Do startu XXXII. ročníku Valašské rally zbývají už jen dny. Stane se tak 5. července 2013 ve Valašském Meziříčí. Ve městě, které populární Valašku bude hostit podvanácté. K účasti přihlásilo šedesát pět posádek. Mezi startujícími se objeví také hokejový mistr světa z roku 2001 a současný hráč týmu zámořské NHL Florida Panthers Filip Kuba, kterého bude v soutěžní Hondě Civic VTi zlínské stáje Sparrow racing navigovat Jan Jurčík.
Při letošní Valašce se na start mimo jiné postaví taky tři vozidla specifikace WRC. Do Škody Fabia usedne posádka Martin Vlček – Richard Lasevič, Subaru Impreza bude takzvaně kočírovat dvojice ve složení Jaromír Tomaštík – Jaroslav Novák a ve třetím z „wrců“ v podobě Škody Octavia se divákům Valašské rally představí česko-slovenská posádka Silvestr Mikuláštík – Róbert Baran.
Letošní valašskou automobilovou soutěž však nebudou zdolávat jen soudobá vozidla. Valaška je totiž po několikaleté přestávce pořádána i jako Mistrovství České republiky v rally historických automobilů. A tak se na startu, jehož dějištěm se, jak už je ve valašských Athénách zvykem, stane valašskomeziříčské náměstí, objeví Škoda 1000 MB, Škoda 130 RS, Škoda Favorit, ale i Ford Sierra RS Cosworth, Ford Escort a další vozidla, jejichž značky se v rallysportu objevují již řadu let a patří k pomyslným zakladatelům moderní automobilové rally. Je tedy na co se těšit.
BEZPEČNOST, BEZPEČNOST A ZASE BEZPEČNOST
Bezpečnost diváků je na prvním místě i v hierarchii úkolů pořadatele XXXII. ročníku Valašské rally 2013, AutoMotoKlubu Rallye Sport – Vsetín. Organizátoři neponechali nic na náhodě. Přijali taková opatření, která povedou k tomu, aby se i valašská automobilová soutěž stala pro diváky bezpečnou a aby možnost vzniku mimořádné události byla co nejvíce eliminována. Snaha stovek dobrovolníků by však byla k ničemu, pokud by se nesetkala s pochopením těch, pro něž je Valašská rally připravována především. U diváků. „Věříme, ba jsme přesvědčeni o tom, že mezi příznivci rally je naprostá většina těch, kteří automobilovým soutěžím rozumí a chápou jejich úskalí. A že nám v případě, že se mezi nimi objeví jedinci s menší ochotou respektovat kohokoliv a cokoliv, pomohou. Vzájemná souhra, pořadatel – divák, je totiž rozhodující. Proto naše lidi nabádáme a vedeme k tomu, aby ve vztahu k divákovi vždy vystupovali slušně, bez emocí a s klidem. Aby nezavdávali, či dokonce nevyvolávali neuváženým jednáním konfliktní situace a vždy se situaci snažili řešit s chladnou hlavou a rozvahou. A snad si můžeme dovolit požádat o totéž ty, pro něž jsme letošní Valašku připravovali,“ vyjádřil se hlavní činovník pro bezpečnost XXXII. ročníku Valašské rally Alexandr Póč.
PROFIL VALAŠKY
XXXII. Valašská rally 2013 je pořadateli a organizátory připravována v souladu s Mezinárodními sportovními řády a jejich přílohami, Všeobecnými předpisy pro rally mistrovství FIA, se Sportovními předpisy mistrovství FIA, v souladu s Národními soutěžními řády pro rok 2013 a podle Zvláštních ustanovení pořadatele a propozic schválených ASN.
