ROZHOVOR :Velkého úspěchu na krkonošské rally dosáhla posádka Richard Kirnig a Martin Bartoš s vozem Mitsubishi Lancer EVO 9.
V konečném součtu výsledků jim patří výborné druhé místo ve skupině 3 a osmé místo v absolutním pořadí. V dosavadní kariéře se jedná o jejich nejlepší výsledek na českých tratích, proto jsme se rozhodli položit jezdci pár otázek.
První otázka mě napadá při pohledu na startovní číslo 13. Již delší dobu se tato číslice ve startovních listinách zpravidla vynechává. Nevadilo Ti závodit s takovým číslem?
R.K: „Vůbec ne, spíše naopak, nejsem pověrčivý a hlavně je to pro mě šťastné číslo, protože jsem se 13tého narodil.“
Všimli jsme si také změny na místě spolujezdce. Proč jsi nejel se svým stabilním parťákem Jirkou Hovorkou?
R.K: „Martin je můj švagr, se kterým jsme v rally jako nováčci začínali a odjeli jsme spolu první sezonu. Nějak jsme se dohodli, že se jednou v roce spolu svezeme alespoň na domácí trati.“
V průběhu závodu jsme zaznamenali Vašich několik výborných a pozoruhodných výsledků, jako například druhé místo absolutně v RZ 5. Můžeš nám objasnit takové nasazení a shrnout závod celkově?
R.K: „Jak jsem již zmínil, tento závod je pro nás oba v domácím prostředí, takže tento fakt nás zavazuje k předvedení co nejlepšího výkonu. Tomu jsme podřídili vše, na autě jsme zrepasovali všechny potřebné věci a před závodem udělali test na odzkoušení těchto nových komponentů a doladění podvozku. Samotný začátek závodu nám vyšel výborně, začali jsme šestým místem absolutně a druhým ve třídě. Toto nás povzbudilo natolik, že na startu RZ 2 jsem ztratil koncentraci a předčasně (cca o 1 sek.) odstartoval. Hned jsem si to uvědomil a bylo jasné, že bude následovat trest v podobě 10 sekundové penalizace.“
Zdá se však, že to Vás ještě více nabudilo…
R.K.: „Následně v dalším průběhu závodu zajíždíme časy mezi 5.-9. místem absolutně a na RZ 5 se nám daří dosáhnout dokonce druhého času v absolutní klasifikaci, což už je pro nás z říše snů. V naší třídě 3 jedeme časy převážně na druhém místě za nedostižitelným Martinem Semerádem, který si jede svůj vlastní závod. Vyhrává všechny RZ ve skupině kromě RZ 8, kde se nám podaří Martina nějakým zázrakem porazit. Tohoto faktu si velmi ceníme, nicméně smekám před jeho uměním, protože já nevím, kde by se dalo ještě zrychlit...Takže ve třídě závodíme nejvíce s Martinem Bujáčkem a Martinem Hudcem, který bohužel po chybě na RZ 6 odstupuje. Boj o druhé místo se tak dále odehrává mezi námi a Martinem Bujáčkem.“
Závěr závodu pak byl pro Vás dokonce ještě dramatičtější, než předchozí vývoj….
R.K: „Před poslední RZ máme náskok cca 10 sekund a mělo by to stačit. Nicméně při pohledu do výsledkové listiny jsme se rozhodli dále bojovat s třemi kluky na „WRCech“ a S2000, kteří jsou před námi v dosahu 3, 5 a 12 sekund. V tomto okamžiku si plně uvědomujeme důsledek chyby na 2. RZ s následnou 10 sekundovou penalizací, která je již v tomto započítána. Nebýt toho, mohli jsme se pohybovat na 5. – 6. místě v absolutním pořadí, ale na kdyby se v rally nehraje. Na poslední RZ jsme zvolili velmi ostré tempo, které sebou přineslo ruku v ruce chyby. Krátce po startu děláme hodiny se ztrátou přibližně 10 sekund a rázem znervózníme při pomyšlení na ztracený náskok na Martina Bujáčka. Důsledek toho je další chyba a další hodiny, tentokrát se ztrátou cca 8 sekund. Naštěstí pro nás chybuje i Martin (o čemž jsme nevěděli, jinak bychom zvolnili) a dojíždí RZ zhruba ve stejném čase jako my, takže druhé místo je zachráněno. Tato RZ nám přinesla kromě několika krizových momentů také jednu úsměvnou situaci, když před jednou ze zatáček spolujezdec hlásil „BRZDY!“ a dostalo se mu odpovědi, že spěcháme, není čas... :-)
I přes toto všechno jsme s průběhem závodu i dosaženým výsledkem velmi spokojeni.“
Které závody máte nyní v plánu na zbytek letošní sezony?
R.K: „Teď je na řadě Bohemka, v půlce prázdnin rallysprint v Kostelci nad Orlicí a v závěru léta Barumka. Na podzim se budeme ještě rozhodovat, jistý je Vsetín a Rally Leiben v Rakousku, kde se nám loni velmi líbilo a dařilo. V závislosti na volném čase se rozhodneme buď pro další závod v Čechách, popř. zkusíme další zahraniční start.
Závěrem bych chtěl poděkovat našim reklamním partnerům za podporu, jmenovitě firmě Ski resort Černá Hora, hotel Omnia, Auto Trutnov, MATY, KT stav, PS Graph, Autodoprava Koula a celému týmu PRW racing team Pavla Prášila za bezchybnou přípravu vozu.“
Děkujeme za rozhovor a ještě jednou velká gratulace k parádnímu výsledku!
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.