Prvním dílem letošních jednodenních soutěží byla Valašská rally. Za sprintovým polem na trať vyrážely též historické vozy mezi nimi byly i dvě posádky Randy historic racing klubu: Tomáš Reger s Martinem Pešlem a jejich Škodou 110 R měli startovní číslo 113, druhá posádka Filip Randýsek a Jan Mikulík startovala s Renaultem 5 Alpine, který vezl číslo 117.
Trať soutěže se skládala z 6 RZ rozdělených do tří sekcí po dvou RZ-tách. V první sekci se naše posádky bohužel díky dvěma haváriím vůbec nesvezly a tak se opravdu začalo závodit až na RZ 3. Tomáš s Martinem i přes problémy s intercomem zajeli slušný 10. čas mezi historiky. Filip s Honzou byli opatrnější takže z toho bylo až 12. místo. Na RZ 4 se bohužel opět nezávodilo, takže posádkám nezbylo než doufat, že se svezou alespoň na erzetě okolo přehrady Bystřička.
První průjezd RZ s názvem Přehrada zvládli opět lépe Tomáš s Martinem a díky osmému místu v RZ se posunuli na devátou příčku mezi historickými vozy. Filip s Honzou byli desátí a stejné místo okupovali i v průběžném pořadí. Na poslední RZ obě naše posádky zajely na desetinu vteřiny stejný čas a obsadily dělené sedmé místo mezi historiky. V cíli Valašské Rally 2014 skončili Tomáš s Martinem a Škodou 110 R mezi historiky na 7. místě a pohár si odvezli domů za druhé místo v kategorii II. Filip s Honzou se mezi historiky umístili na 8. místě hned za jejich klubovými kolegy a v kategorii III stanuli na třetím místě.
Na závěr nechme posádky zhodnotit průběh soutěže jejich očima. Tomáš Reger: „Soutěž samotná byla pro nás nová a popravdě mi nijak nepřirostla k srdci. Již při najíždění jsem byl udivený délkou přejezdů a ani profil tratě RZ 1 a 2 mě nijak neuchvátil a dalo se čekat, že na těchto dvou RZ se asi nesvezeme. Proto ani problém s intercomem, který vydržel funkční přesně na start RZ1, nás moc nerozhodil . Na RZ3 se Martin projevil jako opravdu velmi hlučný navigátor a tak i přes nefunkční intercom, jsem jeho diktát slyšel velmi dobře. Tady ale nastal problém hned při prvním prudkém odbočení kde nám auto zdechlo a i když se podařilo hned motor nahodit, nějakou vteřinu to stálo.V dalším průběhu RZ se začal projevovat problém s přívodem paliva, motor nejel na plný výkon a tento problém nás trápil až do samotného konce rally. RZ 5 a 6 je nám známá, ale vše co tam přibylo navíc, bylo špatně - první kilometr roviny a opičárna pod přehradou asi není to, co by posádky na rally viděly rády, každopádně tyto rychlostní zkoušky mě bavily podstatně více a snažil jsem si je i přes drobné problémy užít a to se snad podařilo. Umístění je spíše za účast, než za předvedené výkony, ale i tak si ho vážím právě proto, jak moc posádek se svými vozy nepěkně bouralo. Na závěr bych ještě rád dodal, že málo kdy je servisní areál na smetišti, které si musí každý nejdřív uklidit a ještě zaplatit kilo.“
Randýsek: „Valašskou Rally jsme od počátku považovali za takový test před Rally Český Krumlov. I přes to, že mi kluci na dílně hodně pomáhali a chtěl bych jim tímto poděkovat, jsme totiž neměli možnost auto pořádně odzkoušet. A tak jsem tomu přizpůsoboval i přístup k jednotlivým rychlostním zkouškám. Z prvních dvou RZ jsem měl opravdu respekt, ať už to bylo kvůli obavě o výdrž auta, strachu z prvního závodu letošní sezóny a nebo zákeřnosti určitých částí obou RZ kde byl vytahaný bordel, tam kde by mě to určitě překvapilo. A tak mi ani moc nevadilo že pro nás závod začal tak trochu ,,nanečisto" volným průjezdem 1. RZ, kde se Honza ukázal jako zkušený matador a ujal se poctivě dopisovat všechny tyto nové záludnosti na trati. Při druhé rundě už ze mě ale nervozita opadla, možná to bylo druhým absolvováním předlouhého přejezdu připomínajícím sobotní výlet, kde jsem si už začal v autě být jistější a nebo dobrým pocitem že už máme 2 RZ za sebou. RZ 3 jsem se i po upravení rozpisu snažil projet na jistotu a pošetřit tak techniku na Bystřičku, na kterou jsem se moc těšil. A tak i kdyby jsme odstartovali do 4.RZ, kterou nám zrušili těsně před naším startem, tak bych ze sebe asi žádný ,,mimoriadný" výsledek nedostal a snažil se dostat auto i s posádkou na jistotu a vcelku do cíle. Trochu mě mrzelo zklamání Honzy, který už byl dost naštvaný kvůli předchozím zrušeným erzetám a tak jsem se mu to snažil vynahrazovat dobrou náladou v kabině ;). Určitou satisfakcí za toto výletování po Štrambersko-Jičínských krásách bylo přesunutí startu naší posádky na místo prvního závodníka v kategorii historických automobilů. Bystřičku jsem si při obou průjezdech bez jakýchkoliv zádrhelů moc užil i z důvodu velké účasti známých kteří nás podporovali podél skoro celé trati. Další soutěží, jak už jsem se zmínil, by měla být Rally Český Krumlov moc se těším na ni i na Mikiho, který se mi i přes svoji extrémní vytíženost věnuje, za což jsem mu opravdu moc vděčný.“
Honza Mikulík: „Valaška pro mě byla můj první letošní start v ČR a ještě k tomu v domácím prostředí, takže jsem se opravdu hodně těšil. Profil soutěže byl typicky český, takže hodně rychlý a rozbitý. Ale v dnešní pro rally těžké době buďme rádi, že ještě máme vůbec kde jezdit. Mě osobně nejvíce bavila RZ okolo Bystřičky, kde snad v každé zatáčce byl někdo ze známých takže jsem neustále mával. Z pohledu našeho klubu hodnotím celou soutěž kladně, snad jen už vzpomínaná servisní zóna kazila celkový dojem. Na závěr bych chtěl poděkovat všem co se podíleli na účinkování našeho klubu ať v servisu či na trati za perfektně odvedenou práci a taky především našim partnerům, bez jejichž finanční podpory by to nešlo. Teď už se těším na Krumlov, kde budu startovat poprvé, takže to bude velká zkušenost.“
A jak už avizovali Filip s Honzou další soutěž na, které se objeví posádky Randy historic racing klubu bude květnová Rally Krumlov. S podporou našeho klubu by se zde měla objevit i velezkušená posádka bratrů Nedbalových s jejich Škodou 110.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.