Posilovna, plavání, motivace do sezony, beseda s závodníky rally a zranění, takový byl průběh příprav na letošní sezonu u Patrika Rujbra.
Vítěz dvoukolek v sprintrally z loňského roku měl za cíl v letošní sezoně navázat na loňský úspěch. Mimo jiné si udělal i čas na fanoušky rally a účastnil se Besedy s závodníky rally v Želechovicích u Zlína, kde si vyzkoušel i pozici spolujezdce. Pro ucelenost pouze doplňuji, že čtení not šlo Patrikovi dobře, pouze návyk nohou byl znát a i při čtení rozpisu vylosovanému divákovi na simulátoru sešlapával podvědomě plyn a brzdu J. Pár dní nato ale přišel trénink na motorce a s ním pád, zlomené zápěstí a neplánovaná pauza. To byl hlavní důvod absence dvojice Rujbr – Řiháková na rakouské Schneerosen Rally i Valašské rally. Patrik s Petrou se tedy poprvé ukázali příznivcům rally až v Českém Krumlově.
Hlavní otázkou bylo, jak bude fungovat Patrikovo zápěstí, neboť jeho ruku ještě zdobily stehy a obvaz. „Trénink proběhl v klidu a ještě za pěkného počasí. Na první start letošní sezóny jsme se moc těšili, i když v nás přebývaly obavy, jak to dopadne s rukou. Patrikovo zranění před sezónou bylo nepříjemné, ale nakonec se to dalo zvládnout. První dny jsme měli tedy klidné a odpočinkové, aby jsme byli dobře připraveni,“ přiblížila předstartovní atmosféru Petra Řiháková.
Pěkné počasí provázelo posádku i během shakedownu, který byl ovšem i velkým zklamáním. Organizační kolaps byl pro mnohé posádky nad síly a před vpuštěním na trať zkoušky musely čekat dlouhé desítky minut v horku a nehořlavých kombinézách. „Na „shaku“ jsme si chtěli vyzkoušet nové pneumatiky neboť před soutěžní test jsme neměli žádný. S ohledem na chaos, který ale před shakedownem panoval, jsme obkroužili pouze dvě jízdy a další test jsme odpískali. Auto fungovalo skvěle a my jen hádali jaké bude počasí a kdy začne pršet,“ vrátil se k úvodu soutěže Patrik Rujbr.
Předpověď se bohužel nepletla a s odpolednem přišel slibovaný déšť, i když ne tak v hrozné míře. Naštěstí bylo povoleno i řezání pneumatik. Start do první městské vložky se P+P vydařil a posádka byla příjemně naladěna na další RZ. Patrik s Petrou zazářili na čtvrté erzetě Ján1, kde zajeli absolutně 13. čas a za sebou nechali všechny své soupeře z dvoukolek, včetně několika jezdců s čtyřkolkami. Brněnská posádka se úspěšně popasovala i s nočními zkouškami a konec etapy zakončila na 19. místě absolutně a 5. příčce ve třídě RC3. V Clio cupu byli Patrik s Petrou na průběžném třetím místě s šestnácti vteřinovou ztrátou na Petáka a dalších pět vteřin ztráceli na Koblihu. „Typy vložek se nám moc líbili a udrželi jsme krok s našimi rivaly, z čehož jsem měli radost. I se druhým kolem pátečních vložek, již za tmy, jsme byli spokojeni. Spát jsme tedy šli spát s optimisticky naladěni. Přesto tu byla jistá obava, co bude dělat ruka,“ podělila se o dojmy po páteční etapě Petra.
Do druhé etapy nastupovala posádka s cílem potrápit kluky před sebou, ale technika nějak tento cíl nechtěla akceptovat. Čidlo ukazování zařazené rychlosti si vybralo neplánovanou dovolenou, což Patrika nemile rozhodilo. „Byl problém hlavně při odbrzďování, kdy bylo těžké odhadnout jaká rychlost je právě zařazena a zde jsem tímto ztrácel drahocenné vteřinky. Čidlo naštěstí mechanici důrazně domluvili v servisu a my mohli pokračovat bez problémů dál,“ popsal nepříjemný moment v rally Patrik Rujbr. I když pro posádku sobotní erzety nebyly tak úspěšné, jako ty páteční, Patrik s Petrou zdárně dokončili Rally Český Krumlov. Při průjezdu cílovou rampou v krásné atmosféře českokrumlovského zámku byli Rujbr s Řihákovou klasifikováni na 15. místě absolutně, 5. místě ve třídě RC3 a stejnou pozici obsadili i mezi dvoukolkami. Pódiového umístění dosáhla posádka v Clio cupu, kde obsadila 3. místo. „S výsledkem jsme s ohledem na můj zdravotní handicap spokojeni. Zápěstí dostalo pěkně zabrat, při řazení občas nepříjemně bolelo a poslední Lipno už jsem nemohl řadit vůbec. Chtěl jsem ale soutěž jet a dokončit ji a to se podařilo. Chtěl bych poděkovat Petře za spolupráci, celému týmu Luby Minaříka za perfektně připravené auto i servis a všem blízkým, fanouškům, kteří nás v průběhu závodu podporovali. V neposlední řadě pak panu Zahodilovi za psychickou podporu v servisu. Nyní nás čeká Rally Šumava a následně rallysprint v Slušovicích,“ zhodnotil svou letošní první rally Patrik Rujbr. P.S. pan Zahodil je Lukáš Nekvapil, protože svou Hondu zahodil z prvního místa MMČR v poslední RZ jeden km před cílem…
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.