Byla to poměrně divoká soutěž, na které si prošli vším možným.
Posuďte sami: úctyhodných 161 ostrých kilometrů, premiéra zbrusu nového motoru, dýmovnice a světelná show fanoušků přímo na trati erzety, záda spolujezdce zablokovaná takovým způsobem, že jej museli do auta i z něj nakládat dva chlapi, a nakonec odstoupení kvůli technické závadě. I taková byla Rally Hustopeče, pátý podnik MMČR v rally, pro posádku MH Racing teamu ve složení Martin Hudec – Jiří Černoch.
V první řadě je nutno uvést, že Martin Hudec byl vlastně ze všeho nejvíce rád, že se vůbec na start Hustopeč mohl postavit. Na nedávném sprintu v Krkonoších totiž po čelním nárazu do stromu úplně popravil motor svého devítkového Lanceru a musel se tak poskládat v podstatě úplně nový motor. A to za necelé dva týdny. „Rád bych moc poděkoval všem mechanikům v čele s šéfmechanikem Tomáškem, dále borcům z Komvet Racing, z Locaru a také Láďovi Barvíkovi. Všichni nám moc pomohli a odvedli fakt skvělou práci. Vlastně za necelých deset dní byl zbrusu nový motor připraven. Měli jsme ho hotový ve středu v jedenáct hodin večer a ve čtvrtek už byly seznamovací jízdy, takže kluci to v tom krátkém čase, který na to měli, stihli famózně,“ vyzdvihl Hudec velkou zásluhu mechaniků na startu na Rally Hustopeče.
Foto: Tomáš Brázdil, Rallyzone.cz
Do pátého z celkových osmi podniků velkého mistráku odstartovali Hudec s Černochem trochu volněji. „Začátek jsme měli slabší, bylo to hlavně proto, že auto nefungovalo úplně přesně jak mělo a nejelo na plný výkon. Ale s tím jsme tak trochu počítali, že úplně nově dělaný motor bude mít nějaké ty dětské bolístky. Na poslední páteční čtvrté erzetě nám ale navíc odešla mezináprava a to byl další problém. Tu čtyřku jsme jen tak skoro rekreačně projeli a ztratili jsme tak dost času,“ ohlédl se za prvním dnem rally pilot posádky Martin Hudec.
Na lepší časy se začalo blýskat druhý den, tedy v sobotu, kdy na závodníky čekalo zbylých osm erzet. „Kluci v servise po prvním dnu odvedli super práci a my jsme mohli v sobotu být znovu připraveni na startu,“ pochvaloval si Hudec skvělou práci svých mechaniku. Jenže úsměv na tváři nevydržel posádce Hudec – Černoch až do cíle. „V desáté erzetě nám odpadla hadice od sání a bylo po všem. Auto se plížilo maximálně tak třicítkou, čtyřicítkou, do kopce skoro stálo. A do cíle bylo dost daleko. Když jsme si spočítali, s jakou ztrátou bychom přijeli do cíle té erzety, tak nám vyšlo, že bychom nebyli ani na bodovaných místech. Tak jsme to předčasně zabalili a ušetřili tak techniku na další závody,“ vysvětlil svoje odstoupení Hudec. Na závodě, který načal druhou polovinu šampionátu, to měli Hudec s Černochem solidně rozjeté a před problémem, který nastal v 10. RZ, byli po devíti erzetách na dvanáctém místě absolutně a šestí ve své třídě 3. „Je to škoda, že jsme to nedotáhli, mrzí nás to. Ale jak říkám, alespoň jsme pošetřili techniku na další závody,“ pravil Hudec.
Foto: Tomáš Brázdil, Rallyzone.cz
Po soutěži pak nezapomněl třebíčský pilot na několik velkých poděkování a poklon. Ta první patřila fanouškům, kteří se v Hustopečích předvedli v plné parádě. „Byla tam spousta našich fandů v čele s Walachian ultras a S.D.F., a ti tam teda udělali obrovskou show. Při průjezdu páteční čtvrtou RZ jsme viděli snad přes deset červených dýmovnic nebo rachejtlí, byla to fakt velká podívaná skoro jako někde na fotbale. Všem fanouškům bych chtěl moc poděkovat za nepřehlédnutelnou podporu, skvělá práce,“ poslal Hudec speciální děkovačku příznivcům MH Racingu.
