Šampionát rallysprintového mistrovství pokračoval, na den přesně po roce, opět v okolí Slušovic, kde se jela populární Kopná.
Šampionát rallysprintového mistrovství pokračoval, na den přesně po roce, opět v okolí Slušovic, kde se jela populární Kopná. Nejen pro posádky, ale rovněž pro diváky se jedná o jeden z nejhezčích závodů na našem území. Pro posádku René Dohnal – Rudolf Kouřil se jednalo o domácí podnik a kluci se chtěli předvést v tom nejlepším možném světle. Oproti Lužickým horám už na startu nechyběl ani největší favorit třídy 7 Robert Čonka, ale tentokrát absentoval průběžně vedoucí Jan Hering. Jak se již stává tradicí v letošním roce, tak během seznamovacích jízd panovalo slunečné počasí. Jakmile se přiblížil start závodu, začalo pršet. „Na domácí Kopnou jsme se po úspěšném závodě v Hrádku nad Nisou moc těšili. Čekaly nás již známé úseky, které jsme absolvovali loni na Kopné či Barum rallye. Proto probíhaly seznamovací jízdy v naprostém klidu a pohodě. Poté jsme ještě absolvovali 3x shakedown, což byla skvělá příležitost, dostat se do závodního tempa, se kterým mám vždy v první rychlostní zkoušce problémy. V dalším průběhu dne už jsme jen vyhlíželi mraky a těšily se na déšť, jelikož jsme s fabií na jiném než mokrém povrchu prakticky nejeli,“ dodává před startem René Dohnal.
Jak již bylo řečeno, tak opět nezklamalo počasí. První posádky odjely první test ještě relativně za sucha, pak se ovšem spustil déšť. Rendovi s Rudou se první sekce podařila a před první servisní zastávkou jim patřilo průběžné třetí místo ve třídě 7 za vedoucí dvojicí Horák a Čonka. „Naše přání bylo vyslyšelo a čekal nás opět mokrý závod se střídavými podmínkami. Na první sekci jsme zvolili trochu riskantní obutí, protože ve chvíli kdy jsme vyjížděli ze servisu, ještě nepršelo. Takže jsme pořádně prořízli suché pneumatiky, ze kterých se staly pneumatiky do přechodných podmínek. RZ Kameňák byla na začátek velice náročná, ale zvládly jsme ji v pohodě a bez riskování projet. Bohužel další RZ byla kompletně pod vodou, kdy se často vyskytovaly kaluže, což nebylo pro naše pneumatiky nejšťastnější. Proto jsme si užili pár krizovek při dobrzďování do retardérů, kdy se velmi často zablokovala kola,“ dodává k první sekci rychlostních zkoušek sám pilot Fabie.
Druhá sekce byla náročnější a to hlavně díky volbě pneumatik a rovněž čtyřem rychlostním zkouškám bez možnosti servisu. Na Hvozdné to znamenalo znovu třetí čas a na Rakové dokonce druhý. Druhý průjezd náročným Kameňákem byl po havárii Tomaštíka zrušen. Největší pohroma však přišla na Kopné. Dvojitý defekt a penalizace v podobě čtyřiceti sekund. To byl konec všech nadějí na umístění mezi první trojkou ve třídě. „Na druhou sekci jsme nic nevymýšleli a zvolili mokré pneumatiky. Auto fungovalo perfektně a byli jsme časy i jízdou nadšeni. Když si uvědomím, že mám neustále velké rezervy a dokážeme sekundovat o hodně rychlejším vozům, je to krásný pocit a dokázání si, že snad nejsme jenom do počtu. Po dvou absolvovaných Rztách byla zrušena nejdelší RZ Kameňák, což nás velice mrzelo. Poté přišel druhý průjezd RZ Kopná. Zde jsme zvolili naprosto bezpečné tempo až do doby než přišlo objíždění parkoviště před Trnavou. Špatně jsem si zde najel do zatáčky a v nulové rychlosti jsem věděl, že se obrubníku nevyhnu. Stačil jsem alespoň vyrovnat volant a přejet přes něj s vyrovnanými koly. Bohužel okamžitě jsme dostali defekt na levou zadní i přední pneu a museli jsme tedy měnit kola přímo na vložce,“ popisuje patálie na Kopné Renda Dohnal.
Do cíle už zbývaly pouze druhé průjezdy Hvozdnou a Rakovou. Opět to byly dva třetí časy ve třídě, ale v cíli to znamenalo až páté místo ve třídě a propad v průběžné klasifikaci třídy 7 na třetí místo. A jak komentuje poslední sekci rychlostních zkoušek pilot modro-bílé Fabie? „Poslední dvě rzty jsme se rozhodli nevypustit, ale naopak snažit se jet svižně a bez chyb. Krásné časy nám udělaly velkou radost a byly malým zadostiučiněním po smolném závodě. Jinak jsem s Kopnou až na svou chybičku naprosto spokojen a těším se na další závody, kde se budeme snažit navázat na časy z Kopné. Chtěl bych také poděkovat celému týmu WR Motorsport za perfektně připravený vůz, všem sponzorům a tátovi za podporu a fanouškům za fandění. Je to krásné být součástí, velké rallyové rodiny a doufám, že to tak ještě nějakou chvíli vydrží.“
Dalším startem posádky René Dohnal – Rudolf Kouřil bude za tři týdny Rally Krkonoše.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.