Tradičním vrcholem soutěžácké scény v Česku je bezpochyby Barum Czech Rally Zlín.
I v letošním roce byla populární „Barumka“ zařazena do mistrovství Evropy a taktéž do Mediasport Mezinárodního mistrovství ČR v rally. Na této soutěži nemohla chybět ani dvojice René Dohnal – Rudolf Kouřil a jejich tradiční Škodou Fabia třídy 7. I když tento start vznikl takřka na poslední chvíli. Pro Rendu to byl druhý start na „Barumce“, když v loňském roce na této soutěži debutoval ve Volkswagenu Polo třídy 10 a odvezl si poháry za druhé místo. V letošním roce se opět celý Dohnal Rally Team soustředí především na starty ve sprintrally a tak cílem na Barum Rally bylo, posbírat co nejvíce zkušeností, soutěž si užít a dojet zdárně do cíle.
Ještě před samotnou soutěží proběhl v pátek dopoledne tradiční shakedown poblíž Slušovic, kde si jezdci mohli naposledy vyzkoušet své načiní před startem soutěže. „ Letošní Barum Rallye nebyla v našem plánu ještě měsíc před svým startem. Proto jsme byli moc potěšeni nabídkou WR Motosport startovat se Škodou Fabií. Původně jsme měli startovat s naší letošní Škodou Fabia. S tou nakonec startoval Petr Hapala a my jsme jeli s Fabii dovezenou ze Slovenska. Byla otestována do třídy 7, takže jsme třídu 10 jet bohužel nemohli. Seznamovací jízdy Barum Rallye byly klasicky časově náročné a unavující svou délkou. Hlavně čtvrtek, který pro nás začínal od 8 hodin a do postele jsme se dostali ve dvě hodiny ráno, kvůli najíždění městské RZ, která se trénovala o půlnoci. V pátek ráno jsme absolvovali 4x shakedown a nastavili vůz dle našich představ. Malý handicap jsme viděli v delším převodu, který na místní rozbité a kopcovité RZty asi nebyl úplně ideální,“ říká před samotným startem soutěže René Dohnal.
V podvečer proběhl na zlínském náměstí slavnostní start a večer již úvodní superspeciální rychlostní zkouška v ulicích Zlína, jenž je u fanoušků velmi populární. Kluci nechtěli na úvod udělat nějakou zbytečnou chybu a zaznamenali třetí čas ve třídě. „Na městskou RZ jsme se velmi těšili, kvůli její neopakovatelné atmosféře. Bohužel vždy uteče tak rychle, že diváky člověk ani nestihne vnímat. Samotná zkouška se nám docela dařila, snažili jsme se vyhýbat obrubníkům a jet čistě. Bohužel dvě zatáčky před cílem se v nejužším místě „zašprajcoval“ taiwanec Yein s Twingem R2. Museli jsme téměř zastavit a ještě jsme ztratili na cílové rovince, kterou jel taiwanec velmi pomalu. Tudíž jsme šli spát docela zklamaní ztrátou hned na úvodní zkoušce, ale závod byl ještě dlouhý a stát se mohlo cokoliv,“ popisuje trable hned v úvodu pilot Fabie.
Sobotní etapa obsahovala celkem osm rychlostních zkoušek a to včetně legendárního Trojáku či Pinduly, jenž se jela za tmy. Renda s Rudou již v úvodu etapy poskočili na druhé místo před Luboše Picka, kterého drželi po celou etapu bezpečně za svými zády. Přesto se posádka Fabie nevyhnula technickým problém. Kluci nestačili pouze na vedoucího Vlastu Hodaně. Z osmi testů však kluci odjeli pouze pět a to z důvodů zrušení obou průjezdů Pindulou a taktéž druhého průjezdu Semetína. A jak viděl René Dohnal úvodní etapu přetěžké „Barumky“? „První etapa slibovala neuvěřitelně náročnou trať s množstvím vytahaného bláta a záludných míst. Druhá runda s trojicí RZet Pindula, Troják, Semetín hovoří za vše. Už od začátku etapy jsme zvolili rozumné, rychlé tempo a brzy jsme se dostali na druhé místo ve třídě před pana Picka. Překvapil mě velký počet havárií a bylo vidět, že hodně posádek bralo Barumku spíše jako sprint než vytrvalostní závod. Po první rundě nám 10km před Otrokovicemi odešel posilovač řízení, který kluci dokázali za 30min vyměnit a schytali jsme jen 20s penalizaci. Díky moc pánové za super práci. Další runda byla z našeho pohledu velmi smutná. Zrušená Pindula i Semetín znamenaly menší počet ostrých kilometrů a tedy méně potřebných zkušeností. Další výzvou byla noční Pindula, na kterou jsme se hodně těšili a připravovali jsme se na ni. Bohužel opilý polští fanoušci byli proti a doufám, že si pár facek zasloužili a také dostali. Takže suma sumarum jsme první den zakončili na druhém místě ve třídě s minutovým náskokem.“
Neděle už měla být pouze o tom udržet se na cestě a na vytahaném blátě neudělat zbytečnou chybu. Hned úvodní Maják byl však kvůli nehodě Rujbra zrušen a druhá etapa tak začala pro Rendu s Rudou až na Jankovicích. Stabilní druhé časy a k nimž přibyl jeden třetí, daly ve výsledku krásné druhé místo ve třídě 7 za nedostižným Vlastimilem Hodaněm. „Nedělní etapa nebyla žádnou procházkou růžovým sadem. Těžké Rzty jako Maják či Jankovice byly velmi náročné sami o sobě. Nedělní déšť udělal z trati doslova klouzačku v lesních částích. První Maják byl pro nás zrušen po havárii Patrika Rujbra. Jankovice se nám docela podařily, ale bylo jasné, že časy v neděli nebudou tak dobré jak v sobotu. Jednoduše charakter tratí našemu autu neseděl. Na přejezdu z Jankovic jsme zjistili pomalý defekt levé zadní pneumatiky, kterou jsme těšně před časovkou vyměnili. Ihned po startu RZ12 jsem přeslechnul jednu zatáčku a bylo zde velké štěstí, že jsme nešli do stromu. Druhou rundu už jsme jeli v poklidném tempu a dojeli si pro druhé místo ve třídě. Na první místo jsme absolutně neměli, protože stíhat Felicii Kit Car je s naší Nkovou Fabií nemožné a nebo to alespoň já nezvládnu.
Závod tedy hodnotím jen pozitivně, podařilo se nám absolvovat „Barumku“ podruhé v řadě a moc mě těší zvýšení náskoku nad „Barumkou“ na 2:0. Chci poděkovat rodině, sponzorům, fanouškům a klasicky týmu WR Motorsport za perfektně připravené auto, které nás podrželo na jedničku. Barum Rally byla nejtěžším závodem, který jsem kdy absolvoval a byla rozhodně těžší než loňský ročník. Naším dalším plánem jsou Rally Jeseníky, kde s Fabií završíme letošní ročník a pomalu se budeme připravovat na další sezónu,“ komentuje průběh nedělní etapy a celého závodu Renda Dohnal. Jak už bylo řečeno, tak poslední start ve sprintrally absolvuje posádka René Dohnal – Rudolf Kouřil na Rally Jeseníky.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.