Když se obě nově složené posádky týmu LB Trans Racing začaly připravovat na úvodní sprint nové sezony, nemohly tušit, jak náročný závod na ně v jihočeských Slavonicích čeká. Rally Vrchovina dala vzpomenout na éru zasněžených sprintů v Okříškách a umíchala pro soutěžící vydatný koktejl, složený z pasáží na sněhu, ledu, mokrém asfaltu a břečce.
Jelikož nemohly být použity pneumatiky s hroty, stala se soutěž jedním velkým soubojem o udržení se na trati. O to větším úspěchem je, že obě týmové dvojice, tedy Vlastimil Daňhel s Lubomírem Brtníčkem i Jan Lunga s Janem Kubalou, přečkaly náročný podnik bez pomačkaných plechů a výraznějších zaváhání. Své první plody přinesla i snaha barevně se odlišit od ostatních týmů a upoutat netradičními designy aut. Ne nadarmo si Česká televize vybrala právě žluto-zelené zázemí vyškovského týmu jako vhodné pozadí pro přímý vstup do pátečních večerních událostí.Interní týmový souboj byl zpočátku vyrovnaný a obě posádky dělily v úvodu jen sekundy. Rozhodovala až závěrečná sekce, ve které přišlápli plynový pedál na podlahu noví členové týmu - Honzové Lunga a Kubala. Ti, vědomi si svého zodpovědného úkolu neublížit autu, podali v zimních podmínkách taktický výkon, který korunovali ziskem bramborové medaile v hodnocení třídy 8. „Do soutěže jsme vstupovali bez přehnaných ambicí, větší chyba by totiž pro nás znamenala konec sezony. Zvolili jsme opatrný začátek, který jsem si zkomplikoval ne zrovna ideální volbou pneumatik na první sekci. Poté jsme vsadili na jistotu, jeli si vlastní tempo a ostatní nesledovali. Jízda na zimních pneu Vraník byla chvílemi na asfaltu až komická, ale v daný moment nejlepší varianta. Důležité pro nás bylo, že jsme každým dalším průjezdem zrychlovali,“ hodnotil úvodní „ostré“ kilometry v hravém renaultu 22letý Valach.
Po úvodních dvou zkouškách pro oba Honzy svitla naděje na boj o medailové posty. Před čtvrtým testem však zabloudili na přejezdu, inkasovali 40 sekund penalizace za pozdní příjezd a v podstatě se tím vyšachovali ze hry o lepší umístění. Vzhledem ke zrušení prvního průjezdu nejdelší RZ Klenová už nebyl prostor časové manko dohnat – na posádky totiž čekaly jen čtyři rychlostní zkoušky o délce necelých 30 km. „Penalizace zamrzí, zvláště když nám na třetí příčku chybělo jen 21 sekund. Na zbylé dvě posádky jsme ale neměli a musím smeknout hlavně před holkama Martinou Daňhelovou a Karolínou Jugasovou, které objely celý závod bez chyby a regulérně nám naložily. Náš cíl jsme splnili. Přivezli jsme auto až na cílovou rampu a hlavně nasbírali mnoho cenných zkušeností. Na Vrchovině to byl právě rok, co jsem poprvé sedl do závodního auta a jsem rád, že za těch málo závodů, co jsem objel, jsem si vyzkoušel snad všechny možné podmínky. Sníh byl právě to poslední, co jsem ještě nejel,“ usmíval se v cíli Lunga, který neopomněl týmové mechaniky pochválit za rychlou opravu kosmetických škod, způsobených na předsezonním testování.Velkou neznámou měl být výkon druhé týmové dvojice - Vlastimila Daňhela s Lubomírem Brtníčkem na dalším renaultu, avšak nově pořízeném a čerstvě polepeném. Zatímco prvně jmenovaný se po dlouhé pauze vrátil do role pilota, pro šéfa stáje se stala Vrchovina premiérovou zkušeností na horké sedačce spolujezdce. I přes původní obavy zvládli oba členové posádky své úlohy dobře a cílovou rampou projeli na pátém místě ve třídě. Mohlo to být dokonce ještě lepší, to by se však Vlastík s Lubošem museli vyvarovat minutové penalizace, kterou inkasovali za předčasný příjezd do časové kontroly. „Náladu jsme si spravili alespoň druhým časem na poslední vložce. Na Lužičkách se určitě polepšíme,“ zhodnotil soutěž smířlivě nový jezdec týmu a zároveň pyšný táta Vlastimil Daňhel, který se více než z vlastního výkonu radoval ze stříbrné medaile své dcery Martiny.
Hodnocení přidal také Luboš Brtníček, který soutěž viděl ze dvou úhlů pohledu – jako spolujezdec a jako šéf týmu. Zatímco místním pořadatelům za nízký počet závodních kilometrů a zavádějící informace o stavu trati těsně před soutěží příliš lichotivé vysvědčení nevystavil, vše napravil dobrý pocit z vydařeného účinkování obou posádek. „V takto těžkých a náročných podmínkách byl splněn úkol – tedy projetí cílovou rampou a postupné sžívání s novou technikou. Některé dílčí časy navíc naznačily, že se s nimi musí do budoucna počítat. Za tento zodpovědný přístup chci Vlastíkovi i Honzovi poděkovat a těším se na ně při dalších "ostrých" kilometrech. Dále děkuji mechanikům za bezvadné připravení vozů a dalším členům týmu za vytvoření perfektního zázemí.“Další plány týmových pilotů se pro první polovinu sezony rozcházejí. Zatímco Martina Daňhelová se do clia posadí již při nadcházející Rally Šumava, Vlastimila Daňhela čeká od volantu skoro měsíční půst do Lužických hor a Jan Lunga se vrátí až v květnu na Kopné.Text a foto Lunga: Jiří Dokulil
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?