Do startu XXXII. ročníku Valašské rally zbývají už jen dny. Stane se tak 5. července 2013 ve Valašském Meziříčí. Ve městě, které populární Valašku bude hostit podvanácté. K účasti přihlásilo šedesát pět posádek. Mezi startujícími se objeví také hokejový mistr světa z roku 2001 a současný hráč týmu zámořské NHL Florida Panthers Filip Kuba, kterého bude v soutěžní Hondě Civic VTi zlínské stáje Sparrow racing navigovat Jan Jurčík.
Při letošní Valašce se na start mimo jiné postaví taky tři vozidla specifikace WRC. Do Škody Fabia usedne posádka Martin Vlček – Richard Lasevič, Subaru Impreza bude takzvaně kočírovat dvojice ve složení Jaromír Tomaštík – Jaroslav Novák a ve třetím z „wrců“ v podobě Škody Octavia se divákům Valašské rally představí česko-slovenská posádka Silvestr Mikuláštík – Róbert Baran.
Letošní valašskou automobilovou soutěž však nebudou zdolávat jen soudobá vozidla. Valaška je totiž po několikaleté přestávce pořádána i jako Mistrovství České republiky v rally historických automobilů. A tak se na startu, jehož dějištěm se, jak už je ve valašských Athénách zvykem, stane valašskomeziříčské náměstí, objeví Škoda 1000 MB, Škoda 130 RS, Škoda Favorit, ale i Ford Sierra RS Cosworth, Ford Escort a další vozidla, jejichž značky se v rallysportu objevují již řadu let a patří k pomyslným zakladatelům moderní automobilové rally. Je tedy na co se těšit.
BEZPEČNOST, BEZPEČNOST A ZASE BEZPEČNOST
Bezpečnost diváků je na prvním místě i v hierarchii úkolů pořadatele XXXII. ročníku Valašské rally 2013, AutoMotoKlubu Rallye Sport – Vsetín. Organizátoři neponechali nic na náhodě. Přijali taková opatření, která povedou k tomu, aby se i valašská automobilová soutěž stala pro diváky bezpečnou a aby možnost vzniku mimořádné události byla co nejvíce eliminována. Snaha stovek dobrovolníků by však byla k ničemu, pokud by se nesetkala s pochopením těch, pro něž je Valašská rally připravována především. U diváků. „Věříme, ba jsme přesvědčeni o tom, že mezi příznivci rally je naprostá většina těch, kteří automobilovým soutěžím rozumí a chápou jejich úskalí. A že nám v případě, že se mezi nimi objeví jedinci s menší ochotou respektovat kohokoliv a cokoliv, pomohou. Vzájemná souhra, pořadatel – divák, je totiž rozhodující. Proto naše lidi nabádáme a vedeme k tomu, aby ve vztahu k divákovi vždy vystupovali slušně, bez emocí a s klidem. Aby nezavdávali, či dokonce nevyvolávali neuváženým jednáním konfliktní situace a vždy se situaci snažili řešit s chladnou hlavou a rozvahou. A snad si můžeme dovolit požádat o totéž ty, pro něž jsme letošní Valašku připravovali,“ vyjádřil se hlavní činovník pro bezpečnost XXXII. ročníku Valašské rally Alexandr Póč.
PROFIL VALAŠKY
XXXII. Valašská rally 2013 je pořadateli a organizátory připravována v souladu s Mezinárodními sportovními řády a jejich přílohami, Všeobecnými předpisy pro rally mistrovství FIA, se Sportovními předpisy mistrovství FIA, v souladu s Národními soutěžními řády pro rok 2013 a podle Zvláštních ustanovení pořadatele a propozic schválených ASN.
