Třetí soutěž letošního Mistrovství ČR ve sprintrally zavedla účastníky na horkou valašskou půdu. Nejobsazenější, divácky nejvíce navštěvovaný, po stránce tratí nejnáročnější – to jsou jen některé z přívlastků, kterými se dlouhá léta pyšní oblíbený Rallysprint Kopná.
Na již dvacátém ročníku této akce nechyběla posádka Martin Vlček – Richard Lasevič, která si pro letošek vytkla za cíl co nejlepší výsledek v hodnocení vozů s jednou poháněnou nápravou.
Dvojice týmu JRT Říha Group chtěla na Kopné bodově zacelit výpadek z předešlé soutěže seriálu v Lužických horách, kde peugeot skončil mimo trať. Na Kopné však platí snad ještě více než kde jinde, že cesta k úspěchu vede trnitou cestou. Pořadatelé si i letos dali při výběru tratí opravdu záležet, a tak výsledná porce osmi rychlostních zkoušek by byla velmi těžkým oříškem i za sucha, natož při předpovídaných změnách počasí.
V sobotu ráno soutěžící probudilo sluníčko, po očekávaném dešti zatím nebylo ani stopy. Martin s Richardem soutěž zahájili v solidním tempu a v servisu po úvodních třech testech jim patřilo 23. místo absolutně, vyšperkované o druhou pozici mezi „předokolkami“. Z pohody je nevyhodil ani déšť, jenž se na Valašsko snesl těsně před polednem a z následujících dvou sekcí udělal menší pneumatikovou loterii. „Vody jsme se nebáli. Základem byla dobrá volba pneumatik, díky které se nám jelo bez problémů,“ liboval si Martin Vlček.
Výsledky Martinův dobrý pocit z jízdy potvrdily. I po druhé „rundě“ rychlostních zkoušek totiž moravské posádce patřilo druhé místo ve skupině a šestou „erzetu“ dokonce týmový peugeot dokončil v nejrychlejším čase. Jelikož se však rozestup od vedoucího Kořístky v této fázi rally již blížil půl minutě, útok na první pozici nevypadal reálně. Martin s Richardem proto v závěrečné sekci neútočili, dokončili soutěž bez zaváhání a v cíli se radovali z 20. místa celkově, doplněného o druhou pozici mezi „dvoukolkami. Třešničkou na dortu bylo vítězství ve třídě 6 (pro vozy s objemem motoru do 1600 kubických centimetrů). „Kopná je skvěle organizovaný závod v domácím prostředí, na který se vždy rádi vracíme. Na dosaženém výsledku mají velký podíl mechanici, neboť auto od začátku skvěle fungovalo a v průběhu rally jsme nemuseli řešit žádný problém. Naše poděkování patří i všem reklamním partnerům týmu, jejichž podpory si velmi vážíme,“ řekl v cíli spokojený pilot.
A jak soutěž vypadala z pravé sedačky? „Z mého pohledu nelze Kopné nic vytknout. Jen jsme trochu hledali formální přejímku, ale kdo hledá, najde. Jinak klasicky nádherné tratě, skvělá organizace, auto i tým fungovaly bez problémů, dobrý výsledek - u mne maximální spokojenost. Závodní dušička je v peří a chrochtá blahem,“ usmíval se spolujezdec Richard Lasevič.
Martin Vlček s Richardem Lasevičem si díky vydařenému účinkování na Kopné výrazně polepšili v průběžné tabulce sprintového šampionátu. V kategorii vozů s pohonem jedné nápravy postoupili na třetí příčku, v hodnocení třídy 6 se vrátili na vedoucí post, který jim patřil již po úvodní Rally Vrchovina. Členové posádky i celý tým děkují za podporu všem sponzorům, partnerům i fanouškům a rádi by všechny své příznivce pozvali na následující závod šampionátu v Krkonoších (8. - 9. června), kde pestře zbarvený peugeot rovněž nebude chybět.
Text: Jiří Dokulil
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.