Martin Vlček s Richardem Lasevičem jezdí na Rally Jeseníky pravidelně a rádi. Právě na této soutěži před čtyřmi lety poprvé okusili vzájemnou spolupráci, a když se sem při loňském ročníku vrátili, premiérově usedli do „vzteklé dvoukolky“ – Peugeotu 206 Kit Car.
Za rok ježdění ve voze s pohonem přední nápravy se s rychlým speciálem stihli náležitě seznámit a bylo jasné, že s loňským sedmým místem mezi předokolkami by se již letos smiřovali neradi.Hlavním cílem Martina s Richardem je v letošní sezoně zisk mistrovského titulu ve třídě 6, kam jsou soustředěny „áčkové“ speciály s objemem motoru do 1600 kubických centimetrů. Jejich plán však utržil poměrně zásadní trhliny dvěma odstoupeními kvůli banálním technickým závadám, a tak si v Jeseníkách již nemohli dovolit další zaváhání. Důležitosti soutěže odpovídala i pečlivá příprava, která v technických otázkách neminula ani samotnou posádku. „Náš peugeot nás vyškolil ve zdatné mechaniky, takže drobné technické potíže si řešíme sami. Kluci na servise se však taky obvykle zahřejí,“ konstatoval pilot.
Ačkoliv v týdnu před startem ještě počasí přálo milovníkům letního klimatu, samotná soutěž se již odjela v typicky podzimních podmínkách. Kvůli dřívějšímu termínu sice ubylo množství spadaného listí, co však ve srovnání s předešlými ročníky zůstalo, byla pestrá směsice druhů asfaltu, které za deště různě kloužou. Nicméně, posádka s příchodem podzimu počítala a podmínky na trati ji nepřekvapily. Až na jedno místo… „Víme, že trénink za slunečného dne a závod za průtrže mračen je většinou problém. V Jeseníkách nás to potkalo, ale předpovědi počasí to jasně naznačovaly, a tak i za krásného slunného dne jsme v tréninku hledali místa, která by mohla být nebezpečná na vodě. Pár jsme jich našli, ale i přehlédli. Důsledkem toho byla nekonečná krizovka na druhém testu. Stalo se to v omezovači na šestku a můžu říct, že tak dlouho jsem se nikdy nemodlil. Dokonce i Richard, který je povahy slušné, klidné až hravé, vyřknul pár slov, která běžně nepoužívá. Naštěstí jsme ten malý francouzský projektil usměrnili a kola se těsně před „vracákem“ znovu dotkla asfaltu,“ líčil nepříjemnou situaci z úvodu soutěže Martin.
Divoký taneček na druhé zkoušce naštěstí záměry posádky nijak zásadně nenarušil. Jednalo se sice o jeden ze tří testů, na kterých Martin s Richardem museli přenechat nejrychlejší časy ve třídě Martinu Vopatřilovi s fabií, na zbylých testech ale suverénně kralovali a rychlou jízdou si dojeli pro důležité prvenství mezi „šestkami“. Pro vývoj tabulky má pozitivní vliv i jejich bronzová pozice v kategorii vozů s jednou poháněnou nápravou, která severomoravskou dvojici katapultovala do nejlepší výchozí pozice v boji o stejnou pozici v šampionátu.A jak viděla propršenou soutěž posádka? „V Jeseníkách jsme měli před pár lety s Richardem premiéru. Byl to první závod, ve kterém jsme si vedle sebe sedli, takže jsme vzpomínali na časy, kdy jsme byli mladí a krásní. Po krizovce na dvojce bylo jasné, že musíme zvolnit a dostat se do tempa znovu, ale pomalu. To jsme splnili a před závěrečným závodem jsme se vrátili do vedení tabulky,“ radoval se 26. jezdec absolutní výsledkové listiny. Martinovo hodnocení tradičně doplnil svým pohledem i spolujezdec Richard Lasevič: „O samotné soutěži lze napsat jen dobré, aspoň z mého pohledu. Pohodový pořadatelský přístup, organizace fajn - řadím ji letos k hodně povedeným závodům. Jen pořád nechápu tu absenci posledního servisu, nebo aspoň průjezdu myčkou někde po přejezdu. Auto bylo špinavé, že ani číslo skoro nešlo přečíst.“Nyní čeká dvojici týmu JT Říha Group třítýdenní pauza na nabrání sil, po níž se přihlásí o slovo rozhodující klání sezony – vsetínská PSG – Partr rally. Martin s Richardem vedou šampionát o pouhé čtyři body a situace zůstává nadále otevřená.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.