Do startu XXXII. ročníku Valašské rally zbývají už jen dny. Stane se tak 5. července 2013 ve Valašském Meziříčí. Ve městě, které populární Valašku bude hostit podvanácté. K účasti přihlásilo šedesát pět posádek. Mezi startujícími se objeví také hokejový mistr světa z roku 2001 a současný hráč týmu zámořské NHL Florida Panthers Filip Kuba, kterého bude v soutěžní Hondě Civic VTi zlínské stáje Sparrow racing navigovat Jan Jurčík.
Při letošní Valašce se na start mimo jiné postaví taky tři vozidla specifikace WRC. Do Škody Fabia usedne posádka Martin Vlček – Richard Lasevič, Subaru Impreza bude takzvaně kočírovat dvojice ve složení Jaromír Tomaštík – Jaroslav Novák a ve třetím z „wrců“ v podobě Škody Octavia se divákům Valašské rally představí česko-slovenská posádka Silvestr Mikuláštík – Róbert Baran.
Letošní valašskou automobilovou soutěž však nebudou zdolávat jen soudobá vozidla. Valaška je totiž po několikaleté přestávce pořádána i jako Mistrovství České republiky v rally historických automobilů. A tak se na startu, jehož dějištěm se, jak už je ve valašských Athénách zvykem, stane valašskomeziříčské náměstí, objeví Škoda 1000 MB, Škoda 130 RS, Škoda Favorit, ale i Ford Sierra RS Cosworth, Ford Escort a další vozidla, jejichž značky se v rallysportu objevují již řadu let a patří k pomyslným zakladatelům moderní automobilové rally. Je tedy na co se těšit.
BEZPEČNOST, BEZPEČNOST A ZASE BEZPEČNOST
Bezpečnost diváků je na prvním místě i v hierarchii úkolů pořadatele XXXII. ročníku Valašské rally 2013, AutoMotoKlubu Rallye Sport – Vsetín. Organizátoři neponechali nic na náhodě. Přijali taková opatření, která povedou k tomu, aby se i valašská automobilová soutěž stala pro diváky bezpečnou a aby možnost vzniku mimořádné události byla co nejvíce eliminována. Snaha stovek dobrovolníků by však byla k ničemu, pokud by se nesetkala s pochopením těch, pro něž je Valašská rally připravována především. U diváků. „Věříme, ba jsme přesvědčeni o tom, že mezi příznivci rally je naprostá většina těch, kteří automobilovým soutěžím rozumí a chápou jejich úskalí. A že nám v případě, že se mezi nimi objeví jedinci s menší ochotou respektovat kohokoliv a cokoliv, pomohou. Vzájemná souhra, pořadatel – divák, je totiž rozhodující. Proto naše lidi nabádáme a vedeme k tomu, aby ve vztahu k divákovi vždy vystupovali slušně, bez emocí a s klidem. Aby nezavdávali, či dokonce nevyvolávali neuváženým jednáním konfliktní situace a vždy se situaci snažili řešit s chladnou hlavou a rozvahou. A snad si můžeme dovolit požádat o totéž ty, pro něž jsme letošní Valašku připravovali,“ vyjádřil se hlavní činovník pro bezpečnost XXXII. ročníku Valašské rally Alexandr Póč.
PROFIL VALAŠKY
XXXII. Valašská rally 2013 je pořadateli a organizátory připravována v souladu s Mezinárodními sportovními řády a jejich přílohami, Všeobecnými předpisy pro rally mistrovství FIA, se Sportovními předpisy mistrovství FIA, v souladu s Národními soutěžními řády pro rok 2013 a podle Zvláštních ustanovení pořadatele a propozic schválených ASN.
