Po domácí Valašské rally, kde Martinu Vlčkovi a Richardu Lasevičovi nová Fabia S2000 znamenitě padla do ruky, čekal pojízdnou základnu týmu Svarmetal Motorsport přesun do Čech.
Dvojice mezinárodních soutěží, Rallye Český Krumlov a Rally Šumava, svojí délkou vydala za čtyři rallysprinty a na oba členy posádky kladla velké nároky. Inu, krotit 280koňovou fabii na úzkých kopcovitých tratích celé dva dny vyžaduje pořádnou fyzičku a kuráž i za sucha, natož pokud se Čechami prožene nepříznivé počasí.
V Českém Krumlově začala soutěž idylicky. Rozkvetlá příroda, příjemné počasí a pěkné tratě přispěly k faktu, že páteční etapa soutěžícím nabídla velmi pěkné svezení. Odstupy mezi posádkami byly malé, a tak průběžná devátá příčka v klasifikaci mezinárodního mistrovství ČR znamenala pro Martina s Richardem dobrý vklad do náročnější sobotní etapy. V sobotu však začal opravdový očistec. Přes noc trať zmokla, teploty klesly jen těsně nad bod mrazu a situaci posádkám nijak neulehčovaly ani nové, na mokru tolik kritizované „evropské“ pneumatiky. „Do Krumlova se vždy rád vracím, ale už bych tuto soutěž velice rád zažil bez deště. Situace se opakuje již několik let - trénink soutěže probíhá za krásného počasí a bez klimatizace téměř není možný a naopak samotný závod se odehrává převážně v dešti,“ popisoval kolorit krumlovské soutěže Martin Vlček. Jeho „parťák“ Richard Lasevič tato slova doplnil: „Průběh samotné soutěže se nesl v duchu "ahoj, já jsem evropská guma a očekávejte neočekávané". Nasbírali jsme spoustu poznatků ohledně směsí a huštění, soutěž jsme dokončili na bodech, a tak jsme úkol splnili. Jen nás trošku mrzí závěr.“ Richard měl na mysli hlavně předposlední rychlostní zkoušku kolem přehrady Lipno, kde se posádce podařilo prorazit pneumatiku a výměnou kola ztratili na „erzetě“ více jak tři minuty. Sen o postupu na šesté místo byl rázem pryč a ani skvělý finiš (čtvrtý čas na posledním testu) nemohl stačit na více než dvanáctou příčku v cíli.
Plovací kruh se stal povinnou výbavou soutěžních posádek i na Rally Šumava. V pátek večer se na trať snesly první dešťové kapky, které s krátkými přestávkami vydržely až do sobotního cíle. Zvláště v noci byly podmínky na trati velice složité a prakticky každá posádka si zažila nějakou krizovou situaci. Nejinak tomu bylo i u Martina s Richardem, kteří se po průjezdu poslední večerní „erzety“ omlouvali všem posluchačům onboardového záznamu za svůj necenzurovaný komentář.
„Na Šumavě jsem měl možnost závodit poprvé ve své jezdecké kariéře a musím říct, že kalich nováčkovské daně jsme si vypili do dna. Několik typů různě klouzavých asfaltů nám zamotalo hlavu, obzvlášť když začalo silně pršet. Zjistili jsme, že bych velice stál o informaci v rozpise, jakým typem asfaltu budeme projíždět, protože reakce auta byly naprosto nepředvídatelné,“ přiznal „Vlčák“, po pátku celkově šestý. Nepředvídatelné podmínky a nejistota ve volbě pneumatik vyvrcholily v sobotu. Martina s Richardem nejprve potkal defekt pneumatiky, aby na desátém testu jejich vůz po menší krizové situaci skončil na boku v příkopě. „Nezbylo, než vylézt ven a pokusit se auto převrátit zpět na kola a to bez pomoci diváků, kteří v místě nebyli. V zápalu boje, návalu adrenalinu a touze pokračovat, se nám povedlo auto vrátit na kola, dostat se ven z příkopu a pokračovat dále. Pochopitelně už nebylo kam spěchat, šlo nám pouze o dojetí závodu,“ popsal dramatické momenty Martin Vlček, kterému tak už podruhé v řadě na mokrých tratích „uplaval“ sen o umístění v první desítce. Po bezproblémovém finiši a několika slušných časech v závěru nakonec severomoravské posádce patřilo jedenácté místo v konečném pořadí. „Na Rally Šumava jsem startoval opět po dlouhých sedmi letech a upřímně řečeno, nikdy jsem ji neměl rád. Nutno říci, že po letošním roce zůstávám tomuto pocitu věrný, nicméně díky za velkou lekci, kterou nám udělila. Na trati se nám stalo vše, co se snad může stát, od špatné volby pneumatik, přes zrádné asfalty, proměnlivé počasí jako na Islandu, defekt, malý crash a nakonec spokojenost s dokončeným závodem. Smutný pohled byl však na startovní pole a ještě smutnější na pole dokončivších závodníků,“ doplnil své hodnocení Richard Lasevič.Naplněni dojmy a zkušenostmi z obou závodů v Čechách se nyní Martin Vlček a Richard Lasevič připravují na návrat do domácího prostředí. Populární Rallysprint Kopná, konaný v termínu 30. – 31. května, bude druhým dílem letošního Mistrovství ČR ve sprintrally a Martin s Richardem se na jeho startu objeví s číslem 7.Text: Jiří Dokulil
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.