Zbyňa Hrabec už druhým rokem pravidelně startuje na českých rallyových soutěžích. Jeho závodním náčiním je vlastnoručně postavená Honda Civic VTi.
Většinou se Zbyňa postaví na start Poháru České republiky v rally. Na místo spolujezdce vedle něj usedá Martin Hlavatý. Tato usměvavá dvojice už letos startovala na čtyřech závodech – Rally Vrchovina, Rallysprint Kopná, Rally Hustopeče a Valašská rally. Jako první letošní start si Zbyňa s Martinem naplánovali Rally Vrchovina. „Po dlouhé zimní přestávce jsem se těšil na závody jako malý kluk. Týden před závodem jsme začali zjišťovat, že tato soutěž se na 90% pojede na sněhu. Takže jsem na poslední chvíli zajišťoval vhodné pneumatiky. Seznamovačky jsme na sněhu zvládly dobře a taktéž i technickou přejímku. V sobotu ráno jsme se vydali na startovní rampu. Když jsme do Slavonic dojeli, měli jsme trochu času, tak jsme se stavili na benzince na kávu. Bohužel to bylo všechno z naší Rally Vrchovina, dál jsme se už nedostali. Když jsme nasedli do auta, už jsme nenastartovali, snažili jsme se ještě asi půl hodiny hledat závadu někde v elektrice, ale nic. Takže jsme předčasné a smutně odjeli domů. Doma jsem pak přišel na to, že závada byla v řídící jednotce motoru,“ smutně vzpomíná na první letošní závod Zbyňa Hrabec.
Po opravě technické závady z prvního závodu se olomoucko-vsetínská posádka vydala na moravský sprint. Na plánu byla populární Rallysprint Kopná. „Kopná je pro nás srdeční záležitost a dá se říct i povinnost. V pátek panovalo krásné slunečné počasí, zato v sobotu ráno, to byl úplný opak. Hned bylo jasné, že celý den slunce nevyleze a že bude pršet. Po chvíli pršet začalo, takže na auto jsme s mechanikem obuli mokré gumy a hurá závodit. První rychlostka byla nejtěžší, ale nejhezčí a moje nejoblíbenější. Po dost dlouhé pauze jsme nasadili opatrné tempo a nechtěli jsme moc riskovat. Našim hlavním cílem bylo dojet do cíle. První rychlostky Kopnou a Rakovou jsme jeli bez interkomu. Martin si trochu pokřičel a vždy v cíli trochu ponadával, ale nějak jsme to zvládli. Před posledním servisem se nám rozsvítila kontrolka signalizující nějakou elektronickou závadu na motoru. Navíc jsme se domnívali že nám z auta uniká olej. Kontrolka se ukázala jako planý poplach, to samé i únik oleje,“ řekl pilot Zbyňa Hrabec. Z Kopné si domů posádka odvezla 6. místo v poháru.
Další závod byl naplánován v Krkonoších. Startovat zde chtěli i Zbyňa s Martinem a to i přes povodně, které tento kraj zasáhly týden před závodem. Avšak nečekané rodinné povinnosti posádce start nedovolily. Zbyňa musel zůstat doma, protože jeho přítelkyně Zuzka Chvojková musela kvůli zdravotním problémům do nemocnice. Místo řízení závodničky tak olomoucký jezdec hlídal malé závodníky.
S účastí na Hustopečích posádka trochu váhala. Ale díky odřeknutí startu v Krkonoších byla volba jasná. Do Hustopečí se odjelo. „V rámci poháru jsme jeli druhou etapu velkého mistráku, což byla o dost větší porce kilometrů, než při sprintu. Po seznamovačkách jsme zůstali v servisní zóně a sledovali páteční etapu velkého mistrák. V pozdějších hodinách se spustil velký déšť a já sem se obával, že nás zase čeká mokrý závod. Naštěstí opak byl pravdou. Druhý den ráno jsme se vzbudili do pěkného slunečného dne. Dali jsme tak konečně letos na auto suché pneumatiky a vyrazili na první rychlostní zkoušku, která byla okruhová. V podstatě celý den jsme jeli naprosto bez problémů a užívali si závodění. Tratě byly trochu rychlejšího charakteru, ale nám to moc nevadilo a mojí hondě to vyhovovalo. Na první RZ jsem klasicky nasadil příliš opatrné tempo. Dostali jsme velký obklad od všech. Dále už to bylo však to pravé. Snažili jsme se neflákat a moc jsme si vychutnali odpolední sekci se šotolinovými úseky. Na prvních Bořeticích jsme asi kilometr před cílem dojeli před námi startujícího Tomáše Janíčka, kterého postihl defekt a bojoval s ním až do cíle. Nakonec jsme vybojovali krásný výsledek v podobě pátého místa v poháru, což považuji za nejlepší v mé dosavadní závodní kariéře za volantem. K tomu jsme ještě přidali druhé místo ve třídě, za vozem S1600, na který nemáme se sériovou hondou ani tu nejmenší šanci, takže druhé místo pro nás má cenu zlata. Dobrou náladu a nadšení nám jen trochu zkazili na cílově rampě pořadatelé, když jsme nedostali vůbec žádné poháry,“ podělil se o dojmy z hustopečského závodu Zbyňa Hrabec.
Zbyňa s Martinem nechyběli ani na startu Valašské rally. Ta se letos nejela jako mezinárodní mistrovství České Republiky. „Poněkud neobvykle se závodilo v pátek. Ráno jsme se s Martinem sešli v servisu, nachystalo se auto, do kufru jsme pro jistotu vzali dvě mokré pneu, protože zatažená obloha nás trochu zkoušela. První rychlostku jsem klasicky „chrápal“ a dostali jsme obklad. Druhá RZ přes Helfštýnský les měla hodně rychlých pasáží na srdce a hlavně taky na rozpis. Dřív jsem s podobnými pasážemi měl problémy a chyběla mi hlavně důvěra, jak v rozpis tak ve mně samotného. Za ten rok a půl, co pravidelně jezdíme, je znát velký pokrok v rozpisu a tady jsem to pořádně poznal. Moc mě to potěšilo, že už dokážeme vytvořit dobrý rozpis a že já podle něho dokážu jet, věřím dost sám sobě a taky autu. Tady jsem prostě pochopil, že to chce pravidelně jezdit, jezdit a jezdit a ono se to postupně všechno samo lepší, lepší a lepší. Po servisu nás čekaly dva průjezdy známým Vesníkem. Před těmato dvěma RZ jsme něco málo ztráceli na Otu Hlouška, a tak jsme si řekli, že zkusíme zabojovat. Po prvním průjezdu jsme se před něho o kousíček posunuli, takže bylo zaděláno o pořádné závodění na konec a s Otou jsme se navzájem hecovali. S Martinem jsme se oba snažili co to dalo, pořád mě na RZ popoháněl. Bohužel na Otu to nestačilo, byl lepší, a v cíli jsme mu gratulovali a tak si to zasloužil. Byl to pěkný sport a závodění až do cíle. I tak jsme však letos poprvé vyhráli v naší třídě SA2 a moc si toho výsledku vážíme,“ řekl s úsměvem Zbyňa Hrabec.
Dalším závodem, kde se posádka Hrabec – Hlavatý objeví bude rally v Kostelci nad Orlicí. Když se vše zadaří, posádka bude startovat také na Rally Pačejov.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.