Pořadatelem a organizátorem soutěže je AutoMotoKlub Rallye Sport – Vsetín. Centrem soutěže se stává město Valašské Meziříčí, kde budova radnice v době konání automobilové soutěže poskytne nezbytné zázemí pro ředitelství a tiskové středisko rally. Formální a technická přejímka soutěžních posádek a jejich vozidel proběhne v areálu Autocentra Lukáš; Valašské Meziříčí-Bynina. Servisní zázemí pak najdou soutěžní týmy v areálu Pila Křižan na Nádražní ulici (v sousedství vlakového nádraží). Pro start a cíl rally využijí pořadatel a organizátor rally prostor valašskomeziříčského náměstí.
Trať letošní Valašské rally zavede soutěžní posádky do dvou moravských regionů. Dvě rychlostní zkoušky absolvují soutěžní posádky ve Zlínském kraji a jeden rychlostní test v Olomouckém kraji. Celkem v soutěžní sobotu ujedou závodní stroje 281 kilometr. Přitom sedmdesát z nich bude takzvaně ostrých. Každou rychlostní zkouškou projedou soutěžáci dvakrát. První z testů se pojede v okolí Lešné u Valašského Meziříčí, druhá zkouška čeká na aktéry dvaatřicáté Valašky v okolí hradu Helfštýn na Přerovsku a třetí měřený úsek vede ze vsetínského Vesníku přes Dušnou do Malé Bystřice. „Snažili jsme se postavit trať tak, aby náročnost, složitost, ale současně i krása Valašské rally byla zachována. Jsem toho názoru, že i letošní Valaška soutěžní týmy, jejich posádky a techniku dokonale prověří. A věřím, že i diváci si přijdou na své. Divácká místa jsme pro ně vybírali nejenom, i když hlavně, s ohledem na jejich bezpečnost, ale také ve snaze poskytnout jim dokonalý divácký zážitek. Je už jen na nich, jak dokáží snahu pořadatelů využít,“ pověděl ředitel XXXII. ročníku Valašské rally 2013 Miroslav Hošák.
XXXII. Valašská rally 2013 je zařazena do:
? Poháru České republiky v rally 2013
? Mistrovství ČR v rally historických automobilů
? Poháru pořadatele
Povrch tratí rychlostních zkoušek XXXII. ročníku Valašské rally tvoří z 80 % silnice s asfaltovým krytím. Zbývajících 20 % komunikací má jiný povrch.
ZÁKLADNÍ ČASOVÝ PROGRAM XXXII. VALAŠSKÉ RALLY 2013
04. 07. 2013 - čtvrtek
07:30 – 09:30 hodin
? prezentace posádek a výdej itineráře přihlášeným posádkám – Autocentrum Lukáš Valašské Meziříčí-Bynina
08:00 – 18:00 hodin
? seznamovací jízdy posádek
17:30 – 21:30 hodin
? administrativní přejímka – Autocentrum Lukáš Valašské Meziříčí-Bynina
18:00 – 22:00 hodin
? technická přejímka – Autocentrum Lukáš Valašské Meziříčí-Bynina
05. 07. 2013 - pátek
06:30 hodin
? zveřejnění startovní listiny rally – oficiální vývěska ve vestibulu valašskomeziříčské radnice
09:00 hodin
? start prvního vozu do XXXII. Valašské rally 2013 – náměstí Valašské Meziříčí
10:51 hodin
? kontrola přeskupení – náměstí Valašské Meziříčí
13:47 hodin
? kontrola přeskupení – náměstí Valašské Meziříčí
15:51 hodin
? kontrola přeskupení – náměstí Valašské Meziříčí
17:15 hodin
? cíl XXXII. Valašské rally 2013 – náměstí Valašské Meziříčí
? předání cen vítězným posádkám – startovní rampa na náměstí ve Valašském Meziříčí
? zveřejnění předběžných celkových výsledků rally v objektu Městského úřadu Valašské Meziříčí
19:30 hodin
? zveřejnění oficiálních konečných celkových výsledků v objektu Městského úřadu Valašské Meziříčí
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?