Milan Obadal s Ivem Vybíralem to mají letos jako na houpačce. Na cizí trati zajedou pěkný výsledek a doma se trápí. V Rakousku při Schneerosen Rally vyhráli svou třídu, na Valašské rally vylomili kolo a při posledním startu na těžké Rally Český Krumlov vybojovali kluci 4. místo ve třídě.
První dvoudenní závod domácího mistrovství se konal na jihu Čech v okolí Českého Krumlova. Pryč jsou doby, kdy k této soutěži patřil přívlastek „krásná slunečná řepková soutěž“. I když počasí posádkám nepřálo, na náročnosti soutěže to nijak neubíralo, ba právě naopak. Do českého Krumlova se vypravila také dvojice startující s vozem Honda Civic VTi, Milan Obadal a Ivo Vybíral. Kromě velmi těžkého závodu čekala na Milana s Ivem i silně početně obsazená třída. „Hned po zveřejnění startovní listiny jsme věděli, že to na Krumlově bude opravdu boj. Kvalitní účast v naší třídě 9 a k tomu jedny z nejtěžších rychlostních zkoušek, to byla záruka opravdu výživného svezení,“ uvedl před závodem Ivo Vybíral.
Kluci ale boj dopředu nevzdávali a na soutěž se velmi těšili, jenže začátek závodu pro posádku nevypadal vůbec dobře a chvíli to vypadalo, že Milan s Ivem budou muset po první rychlostní zkoušce odstoupit. „Hned po první erzetě nás zklamala technika, vyvřela nám voda a mechanici měli pouze patnáct minut v servise s tím něco udělat. Klukům se to naštěstí podařilo opravit, ale bohužel ne v časovém limitu, takže jsme z časovky odjížděli s dvaceti sekundovou penalizací,“ vysvětlil počáteční problémy v soutěži Milan Obadal. Zbývající rychlostní zkoušky první etapy probíhaly již v poklidnějším režimu, jenže ztráta se pořád projevovala, i když se Milan s Ivem snažili stahovat. Úvodní etapu tak posádka dokončila na 6. místě ve třídě 9 a 53. místě absolutního pořadí.
Začátek sobotní etapy neprobíhal přesně podle představ posádky. Chvíli trvalo, než se ogaři dostali do správného tempa. Proto s prvním průjezdem rychlostní zkouškou Kohout nebyli moc spokojeni. „Ráno jsme se asi špatně vyspali nebo na nás dolehlo nepříznivé a mrzuté počasí, rozhodně vstup do sobotní části závodu jsme si představovali jinak. Naštěstí pro nás, jsme špatné tempo opustili na první zkoušce a dál jsme si závod užívali. To bylo vidět i na časech,“ popsal pomalejší sobotní rozjezd Ivo Vybíral. Ale aby nebyl těžký závod pro valašské ogary moc jednoduchý, přišel ještě jeden kritický moment. Na závěr byla pro posádky připravena nejdelší a nejtěžší rychlostní zkouška, která se jmenovala Lipno a jela se hned dvakrát po sobě. „Rychlostní zkouška Lipno byla hodně těžká. Po velice dobrém a rychlém tempu přišla malá chybička, kdy jsme nedobrzdili po velkém náletu do levé zatáčky, ale naštěstí se auto zastavilo ještě před kamenitým břehem. Takže jsme vycouvali, ale stálo nás to drahocenné vteřinky. Druhý průjezd jsme odjeli na jistotu, abychom úspěšně dokončili tuto velice těžkou rally,“ podělil se o krušné momenty Milan Obadal.
Milan Obadal svůj premiérový start na českokrumlovské soutěži přetavil v umístění v cíli. Ivo Vybíral dostál hesla „do třetice to musí vyjít“ a po dvou neúspěšných pokusech si mohl spolu s Milanem vychutnat krásnou atmosféru při závěru soutěže v Jelení zahradě. Do cíle si ogaři přijeli pro 4. místo ve třídě 9 a 29. místo v hodnocení Mezinárodního mistrovství České republiky v rally. Moc dlouho posádka Obadal – Vybíral odpočívat nebude, jelikož se ve dnech 16. až 17. května zúčastní Rally Šumava.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.