Když se obě nově složené posádky týmu LB Trans Racing začaly připravovat na úvodní sprint nové sezony, nemohly tušit, jak náročný závod na ně v jihočeských Slavonicích čeká. Rally Vrchovina dala vzpomenout na éru zasněžených sprintů v Okříškách a umíchala pro soutěžící vydatný koktejl, složený z pasáží na sněhu, ledu, mokrém asfaltu a břečce.
Jelikož nemohly být použity pneumatiky s hroty, stala se soutěž jedním velkým soubojem o udržení se na trati. O to větším úspěchem je, že obě týmové dvojice, tedy Vlastimil Daňhel s Lubomírem Brtníčkem i Jan Lunga s Janem Kubalou, přečkaly náročný podnik bez pomačkaných plechů a výraznějších zaváhání. Své první plody přinesla i snaha barevně se odlišit od ostatních týmů a upoutat netradičními designy aut. Ne nadarmo si Česká televize vybrala právě žluto-zelené zázemí vyškovského týmu jako vhodné pozadí pro přímý vstup do pátečních večerních událostí.Interní týmový souboj byl zpočátku vyrovnaný a obě posádky dělily v úvodu jen sekundy. Rozhodovala až závěrečná sekce, ve které přišlápli plynový pedál na podlahu noví členové týmu - Honzové Lunga a Kubala. Ti, vědomi si svého zodpovědného úkolu neublížit autu, podali v zimních podmínkách taktický výkon, který korunovali ziskem bramborové medaile v hodnocení třídy 8. „Do soutěže jsme vstupovali bez přehnaných ambicí, větší chyba by totiž pro nás znamenala konec sezony. Zvolili jsme opatrný začátek, který jsem si zkomplikoval ne zrovna ideální volbou pneumatik na první sekci. Poté jsme vsadili na jistotu, jeli si vlastní tempo a ostatní nesledovali. Jízda na zimních pneu Vraník byla chvílemi na asfaltu až komická, ale v daný moment nejlepší varianta. Důležité pro nás bylo, že jsme každým dalším průjezdem zrychlovali,“ hodnotil úvodní „ostré“ kilometry v hravém renaultu 22letý Valach.
Po úvodních dvou zkouškách pro oba Honzy svitla naděje na boj o medailové posty. Před čtvrtým testem však zabloudili na přejezdu, inkasovali 40 sekund penalizace za pozdní příjezd a v podstatě se tím vyšachovali ze hry o lepší umístění. Vzhledem ke zrušení prvního průjezdu nejdelší RZ Klenová už nebyl prostor časové manko dohnat – na posádky totiž čekaly jen čtyři rychlostní zkoušky o délce necelých 30 km. „Penalizace zamrzí, zvláště když nám na třetí příčku chybělo jen 21 sekund. Na zbylé dvě posádky jsme ale neměli a musím smeknout hlavně před holkama Martinou Daňhelovou a Karolínou Jugasovou, které objely celý závod bez chyby a regulérně nám naložily. Náš cíl jsme splnili. Přivezli jsme auto až na cílovou rampu a hlavně nasbírali mnoho cenných zkušeností. Na Vrchovině to byl právě rok, co jsem poprvé sedl do závodního auta a jsem rád, že za těch málo závodů, co jsem objel, jsem si vyzkoušel snad všechny možné podmínky. Sníh byl právě to poslední, co jsem ještě nejel,“ usmíval se v cíli Lunga, který neopomněl týmové mechaniky pochválit za rychlou opravu kosmetických škod, způsobených na předsezonním testování.Velkou neznámou měl být výkon druhé týmové dvojice - Vlastimila Daňhela s Lubomírem Brtníčkem na dalším renaultu, avšak nově pořízeném a čerstvě polepeném. Zatímco prvně jmenovaný se po dlouhé pauze vrátil do role pilota, pro šéfa stáje se stala Vrchovina premiérovou zkušeností na horké sedačce spolujezdce. I přes původní obavy zvládli oba členové posádky své úlohy dobře a cílovou rampou projeli na pátém místě ve třídě. Mohlo to být dokonce ještě lepší, to by se však Vlastík s Lubošem museli vyvarovat minutové penalizace, kterou inkasovali za předčasný příjezd do časové kontroly. „Náladu jsme si spravili alespoň druhým časem na poslední vložce. Na Lužičkách se určitě polepšíme,“ zhodnotil soutěž smířlivě nový jezdec týmu a zároveň pyšný táta Vlastimil Daňhel, který se více než z vlastního výkonu radoval ze stříbrné medaile své dcery Martiny.
Hodnocení přidal také Luboš Brtníček, který soutěž viděl ze dvou úhlů pohledu – jako spolujezdec a jako šéf týmu. Zatímco místním pořadatelům za nízký počet závodních kilometrů a zavádějící informace o stavu trati těsně před soutěží příliš lichotivé vysvědčení nevystavil, vše napravil dobrý pocit z vydařeného účinkování obou posádek. „V takto těžkých a náročných podmínkách byl splněn úkol – tedy projetí cílovou rampou a postupné sžívání s novou technikou. Některé dílčí časy navíc naznačily, že se s nimi musí do budoucna počítat. Za tento zodpovědný přístup chci Vlastíkovi i Honzovi poděkovat a těším se na ně při dalších "ostrých" kilometrech. Dále děkuji mechanikům za bezvadné připravení vozů a dalším členům týmu za vytvoření perfektního zázemí.“Další plány týmových pilotů se pro první polovinu sezony rozcházejí. Zatímco Martina Daňhelová se do clia posadí již při nadcházející Rally Šumava, Vlastimila Daňhela čeká od volantu skoro měsíční půst do Lužických hor a Jan Lunga se vrátí až v květnu na Kopné.Text a foto Lunga: Jiří Dokulil
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?