To je otázka, na kterou nikdo z týmu Černý Foto se shakedownu:Racing neumí před premiérovým startem Honzy Černého a Pavla Kohouta se Škodou Fabia S2000 odpovědět.
Česká posádka Jan Černý - Pavel Kohout, která je po loňské úspěšné sezoně ověnčena řadou titulů, se v těchto dnech seznamuje s tratí nadcházející 30. Internationale Jännerrallye. Ta už v pátek odstartuje v okolí rakouského městečka Freistadt. To se nachází od hranice s Českou republikou, jak se říká, co by kamenem dohodil, a dál došel pěšky, a proto je Jänner rally už od roku 2004, kdy se poprvé jela v rámci Mezinárodního mistrovství České republiky v rally, vyhledávaným cílem českých fanoušků rallysportu. Ti zde mohou sledovat jinak v domácí kotlině nevídanou jízdu na sněhu a ledu za použití speciálních úzkých pneumatik s hroty, které zaručují množství širokých a oku lahodících smyků. Jänner rally patří mezi ty nejoblíbenější soutěže v regionu a v tomto roce její popularitu ještě zvýší zařazení do nově vzniklého seriálu ERC, tedy silného mistrovství Evropy. ERC získalo podporu satelitní televizní stanice Eurosport, a tak by o mediální viditelnost této populární rally mělo být vrchovatě postaráno. Zvýšený zájem o ERC potvrzují i přihlášené posádky, kde nechybí zvučná jména rallysportu, mnohdy se zkušenostmi z mistrovství světa.
Mezi ně se řadí i posádka příbramského týmu Černý Racing, která si právě na Jänner rally odbude svou soutěžní premiéru se speciálem S2000 v podobě úspěšného vozu Škoda Fabia. Pro Jana Černého a Pavla Kohouta to ale není první start se čtyřkolkou na rakouské Jänner rally. Během své soutěžácké kariéry, kterou započali v roce 2007, zde stačili odstartovat s vozem s pohonem 4x4 už dokonce dvakrát a dvakrát z toho bylo umístění dokonce v první desítce absolutně. Jmenovitě šesté a skvělé čtvrté místo.„Rozhodně bych nebyl nespokojený, kdyby se nám podařilo zopakovat jedno z těchto skvělých umístění, ale Jänner rally je nesmírně těžká a zrádná soutěž a výsledky se zde mohou pořádně zamíchat. Mnohem více, než kdekoliv jinde, zde jde o to, neudělat zbytečnou chybu. Stačí malé vypadnutí ze silnice do závěje, a pracně nasbírané vteřiny během celého závodu se zde změní v minutové ztráty, než se podaří auto ze sněhu vyprostit," říká k záludnosti tratě rakouské Jänner rally Jan Černý.
Loňská nejrychlejší posádka v kategorii dvoukolek zde poprvé v ostrém závodě usedne do speciálu Škoda Fabia S2000, který příbramský tým před koncem roku zakoupil přímo v Mladé Boleslavi. Jaké jsou tedy cíle při premiéře v nejvyšší kategorii mezinárodního mistrovství? „Cílem je zůstat při zemi, nejlépe všemi čtyřmi koly," směje se Honza Černý a hned dodává: „Při premiérovém startu s tímhle autem hlavně nechceme udělat nějakou hloupou chybu. Přeci jen si na auto musím nějakou dobu zvykat a pochopit jeho chování. Jänner rally je na zvykání si na nové auto docela těžká soutěž, protože se zde asi budou hodně měnit podmínky. Teď po seznamovacích úsecích jsou některá místa pokrytá sněhem a ledem, ale někde sníh taje a mizí doslova před očima. Něco má zase podle předpovědi připadnout, pak má ale zase podle jiné předpovědi pršet, takže to bude takové malé Monte Carlo. Jestli se na sněhu pojede, nebo ne, to uvidíme asi až na rychlostních zkouškách. Podmínky ale budeme mít všichni stejné a nejlépe se člověk naučí plavat, když ho hodí doprostřed rybníka, takže tak nějak se při premiéře s Fabií S2000 asi cítím," uzavírá optimisticky Honza Černý.
Černý Racing nebude zdaleka jediným týmem, který bude využívat vlastností osvědčeného speciálu Škoda Fabia S2000, a proto bude i pro fanoušky zajímavé, jak se posádky vyrovnají s těžkými podmínkami na trati rakouské Jänner rally. Sledovat průběh této dramatické soutěže můžete online na známých internetových serverech, ale také prostřednictvím satelitní stanice Eurosport a samozřejmě také České televize. Honza Černý s Pavlem Kohoutem a Škodou Fabia S2000 odstartují pod hlavičkou Czech National Teamu do prvních rychlostních zkoušek rakouské Jänner rally v pátek brzo po ránu a do cíle rally dorazí do Freistadtu v sobotu v podvečer.Zde najdete promo video posádka Jan Černý - Pavel Kohout, které bylo natočené při příležitosti představení Škody Fabia S2000.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.