Jen málokdo mohl na začátku letošní sezony tušit, že hustopečská Alfa Romeo s Martinem Radou za volantem absolvuje nejúspěšnější rok v historii Agrotec Autoklubu. Hustopečský tým se stal vítězem třídy 8 v Mezinárodním mistrovství ČR, získal mistrovský titul ve sprintrally a třešničkou na dortu bylo prvenství ve třídě na legendární Rally Monte Carlo.
Právě v Monte Carlu Martin Rada se spolujezdcem Jaroslavem Jugasem sezonu odstartovali. Zdárně překonali všechny nástrahy trati, poradili si i se svými konkurenty a před knížecím palácem zvedli nad hlavu cenné trofeje. Jen několika českým posádkám se něco podobného na slavné Rally Monte Carlo podařilo.
Prioritou Agrotec Autoklubu byly starty ve „velkém mistráku“, ale jeho průběh negativně ovlivnily technické problémy, které Alfu Romeo 147 trápily. Posádka Rada – Jugas měla vždy soutěž výtečně rozjetou, okupovala čelní příčky třídy 8, ale spatřit cílovou rampu jim nebylo přáno. První výpadek přišel na Valašské rally, následoval konec už na úvodním Čínovském okruhu při Rally Šumava. Smutnou příchuť mělo prvenství v Českém Krumlově, kdy se v průběhu slavnostního vyhlášení roznesla startovním polem zpráva o tragickém úmrtí jejich kamaráda, spolujezdce Aleše Zimolky, jenž startoval v konkurenční posádce.
Prokletí dvoudenních závodů vygradovalo kuriózním odstoupením v úvodu hustopečské soutěže a brzké ukončení Rally Bohemia vše završilo. Až prvenství v závěrečných dvou závodech na Barum rally a v Příbrami zajistilo hustopečskému týmu dostatečný počet bodů pro celkové vítězství ve třídě 8 v rámci MMČR.
„Sezona pro nás byla velmi náročná, ale určitě zajímavá. V lednu jsme absolvovali osmdesátý ročník Rally Monte Carlo a vítězství ve třídě bylo krásnou odměnou za snahu a čas, který celý tým věnoval přípravě,“ popsal Martin Rada.
Starty v seriálu sprintrally měly v sezoně působit jako určitá forma testování a „výuky“ začínající spolujezdkyně Karolíny Jugasové a nové servisní skupiny. Martin Rada ale vedle dcery Jaroslava Jugase jakoby „omládl“ a na jednotlivých podnicích si počínal více než suverénně. Sezonu odstartovali vítězstvím na Vysočině, přemožitele nenašli ani na Kopné a hattrick dovršili v Krkonoších. Za této situace bylo rozhodnuto, že Agrotec Autoklub si nenechá vzít šanci na mistrovský titul a úspěšně rozjetou sezonu dokončí i v jednodenních podnicích. Z důvodů pracovního vytížení Martin Rada chyběl v Kostelci nad Orlicí, ale v Pačejově se opět červená Alfa vyhřívala na čele třídy 8 a tým začal kalkulovat. Vzhledem k vyššímu počtu účastníků se ve sprintech reálně bojovalo i o mistrovský titul ve třídě 8. A ten se stal po Rally Jeseníky realitou. Martin Rada s Karolínou Jugasovou získali pro rok 2012 titul ve sprintrally ve třídě 8.
„Je to skutečně krásný pocit. Na začátku stálo rozhodnutí získávat pro Karolínu co nejvíce zkušeností na místě spolujezdce a na konci roku z toho byl mistrovský titul. Lepší tečku za sezonou jsem si nemohl představit. Velký rádcem a učitelem je pro Karolínu její otec Jaroslav Jugas, se kterým jsem absolvoval celý šampionát MMČR. Myslím, že může být na Karolínu právem hrdý, naučila se toho během premiérové sezony hodně,“ přiznal hustopečský jezdec.
„Výsledky v letošním roce celý tým určitě uspokojily a přinesly motivaci do příští sezony, kterou opět odstartujeme na lednové Rally Monte Carlo. Tým na ni vyrazí 11. ledna 2013. Slavná soutěže proběhne ve dnech 15. - 20. ledna. V jejím průběhu nás čeká 18 RZ o celkové délce 465 km,“ doplňuje Rada.
Agrotec Autoklub navíc pro sezonu 2013 připravuje i další překvapení. Kromě osvědčené posádky Martin Rada – Jaroslav Jugas, která se představí s novou faceliftovou verzí Alfy Romeo 147 v MMČR, vůz italské provenience uvidí fanoušci i ve sprintrally. Na jednodenních závodech pojede nově sestavená dvojice Martina Daňhelová - Karolína Jugasová. Úkolem dámské dvojice bude bojovat o přední umístění ve třídě 8 a v Dámském poháru 2013.
„Věříme, že oba vozy budou dosahovat dobrých výsledků a příští sezona bude stejně úspěšná jako ta letošní. Na závěr je třeba poděkovat všem, kteří nám po celou dobu pomáhali. Velmi náročná byla letošní sezona zejména pro servisní team, ale Luboš Horáček, Broňa Dofek, Pepa Bláha a Martin Bláha vše zvládli na jedničku. Naše díky za podporu patří i rodinám, sponzorům i všem fanouškům. Bez jejich přičinění bychom určitě takových úspěchů nedosáhli,“ uzavřel jezdec Agrotec Autoklubu.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.