Pořadatelem a organizátorem soutěže je AutoMotoKlub Rallye Sport – Vsetín. Centrem soutěže se stává město Valašské Meziříčí, kde budova radnice v době konání automobilové soutěže poskytne nezbytné zázemí pro ředitelství a tiskové středisko rally. Formální a technická přejímka soutěžních posádek a jejich vozidel proběhne v areálu Autocentra Lukáš; Valašské Meziříčí-Bynina. Servisní zázemí pak najdou soutěžní týmy v areálu Pila Křižan na Nádražní ulici (v sousedství vlakového nádraží). Pro start a cíl rally využijí pořadatel a organizátor rally prostor valašskomeziříčského náměstí.
Trať letošní Valašské rally zavede soutěžní posádky do dvou moravských regionů. Dvě rychlostní zkoušky absolvují soutěžní posádky ve Zlínském kraji a jeden rychlostní test v Olomouckém kraji. Celkem v soutěžní sobotu ujedou závodní stroje 281 kilometr. Přitom sedmdesát z nich bude takzvaně ostrých. Každou rychlostní zkouškou projedou soutěžáci dvakrát. První z testů se pojede v okolí Lešné u Valašského Meziříčí, druhá zkouška čeká na aktéry dvaatřicáté Valašky v okolí hradu Helfštýn na Přerovsku a třetí měřený úsek vede ze vsetínského Vesníku přes Dušnou do Malé Bystřice. „Snažili jsme se postavit trať tak, aby náročnost, složitost, ale současně i krása Valašské rally byla zachována. Jsem toho názoru, že i letošní Valaška soutěžní týmy, jejich posádky a techniku dokonale prověří. A věřím, že i diváci si přijdou na své. Divácká místa jsme pro ně vybírali nejenom, i když hlavně, s ohledem na jejich bezpečnost, ale také ve snaze poskytnout jim dokonalý divácký zážitek. Je už jen na nich, jak dokáží snahu pořadatelů využít,“ pověděl ředitel XXXII. ročníku Valašské rally 2013 Miroslav Hošák.
XXXII. Valašská rally 2013 je zařazena do:
? Poháru České republiky v rally 2013
? Mistrovství ČR v rally historických automobilů
? Poháru pořadatele
Povrch tratí rychlostních zkoušek XXXII. ročníku Valašské rally tvoří z 80 % silnice s asfaltovým krytím. Zbývajících 20 % komunikací má jiný povrch.
ZÁKLADNÍ ČASOVÝ PROGRAM XXXII. VALAŠSKÉ RALLY 2013
04. 07. 2013 - čtvrtek
07:30 – 09:30 hodin
? prezentace posádek a výdej itineráře přihlášeným posádkám – Autocentrum Lukáš Valašské Meziříčí-Bynina
08:00 – 18:00 hodin
? seznamovací jízdy posádek
17:30 – 21:30 hodin
? administrativní přejímka – Autocentrum Lukáš Valašské Meziříčí-Bynina
18:00 – 22:00 hodin
? technická přejímka – Autocentrum Lukáš Valašské Meziříčí-Bynina
05. 07. 2013 - pátek
06:30 hodin
? zveřejnění startovní listiny rally – oficiální vývěska ve vestibulu valašskomeziříčské radnice
09:00 hodin
? start prvního vozu do XXXII. Valašské rally 2013 – náměstí Valašské Meziříčí
10:51 hodin
? kontrola přeskupení – náměstí Valašské Meziříčí
13:47 hodin
? kontrola přeskupení – náměstí Valašské Meziříčí
15:51 hodin
? kontrola přeskupení – náměstí Valašské Meziříčí
17:15 hodin
? cíl XXXII. Valašské rally 2013 – náměstí Valašské Meziříčí
? předání cen vítězným posádkám – startovní rampa na náměstí ve Valašském Meziříčí
? zveřejnění předběžných celkových výsledků rally v objektu Městského úřadu Valašské Meziříčí
19:30 hodin
? zveřejnění oficiálních konečných celkových výsledků v objektu Městského úřadu Valašské Meziříčí
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?