Přesně měsíc zbývá do startu třiačtyřicátého ročníku populární automobilové soutěže Barum Czech Rally Zlín. Nastal ideální čas zevrubně popsat celou trať.
Nastal ideální čas zevrubně popsat celou trať. Loňský ročník se zapsal do análů jedním historickým milníkem – poprvé v historii českých soutěží byly vybrané rychlostní zkoušky přenášeny přímým přenosem na satelitní televizi Eurosport a díky spolupráci se společností Mediasport také na sportovním kanále České televize. Díky tomuto kroku se tak zlínská soutěž dostala do milionů domácností po celém světě, sledovanost byla srovnatelná s legendární Tour de Corse.
V letošním roce nejsou živé přímé přenosy z rychlostních zkoušek plánovány. Přesto je snahou pořadatelů jít vstříc divákům. Trendem letošních soutěží v České republice je zvyšování bezpečnostních prvků, které byly již v minulých letech na ‘barumce‘ velice kladně hodnoceny. „Nevidíme důvod k razantním změnám v místech, kde se bezpečnostní opatření v minulých letech osvědčila. Rozhodně se nechystáme plošně posouvat dosavadní hranice zakázaných prostorů o několik metrů dále. Zpřísníme ale potenciálně nebezpečná místa, ve kterých vozy dosahují vysokých rychlostí a trať má nerovný povrch,“ popsal změny v bezpečnostních opatřeních Ing. Jan Regner, zástupce ředitele soutěže.
Jak tedy bude vypadat trať letošního ročníku? I přes snahy o zařazení nových úseků nakonec harmonogram vychází z osvědčených úseků z minulých ročníků. Některé úseky dosáhly větších či menších úprav, některá místa budou po konzultaci s Asociací jezdců rally osazena retardéry. Hlavní cílem při stavbě tratě bylo snížení průměrných rychlostí a také snaha co nejvíce zpřístupnit divákům.
Pro fanoušky začne celá soutěž tradičně ve čtvrtek večer, kdy se ve zlínské sportovní hale Euronics uskuteční veřejná technická přejímka doplněná o tradiční autogramiádu vybraných jezdců a jejich společné focení. V pátek dopoledne je pak na programu testovací rychlostní zkouška, která se v letošním roce pojede na úseku mezi Hvozdnou a Slušovicemi.
V pátek odpoledne bude na programu slavnostní start na náměstí Míru před zlínskou radnicí, odkud se davy diváků i soutěžní vozy přesunou do ulic Zlína, kudy povede jedno z největších lákadel ‘barumky‘ – městská rychlostní zkouška. Ta se po jednoroční pauze vrací do původní podoby a pole soudobých vozů do ní bude startovat opět ve 21:15 hodin.
Zásadní změna nastává u skladby sobotní etapy. Aby měli diváci možnost shlédnout více rychlostních zkoušek, rozhodli se organizátoři přidat jednu návštěvu servisní zóny navíc. Namísto sterilního schématu 4 RZ, servis, 4 RZ přichází mnohem zajímavější 3 RZ, servis, 3 RZ, servis, 2 RZ. Tyto zkoušky se pojedou na čtyřech tradičních úsecích – Biskupice, Troják, Semetín a Pindula. Vzhledem k západu slunce již v 19:30 hodin budou mít diváci po dlouhé době možnost vidět za tmy i klasickou rychlostní zkoušku.
Nedělní etapa zůstala v obvyklém formátu 3 RZ, servis, 3 RZ. Ani zde však nezůstal kámen na kameni. Nejméně změn doznal tradiční Maják, který se pojede ve směru ze Zlína na Topolnou. Následující dva testy Jankovice a Žlutava se v současné podobě ještě nejely, byť využívají úseků známých z minulosti.
Výraznější změnou prochází také dojezd vozů na cílovou rampu a závěrečný ceremoniál. Kvůli plánovaným stavebním úpravám v prostorech náměstí Práce se cílová časová kontrola i závěrečné vyhlášení výsledků a předávání cen vrací po několikaleté pauze před radnici na náměstí Míru.
Kompletní trať rychlostních zkoušek letošního ročníku bude měřit pouze 234,78 km. Organizátor tak vychází vstříc českým posádkám, které si v minulých letech stěžovaly na finanční náročnost podniku. „Doufáme, že všechna tato opatření přivedou na přelomu srpna a září do zlínského regionu velké množství soutěžících i diváků,“ dodal závěrem Jan Regner.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?