Jednou z třinácti posádek, které již figurují v doplňovaném seznamu přihlášených na zahajovací sprint nové sezony – Rally Vrchovina, jsou i loňští mistři třídy 6 Martin Vlček a Richard Lasevič.
Důvodů může být několik. Buď je spolujezdec natolik vzorný, že všechny administrativní úkony řeší s pořádným předstihem, anebo abstinenční příznaky obou členů posádky po dlouhé zimní pauze dosáhly alarmující výše. V každém případě platí, že jejich pestře zbarvený Peugeot 206 Kit Car nebude na soutěžních tratích chybět ani letos.
1. Pánové, jak jste trávili zimní přestávku? Jste vyznavači zimních sportů nebo si potrpíte na pohodu u rodinného krbu?
Martin Vlček: „Ku příkladu já jsem přestávku vůbec nezaznamenal, přes tuto zimu jsem se rozhodl dobudovat vlastní tým, včetně doprovodného vozu, servisu a obytné části. Budeme rovněž startovat pod vlastní licencí, čili změn do tohoto roku jsme provedli dost a nuda rozhodně nebyla. Nemluvě o přípravě samotného auta, kde nezůstal zašroubovaný jediný šroubek. Troufám si říct, že budeme dobře připraveni a že jsme se posunuli o kousek dál.“
Richard Lasevič: „Zimní přestávku jsem trávil činnostmi, na které není moc času přes sezonu, ale k nejsilnějším zážitkům řadím silvestrovský noční „výplaz“ na Lysou horu a půlnoční ohňostroj nad světem. Jinak ano, jsem vyznavač zimních sportů, hlavně jízdy na kole, ale byl jsem i párkrát na lyžích. Dokonce jsem zkusil i běžky, naposledy jsem na nich stál v deseti letech a byl jsem strašně naštvaný a nebavilo mne to.... Tak jsem to po třiceti letech zkusil znovu a výsledek? Byl jsem hrozně naštvaný a nebavilo mne to (smích). Pokud bych měl vyjádřit rozdíl mezi běžkami a lyžováním, tak je to asi jako mezi BOAS a rally...ale taky to může být tím, že to neumím.“
2. V loňském roce Vás peugeot místy hodně potrápil, ale přihláška na Vrchovinu naznačuje, že u něj zůstáváte. Co se stalo důvodem, že jste jej vzali na milost?
M.V.: „Před repasí jsem si velice vážně promluvil s naším PEUGEOTem, měl jsem u toho pětikilové kladivo v ruce a nakonec došlo na dohodu, už to nikdy neudělá, když mu dáme pár nových dílů. Vezmu-li v potaz, že je to jeho poslední sezóna ve velkém mistráku, jehož některé vybrané závody chceme jet, nemohlo to dopadnout jinak, než mu dát ještě šanci. Pořád je to opravdové „áčko“, které na české tratě patří, je sice v důchodovém věku, ale posádka taky něco pamatuje.“
R.L.: „Peugeot nás loni sice potrápil, ale já říkám, že každý by měl dostat druhou až desátou šanci, takže budiž mu odpuštěno. A hlavně myslím, že mechaničtí kluci zapracovali na dětských nemocech a snad to bude OK.“
3. Kterých šampionátů, případně dalších vybraných soutěží, se plánujete letos účastnit?
M.V.: „Máme v plánu kompletní sprinty a pár vybraných dvoudenních závodů. Určitě nastane další pokus v řadě o dokončení Barumky, protože loni jsme se dostali daleko a letos už to určitě vyjde. Dále pak zvažujeme mezi Hustopečemi a Krumlovem. Z Hustopečí se většinou vracíme vzhledem k velkému množství šotoliny s pochroumaným autem, takže možná raději Krumlov.“
R.L.: „Čtenáře jistě udiví, že můj program přesně kopíruje Martinův, jinak pojedu s Petrem Pospíšilem rakouské ARC, obdobu našich sprintů, a moc se těším na šotolinu k hraběti Harrachovi, protože tam je to opravdu finské.“
4. Martine, Richard Vám ještě před startem sprintového mistrovství na chvíli utekl do Rakouska, kde navigoval Petra Pospíšila. Jak prožíváte závody, na kterých jede bez Vás? Sledujete on-line výsledky nebo se občas jedete podívat i na vlastní oči?
