Přesně měsíc zbývá do startu třiačtyřicátého ročníku populární automobilové soutěže Barum Czech Rally Zlín. Nastal ideální čas zevrubně popsat celou trať.
Nastal ideální čas zevrubně popsat celou trať. Loňský ročník se zapsal do análů jedním historickým milníkem – poprvé v historii českých soutěží byly vybrané rychlostní zkoušky přenášeny přímým přenosem na satelitní televizi Eurosport a díky spolupráci se společností Mediasport také na sportovním kanále České televize. Díky tomuto kroku se tak zlínská soutěž dostala do milionů domácností po celém světě, sledovanost byla srovnatelná s legendární Tour de Corse.
V letošním roce nejsou živé přímé přenosy z rychlostních zkoušek plánovány. Přesto je snahou pořadatelů jít vstříc divákům. Trendem letošních soutěží v České republice je zvyšování bezpečnostních prvků, které byly již v minulých letech na ‘barumce‘ velice kladně hodnoceny. „Nevidíme důvod k razantním změnám v místech, kde se bezpečnostní opatření v minulých letech osvědčila. Rozhodně se nechystáme plošně posouvat dosavadní hranice zakázaných prostorů o několik metrů dále. Zpřísníme ale potenciálně nebezpečná místa, ve kterých vozy dosahují vysokých rychlostí a trať má nerovný povrch,“ popsal změny v bezpečnostních opatřeních Ing. Jan Regner, zástupce ředitele soutěže.
Jak tedy bude vypadat trať letošního ročníku? I přes snahy o zařazení nových úseků nakonec harmonogram vychází z osvědčených úseků z minulých ročníků. Některé úseky dosáhly větších či menších úprav, některá místa budou po konzultaci s Asociací jezdců rally osazena retardéry. Hlavní cílem při stavbě tratě bylo snížení průměrných rychlostí a také snaha co nejvíce zpřístupnit divákům.
Pro fanoušky začne celá soutěž tradičně ve čtvrtek večer, kdy se ve zlínské sportovní hale Euronics uskuteční veřejná technická přejímka doplněná o tradiční autogramiádu vybraných jezdců a jejich společné focení. V pátek dopoledne je pak na programu testovací rychlostní zkouška, která se v letošním roce pojede na úseku mezi Hvozdnou a Slušovicemi.
V pátek odpoledne bude na programu slavnostní start na náměstí Míru před zlínskou radnicí, odkud se davy diváků i soutěžní vozy přesunou do ulic Zlína, kudy povede jedno z největších lákadel ‘barumky‘ – městská rychlostní zkouška. Ta se po jednoroční pauze vrací do původní podoby a pole soudobých vozů do ní bude startovat opět ve 21:15 hodin.
Zásadní změna nastává u skladby sobotní etapy. Aby měli diváci možnost shlédnout více rychlostních zkoušek, rozhodli se organizátoři přidat jednu návštěvu servisní zóny navíc. Namísto sterilního schématu 4 RZ, servis, 4 RZ přichází mnohem zajímavější 3 RZ, servis, 3 RZ, servis, 2 RZ. Tyto zkoušky se pojedou na čtyřech tradičních úsecích – Biskupice, Troják, Semetín a Pindula. Vzhledem k západu slunce již v 19:30 hodin budou mít diváci po dlouhé době možnost vidět za tmy i klasickou rychlostní zkoušku.
Nedělní etapa zůstala v obvyklém formátu 3 RZ, servis, 3 RZ. Ani zde však nezůstal kámen na kameni. Nejméně změn doznal tradiční Maják, který se pojede ve směru ze Zlína na Topolnou. Následující dva testy Jankovice a Žlutava se v současné podobě ještě nejely, byť využívají úseků známých z minulosti.
Výraznější změnou prochází také dojezd vozů na cílovou rampu a závěrečný ceremoniál. Kvůli plánovaným stavebním úpravám v prostorech náměstí Práce se cílová časová kontrola i závěrečné vyhlášení výsledků a předávání cen vrací po několikaleté pauze před radnici na náměstí Míru.
Kompletní trať rychlostních zkoušek letošního ročníku bude měřit pouze 234,78 km. Organizátor tak vychází vstříc českým posádkám, které si v minulých letech stěžovaly na finanční náročnost podniku. „Doufáme, že všechna tato opatření přivedou na přelomu srpna a září do zlínského regionu velké množství soutěžících i diváků,“ dodal závěrem Jan Regner.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.