V sobotu 30. 3., v jediný téměř jarní den z celého týdne, proběhlo v Žiželicích na Kolínsku oficiální testování soutěžních vozů před sezónou a zároveň i první letošní Rally kemp. Do testování na uzavřené trati se přihlásilo 25 posádek s vozy různých kategorií. Rally kempu se účastnily tři z nich: Robert Kořistka – Michal Drozd, Martin Búš – Josef Búš a Josef Zimmermann s Pavlem Zalabákem.
Posádky tak ve středočeské obci nasbíraly cenné měřené časy, které jim před sezónou mohou velice pomoci. Ovšem ani diváci v Žiželicích nepřišli zkrátka, neboť mohli sledovat 24 posádek po celý den – 25. posádce Plíhal – Stross vypověděla Škoda Octavia WRC službu ještě před samotným startem. Ředitel testování Mgr. Adam Eliáš shrnul IV. Testovací RZ Žiželice následovně: „Letošní ročník považuji za velmi vydařený. Opět se ukázalo, že umíme zajistit i počasí. Den před soutěží sněžilo a v neděli už také (smích). Nepodcenili jsme jediný aspekt bezpečnosti, a tak se nám podařilo zajistit rychlostní zkoušku dle aktuálních standardů rally.“
Účastníci prvního ročníku rally kempu měli den před testováním teoretické přednášky v Poděbradech, v Žiželicích je pak čekala samotná praxe. „Testovací RZ byla v naprostém pořádku. Co se týká bezpečnosti, tak trať byla zabezpečena výborně. Organizace byla bez problémů. Chválíme za administrativní přejímku přímo na místě servisu oproti loňskému roku. Kemp hodnotíme kladně, dozvěděli jsme se spoustu zajímavých informací, které se budeme snažit nějakým způsobem využít. Školení bylo velice zajímavé a naučné. Nejvíce nás zaujala diskuze s panem Krestou ohledně nastavení vozidla a reagování na krizové situace. Samozřejmě i rozpis pana Schovánka byl na místě, kdy jsme pochytili nějaké ty finty,“ zhodnotili novinku FAS AČR Robert Kořistka s Michaelem Drozdem, kteří v letošní sezóně přechází do vozu Mitsubishi Lancer Evo IX, s nímž se předvedli právě v Žiželicích.
V Žiželicích se představili i jezdci, kteří se po roce v S2000, vrací zpátky do „svého“. Jedním z nich byl Jiří Navrátil, který po loňské sezóně ve Fordu Fiesta S2000, brázdil silnice kolem dálnice D11 ve Fordu Sierra RS Cosworth. Druhým byl takřka místní Václav Dunovský, který se ze Škody Fabia S2000 vrací k mistrovskému autu – Suzuki Ignis S1600. Václav Dunovský figuroval v Žiželicích nejen jako závodní pilot, ale i jako pořadatel. „Ježdění a vlastně celou sobotu jsem si maximálně užil. Ze začátku byl přechod zpět do S1600 těžší, než jsem čekal, ale po pár průjezdech jsem si už vychutnával každý metr RZ. Tým i technika jsou na ostrou sezónu připraveny skvěle, takže jsme mohli jezdit a jezdit a i naši partneři si, podle vlastních slov, přímo na místě přišli na své. Navíc počasí! To byla pecka!“ usmívá se Dunovský a dodává: „V nastavení jsem se radši moc nevrtal, vycházeli jsme z dat, na kterých jsem před více než rokem končil. Spíše jsem se soustředil sám na sebe a svou techniku jízdy. Obrovskou práci odvedl na místě spolujezdce Jiří Stross a já jsem mu za to opravdu vděčný. Nic to ale nemění na tom, že před Šumavou a na Šumavě nás čeká ještě hodně práce. Z organizačního hlediska si myslím, že se můžeme, jakožto pořádající tým, pochválit, protože podle mě bylo vše zvládnuto velmi dobře. Na druhou stranu musím říct, že vždy je co zlepšovat a až si sedneme k hodnocení podniku, jistě pár věcí, které bude potřeba do budoucna zdokonalit, najdeme. Celkově to podle mě bylo pro všechny účastníky na pohodu a dobře strávená sobota. Touto cestou chci ještě jednou moc poděkovat všem, kdo se na letošním ročníku podíleli jakoukoliv funkcí.“
Společně s Jiřím Navrátilem se ve třídě D4 představil na testování i Jiří Kalista s vozem Subaru Legacy RS, který si slunečný den dle svých slov užil „absolutně úžasně a bez problému“. Pouze vyjádřil touhu, kterou mají i samotní pořadatelé: „Možná drobná změna trati by neuškodila, ale chápu, že to není jednoduché.“ Toho si je vědom i ředitel testování Mgr. Adam Eliáš, který se nechal v rozhovoru slyšet, že „každé dva roky chceme něco vylepšit. Tím příštím vylepšením je snaha protáhnout trať.“
Mezi jezdci třídy 3 exceloval na 2,6 km dlouhé trati již zkušený Miroslav Jakeš s Mitsubishi Lancer EVO IX. Posádka si testování užila soudě nejen podle dosahovaných časů, ale i podle vlastního vyjádření: „Myslím, že vše bylo výborné, dokonce i počasí! Každopádně to byla velmi dobrá příležitost vyzkoušet auto před prvním závodem na oficiálně uzavřené trati a možnost pro jezdce se sžít s vozem po zimní pauze. Jmenovitě musím pochválit možnost občerstvení a zejména jeho kvalitu. Jinak není co dodat, doufáme v další ročníky.“
Nezbývá než uzavřít letošní úspěšný ročník IV. Testovací RZ Žiželice slovy ředitele Mgr. Adama Eliáše: „Srdečně děkuji všem, kteří se účastnili příprav a průběhu testování a vydrželi při nás až do cíle. Děkuji partnerům a sponzorům, bez kterých by se tato myšlenka nemohla nikdy realizovat. Závěrem děkuji všem divákům, kteří byli v Žiželicích, neboť jejich zodpovědnost a poslušnost by mohla být vzorem divákům při rallyových závodech. Děkujeme všem, kteří se s námi snažíte ukázat rally jako sport v tom skutečném – krásném – světle.“
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.