Přesně měsíc zbývá do startu třiačtyřicátého ročníku populární automobilové soutěže Barum Czech Rally Zlín. Nastal ideální čas zevrubně popsat celou trať.
Nastal ideální čas zevrubně popsat celou trať. Loňský ročník se zapsal do análů jedním historickým milníkem – poprvé v historii českých soutěží byly vybrané rychlostní zkoušky přenášeny přímým přenosem na satelitní televizi Eurosport a díky spolupráci se společností Mediasport také na sportovním kanále České televize. Díky tomuto kroku se tak zlínská soutěž dostala do milionů domácností po celém světě, sledovanost byla srovnatelná s legendární Tour de Corse.
V letošním roce nejsou živé přímé přenosy z rychlostních zkoušek plánovány. Přesto je snahou pořadatelů jít vstříc divákům. Trendem letošních soutěží v České republice je zvyšování bezpečnostních prvků, které byly již v minulých letech na ‘barumce‘ velice kladně hodnoceny. „Nevidíme důvod k razantním změnám v místech, kde se bezpečnostní opatření v minulých letech osvědčila. Rozhodně se nechystáme plošně posouvat dosavadní hranice zakázaných prostorů o několik metrů dále. Zpřísníme ale potenciálně nebezpečná místa, ve kterých vozy dosahují vysokých rychlostí a trať má nerovný povrch,“ popsal změny v bezpečnostních opatřeních Ing. Jan Regner, zástupce ředitele soutěže.
Jak tedy bude vypadat trať letošního ročníku? I přes snahy o zařazení nových úseků nakonec harmonogram vychází z osvědčených úseků z minulých ročníků. Některé úseky dosáhly větších či menších úprav, některá místa budou po konzultaci s Asociací jezdců rally osazena retardéry. Hlavní cílem při stavbě tratě bylo snížení průměrných rychlostí a také snaha co nejvíce zpřístupnit divákům.
Pro fanoušky začne celá soutěž tradičně ve čtvrtek večer, kdy se ve zlínské sportovní hale Euronics uskuteční veřejná technická přejímka doplněná o tradiční autogramiádu vybraných jezdců a jejich společné focení. V pátek dopoledne je pak na programu testovací rychlostní zkouška, která se v letošním roce pojede na úseku mezi Hvozdnou a Slušovicemi.
V pátek odpoledne bude na programu slavnostní start na náměstí Míru před zlínskou radnicí, odkud se davy diváků i soutěžní vozy přesunou do ulic Zlína, kudy povede jedno z největších lákadel ‘barumky‘ – městská rychlostní zkouška. Ta se po jednoroční pauze vrací do původní podoby a pole soudobých vozů do ní bude startovat opět ve 21:15 hodin.
Zásadní změna nastává u skladby sobotní etapy. Aby měli diváci možnost shlédnout více rychlostních zkoušek, rozhodli se organizátoři přidat jednu návštěvu servisní zóny navíc. Namísto sterilního schématu 4 RZ, servis, 4 RZ přichází mnohem zajímavější 3 RZ, servis, 3 RZ, servis, 2 RZ. Tyto zkoušky se pojedou na čtyřech tradičních úsecích – Biskupice, Troják, Semetín a Pindula. Vzhledem k západu slunce již v 19:30 hodin budou mít diváci po dlouhé době možnost vidět za tmy i klasickou rychlostní zkoušku.
Nedělní etapa zůstala v obvyklém formátu 3 RZ, servis, 3 RZ. Ani zde však nezůstal kámen na kameni. Nejméně změn doznal tradiční Maják, který se pojede ve směru ze Zlína na Topolnou. Následující dva testy Jankovice a Žlutava se v současné podobě ještě nejely, byť využívají úseků známých z minulosti.
Výraznější změnou prochází také dojezd vozů na cílovou rampu a závěrečný ceremoniál. Kvůli plánovaným stavebním úpravám v prostorech náměstí Práce se cílová časová kontrola i závěrečné vyhlášení výsledků a předávání cen vrací po několikaleté pauze před radnici na náměstí Míru.
Kompletní trať rychlostních zkoušek letošního ročníku bude měřit pouze 234,78 km. Organizátor tak vychází vstříc českým posádkám, které si v minulých letech stěžovaly na finanční náročnost podniku. „Doufáme, že všechna tato opatření přivedou na přelomu srpna a září do zlínského regionu velké množství soutěžících i diváků,“ dodal závěrem Jan Regner.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?