Martin Vlček s Richardem Lasevičem jezdí na Rally Jeseníky pravidelně a rádi. Právě na této soutěži před čtyřmi lety poprvé okusili vzájemnou spolupráci, a když se sem při loňském ročníku vrátili, premiérově usedli do „vzteklé dvoukolky“ – Peugeotu 206 Kit Car.
Za rok ježdění ve voze s pohonem přední nápravy se s rychlým speciálem stihli náležitě seznámit a bylo jasné, že s loňským sedmým místem mezi předokolkami by se již letos smiřovali neradi.Hlavním cílem Martina s Richardem je v letošní sezoně zisk mistrovského titulu ve třídě 6, kam jsou soustředěny „áčkové“ speciály s objemem motoru do 1600 kubických centimetrů. Jejich plán však utržil poměrně zásadní trhliny dvěma odstoupeními kvůli banálním technickým závadám, a tak si v Jeseníkách již nemohli dovolit další zaváhání. Důležitosti soutěže odpovídala i pečlivá příprava, která v technických otázkách neminula ani samotnou posádku. „Náš peugeot nás vyškolil ve zdatné mechaniky, takže drobné technické potíže si řešíme sami. Kluci na servise se však taky obvykle zahřejí,“ konstatoval pilot.
Ačkoliv v týdnu před startem ještě počasí přálo milovníkům letního klimatu, samotná soutěž se již odjela v typicky podzimních podmínkách. Kvůli dřívějšímu termínu sice ubylo množství spadaného listí, co však ve srovnání s předešlými ročníky zůstalo, byla pestrá směsice druhů asfaltu, které za deště různě kloužou. Nicméně, posádka s příchodem podzimu počítala a podmínky na trati ji nepřekvapily. Až na jedno místo… „Víme, že trénink za slunečného dne a závod za průtrže mračen je většinou problém. V Jeseníkách nás to potkalo, ale předpovědi počasí to jasně naznačovaly, a tak i za krásného slunného dne jsme v tréninku hledali místa, která by mohla být nebezpečná na vodě. Pár jsme jich našli, ale i přehlédli. Důsledkem toho byla nekonečná krizovka na druhém testu. Stalo se to v omezovači na šestku a můžu říct, že tak dlouho jsem se nikdy nemodlil. Dokonce i Richard, který je povahy slušné, klidné až hravé, vyřknul pár slov, která běžně nepoužívá. Naštěstí jsme ten malý francouzský projektil usměrnili a kola se těsně před „vracákem“ znovu dotkla asfaltu,“ líčil nepříjemnou situaci z úvodu soutěže Martin.
Divoký taneček na druhé zkoušce naštěstí záměry posádky nijak zásadně nenarušil. Jednalo se sice o jeden ze tří testů, na kterých Martin s Richardem museli přenechat nejrychlejší časy ve třídě Martinu Vopatřilovi s fabií, na zbylých testech ale suverénně kralovali a rychlou jízdou si dojeli pro důležité prvenství mezi „šestkami“. Pro vývoj tabulky má pozitivní vliv i jejich bronzová pozice v kategorii vozů s jednou poháněnou nápravou, která severomoravskou dvojici katapultovala do nejlepší výchozí pozice v boji o stejnou pozici v šampionátu.A jak viděla propršenou soutěž posádka? „V Jeseníkách jsme měli před pár lety s Richardem premiéru. Byl to první závod, ve kterém jsme si vedle sebe sedli, takže jsme vzpomínali na časy, kdy jsme byli mladí a krásní. Po krizovce na dvojce bylo jasné, že musíme zvolnit a dostat se do tempa znovu, ale pomalu. To jsme splnili a před závěrečným závodem jsme se vrátili do vedení tabulky,“ radoval se 26. jezdec absolutní výsledkové listiny. Martinovo hodnocení tradičně doplnil svým pohledem i spolujezdec Richard Lasevič: „O samotné soutěži lze napsat jen dobré, aspoň z mého pohledu. Pohodový pořadatelský přístup, organizace fajn - řadím ji letos k hodně povedeným závodům. Jen pořád nechápu tu absenci posledního servisu, nebo aspoň průjezdu myčkou někde po přejezdu. Auto bylo špinavé, že ani číslo skoro nešlo přečíst.“Nyní čeká dvojici týmu JT Říha Group třítýdenní pauza na nabrání sil, po níž se přihlásí o slovo rozhodující klání sezony – vsetínská PSG – Partr rally. Martin s Richardem vedou šampionát o pouhé čtyři body a situace zůstává nadále otevřená.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?