Dalším, kdo si podle Hudce zaslouží absolutorium, je spolujezdec Jiří Černoch, který si v Hustopečích protrpěl závod ve velkých bolestech. „Jirka dělal svoje klasické blbosti a srandičky s Vencou Pechem a ruplo mu při tom v zádech,“ pousmál se Hudec nad původem zdravotního problému svého parťáka. Jenže smích všechny brzy přešel. Od tohoto momentu se totiž jeho spolujezdec absolutně nemohl pohnout. „Do auta jsme jej museli nakládat ve dvou a stejně tak ve dvou zase vykládat ven. Tak strašně měl ta záda zablokovaná. Neskutečně si to v autě vytrpěl, ale zvládl to a všechno to odhlásil tak, jak měl. Je to fakt neuvěřitelný bojovník,“ vysekl Hudec poklonu svému parťákovi Černochovi, se kterým tak bohužel nebude moci počítat pro další závod. „Na Rally Bohemia Jirka určitě nebude připraven, takže vlastně můžu vyhlásit konkurz na spolujezdce na Bohemku,“ říká Martin Hudec.
Druhou posádkou, která na Rally Hustopeče jezdila v barvách MH Racingu, byla ta ve složení Jan Lunga – Jan Kubala jedoucí na voze Honda Civic Vti. Pro oba borce to bylo po dvou sprintech (Vrchovina a Kopná) třetí letošní vystoupení v barvách MH Racingu a zároveň první závod v životě ve velkém mistráku. A hned přišel krásný výsledek – druhé místo ve třídě SA/2 a celkově šesté v poháru ČR. Svoji první dvoudenní soutěž v kariéře si mladík z Rohatce u Hodonína pořádně užíval. „Byl to pro nás skoro domácí závod a moc jsme si jej užívali. Rozdíl mezi sprintem a dvoudenní soutěží byl hodně znát. Velký mistrák je ještě o ligu výše, než sprinty a podle toho jsme k tomu také přistoupili, tedy s respektem a hlavně se snahou neudělat žádnou chybu. Moc nám pomohli Hud s Jirkou Černochem, kteří nám udělali změny ve způsobu rozpisu,“ ohlíží se za Rally Hustopeče 21letý pilot Jan Lunga.
Po projetí všech dvanácti erzet si nakonec v cíli vybojoval druhé místo ve své třídě SA/2 a celkové šesté v poháru ČR. „S umístěním jsem určitě spokojený. Druhé místo ve třídě na naší první dvoudenní soutěži je určitě super. Navíc já osobně jsem si hodně užil noční erzety, na které jsem se hodně těšil a byly super,“ pokračuje s hodnocením Jan Lunga. Tomu, aby zabojoval ještě o vyšší příčky, zabránila jednak minutová penalizace, jednak technické problémy na autě. „Penalizaci jsme dostali za předčasný příjezd do časovky. Spolujezdec si to nepohlídal. Je to ale chyba, kterou si asi projde asi každý začátečník. Pořád se učíme a nebral jsem to nijak katastroficky. Je to poučení pro příště,“ krčí rameny letošní nováček v rally soutěžích. Ohledně techniky to měl Lunga hodně těžké hlavně na konci předlouhé, 161 ostrých kilometrů měřící soutěže. „Na začátku RZ 9 nám z ničeho nic něco začalo mlátit na podvozku, auto se chvělo a do řízení mě šly velké vibrace. Na přejezdu jsme zjistili že je utrhlý čep. Auto dostalo hodně zabrat, tak jsme byli ale nakonec rádi, že jsme vůbec dojeli opatrně do cíle bez nějakého škrábance. Také jsme udělali několik chyb jako posádka, v čemž se do příště musíme každopádně zlepšit a podobné problémy neopakovat,“ dodal Jan Lunga.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.