Už dnes od 19 hodin se klatovské náměstí Míru stane svědkem slavnostního představení přibližně dvaceti vybraných posádek, chystajících se na 48. Rallye Šumava Klatovy či 22. Historic Vltava Rallye. Ty předtím absolvují seznamovací jízdy na tratích celkem patnácti rychlostních zkoušek, které je čekají v sobotu a v neděli. Informace o obou podnicích postupně přibývají na stránkách www.rallyesumava.cz a www.vltavarallye.cz .
Dnešní slavnostní představení posádek bude pro klatovské diváky první letošní možností veřejně spatřit krásná auta a jejich posádky, které budou o víkendu usilovat na tradičních soutěžích o posty nejvyšší. Už v odpoledních hodinách ale čekají na historické vozy technické přejímky, které má soudobá technika na programu v pátek ráno. V pátek ale diváci mohou také obdivovat rychlé vozy poprvé v akci – již od devíti budou totiž piloti své možnosti testovat na trati shakedownu, konaném mezi Poborovicemi a Dolní Lhotou. No a odpoledne se již začne soutěžit o vteřinky. Po slavnostním zahájení odstartuje patnáct minut po druhé hodině odpolední z rampy první vůz do 22. Historic Vltava Rallye, no a další čtvrthodinku poté už bude stát na startu první rychlostní zkoušky. Startovní číslo 1 bude mít na dveřích své krásné Lancie Rally 037 nalepeno loňský vítěz Nor Jensen, a právě on by tak měl mít čest zahájit letošní sportovní program soutěže. Za ním vyrazí na trať předloňský vítěz Harrach a také favorizovaný „Pedro“, plejádu vozů Porsche zahájí Švéd Myrsell se startovním číslem 5. Naopak avizovaný Ital Brazzoli se nakonec (jako jeden z mála) z letošní účasti omluvil, přesto se letos v Klatovech prezentovalo celkem 57 posádek s historickými auty.
Pro 48. Rallye Šumava Klatovy začne soutěž o necelé dvě hodiny později. Jana Černého, Pavla Kohouta a jejich Peugeot 208 R2 s číslem 1 uvidíme sjíždět ze startovní rampy přesně v 16 hodin. Za ním vyrazí k rychlostním zkouškám největší favorité Václav Pech s Petrem Uhlem (Mini John Cooper Works S2000), po nich i Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem (Škoda Fabia Super 2000) a pak i všichni další – posádek soudobých aut se prezentovalo celkem 39, i v tomto startovním poli bude tedy nač se dívat.
Obě soutěže pojedou postupně po identických rychlostních zkouškách. Tradičně se začíná na čínovském okruhu, poté se těsně před šestnáctou hodinou začne soutěžit i na testu Svrčovec – Řakom a o 22 minut později též na testu Poleňka – Koryta. Jako na čtvrtou v pořadí se (těsně před sedmnáctou hodinou) vozy dostaví na zkoušku Černíkov – Kdyně, kterou je možné s ohledem na její charakter označit za „královskou erzetu“ páteční etapy soutěže. První den klání bude zakončen v janovické servisní zóně, kde bude v době trvání soutěže nonstop otevřen i Rally bar.
Občerstvení v baru budou ale muset zejména posádky historických vozů hodně omezit, neboť je v sobotu čeká brzké vstávání a velmi náročná sobotní etapa soutěže. Janovice začne opouštět peloton historických vozidel už v sedm hodin (soudobá auta v 8.40) a přesunou se na Vimpersko. Tam se začne závodit o nejrychlejší časy krátce po deváté hodině, a to nejprve mezi Lazny a Strašicemi. To bude po ránu velmi těžké sousto, jedná se totiž o nejdelší rychlostní zkoušku celé soutěže s délkou přes osmnáct kilometrů. Odtud se vozy přesunou na test Vojnice – Hoslovice, kde se startuje od 9.40 a pak i na rychlostní zkoušky Nuzín – Čkyně a Malenice – Štítkov. Tam se začne závodit krátce po půl jedenácté, no a přibližně kolem páté hodiny odpolední právě poslední „ostrý“ průjezd posledního vozu touto rychlostní zkouškou i veškeré letošní boje o vteřinky na klatovských soutěžích uzavře. Přes vimperský servis se poté vozy přesunou do Klatov, kde bude na slavnostní rampě očekávána vítězná posádka 22. Historic Vltava Rallye krátce po šestnácté hodině, nejúspěšnější závodníci 48. Rallye Šumava Klatovy o necelé dvě hodiny později.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.