K největším aspirantům na prvenství v letošním již 43. ročníku Barum Czech Rally Zlín se řadí jezdci na továrních vozech Škoda Fabia S2000, a to suverén letošního evropského šampionátu Jan Kopecký, vítěz zlínské rally z roku 2009 a 2011. V barvách Škoda Motorsport se objeví i vycházející hvězda, finský mladíček Esapekka Lappi, vedoucí jezdec Asijsko-pacifického šampionátu (APRC). Trojlístek pilotů mladoboleslavské továrny doplňuje Sepp Wiegand z Německa, který letos závodí v mistrovství světa v kategorii WRC2. Letošní barumka se pojede na přelomu srpna a září v termínu 30. srpna – 1. září 2013. Celkem se přihlásily 102 posádky z 20 zemí, počet zahraničních posádek se zastavil na čísle 34.
Do Zlína přijede třetí muž průběžného pořadí mistrovství Evropy Francouz Bryan Bouffier (Peugeot 207 S2000), vítěz letošní Korsické rally, kde utrpěl Kopecký jedinou porážku v letošní sezoně. Z českých jezdců patří vedle Kopeckého k aspirantům na přední příčky především vedoucí jezdec českého šampionátu Václav Pech (Mini John Cooper Works S2000), trojnásobný vítěz barumky Roman Kresta (Škoda Fabia S2000) a dále dvojice jezdců na vozech kategorie R5, a to loni bronzový Tomáš Kostka a Pavel Valoušek (oba Ford Fiesta).
Silná sestava se sejde v kategorii produkčních vozů. Velkým diváckým tahákem bude Toshihiro Arai z Japonska. Dvojnásobný mistr světa produkčních vozů z let 2005 a 2007 se představí na voze Subaru Impreza STi R4. O přední příčky zabojují i Francouzi German Bonnefis, Robert Consani (oba Renault Mégane RS), Maďar András Hadik nebo Marco Tempestini z Rumunska (oba Subaru Impreza STi R4). Z dalších českých jezdců myslí na čelní příčky Jaromír Tarabus, Roman Odložilík, Antonín Tlusťák, Jan Jelínek (všichni Škoda Fabia S2000), Jaroslav Orsák (Mitsubishi Lancer EVO IX R4), Miroslav Jakeš (Mitsubishi Lancer EVO IX) nebo Vojtěch Štajf (Subaru Impreza STi).
V hodnocení vozů s jednou poháněnou nápravou patří k favoritům na čelní příčky prioritní jezdec FIA Jan Černý (Peugeot 208 R2), dále Hannes Danzinger z Rakouska, Maďaři Kornél Lukács (oba Renault Clio R3), Zoltán Bessenyey (Honda Civic Type R), Ital Elwis Chentre (Škoda Fabia R2) a čeští jezdci Josef Peták, Václav Dunovský (oba Renault Clio R3) a Jiří Vrkoslav (Citroën C2 S1600). Zpestřením startovního pole budou i zástupkyně něžného pohlaví, za volanty se představí Molly Taylorová (Citroën DS3 R3T) z Austrálie, Jekatěrina Stratievová (Citroën C2 R2 Max) z Bulharska a Martina Daňhelová (Renault Clio Sport) z České republiky.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.