Do 32. ročníku Valašské rally (4. – 5. července) se přihlásilo celkem 65 posádek ze dvou států – České republiky a Slovenska.
Valaška se pojede v letošním roce jako součást Mistrovství České republiky v rally historických automobilů, dále se započítává do Poháru České republiky v rally. AutoMotoKlub Rallye Sport – Vsetín vypsal Pohár pořadatele, kde se objeví v rámci volného podniku pro soudobé automobily rovněž vozy specifikace WRC. Zde najdeme největší favority jednodenní soutěže, na vozech WRC se představí Jaromír Tomaštík (Subaru Impreza WRC), Martin Vlček (Škoda Fabia WRC) a Silvestr Mikulaštík (Škoda Octavia WRC).
Do Poháru České republiky v rally se přihlásilo celkem 33 soutěžících, v rámci republikového šampionátu historických automobilů pojede 13 posádek, dalších 19 soutěžících bude klasifikováno v rámci Poháru pořadatele.
Nejpočetněji je obsazena v rámci pohárového šampionátu třída SA2, kde figuruje celkem 9 vozů a dále třída V1, kde najdeme 8 vozů. Ve vozovém parku celkem 13 značek jsou zastoupeny nejpočetněji automobilky Škoda a Honda. Na letošní valašce pojede celkem pět smíšených posádek, za volanty soutěžních vozů se objeví i dvě dámy, a to Olga Lounová a Pavlína Tydlačková.
Celkem přihlášeno: 65 posádek
Počet států: 2 (Česká republika – 65, Slovensko - 1, spolujezdec u startovního čísla 4)
Rozdělení podle objemových tříd a skupin:
Mistrovství ČR v rally historických automobilů 2013: celkem přihlášeno 13 vozů
kategorie II – cestovní vozy a upravené cestovní vozy a vozy GT a GTS z období G2 a H1, homologované od 1.1.1970 do 31.12.1975, rozdělené do objemových tříd:
C1 – do 1300 cm3: 2 vozy
C2 – od 1300 cm3 do 1600 cm3: 0
C3 – od 1600 cm3 do 2000 cm3: 1
kategorie III – sériové a upravené cestovní a vozy GT a GTS z období H2, I a J, homologované od 1.1.1976 do 31.12.1990 mimo vozidel skupiny B zakázaných FIA pro soutěže, rozdělené do objemových tříd:
D1 – do 1300 cm3: 4 vozy
D2 – od 1300 cm3 do 1600 cm3: 1
D3 – od 1600 cm3 do 2000 cm3: 2
D4 – nad 2000 cm3: 3
Pohár České republiky v rally 2013: celkem přihlášeno 33 vozů
Skupina SA – soudobé automobily (bez S2000 atm a 1.6 turbo, R4, RGT a WRC)
SA – třída 1: do 1400 cm3: 7 vozů
SA – třída 2: nad 1400 do 2000 cm3: 9
SA – třída 3: nad 2000 cm3 (včetně vozů diesel o jmenovitém objemu do 2000 cm3 s jednou poháněnou nápravou): 3
SA – třída 4: nad 2000 cm3 (včetně vozů podle čl. 5.2.2 kap. F NSŘ): 0
Skupina V – upravené automobily (bez rozdílu objemových tříd, včetně V-Škoda a V-Diesel)
V – třída 1: automobily Škoda podle článku 5.7.3: 8 vozů
V – třída 2: do 2000 cm3: 6
V – třída 3: nad 2000 cm3: 0
Pohár pořadatele: celkem přihlášeno 19 vozů
Třída 2 (skupina S2000-Rally, 1.6 T restriktor 30 mm, S2000 – Rally, 2.0 atmosférický R4, R5): 1 vůz
Třída 3 (skupina N nad 2000 cm3 - nynější N4): 3
Třída 6 (skupina A nad 1400 cm3 do 1600 cm3, R2B, Kit-car nad 1400 cm3 do 1600 cm3): 3
Třída 7 (skupina A do 1400 cm3, Kit-car do 1400 cm3): 1
Třída 8 (skupina N nad 1600 cm3 do 2000 cm3): 4
Třída 9 (skupina N nad 1400 cm3 do 1600 cm3, R1B nad 1400 cm3 do 1600 cm3): 4
Třída 13 (skupina S nad 2000 cm3): 3
Počet vozů specifikace WRC: 3
Subaru Impreza WRC – 1, Škoda Fabia WRC – 1, Škoda Octavia WRC - 1
Počet značek: 13
Škoda – 27, Honda – 10, Renault – 5, Mitsubishi – 4, Suzuki – 4, Ford – 3, Citroën – 3, Subaru – 2, Opel – 2, Peugeot – 2, Volkswagen – 1, Mazda – 1, Alfa Romeo – 1.
Smíšené posádky: 5
Martin Hrachovec – Hana Vránská, Roman Vaněk – Diana Vaňková, Olga Lounová – Richard Nesvadba, Pavlína Tydlačková – Zdeněk Zdráhala, Michal Vaňhara – Karolína Jugasová
Dámská posádka: 2
Olga Lounová – Richard Nesvadba, Pavlína Tydlačková – Zdeněk Zdráhala
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?