Parafrází písně od skupiny Tři sestry můžeme uvést účinkování Jaromíra Tarabuse a Daniela Trunkáta na jubilejní Rally Bohemia. Posádka obsadila v rozšířené konkurenci čtvrté místo v absolutním pořadí. Na rozdíl od jednoznačného třetího místa na předchozí soutěži v Hustopečích ale měla „Bohemka“ pro dvojici výrazně větší náboj, protože byla nucena o čtvrté místo bojovat až téměř do konce soutěže.
Před soutěží bylo jedním z hlavních témat povinné použití nových bezpečnostních pneumatik podle řádů FIA. „Z nových pneumatik jsme měli trochu obavy. Nicméně situaci ulehčilo počasí, které vyšlo poprvé v sezoně jako stabilní a nebylo tak nutné volit mezi více variantami neznámých pneumatik. Na nové gumy jsme si tedy celkem zvykli. Hlavní rozdíl je na brzdách, kde se chovají hůře a je s tím třeba počítat,“ popisuje dojmy z letošní předepsané novinky Jaromír Tarabus.
Soutěž otevřela páteční městská rychlostní zkouška v Mladé Boleslavi. Ta vyšla posádce výborně, když nestačila pouze na tovární Fabii Jana Kopeckého a Mini Cooper Václava Pecha. Pro vývoj soutěže však byla důležitá až dlouhá sobotní etapa, kterou vidí posádka „T&T” takto: „Dopolední rychlostní zkoušky jsme projeli s až moc velkým respektem ke zbytkům mokra a vlhka na trati a špička se nám výrazně vzdálila. Po drobných vteřinkách nám ujížděli i čtvrtí Honza Sýkora s Martinou Škardovou na nové Fiestě R5 nám stále a naopak několik sekund za námi číhali Martin Koči s Lukášem Kostkou. Po zbytek soboty už jsme pak zajížděli o něco lepší časy. V podstatě se pro nás vývoj soutěže odehrával jako přes kopírák jako po celou dosavadní letošní sezonu. Etapu jsme dokončili na pátém místě s ještě „bojovatelnou“ ztrátou na čtvrté Honzu a Martinu.“
„Na neděli jsme se dobře vyspali a náskok jsme úspěšně stahovali. Na RZ Sychrov se nám povedl veleskok, který hodnotím jako jeden z nejsilnějších zážitků, které jsem kdy v rallyovém autě měl,“ popisuje zajímavosti ze stíhací jízdy Dan Trunkát. Souboj o čtvrtou příčku nakonec skončil předčasně v momentě, kdy ztráta na Jana Sýkoru a Martinu Škardovou činila děvět sekund. Krátce po startu druhého průjezdu královské RZ Sychrov se jejich Fiesta R5 netrefila na úzký most, což kromě ukončení souboje znamenalo i zrušení rychlostní zkoušky. „Náš souboj Honzou a Martinou skončil havárií, což nás s Mirou oba mrzí. Jsme rádi, jsou oba fit, a že to dopadlo alespoň takto. Přejeme jim co nejdřívější opravení vozu a těšíme se na další případný souboj s nimi. Musím pochválit výborný přístup diváků a pořadatelů v místě nehody, kteří nás včas a bezpečně zbrzdili. Rád bych také vyzdvihl bezpečnostní dispečink soutěže v čele s Hanou Chvojkovou, který situaci zvládl na jedničku. Je dobře, když na této pozici sedí někdo, kdo rally sám aktivně provozoval je a schopen situaci dobře vyhodnotit,“ zmiňuje okolnosti dramatické situace Daniel Trunkát a následně s vážností i úsměvem shrnuje: „Fabia fungovala po celou soutěž super, za což patří díky celému týmu, stejně jako našim fanouškům za podporu. Celá soutěž jako taková byla moc pěkná, k čemuž přispělo i hezké a stále počasí, které neovlivňovalo výsledky. Bohemka u nás proběhla v podstatě v klidu bez krizí. A nadále pokračuje naše hledání oné půl vteřinky na kilometr, kterou ztrácíme v posledních soutěžích na nejužší špičku. Kdyby měl někdo nějaký tip, kde jí máme najít, ať se nám klidně ozve :-)“
Velmi netradičně nezakončíme zprávu vyjádřením posádky, ale jejího PR spolupracovníka Aleše Holakovského, který si z letošní Rally Bohemia odnesl také silné zážitky: „Nejprve jsem byl svědkem dramatického průjezdu posádky Jan Sýkora – Martina Škardová na sobotní RZ Vinec-Skalsko. V neděli jsem byl těsně před dramatickým vyvrcholením souboje této dvojice s Mirou a Danem odvolán přímo z rychlostní zkoušky Sychrov II k porodu, protože manželce Evě odtekla plodová voda. Když jsem jí na porodním sále odvyprávěl dramatické zážitky z Bohemky a myslel si, že už se definitivně přepnu do porodního režimu, přišla sestra, která se jmenovala – jak jinak, než Škardová. Náhoda je o to zajímavější, že sama Martina Škardová je původně vystudovanou porodní asistentkou a má na kontě desítky porozených dětí. Takže rally si mě náhodně sama našla nejen na dovolené v Jihoafrické republice, ale i u porodu! Jinak dcera Šárka měla homologační váhu 3,35 kg, délku 53 cm a technickou přejímkou přešla bez zjištěných závad. Počata byla krátce po vítězství posádky Tarabus-Trunkát na Rally Příbram 2012, ale to už s Bohemkou opravdu nesouvisí :-)“
Pro další zajímavosti, fotografie a videa nejen z Rally Bohemia se můžete podívat na facebookový profil Tarabus&Trunkát rally team.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.