M.V.: „Naštěstí vždy emigruje tak maximálně na dva dny a jako správný poštovní holub ví, kdy a kde se má vrátit. Pokud se vrací živ a zdráv, bez polámaných křídel, tak mi to samozřejmě vůbec nevadí. Celou dobu je totiž pod mým drobnohledem, ale on o tom neví, tak mu to neříkejte.“
5. Ríšo, zatímco Martin loni absolvoval „pouze“ dvanáct závodů, Ty jsi kromě společných startů přidal účast na dalších čtyřech podnicích. Máš ve svém volném čase vůbec ještě prostor pro něco jiného, než je rally? (…a mimochodem, jak bylo v Rakousku?)
R.L.: „Tak mimo mého zaměstnání pošťáka se snažím trochu o fyzičku a letos v červnu jedeme na vodu na Dunajec, což bude také nevšední zážitek. A v Rakousku bylo skvěle, jsou to neskutečně pohodové závody, moc rád tam jezdím. Devadesátiminutový polední servis, přes 100 ostrých kilometrů v nádherné krajině a na startu auta, jaká už u nás neuvidíš (teda aspoň ne tak často), jako mitsubishi všech evolucí, mazdy, escorty, sierry, lancie... Zrak mi plane, srdce buší.“
6. Během zimní přestávky se v soutěžáckém zákulisí udála spousta věcí – od ustanovení nového výkonného výboru Asociace jezdců rally až po řadu změn dosavadních předpisů. Které novinky ve Vás vzbudily pozitivní dojmy a které naopak vnímáte jako krok špatným směrem?
M.V.: „Těžko soudit, co je špatný a co dobrý krok, obzvlášť v tak těžké době, je ale pravdou, že změnu už to chtělo. Bude-li například asociace dobře fungovat, pracovat s informacemi od jezdců samotných, vnímám ji jako jeden z pozitivních kroků. Myšlenka o vzniku asociace pořadatelů čí diváků, je rovněž dobrý nápad. Stejně tak souhlasím s omezováním startů u jezdců, kteří vlastní vinou, a to opakovaně havarují. Z úst představitelů českého rally sportu jsem ale zaslechl i názory, dle mne natolik absurdní, že o nich raději ani nebudu mluvit.“
R.L.: „Těžká otázka a ještě těžší odpověď. Vzhledem k tomu, že jezdím i dost ven, kde to funguje trochu jinak, mi připadá hysterie kolem rally celkem zbytečná - ať už se týče HANSu přes nesmysl typu 50 km pres obec a pak tlačit plný plyn až s nohou před chladičem, po nic neřešící rozdělení licencí. Něco se udělat asi musí, bezpečnost je prvořadá. Jenže si myslím, že se jde ze špatné strany. Je to v lidech, v jejich ukázněnosti, anebo aroganci, cesta ani auto za to nemůže. Tak to vidím já.“
7. S jakým přáním vstupujete do nové sezony? Ať už co se týče vlastních výsledků či rallysportu obecně.
M.V.: „Přál bych si, aby zdravý rozum převládnul nad hazardem, jak ze strany jezdců, tak hlavně ze strany diváků. Abychom ve sportovních rubrikách nečetli tragické zprávy, těch bylo loni dost a letos tomu musíme společně s pořadateli a diváky zabránit. Osobní přání mám taky jedno a to bojovat o čelní příčky ve dvoukolkách, tak jako tomu bylo loni, nejlépe však ve zdraví a dobré pohodě.“
R.L.: „Přání do sezony mám jediné. Aby se už neopakoval loňský rok a abychom z každých závodů všichni odjížděli spokojeni - závodníci i fanoušci. Rád bych, kdyby ten nahoře řekl: „Staniž se!!!“ A abychom se zase na konci sezony sešli....na vyhlášení mistrů (smích).“
Text: Jiří Dokulil
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.