Třetí soutěž letošního Mistrovství ČR ve sprintrally zavedla účastníky na horkou valašskou půdu. Nejobsazenější, divácky nejvíce navštěvovaný, po stránce tratí nejnáročnější – to jsou jen některé z přívlastků, kterými se dlouhá léta pyšní oblíbený Rallysprint Kopná.
Na již dvacátém ročníku této akce nechyběla posádka Martin Vlček – Richard Lasevič, která si pro letošek vytkla za cíl co nejlepší výsledek v hodnocení vozů s jednou poháněnou nápravou.
Dvojice týmu JRT Říha Group chtěla na Kopné bodově zacelit výpadek z předešlé soutěže seriálu v Lužických horách, kde peugeot skončil mimo trať. Na Kopné však platí snad ještě více než kde jinde, že cesta k úspěchu vede trnitou cestou. Pořadatelé si i letos dali při výběru tratí opravdu záležet, a tak výsledná porce osmi rychlostních zkoušek by byla velmi těžkým oříškem i za sucha, natož při předpovídaných změnách počasí.
V sobotu ráno soutěžící probudilo sluníčko, po očekávaném dešti zatím nebylo ani stopy. Martin s Richardem soutěž zahájili v solidním tempu a v servisu po úvodních třech testech jim patřilo 23. místo absolutně, vyšperkované o druhou pozici mezi „předokolkami“. Z pohody je nevyhodil ani déšť, jenž se na Valašsko snesl těsně před polednem a z následujících dvou sekcí udělal menší pneumatikovou loterii. „Vody jsme se nebáli. Základem byla dobrá volba pneumatik, díky které se nám jelo bez problémů,“ liboval si Martin Vlček.
Výsledky Martinův dobrý pocit z jízdy potvrdily. I po druhé „rundě“ rychlostních zkoušek totiž moravské posádce patřilo druhé místo ve skupině a šestou „erzetu“ dokonce týmový peugeot dokončil v nejrychlejším čase. Jelikož se však rozestup od vedoucího Kořístky v této fázi rally již blížil půl minutě, útok na první pozici nevypadal reálně. Martin s Richardem proto v závěrečné sekci neútočili, dokončili soutěž bez zaváhání a v cíli se radovali z 20. místa celkově, doplněného o druhou pozici mezi „dvoukolkami. Třešničkou na dortu bylo vítězství ve třídě 6 (pro vozy s objemem motoru do 1600 kubických centimetrů). „Kopná je skvěle organizovaný závod v domácím prostředí, na který se vždy rádi vracíme. Na dosaženém výsledku mají velký podíl mechanici, neboť auto od začátku skvěle fungovalo a v průběhu rally jsme nemuseli řešit žádný problém. Naše poděkování patří i všem reklamním partnerům týmu, jejichž podpory si velmi vážíme,“ řekl v cíli spokojený pilot.
A jak soutěž vypadala z pravé sedačky? „Z mého pohledu nelze Kopné nic vytknout. Jen jsme trochu hledali formální přejímku, ale kdo hledá, najde. Jinak klasicky nádherné tratě, skvělá organizace, auto i tým fungovaly bez problémů, dobrý výsledek - u mne maximální spokojenost. Závodní dušička je v peří a chrochtá blahem,“ usmíval se spolujezdec Richard Lasevič.
Martin Vlček s Richardem Lasevičem si díky vydařenému účinkování na Kopné výrazně polepšili v průběžné tabulce sprintového šampionátu. V kategorii vozů s pohonem jedné nápravy postoupili na třetí příčku, v hodnocení třídy 6 se vrátili na vedoucí post, který jim patřil již po úvodní Rally Vrchovina. Členové posádky i celý tým děkují za podporu všem sponzorům, partnerům i fanouškům a rádi by všechny své příznivce pozvali na následující závod šampionátu v Krkonoších (8. - 9. června), kde pestře zbarvený peugeot rovněž nebude chybět.
Text: Jiří Dokulil
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.