Do nové rallysprintové sezóny vstoupila i posádka René Dohnal - Rudolf Kouřil a nově taktéž se Škodou Fabia a do třídy 7.
Nová sezóna Timeseal mistrovství ČR ve sprintrally začala opět počátkem dubna na Vrchovině. Ani na startu sezóny 2013 nechyběla posádka René Dohnal – Rudolf Kouřil, jenž na letošní rok obměnila techniku a z Volkswagenu Polo přesedl Renda s Rudou do Škody Fabia a třídy 7. Díky neutichající zimě se ovšem z Vrchoviny stalo malé „Monte“. Kvůli sněhovým podmínkám svůj start vzdalo mnoho posádek. Mezi ně se ovšem nezařadil Renda s Rudou. „Před startem letošní sezóny jsme stáli před otázkou, co dál? V úvahu připadaly pouze dvě možnosti. Buď s fabií třídy 10 absolvovat sprinty ve třídě 10, nebo zkusit souboj Davida s Goliášem a účastnit se s vozem třídy 10 nabité třídy 7. Po zjištění, že ve třídě 10 letos nebude pravidelně startovat žádná posádka, jsme zvolili druhou variantu. Proto jsme s nadšením sledovali plnění seznamu přihlášených na Rally Vrchovina, kde jsme chtěli poprvé poměřit síly s výkonnějšími auty. Bohužel počasí si s námi hrálo a připravilo nám přetěžký začátek sezóny, kdy bylo potřeba se hlavně sehrát s vozem, se kterým jsme odjeli jen Rally Vsetín,“ dodává k začátku nové sezóny Renda Dohnal.
Noční slabý déšť ještě ztížil už tak náročnou Vrchovinu, když se z míst, kde vykukoval asfalt, stal led. Kvůli bezpečnosti byla nakonec ještě zrušena rychlostní zkouška Návary. Důležité tak bylo hlavně dojet do cíle a posbírat co nejvíce bodů. Pár horkých chvilek přišlo, ale přesto to v cíli stačilo na pěkné třetí místo ve třídě 7. „Závod probíhal v opatrném duchu, kdy jsme bohužel nedisponovali zimními pneumatikami a odjeli celou soutěž na mokrých. To se projevilo hlavně na předposlední RZ Klenová, která byla celá pod sněhem a zde nešlo na mokrých pneumatikách prakticky nic dělat, než se jen ve zdraví dostat do cíle. Proto jsme brali body za třetí místo všemi deseti, když nám spíše spadly do klína,“ říká k průběhu závodu Renda Dohnal.
Druhou soutěží v kalendáři byla Galaxy GRS Rally Lužické hory. Ani zde nechyběla posádka bílo-modré Fabie. Oproti Vrchovině se však v Hrádku nad Nisou sešla podstatně vyšší konkurence. Chyběl pouze loňský mistr třídy 7 a vítěz úvodní soutěže Robert Čonka. Páteční trénink byl za slunečného počasí, avšak přes noc přišel déšť a soutěž se tak odehrávala na vlhkém asfaltu a za všudypřítomné mlhy. Renda s Rudou vstoupili do soutěže skvěle a i se slabším vozem jim po polovině soutěže patřilo průběžné čtvrté místo ve třídě. A jaký byl úvod soutěže z pohledu pilota? „Scénář v Hrádku nad Nisou byl opakem Rally Vrchovina. Na závod se přihlásilo okolo deseti vozů třídy 7, takže jsme v takto silné konkurenci nepočítali s dobrým umístěním, ale ziskem pár bodů do celkové klasifikace třídy 7. Závod se ovšem pro nás vyvíjel až překvapivě dobře, kdy se nám podařilo být po třech RZ na krásném 4. místě ve třídě a nechat za zády několik soupeřů, kteří jsou zkušenostmi a vozy o hodně dále.“
Trať pomalu osychala, ale na trati přibývalo bláta a vytahaných nečistot. Důležitá byla i správná volba pneumatik. Opět přišla nějaká ta krizovka, ale kluci se nevzdali a po skvěle zajeté poslední rychlostní zkoušce a problémech jedno ze soupeřů to v cíli znamenalo opět body za třetí místo, které ovšem měly tentokrát cenu zlata. Po dvou soutěžích to dokonce znamená průběžné první místo ve třídě 7, o které se Renda s Rudou dělí s Janem Heringem a jeho spolujezdkyní Monikou Špačkovou. „Velmi důležitým faktorem k cestě za úspěchem byla správná volba pneumatik. My jsme vsadili pokaždé na jistotu a jeli mokré pneu, kvůli všudypřítomnému blátu a vlhké, kluzké silnici. Po nevydařené RZ4, kterou jsme kvůli krizi ve třetí zatáčce nebyli schopni dobře zajet, přišlo zdravé naštvání a pěkné nasazení na předposlední rychlostní zkoušce, kde jsme ztratili 3,2s na kilometr na první dvoukolku čehož si nesmírně vážíme. Díky tomu jsme se vrátili do boje o čtvrté místo a už moc nepočítali s postupem dále. Zle na nás dotíral zejména Jan Hering, který byl za námi před poslední RZ o 9s. Proto jsme si řekli, že zkusíme zabrat na poslední RZ, na kterou jsme díky špionům na trati dobře obuli. Díky podmínkám, které na poslední RZ panovaly, jsme se snažili využít mokré tratě a snížit výkonem náš handicap, který bohužel vůči konkurenci s vozy třídy 7 máme. Po cíli poslední RZ jsme zjistili, že se nám podařilo odolat tlaku Jana Heringa a ještě díky chybě soupeře poskočit na konečné třetí místo. Proto považujeme tento výsledek za životní, jelikož jsme bojovali až do samotného konce soutěže. Nicméně pořád jsme jeli hlavou a nechtěli ublížit autu, které fungovalo perfektně a již nyní se nesmírně těšíme na domácí Rallysprint Kopná, kde se budeme snažit zúročit zkušenosti z loňského roku a zase o trochu zrychlit,“ komentuje napínavý konec soutěže pilot Fabie.
Na závěr dodejme, že rallysprintové mistrovství pokračuje příští týden velmi oblíbenou a těžkou Kopnou.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.