Do startu XXXII. ročníku Valašské rally zbývají už jen dny. Stane se tak 5. července 2013 ve Valašském Meziříčí. Ve městě, které populární Valašku bude hostit podvanácté. K účasti přihlásilo šedesát pět posádek. Mezi startujícími se objeví také hokejový mistr světa z roku 2001 a současný hráč týmu zámořské NHL Florida Panthers Filip Kuba, kterého bude v soutěžní Hondě Civic VTi zlínské stáje Sparrow racing navigovat Jan Jurčík.
Při letošní Valašce se na start mimo jiné postaví taky tři vozidla specifikace WRC. Do Škody Fabia usedne posádka Martin Vlček – Richard Lasevič, Subaru Impreza bude takzvaně kočírovat dvojice ve složení Jaromír Tomaštík – Jaroslav Novák a ve třetím z „wrců“ v podobě Škody Octavia se divákům Valašské rally představí česko-slovenská posádka Silvestr Mikuláštík – Róbert Baran.
Letošní valašskou automobilovou soutěž však nebudou zdolávat jen soudobá vozidla. Valaška je totiž po několikaleté přestávce pořádána i jako Mistrovství České republiky v rally historických automobilů. A tak se na startu, jehož dějištěm se, jak už je ve valašských Athénách zvykem, stane valašskomeziříčské náměstí, objeví Škoda 1000 MB, Škoda 130 RS, Škoda Favorit, ale i Ford Sierra RS Cosworth, Ford Escort a další vozidla, jejichž značky se v rallysportu objevují již řadu let a patří k pomyslným zakladatelům moderní automobilové rally. Je tedy na co se těšit.
BEZPEČNOST, BEZPEČNOST A ZASE BEZPEČNOST
Bezpečnost diváků je na prvním místě i v hierarchii úkolů pořadatele XXXII. ročníku Valašské rally 2013, AutoMotoKlubu Rallye Sport – Vsetín. Organizátoři neponechali nic na náhodě. Přijali taková opatření, která povedou k tomu, aby se i valašská automobilová soutěž stala pro diváky bezpečnou a aby možnost vzniku mimořádné události byla co nejvíce eliminována. Snaha stovek dobrovolníků by však byla k ničemu, pokud by se nesetkala s pochopením těch, pro něž je Valašská rally připravována především. U diváků. „Věříme, ba jsme přesvědčeni o tom, že mezi příznivci rally je naprostá většina těch, kteří automobilovým soutěžím rozumí a chápou jejich úskalí. A že nám v případě, že se mezi nimi objeví jedinci s menší ochotou respektovat kohokoliv a cokoliv, pomohou. Vzájemná souhra, pořadatel – divák, je totiž rozhodující. Proto naše lidi nabádáme a vedeme k tomu, aby ve vztahu k divákovi vždy vystupovali slušně, bez emocí a s klidem. Aby nezavdávali, či dokonce nevyvolávali neuváženým jednáním konfliktní situace a vždy se situaci snažili řešit s chladnou hlavou a rozvahou. A snad si můžeme dovolit požádat o totéž ty, pro něž jsme letošní Valašku připravovali,“ vyjádřil se hlavní činovník pro bezpečnost XXXII. ročníku Valašské rally Alexandr Póč.
PROFIL VALAŠKY
XXXII. Valašská rally 2013 je pořadateli a organizátory připravována v souladu s Mezinárodními sportovními řády a jejich přílohami, Všeobecnými předpisy pro rally mistrovství FIA, se Sportovními předpisy mistrovství FIA, v souladu s Národními soutěžními řády pro rok 2013 a podle Zvláštních ustanovení pořadatele a propozic schválených ASN.
