jsme dokončili na bodech, a tak jsme úkol splnili. Jen nás trošku mrzí závěr.“ Richard měl na mysli hlavně předposlední rychlostní zkoušku kolem přehrady Lipno, kde se posádce podařilo prorazit pneumatiku a výměnou kola ztratili na „erzetě“ více jak tři minuty. Sen o postupu na šesté místo byl rázem pryč a ani skvělý finiš (čtvrtý čas na posledním testu) nemohl stačit na více než dvanáctou příčku v cíli.

Plovací kruh se stal povinnou výbavou soutěžních posádek i na Rally Šumava. V pátek večer se na trať snesly první dešťové kapky, které s krátkými přestávkami vydržely až do sobotního cíle. Zvláště v noci byly podmínky na trati velice složité a prakticky každá posádka si zažila nějakou krizovou situaci. Nejinak tomu bylo i u Martina s Richardem, kteří se po průjezdu poslední večerní „erzety“ omlouvali všem posluchačům onboardového záznamu za svůj necenzurovaný komentář.

„Na Šumavě jsem měl možnost závodit poprvé ve své jezdecké kariéře a musím říct, že kalich nováčkovské daně jsme si vypili do dna. Několik typů různě klouzavých asfaltů nám zamotalo hlavu, obzvlášť když začalo silně pršet. Zjistili jsme, že bych velice stál o informaci v rozpise, jakým typem asfaltu budeme projíždět, protože reakce auta byly naprosto nepředvídatelné,“ přiznal „Vlčák“, po pátku celkově šestý. Nepředvídatelné podmínky a nejistota ve volbě pneumatik vyvrcholily v sobotu. Martina s Richardem nejprve potkal defekt pneumatiky, aby na desátém testu jejich vůz po menší krizové situaci skončil na boku v příkopě. „Nezbylo, než vylézt ven a pokusit se auto převrátit zpět na kola a to bez pomoci diváků, kteří v místě nebyli. V zápalu boje, návalu adrenalinu a touze pokračovat, se nám povedlo auto vrátit na kola, dostat se ven z příkopu a pokračovat dále. Pochopitelně už nebylo kam spěchat, šlo nám pouze o dojetí závodu,“ popsal dramatické momenty Martin Vlček, kterému tak už podruhé v řadě na mokrých tratích „uplaval“ sen o umístění v první desítce. Po bezproblémovém finiši a několika slušných časech v závěru nakonec severomoravské posádce patřilo jedenácté místo v konečném pořadí. „Na Rally Šumava jsem startoval opět po dlouhých sedmi letech a upřímně řečeno, nikdy jsem ji neměl rád. Nutno říci, že po letošním roce zůstávám tomuto pocitu věrný, nicméně díky za velkou lekci, kterou nám udělila. Na trati se nám stalo vše, co se snad může stát, od špatné volby pneumatik, přes zrádné asfalty, proměnlivé počasí jako na Islandu, defekt, malý crash a nakonec spokojenost s dokončeným závodem. Smutný pohled byl však na startovní pole a ještě smutnější na pole dokončivších závodníků,“ doplnil své hodnocení Richard Lasevič.Naplněni dojmy a zkušenostmi z obou závodů v Čechách se nyní Martin Vlček a Richard Lasevič připravují na návrat do domácího prostředí. Populární Rallysprint Kopná, konaný v termínu 30. – 31. května, bude druhým dílem letošního Mistrovství ČR ve sprintrally a Martin s Richardem se na jeho startu objeví s číslem 7.Text: Jiří Dokulil

 
Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.