Už dnes od 19 hodin se klatovské náměstí Míru stane svědkem slavnostního představení přibližně dvaceti vybraných posádek, chystajících se na 48. Rallye Šumava Klatovy či 22. Historic Vltava Rallye. Ty předtím absolvují seznamovací jízdy na tratích celkem patnácti rychlostních zkoušek, které je čekají v sobotu a v neděli. Informace o obou podnicích postupně přibývají na stránkách www.rallyesumava.cz a www.vltavarallye.cz .
Dnešní slavnostní představení posádek bude pro klatovské diváky první letošní možností veřejně spatřit krásná auta a jejich posádky, které budou o víkendu usilovat na tradičních soutěžích o posty nejvyšší. Už v odpoledních hodinách ale čekají na historické vozy technické přejímky, které má soudobá technika na programu v pátek ráno. V pátek ale diváci mohou také obdivovat rychlé vozy poprvé v akci – již od devíti budou totiž piloti své možnosti testovat na trati shakedownu, konaném mezi Poborovicemi a Dolní Lhotou. No a odpoledne se již začne soutěžit o vteřinky. Po slavnostním zahájení odstartuje patnáct minut po druhé hodině odpolední z rampy první vůz do 22. Historic Vltava Rallye, no a další čtvrthodinku poté už bude stát na startu první rychlostní zkoušky. Startovní číslo 1 bude mít na dveřích své krásné Lancie Rally 037 nalepeno loňský vítěz Nor Jensen, a právě on by tak měl mít čest zahájit letošní sportovní program soutěže. Za ním vyrazí na trať předloňský vítěz Harrach a také favorizovaný „Pedro“, plejádu vozů Porsche zahájí Švéd Myrsell se startovním číslem 5. Naopak avizovaný Ital Brazzoli se nakonec (jako jeden z mála) z letošní účasti omluvil, přesto se letos v Klatovech prezentovalo celkem 57 posádek s historickými auty.
Pro 48. Rallye Šumava Klatovy začne soutěž o necelé dvě hodiny později. Jana Černého, Pavla Kohouta a jejich Peugeot 208 R2 s číslem 1 uvidíme sjíždět ze startovní rampy přesně v 16 hodin. Za ním vyrazí k rychlostním zkouškám největší favorité Václav Pech s Petrem Uhlem (Mini John Cooper Works S2000), po nich i Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem (Škoda Fabia Super 2000) a pak i všichni další – posádek soudobých aut se prezentovalo celkem 39, i v tomto startovním poli bude tedy nač se dívat.
Obě soutěže pojedou postupně po identických rychlostních zkouškách. Tradičně se začíná na čínovském okruhu, poté se těsně před šestnáctou hodinou začne soutěžit i na testu Svrčovec – Řakom a o 22 minut později též na testu Poleňka – Koryta. Jako na čtvrtou v pořadí se (těsně před sedmnáctou hodinou) vozy dostaví na zkoušku Černíkov – Kdyně, kterou je možné s ohledem na její charakter označit za „královskou erzetu“ páteční etapy soutěže. První den klání bude zakončen v janovické servisní zóně, kde bude v době trvání soutěže nonstop otevřen i Rally bar.
Občerstvení v baru budou ale muset zejména posádky historických vozů hodně omezit, neboť je v sobotu čeká brzké vstávání a velmi náročná sobotní etapa soutěže. Janovice začne opouštět peloton historických vozidel už v sedm hodin (soudobá auta v 8.40) a přesunou se na Vimpersko. Tam se začne závodit o nejrychlejší časy krátce po deváté hodině, a to nejprve mezi Lazny a Strašicemi. To bude po ránu velmi těžké sousto, jedná se totiž o nejdelší rychlostní zkoušku celé soutěže s délkou přes osmnáct kilometrů. Odtud se vozy přesunou na test Vojnice – Hoslovice, kde se startuje od 9.40 a pak i na rychlostní zkoušky Nuzín – Čkyně a Malenice – Štítkov. Tam se začne závodit krátce po půl jedenácté, no a přibližně kolem páté hodiny odpolední právě poslední „ostrý“ průjezd posledního vozu touto rychlostní zkouškou i veškeré letošní boje o vteřinky na klatovských soutěžích uzavře. Přes vimperský servis se poté vozy přesunou do Klatov, kde bude na slavnostní rampě očekávána vítězná posádka 22. Historic Vltava Rallye krátce po šestnácté hodině, nejúspěšnější závodníci 48. Rallye Šumava Klatovy o necelé dvě hodiny později.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.