V sobotu 30. 3., v jediný téměř jarní den z celého týdne, proběhlo v Žiželicích na Kolínsku oficiální testování soutěžních vozů před sezónou a zároveň i první letošní Rally kemp. Do testování na uzavřené trati se přihlásilo 25 posádek s vozy různých kategorií. Rally kempu se účastnily tři z nich: Robert Kořistka – Michal Drozd, Martin Búš – Josef Búš a Josef Zimmermann s Pavlem Zalabákem.
Posádky tak ve středočeské obci nasbíraly cenné měřené časy, které jim před sezónou mohou velice pomoci. Ovšem ani diváci v Žiželicích nepřišli zkrátka, neboť mohli sledovat 24 posádek po celý den – 25. posádce Plíhal – Stross vypověděla Škoda Octavia WRC službu ještě před samotným startem. Ředitel testování Mgr. Adam Eliáš shrnul IV. Testovací RZ Žiželice následovně: „Letošní ročník považuji za velmi vydařený. Opět se ukázalo, že umíme zajistit i počasí. Den před soutěží sněžilo a v neděli už také (smích). Nepodcenili jsme jediný aspekt bezpečnosti, a tak se nám podařilo zajistit rychlostní zkoušku dle aktuálních standardů rally.“
Účastníci prvního ročníku rally kempu měli den před testováním teoretické přednášky v Poděbradech, v Žiželicích je pak čekala samotná praxe. „Testovací RZ byla v naprostém pořádku. Co se týká bezpečnosti, tak trať byla zabezpečena výborně. Organizace byla bez problémů. Chválíme za administrativní přejímku přímo na místě servisu oproti loňskému roku. Kemp hodnotíme kladně, dozvěděli jsme se spoustu zajímavých informací, které se budeme snažit nějakým způsobem využít. Školení bylo velice zajímavé a naučné. Nejvíce nás zaujala diskuze s panem Krestou ohledně nastavení vozidla a reagování na krizové situace. Samozřejmě i rozpis pana Schovánka byl na místě, kdy jsme pochytili nějaké ty finty,“ zhodnotili novinku FAS AČR Robert Kořistka s Michaelem Drozdem, kteří v letošní sezóně přechází do vozu Mitsubishi Lancer Evo IX, s nímž se předvedli právě v Žiželicích.
V Žiželicích se představili i jezdci, kteří se po roce v S2000, vrací zpátky do „svého“. Jedním z nich byl Jiří Navrátil, který po loňské sezóně ve Fordu Fiesta S2000, brázdil silnice kolem dálnice D11 ve Fordu Sierra RS Cosworth. Druhým byl takřka místní Václav Dunovský, který se ze Škody Fabia S2000 vrací k mistrovskému autu – Suzuki Ignis S1600. Václav Dunovský figuroval v Žiželicích nejen jako závodní pilot, ale i jako pořadatel. „Ježdění a vlastně celou sobotu jsem si maximálně užil. Ze začátku byl přechod zpět do S1600 těžší, než jsem čekal, ale po pár průjezdech jsem si už vychutnával každý metr RZ. Tým i technika jsou na ostrou sezónu připraveny skvěle, takže jsme mohli jezdit a jezdit a i naši partneři si, podle vlastních slov, přímo na místě přišli na své. Navíc počasí! To byla pecka!“ usmívá se Dunovský a dodává: „V nastavení jsem se radši moc nevrtal, vycházeli jsme z dat, na kterých jsem před více než rokem končil. Spíše jsem se soustředil sám na sebe a svou techniku jízdy. Obrovskou práci odvedl na místě spolujezdce Jiří Stross a já jsem mu za to opravdu vděčný. Nic to ale nemění na tom, že před Šumavou a na Šumavě nás čeká ještě hodně práce. Z organizačního hlediska si myslím, že se můžeme, jakožto pořádající tým, pochválit, protože podle mě bylo vše zvládnuto velmi dobře. Na druhou stranu musím říct, že vždy je co zlepšovat a až si sedneme k hodnocení podniku, jistě pár věcí, které bude potřeba do budoucna zdokonalit, najdeme. Celkově to podle mě bylo pro všechny účastníky na pohodu a dobře strávená sobota. Touto cestou chci ještě jednou moc poděkovat všem, kdo se na letošním ročníku podíleli jakoukoliv funkcí.“
Společně s Jiřím Navrátilem se ve třídě D4 představil na testování i Jiří Kalista s vozem Subaru Legacy RS, který si slunečný den dle svých slov užil „absolutně úžasně a bez problému“. Pouze vyjádřil touhu, kterou mají i samotní pořadatelé: „Možná drobná změna trati by neuškodila, ale chápu, že to není jednoduché.“ Toho si je vědom i ředitel testování Mgr. Adam Eliáš, který se nechal v rozhovoru slyšet, že „každé dva roky chceme něco vylepšit. Tím příštím vylepšením je snaha protáhnout trať.“
Mezi jezdci třídy 3 exceloval na 2,6 km dlouhé trati již zkušený Miroslav Jakeš s Mitsubishi Lancer EVO IX. Posádka si testování užila soudě nejen podle dosahovaných časů, ale i podle vlastního vyjádření: „Myslím, že vše bylo výborné, dokonce i počasí! Každopádně to byla velmi dobrá příležitost vyzkoušet auto před prvním závodem na oficiálně uzavřené trati a možnost pro jezdce se sžít s vozem po zimní pauze. Jmenovitě musím pochválit možnost občerstvení a zejména jeho kvalitu. Jinak není co dodat, doufáme v další ročníky.“
Nezbývá než uzavřít letošní úspěšný ročník IV. Testovací RZ Žiželice slovy ředitele Mgr. Adama Eliáše: „Srdečně děkuji všem, kteří se účastnili příprav a průběhu testování a vydrželi při nás až do cíle. Děkuji partnerům a sponzorům, bez kterých by se tato myšlenka nemohla nikdy realizovat. Závěrem děkuji všem divákům, kteří byli v Žiželicích, neboť jejich zodpovědnost a poslušnost by mohla být vzorem divákům při rallyových závodech. Děkujeme všem, kteří se s námi snažíte ukázat rally jako sport v tom skutečném – krásném – světle.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.