Už jen týdny zbývají do startu nejstarší automobilové soutěže u nás, 48. Rallye Šumava Klatovy. Ta se pojede opět souběžně s 22. ročníkem Historic Vltava Rallye, obě soutěže budou mít stejně jako v loňském roce mít dvě data uzávěrky přihlášek. První z nich (se sníženým vkladem) je již 18.března, informace o obou podnicích postupně přibývají na stránkách www.rallyesumava.cz a www.vltavarallye.cz .
Rok se s rokem sešel a jsme opět na prahu startu domácího šampionátu automobilových soutěží. Tento krásný a bezprecedentně náročný sport loni zažil nepochopitelně nešťastnou sezónu, kdy ani přísná bezpečnostní opatření nezabránila smutným událostem. O to je teď těžším úkolem pro pořadatele i závodníky vydobýt si zpět důvěru veřejnosti. Mezinárodní mistrovství ČR letos otevírá 48. Rallye Šumava Klatovy, která se bude konat 18. – 20.4.2013 a opět ji bude doprovázet oblíbená Historic Vltava Rallye, jejíž 22.ročník je i tentokrát zařazen do seriálu mistrovství Evropy. Obě soutěže již vydaly své základní dokumenty a zahájily příjem přihlášek. Ty se začaly hromadit každým dnem a přihlášeno je už teď i několik Finů i Švédů s vozy značek Porsche, Triumph či Volvo. Je tedy patrné, jak dobrý zvuk mají české soutěže i v zemích, kde rallye rozumí téměř každý. Seveřané budou na Klatovsku tradičně klasifikováni i v rámci svého Severského poháru, atraktivní vozy jako Opel Commodore či Mini Cooper si ale pro klatovský podnik chystají i jezdci z dalších koutů Evropy. Přihláška už dorazila i od úřadujících českých národních šampiónů - Jihočechů Krejči a Šárky, kteří se i se slabším vozem v minulém ročníku dostali až do první šestice konečného pořadí mezinárodní klasifikace klatovského podniku.
Novinkou bude letos start historického Subaru Legacy postaveného pro Jiřího Kalistu, diváci tak budou moci zavzpomínat třeba na ročník 1991, kdy s obdobným vozem dojel Švéd Axelsson v Klatovech dvanáctý. To bylo ale tehdy samozřejmě v rámci soutěže soudobých vozů. I v té bude letos nač se v Klatovech dívat, přestože domácí jezdci si dávají tradičně s přihláškami poněkud načas. Jeden z prvních ohlášených vozů je ale Mini John Cooper Works S2000 1,6T skvělé plzeňské posádky mnohonásobných národních šampiónů Václava Pecha a Petra Uhla, což je samo o sobě velkým lákadlem pro diváky. Pestrost sportu jménem rallye a jeho závodního pole dokumentuje ale zároveň třeba i méně výkonná Škoda Fabia velkého srdcaře Jiřího Janeckého, jenž si právě 48. Rallye Šumava Klatovy zvolil pro svůj návrat do soutěží po víc jak dvouleté pauze. „Neaspirujeme sice na ty úplně nejvyšší příčky, přesto se na soutěž hodně těšíme. My jezdíme hlavně pro radost a tu chceme na Klatovsku dělat sobě i fanouškům,“ usmívá se sympatický vousáč Janecký.
„Jsme velice rádi, že se nám přihlášky scházejí, zároveň bychom chtěli poprosit týmy, aby preferovaly jejich elektronickou formu,“ říká ředitel obou soutěží Jiří Valenta. „Blíží se nám první termín přihlášek (18.březen) a den ode dne nám tak přibývá práce. Musíme ale také zdůraznit, že nestačí poslat k uvedenému termínu přihlášku, ale také (onen snížený) vklad. Jinak bychom pochopitelně nemohli tuto výhodu akceptovat. Zdá se, že už nám definitivně přijde jaro, i vykukující sluníčko nám tak dodává síly pro dotažení organizačního procesu. Letos to opravdu není s pořádáním soutěží jednoduché, ale postoupili jsme za další důležitý bod – trať prošla schválením od zástupců AJR. I pestré spektrum došlých přihlášek z celé Evropy nás velice těší. Chystáme také zpřísněná bezpečnostní opatření pro diváky, nicméně snažili jsme se je připravit tak, aby fanoušci nebyli ochuzeni o sportovní výkony závodníků. Zdá se tedy, že klatovské podniky mají nakročeno k pěknému zážitku pro všechny,“ dodává ředitel. Zopakujme už pouze to, že 22. Historic Vltava Rallye a 48. Rallye Šumava Klatovy proběhnou 18. – 20.4.2013.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.