V letošní sezoně to má posádka Milan Obadal – Ivo Vybíral naplánované trošku zvláštně neboť pravidelně – nepravidelně sbírá poháry. Jednou na bedně, dvakrát mimo a při posledním startu opět bedna. Po vítězství ve třídě v Rakousku, přišla drobná havárie ve Valašském Meziříčí, následovalo 4. místo v Krumlově a čtrnáct dní nato Rally Šumava. Dobří čtenáři asi tuší, ale přesto pojďme pěkně popořadě.
Po propršené soutěži v Českém Krumlově, čekal na Milana s Ivem další deštěm zmáčený závod v Klatovech. Na Rally Šumava se sjel poměrně méně početné startovní pole a to se zákonitě odrazilo ve třídě 9, kde Obadal startuje. Nic to však neubíralo na pocitu posádce pěkně si zazávodit. „Bohužel už od začátku bylo jasné, že se na Šumavě nesejde tak početná konkurence, jako na Krumlově. Čtyři posádky ve třídě nebyla sice žádná hitparáda, ale to neměnilo nic na tom, že jsme na Šumavu přijeli s jasným cílem, posbírat co nejvíce zkušeností a zajet co nejlepší výsledek,“ poznamenal při pohledu do startovní listiny Milan Obadal. Závod začal tak, jak tomu bývá zvykem na Čínovském okruhu. Tuto rychlostní zkoušku zvládli Milan s Ivem v třetím čase třídy.
Po příjemném vstupu do závodu přišla první černá můra páteční etapy v podobě technického problému. Kluci ovšem jezdí v týmu, kde mají šikovné mechaniky, kteří závadu odstranili a posádka si spravila chuť hned na následující zkoušce. Dobrá nálada ovšem vydržela posádce pouze krátce, neboť přišel defekt a s ním propad ve výsledcích. „Po velice vlažném startu do soutěže na Čínově, jsme se moc těšili na obě noční zkoušky. Bohužel už před třetí vložkou nám praskl doraz plynového lanka u pedálu a auto přestalo jet na plný výkon. Naštěstí jsme mnoho času neztratili, kluci v servisu odvedli dobrou práci a vše v pohodě opravili. Velice nás potěšil výsledek na čtvrté rychlostce, kde jsme dojeli druhý jen o necelé tři vteřinky za Davidem Štefanem, ale hned na dalším testu jsme měli velikou smůlu. Dostali jsme pomalý defekt na předním kole a defakto osm kilometrů jsme jeli po prázdném kole. Ztráta na třetího činila více jak dvě a půl minuty,“ zhodnotil průběh první etapy Ivo Vybíral.
Odstup od pohárového umístění byl hodně velký na to, aby se Milan s Ivem vydali na stíhací jízdu. Proto nezbývalo, než čekat na chyby soupeřů. První sobotní zkouška byla pro posádky z druhé poloviny startovního pole po havárii zrušena a tak se kluci rozehřívali až na RZ 9. V dalším průběhu soutěže Obadal s Vybíralem zajížděli vyrovnané výkony a byť byla časová ztráta na 3. místo v třídě velká, pomohla jim jezdecká chyba Petra Motze. „Ráno jsme si s Ivem řekli, že ztráta je obrovská, a že si pojedeme svůj vlastní závod a budeme čekat na chyby soupeřů. Časy jsme nezajížděli vůbec špatné. Pak přišla 11 RZ, v ní smolná havárie Petra Motze a my jsme se rázem posunuli na 3. místo. Po všech těch problémech a trápeních jsme zbytek soutěže odjeli v pohodovém tempu a v cíli jsme byli opravdu rádi za bronz ve třídě 9 a hlavně z dokončení tak náročné soutěže,“ uvedl k sobotní části závodu Milan Obadal V cíli byla valašsko-pražská posádka klasifikována na 24. místě absolutní klasifikace. „Prakticky po celý průběh klatovské soutěže pršelo a o to více nás těšila podpora fanoušků podél trati i v servise, za což jim chceme velmi poděkovat. Naše díky patří samozřejmě i týmu Sparrow racing, za skvěle odvedenou práci. Nyní je před námi rallysprint v Slušovicích, na který se velmi těšíme. Na startu se sejde v naší třídě velká konkurence, takže bude o co bojovat. Přijďte se podívat a povzbudit nejenom nás,“ pozval fanoušky rally na druhý sprint sezony Ivo Vybíral.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.