Určeno: Rada pro rozhlasové a televizní vysílání
Určeno: Rada pro rozhlasové a televizní vysíláníOdesílatel: Vebr MiroslavDobrý den,chtěl bych se na radu obrátit s návrhem na prošetření reportáží a článků vztahujících se k tragické nehodě, která se stala v sobotu 10. listopadu 2012 při RallyShow Uherský Brod. Všichni příznivci rally, ale i soudní lidé cítí, že se stala velká tragédie, která mnoha lidem zcela změnila život. Nikdo tuto smutnou událost nijak nezlehčuje a soucítí s rodinami pozůstalých. Jsem příznivcem automobilových soutěží a také mne velká tragédie zasáhla. O to více mne mrzí, že pořadatelé v celé republice mají otázku bezpečnosti diváků na prvním místě. Shoda nešťastných náhod pak byla za příčinou již zmíněné tragédie, při které vyhasly čtyři mladé životy. Chtěl bych ale hlavně poukázat na neobjektivnost a amatérismus některých médií, které se okamžitě chtějí na tragédii zviditelnit. • V médiích bylo uvedeno, že se jednalo o amatérskou rally, přitom soutěž měla povolení od Federace automobilového sportu (FAS) a všechny posádky, to znamená jezdec i spolujezdec musejí mít platnou jezdeckou licenci. Jezdci s touto licencí se NESMÍ (dle řádů FASu) účastnit amatérských soutěží. • Na TV Nova vystoupil s komentářem k události dle reportérky zkušený závodník rally Jan Petlach. V rally se pohybuji více jak 20 let a ani s použitím různých seznamů jsem toto jméno nikde nenašel. Lze takto zneužívat jména k neobjektivnímu hodnocení situace? V Uherském Brodě startovali opravdu zkušení jezdci, jako například Roman Kresta, Pavel Valoušek a další. Proč media neoslovily pravdivou zkušenost a raději si vybraly nějakého komparsistu?• Podobně se zachovaly i Lidovky.cz, které uvádějí názor zkušeného jezdce Josefa Pomajbíka, ale ani tento jezdec se nenachází v žádných seznamech.• Zajímalo by mne, podle čeho reportéři TV Nova a TV Prima posuzují, že řidič, který zavinil tragédii je nezkušený? Odkazují se na to, že tento jezdec nikdy nebodoval. Na závodech v ČR startuje v průměru 70 – 120 posádek. V každé soutěži boduje prvních 15. Znamená to, že ostatní jsou nezkušení? Michael Bartončík jezdí nepravidelně soutěže od roku 2002 a během své kariéry dokázal být ve třídě, kde startoval celkově čtvrtý… • Ani v jedné reportáži nebylo vzpomenuto, asi záměrně, že v diskriminovaném místě byly cedule s nápisem zakázaný prostor. Tato cedule jasně vymezuje, kde můžou a nesmí diváci stát. Na tuto skutečnost poukázal pouze otec zabitých dívek.• Nikde nebylo řečeno, že v tom místě byl pořadatel, který dívky měl vykázat pryč. Ten pořadatel byl totiž ze stejné obce a dokonce byl z rodiny postižených tragédií.• V reportáži nebylo zmíněno, že děvčata stála metr od silnice, kde auta projížděla rychlostí kolem 170 km/hod. Lidský instinkt jasně říká, že od takových věcí raději dál. Nemohu přece spoléhat na to, že auto má brzdy.Z dostupných informací vyplývá, že si dívky šly nejspíše za kamarádem (pořadatelem) popovídat. Ten je měl vykázat ze zakázaného prostoru, ale neučinil tak. Následně auto ve velké rychlosti dívky smetlo. Nejde mi o to poukázat na nevinnost posádky. Tragédie se stala a je potřeba hledat příčiny, aby se víckrát takové neštěstí neopakovalo. Automobilové soutěže jsou postavené na tom, že posádka projede daný uzavřený úsek co nejrychleji. Každá posádka nastupuje do soutěže s podvědomím, že tento sport je nebezpečný. Nikdo ovšem nejde do závodu s tím, aby zabíjel sebe nebo druhé. Milióny lidí hraje fotbal i když ví, že i tady jsou zákeřné fauly, které občas člověka zmrzačí. Je ale smutné, že média neinformují objektivně. A co mne nejvíce mrzí je fakt, že se média honí za senzacemi ve chvílích, kdy teče krev. Postavit kariéru na lidském neštěstí je nelidské a s prominutím hodně nechutné.S pozdravem Vebr MiroslavJesenická 727Vsetín 755 01Tel.mob. 603 908 221miravebr@seznam.cz
Naše redakce se připojuje.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.