Pořadatelem a organizátorem soutěže je AutoMotoKlub Rallye Sport – Vsetín. Centrem soutěže se stává město Valašské Meziříčí, kde budova radnice v době konání automobilové soutěže poskytne nezbytné zázemí pro ředitelství a tiskové středisko rally. Formální a technická přejímka soutěžních posádek a jejich vozidel proběhne v areálu Autocentra Lukáš; Valašské Meziříčí-Bynina. Servisní zázemí pak najdou soutěžní týmy v areálu Pila Křižan na Nádražní ulici (v sousedství vlakového nádraží). Pro start a cíl rally využijí pořadatel a organizátor rally prostor valašskomeziříčského náměstí.
Trať letošní Valašské rally zavede soutěžní posádky do dvou moravských regionů. Dvě rychlostní zkoušky absolvují soutěžní posádky ve Zlínském kraji a jeden rychlostní test v Olomouckém kraji. Celkem v soutěžní sobotu ujedou závodní stroje 281 kilometr. Přitom sedmdesát z nich bude takzvaně ostrých. Každou rychlostní zkouškou projedou soutěžáci dvakrát. První z testů se pojede v okolí Lešné u Valašského Meziříčí, druhá zkouška čeká na aktéry dvaatřicáté Valašky v okolí hradu Helfštýn na Přerovsku a třetí měřený úsek vede ze vsetínského Vesníku přes Dušnou do Malé Bystřice. „Snažili jsme se postavit trať tak, aby náročnost, složitost, ale současně i krása Valašské rally byla zachována. Jsem toho názoru, že i letošní Valaška soutěžní týmy, jejich posádky a techniku dokonale prověří. A věřím, že i diváci si přijdou na své. Divácká místa jsme pro ně vybírali nejenom, i když hlavně, s ohledem na jejich bezpečnost, ale také ve snaze poskytnout jim dokonalý divácký zážitek. Je už jen na nich, jak dokáží snahu pořadatelů využít,“ pověděl ředitel XXXII. ročníku Valašské rally 2013 Miroslav Hošák.
XXXII. Valašská rally 2013 je zařazena do:
? Poháru České republiky v rally 2013
? Mistrovství ČR v rally historických automobilů
? Poháru pořadatele
Povrch tratí rychlostních zkoušek XXXII. ročníku Valašské rally tvoří z 80 % silnice s asfaltovým krytím. Zbývajících 20 % komunikací má jiný povrch.
ZÁKLADNÍ ČASOVÝ PROGRAM XXXII. VALAŠSKÉ RALLY 2013
04. 07. 2013 - čtvrtek
07:30 – 09:30 hodin
? prezentace posádek a výdej itineráře přihlášeným posádkám – Autocentrum Lukáš Valašské Meziříčí-Bynina
08:00 – 18:00 hodin
? seznamovací jízdy posádek
17:30 – 21:30 hodin
? administrativní přejímka – Autocentrum Lukáš Valašské Meziříčí-Bynina
18:00 – 22:00 hodin
? technická přejímka – Autocentrum Lukáš Valašské Meziříčí-Bynina
05. 07. 2013 - pátek
06:30 hodin
? zveřejnění startovní listiny rally – oficiální vývěska ve vestibulu valašskomeziříčské radnice
09:00 hodin
? start prvního vozu do XXXII. Valašské rally 2013 – náměstí Valašské Meziříčí
10:51 hodin
? kontrola přeskupení – náměstí Valašské Meziříčí
13:47 hodin
? kontrola přeskupení – náměstí Valašské Meziříčí
15:51 hodin
? kontrola přeskupení – náměstí Valašské Meziříčí
17:15 hodin
? cíl XXXII. Valašské rally 2013 – náměstí Valašské Meziříčí
? předání cen vítězným posádkám – startovní rampa na náměstí ve Valašském Meziříčí
? zveřejnění předběžných celkových výsledků rally v objektu Městského úřadu Valašské Meziříčí
19:30 hodin
? zveřejnění oficiálních konečných celkových výsledků v objektu Městského úřadu Valašské Meziříčí
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?