Jednou z třinácti posádek, které již figurují v doplňovaném seznamu přihlášených na zahajovací sprint nové sezony – Rally Vrchovina, jsou i loňští mistři třídy 6 Martin Vlček a Richard Lasevič.
Důvodů může být několik. Buď je spolujezdec natolik vzorný, že všechny administrativní úkony řeší s pořádným předstihem, anebo abstinenční příznaky obou členů posádky po dlouhé zimní pauze dosáhly alarmující výše. V každém případě platí, že jejich pestře zbarvený Peugeot 206 Kit Car nebude na soutěžních tratích chybět ani letos.
1. Pánové, jak jste trávili zimní přestávku? Jste vyznavači zimních sportů nebo si potrpíte na pohodu u rodinného krbu?
Martin Vlček: „Ku příkladu já jsem přestávku vůbec nezaznamenal, přes tuto zimu jsem se rozhodl dobudovat vlastní tým, včetně doprovodného vozu, servisu a obytné části. Budeme rovněž startovat pod vlastní licencí, čili změn do tohoto roku jsme provedli dost a nuda rozhodně nebyla. Nemluvě o přípravě samotného auta, kde nezůstal zašroubovaný jediný šroubek. Troufám si říct, že budeme dobře připraveni a že jsme se posunuli o kousek dál.“
Richard Lasevič: „Zimní přestávku jsem trávil činnostmi, na které není moc času přes sezonu, ale k nejsilnějším zážitkům řadím silvestrovský noční „výplaz“ na Lysou horu a půlnoční ohňostroj nad světem. Jinak ano, jsem vyznavač zimních sportů, hlavně jízdy na kole, ale byl jsem i párkrát na lyžích. Dokonce jsem zkusil i běžky, naposledy jsem na nich stál v deseti letech a byl jsem strašně naštvaný a nebavilo mne to.... Tak jsem to po třiceti letech zkusil znovu a výsledek? Byl jsem hrozně naštvaný a nebavilo mne to (smích). Pokud bych měl vyjádřit rozdíl mezi běžkami a lyžováním, tak je to asi jako mezi BOAS a rally...ale taky to může být tím, že to neumím.“
2. V loňském roce Vás peugeot místy hodně potrápil, ale přihláška na Vrchovinu naznačuje, že u něj zůstáváte. Co se stalo důvodem, že jste jej vzali na milost?
M.V.: „Před repasí jsem si velice vážně promluvil s naším PEUGEOTem, měl jsem u toho pětikilové kladivo v ruce a nakonec došlo na dohodu, už to nikdy neudělá, když mu dáme pár nových dílů. Vezmu-li v potaz, že je to jeho poslední sezóna ve velkém mistráku, jehož některé vybrané závody chceme jet, nemohlo to dopadnout jinak, než mu dát ještě šanci. Pořád je to opravdové „áčko“, které na české tratě patří, je sice v důchodovém věku, ale posádka taky něco pamatuje.“
R.L.: „Peugeot nás loni sice potrápil, ale já říkám, že každý by měl dostat druhou až desátou šanci, takže budiž mu odpuštěno. A hlavně myslím, že mechaničtí kluci zapracovali na dětských nemocech a snad to bude OK.“
3. Kterých šampionátů, případně dalších vybraných soutěží, se plánujete letos účastnit?
M.V.: „Máme v plánu kompletní sprinty a pár vybraných dvoudenních závodů. Určitě nastane další pokus v řadě o dokončení Barumky, protože loni jsme se dostali daleko a letos už to určitě vyjde. Dále pak zvažujeme mezi Hustopečemi a Krumlovem. Z Hustopečí se většinou vracíme vzhledem k velkému množství šotoliny s pochroumaným autem, takže možná raději Krumlov.“
R.L.: „Čtenáře jistě udiví, že můj program přesně kopíruje Martinův, jinak pojedu s Petrem Pospíšilem rakouské ARC, obdobu našich sprintů, a moc se těším na šotolinu k hraběti Harrachovi, protože tam je to opravdu finské.“
4. Martine, Richard Vám ještě před startem sprintového mistrovství na chvíli utekl do Rakouska, kde navigoval Petra Pospíšila. Jak prožíváte závody, na kterých jede bez Vás? Sledujete on-line výsledky nebo se občas jedete podívat i na vlastní oči?
