Martin Búš: Se Subaru na otočku do Srbska

Ford Fiesta R5
Ford Fiesta R5, foto: Josef Vyšata, RallyZone.cz
Barbora Vebrová 30. července 2013 20:14
Sdílej:

Po nezdařilé Rally Hustopeče, kde Martin Búš s Jirkou Hovorkou odstoupili na technickou závadu nového motoru, se team ROTO Plzeň společně s Martinem Búšem vydal na populární Rally Bohemia.

Hlavním cílem této soutěže, bylo sbírat zkušenosti na suchém povrchu, na kterém posádka s vozem subaru startovala poprvé a dokončit soutěž až do cíle. Na sedadlo spolujezdce v okolí Mladé Boleslavi usednul Martin Knajzl. „S Martinem jsme se domluvili, protože Jirka Hovorka zde jel s Richardem Kirnigem. Využil jsem této spolupráce k získání nových zkušeností. Během závodu jsem se dozvěděl mnoho užitečných věcí, za což Martinovi Knajzlovi patří velké dík,“ uvedl důvod změny spolujezdce Martin Búš. Závodit se začalo už v pátek a cíl byl v neděli odpoledne. Po celou dobu závodu provázelo posádky krásné počasí. „Chvíli nám s Martinem trvalo, než jsme se sehráli, ale pak už to bylo dobré. V sobotu jsem zkoušel měkkou i suchou sadu světových pneumatik, které jsme měli koupené ještě na předchozí závody. V neděli jsme zvolili nové Evropské pneumatiky a podařilo se nám více zrychlit,“ popsal Martin Búš průběh závodu. Martin s Martinem si z bohemky nakonec odvezli 17. místo absolutního pořadí a bramborovou příčku ve třídě 3. „Výsledek by mohl být i lepší, pro nás je však důležité, že jsme po delší době spatřili cíl, získali zkušenosti se suchým povrchem a máme porovnání tří typů pneumatik na tomto povrchu,“ řekl v cíli dvaatřicetiletý pilot.

Protože na bohemce technika vydržela a nevyžadovala rozsáhlou přípravu team ROTO Plzeň s Martinem Búšem mohl potvrdit účast na závodě evropského poháru v Srbsku, který se jel hned týden po Rally Bohemia. Na Rally Serbia s Martinem odjel jeho otec Josef Búš, který po delší době usedl na místo spolujezdce. „Na přípravu jsme po Rally Bohemia měli jen jeden den a museli jsme hned vyrazit. Bylo to hodně na rychlo,“ popsal přípravy na zahraniční start Martin Búš. V pátek večer byla naplánována městská rychlostní zkouška, ale už při tréninku se kluci dozvěděli, že je tato speciálka zrušena kvůli policii. Posádky proto jen projeli přes rampu a odevzdaly vozy do uzavřeného parkoviště. „Startovní rampa v Srbském městě Užice, měla obrovskou atmosféru. Po příjezdu co centra města nás obklopili tisíce lidí, všichni se s námi chtěli fotografovat, rozdávali jsme jim podpisové karty, každý se na všechno vyptával,“ popsal atmosféru na startovní rampě Martin Búš. V sobotu ráno při výjezdu ze servisu čekalo na posádky nepříjemné překvapení. Pořadatelé jim sdělili, že jsou zrušeny první dvě rychlostní zkoušky a jedná se, co bude dál. Po hodině čekání se rozhodlo, že se závod ruší. Důvodem bylo to, že pořadatelé v pátek večer před závodem obdrželi od policie nové normy, které se týkaly většího zabezpečení. I přes to, že pořadatelé přes noc vše připravili, podle místní policie to bylo pozdě a závod musel být zrušen. „Je to velká škoda, mrzí mě to kvůli celému týmu, kterého stálo velké úsilí se v tak krátké době na závody připravit. Tratě zde byly krásné, hodně technické a celkem rychlé. Převládal zde kluzký asfalt, ale oproti Saturnusu ve Slovinsku byl všude, proto nemusel být tak moc zrádný. Pozitivum z těchto závodů je zkušenost se Srbskými obyvateli. Překvapilo nás, jak jsou zde ochotní lidé. Všichni se snaží být vstřícní a se vším pomoci. Bohužel jsme zde neodjeli ani jednu rychlostní zkoušku a jeli jsme domů,“ posmutněl si Martin Búš.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.