Pořadatelem a organizátorem soutěže je AutoMotoKlub Rallye Sport – Vsetín. Centrem soutěže se stává město Valašské Meziříčí, kde budova radnice v době konání automobilové soutěže poskytne nezbytné zázemí pro ředitelství a tiskové středisko rally. Formální a technická přejímka soutěžních posádek a jejich vozidel proběhne v areálu Autocentra Lukáš; Valašské Meziříčí-Bynina. Servisní zázemí pak najdou soutěžní týmy v areálu Pila Křižan na Nádražní ulici (v sousedství vlakového nádraží). Pro start a cíl rally využijí pořadatel a organizátor rally prostor valašskomeziříčského náměstí.
Trať letošní Valašské rally zavede soutěžní posádky do dvou moravských regionů. Dvě rychlostní zkoušky absolvují soutěžní posádky ve Zlínském kraji a jeden rychlostní test v Olomouckém kraji. Celkem v soutěžní sobotu ujedou závodní stroje 281 kilometr. Přitom sedmdesát z nich bude takzvaně ostrých. Každou rychlostní zkouškou projedou soutěžáci dvakrát. První z testů se pojede v okolí Lešné u Valašského Meziříčí, druhá zkouška čeká na aktéry dvaatřicáté Valašky v okolí hradu Helfštýn na Přerovsku a třetí měřený úsek vede ze vsetínského Vesníku přes Dušnou do Malé Bystřice. „Snažili jsme se postavit trať tak, aby náročnost, složitost, ale současně i krása Valašské rally byla zachována. Jsem toho názoru, že i letošní Valaška soutěžní týmy, jejich posádky a techniku dokonale prověří. A věřím, že i diváci si přijdou na své. Divácká místa jsme pro ně vybírali nejenom, i když hlavně, s ohledem na jejich bezpečnost, ale také ve snaze poskytnout jim dokonalý divácký zážitek. Je už jen na nich, jak dokáží snahu pořadatelů využít,“ pověděl ředitel XXXII. ročníku Valašské rally 2013 Miroslav Hošák.
XXXII. Valašská rally 2013 je zařazena do:
? Poháru České republiky v rally 2013
? Mistrovství ČR v rally historických automobilů
? Poháru pořadatele
Povrch tratí rychlostních zkoušek XXXII. ročníku Valašské rally tvoří z 80 % silnice s asfaltovým krytím. Zbývajících 20 % komunikací má jiný povrch.
ZÁKLADNÍ ČASOVÝ PROGRAM XXXII. VALAŠSKÉ RALLY 2013
04. 07. 2013 - čtvrtek
07:30 – 09:30 hodin
? prezentace posádek a výdej itineráře přihlášeným posádkám – Autocentrum Lukáš Valašské Meziříčí-Bynina
08:00 – 18:00 hodin
? seznamovací jízdy posádek
17:30 – 21:30 hodin
? administrativní přejímka – Autocentrum Lukáš Valašské Meziříčí-Bynina
18:00 – 22:00 hodin
? technická přejímka – Autocentrum Lukáš Valašské Meziříčí-Bynina
05. 07. 2013 - pátek
06:30 hodin
? zveřejnění startovní listiny rally – oficiální vývěska ve vestibulu valašskomeziříčské radnice
09:00 hodin
? start prvního vozu do XXXII. Valašské rally 2013 – náměstí Valašské Meziříčí
10:51 hodin
? kontrola přeskupení – náměstí Valašské Meziříčí
13:47 hodin
? kontrola přeskupení – náměstí Valašské Meziříčí
15:51 hodin
? kontrola přeskupení – náměstí Valašské Meziříčí
17:15 hodin
? cíl XXXII. Valašské rally 2013 – náměstí Valašské Meziříčí
? předání cen vítězným posádkám – startovní rampa na náměstí ve Valašském Meziříčí
? zveřejnění předběžných celkových výsledků rally v objektu Městského úřadu Valašské Meziříčí
19:30 hodin
? zveřejnění oficiálních konečných celkových výsledků v objektu Městského úřadu Valašské Meziříčí
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.