M.V.: „Naštěstí vždy emigruje tak maximálně na dva dny a jako správný poštovní holub ví, kdy a kde se má vrátit. Pokud se vrací živ a zdráv, bez polámaných křídel, tak mi to samozřejmě vůbec nevadí. Celou dobu je totiž pod mým drobnohledem, ale on o tom neví, tak mu to neříkejte.“
5. Ríšo, zatímco Martin loni absolvoval „pouze“ dvanáct závodů, Ty jsi kromě společných startů přidal účast na dalších čtyřech podnicích. Máš ve svém volném čase vůbec ještě prostor pro něco jiného, než je rally? (…a mimochodem, jak bylo v Rakousku?)
R.L.: „Tak mimo mého zaměstnání pošťáka se snažím trochu o fyzičku a letos v červnu jedeme na vodu na Dunajec, což bude také nevšední zážitek. A v Rakousku bylo skvěle, jsou to neskutečně pohodové závody, moc rád tam jezdím. Devadesátiminutový polední servis, přes 100 ostrých kilometrů v nádherné krajině a na startu auta, jaká už u nás neuvidíš (teda aspoň ne tak často), jako mitsubishi všech evolucí, mazdy, escorty, sierry, lancie... Zrak mi plane, srdce buší.“
6. Během zimní přestávky se v soutěžáckém zákulisí udála spousta věcí – od ustanovení nového výkonného výboru Asociace jezdců rally až po řadu změn dosavadních předpisů. Které novinky ve Vás vzbudily pozitivní dojmy a které naopak vnímáte jako krok špatným směrem?
M.V.: „Těžko soudit, co je špatný a co dobrý krok, obzvlášť v tak těžké době, je ale pravdou, že změnu už to chtělo. Bude-li například asociace dobře fungovat, pracovat s informacemi od jezdců samotných, vnímám ji jako jeden z pozitivních kroků. Myšlenka o vzniku asociace pořadatelů čí diváků, je rovněž dobrý nápad. Stejně tak souhlasím s omezováním startů u jezdců, kteří vlastní vinou, a to opakovaně havarují. Z úst představitelů českého rally sportu jsem ale zaslechl i názory, dle mne natolik absurdní, že o nich raději ani nebudu mluvit.“
R.L.: „Těžká otázka a ještě těžší odpověď. Vzhledem k tomu, že jezdím i dost ven, kde to funguje trochu jinak, mi připadá hysterie kolem rally celkem zbytečná - ať už se týče HANSu přes nesmysl typu 50 km pres obec a pak tlačit plný plyn až s nohou před chladičem, po nic neřešící rozdělení licencí. Něco se udělat asi musí, bezpečnost je prvořadá. Jenže si myslím, že se jde ze špatné strany. Je to v lidech, v jejich ukázněnosti, anebo aroganci, cesta ani auto za to nemůže. Tak to vidím já.“
7. S jakým přáním vstupujete do nové sezony? Ať už co se týče vlastních výsledků či rallysportu obecně.
M.V.: „Přál bych si, aby zdravý rozum převládnul nad hazardem, jak ze strany jezdců, tak hlavně ze strany diváků. Abychom ve sportovních rubrikách nečetli tragické zprávy, těch bylo loni dost a letos tomu musíme společně s pořadateli a diváky zabránit. Osobní přání mám taky jedno a to bojovat o čelní příčky ve dvoukolkách, tak jako tomu bylo loni, nejlépe však ve zdraví a dobré pohodě.“
R.L.: „Přání do sezony mám jediné. Aby se už neopakoval loňský rok a abychom z každých závodů všichni odjížděli spokojeni - závodníci i fanoušci. Rád bych, kdyby ten nahoře řekl: „Staniž se!!!“ A abychom se zase na konci sezony sešli....na vyhlášení mistrů (smích).“
Text: Jiří Dokulil
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.