Martin Búš letos ze Škody Fabie R2 přesednul do Subaru Impreza WRX STI.
Další změnou pro něho je, že přešel ze soukromého do profesionálního teamu Roto Plzeň s.r.o. S tímto novým autem a novým týmem absolvoval také testovací rychlostní zkoušku v Žíželicích.
První ostrý závod se Subaru čekal Martina s novým spolujezdcem Jiřím Hovorkou v Rakousku. Kluci se postavili na start Rallye Lavanttal, která se konala v okolí města Wolfsberg. Cílem účasti na tomto závodě bylo seznámit se s autem a vyzkoušet spolupráci s novým spolujezdcem. „Rychlostní zkoušky mi charakterem připomínaly Rally Monte Carlo, které jsem v zimě jako divák navštívil. Seznamovačky proběhly za sucha, ale na závod byla předpověď opačná. Před startem závodu stále nenasvědčovalo nic, že se má počasí zhoršit, proto jsme obuli tvrdší slicky. Jen co jsme ale projeli startovní rampou, začalo pršet,“ odhalil první problém Martin Búš.
První dva měřené testy posádka projela jak to v rámci možností šlo. V servisu už mechanici obuli pneumatiky do mokra. Kluci stoupali průběžným pořadím stále nahoru. Druhý den všechno fungovalo výborně, až po sobotní průjezd městské speciálky. „Asi kilometr před cílem nám přestalo fungovat turbo a bylo jasné, že dál nedojedeme. Abych nepoškodil celý motor, ze závodu jsme raději odstoupili. Můžu ale říci, že cíl jsme si z větší části splnili. Auto jsme si na technických RZ ošahali a spolupráce s novým spolujezdcem Jirkou Hovorkou fungovala výborně. Škoda je tří nedojetých erzet. Každý kilometr jízdy s novým vozem má pro mě velkou cenu. Závod byl sám o sobě náročný, navíc ztížený deštivým počasím a blátem. Atmosféra závodu v údolí Lavanttal byla vynikající, “ doplnil Martin Búš.
Dalším závodem, na kterém se Martin se Subaru Impreza STi z týmu Roto Plzeň objevil, byla Rally Šumava. Spolujezdcem mu byl opět Jirka Hovorka. Od pořadatelů dostali přidělené startovní číslo 15 a mohli vyrazit. Na Šumavu si Martin přivezl jasný cíl. Chtěl se seznámit s novou soutěží, protože zde startoval poprvé a hlavně se učit a postupně zrychlovat. „Čekal nás úplně jiný charakter tratí, než jsme jeli minulý týden v Rakousku. Rychlostní zkoušky jsou zde mnohem rychlejší. Po rychlých pasážích následuje spoustu záludných míst, které je potřeba správně zapsat do rozpisu a dát si na ně pozor. Navíc zde bylo všude spoustu štěrku ze zimy,“ popsal tratě Martin Búš. Jak už je zvykem, seznamovačky se odehrávaly za krásného počasí, ale na závod byl opět hlášen déšť. Začínalo se městskou speciálkou a hned po té byl servis. Posádka vsadila na měkké slicky, s deštěm se počítalo až po servisu. Ale jakoby se opakovala situace, která nastala v Rakousku. Pršet začalo hned na startovní rampě. „Asi mám na počasí smůlu. V prvním servisu jsme už obuli správně a vyrazili vstříc podvečerním a nočním rychlostním zkouškám. V noci při náročných podmínkách za deště, někde i mlhy, jsem nechtěl riskovat. Auto je pro mě stále velká novinka. Vsadil jsem raději na jistotu a těšil se na sobotu,“ posteskl si Martin Búš.
V sobotu ráno do toho Martin šel naplno, chtěl se ve třídě vytáhnout trochu nahoru. Jenže ostatní závodníci jim to nechtěli umožnit, a tak se ztráta moc nezmenšila. V podobném stylu posádka jela všechny ranní zkoušky.
Po odpoledním servise následoval stejný plán jako dopoledne. Zabrat a posunout se o nějakou příčku výš. „Začal jsem se víc opírat do pneumatik a jízda nás začala bavit o sto procent. Cítil jsem oproti ránu výrazné zrychlení, bohužel jsem však v některých ostrých zatáčkách nechal spoustu drahocenných vteřin. Proto konečný čas nebyl až o tolik lepší,“ podělil se o dojmy spokojený Martin Búš. Čtrnáctá rychlostní zkouška byla díky oleji na trati zrušena. Na dalším měřeném úseku kluci chtěli udělat ještě nějaký pěkný čas. Přemírou snahy však na delší úzké rovině v rozbité a bahnité pasáži trefili kámen a prorazili levou přední pneumatiku i celý disk. Do cíle erzety zbývalo 6 km na velmi úzkém povrchu. Posádka se rozhodla zkoušku dokončit na defektu. Ztráta činila asi minutu a půl, ale ve finále nehrála až tak velkou roli. Kluci se v cíli radovali ze 14. místa absolutního pořadí a z 2. místa mezi juniory. K tomu Martinovi s Jirkou patří 6. místo ve třídě mezi produkčními vozy. „Jsem rád, že jsme tuto velmi těžkou soutěž v náročných podmínkách úspěšně absolvovali a těším se na další závod. Našim cílem je postupně zrychlovat, tak doufám, že se bude dařit. Na závěr bych chtěl poděkovat celému teamu Roto Plzeň s.r.o. za skvěle připravené auto a perfektní spolupráci, tátovi za největší podporu a v neposlední řadě Všem fanouškům, kteří nám drželi palce,“ řekl Martin Búš. Martin Búš by měl dále startovat na kompletním Mediasport Mezinárodním Mistrovstvím České republiky v rally a vybraných závodech v Evropě.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.