Ani jsme se nenadáli, a česká rallyová sezona se již přehoupla do své druhé poloviny. Pro dvojici „T&T“, alias Jaromíra Tarabuse a Daniela Trunkáta, se však bude sezona překlápět díky absenci na úvodní Jänner rally až právě na nastávající Rally Hustopeče mezi vinicemi.
T&T se v letošní sezoně netají, že jejich ambicí je boj v elitní trojce absolutního pořadí, byť je tam i díky účasti továrního týmu Škoda motorsport letos nejsilnější konkurence za celou řadu posledních let. Situaci plně naplňující toto přání přinesla posádce hned březnová Valašská rally, kde se dařilo zajíždět časy srovnatelné s Václavem Pechem a místy i týmovým kolegou Romanem Krestou. Odstup na třetí příčku v cíli činil pouze 35 sekund. Cenným skalpem pak byla porážka předloňského mistra republiky Pavla Valouška v přímém souboji.
Povzbuzena valašským výkonem, který byl oceněn diváckou i novinářskou veřejností a cenou Motor Sport News Trophy, odjížděla posádka „reverzně-dalmatýnské“ fabie S2000 na naši nejstarší existující soutěž, Rally Šumava Klatovy. Při absenci Peugeota Pavla Valouška se hlavní pozornost „Miry“ a Dana soustředila na souboj s Václavem Pechem. Ten však v páteční noční etapě dopadl o vcelku výrazných 27 sekund ve prospěch plzeňského soupeře. V druhé etapě už sváděla T&T Fabia s Mini Cooperem Václava Pecha na jednotlivých rychlostních zkouškách vyrovnanější souboj. Ten však skončil předčasně, když Václav Pech skončil s vylomeným kolem a „u Tarabusů“ se tak mohly slavit první letošní stupně vítězů v podobě třetího místa.
Pauzu mezi Šumavou a Krumlovem vyplnil tým tradiční účastí na domácím Rallysprintu Kopná. Zde bylo vítězství mezi „ne-WRCy“ a čtvrtá příčka absolutně byla asi maximem možného, přestože hlavním cílem bylo testování vozu.
Po Kopné již následovala Rallye Český Krumlov, která přinesla posádce, navzdory nočnímu technickému problému, čtvrté místo. Bohužel, večer po skončení soutěže všechny šokovala zpráva o tragickém úmrtí spolujezdce Aleše Zimolky, která veškeré předchozí sportovní výsledky učinila zcela nepodstatnými…
Před nastávající Rally Hustopeče figurují T&T v tabulce šampionátu na průběžném čtvrtém místě, který budou chtít minimálně udržet. Na co v souvislosti s touto rally mohou Mira s Danem vzpomínat a na co se naopak těšit?
Dan Trunkát: „Hustopeče jsou pro mě společně s Barumkou v podstatě domácí podnik. V roce 2008 v době Mirova zranění jsem až do poruchy motoru úspěšně absolvoval tuto soutěž s Jozefem Bérešem. Rok 2009 máme ještě v paměti kvůli velké havárii do stromu, po které jsme skončili oba v místní nemocnici – naštěstí bez následků na zdraví. Zatím poslední absolvovaný ročních 2010 se vyznačoval obrovským vedrem a čtvrtou příčkou v absolutním pořadí s naší tehdejší „Fionou“.
Jaromír Tarabus: „Hustopeče jsou velmi specifickou soutěží. Přestože jsou určitě zpestřením našeho mistrovství, charakterem tratí nepatří zrovna k mým nejoblíbenějším podnikům. V době konání Hustopečí panují zpravidla buď velká vedra, nebo počasí s nevyzpytatelnými přívalovými dešti. Obojí je poměrně náročné, ať už na fyzičku, nebo zejména na volbu pneumatik. Uvidíme, co přinese letošní ročník. Na samotnou soutěž se samozřejmě již velmi těšíme a zveme k trati všechny fanoušky.“
Zajímavosti z týmového zákulisí můžete sledovat na facebookovém profilu Tarabus&Trunkát rally teamu, informace o týmu pak najdete www.tarabus.cz.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.