CRASH VIDEO: Tomáš Kostka s Miroslavem Houštěm se po vítězství na Vrchovině a na Lužických horách představili na domácí Kopné. Zlínská posádka startovala opět s osvědčeným Citroënem C4 WRC, poprvé ale pod hlavičkou týmu Rufa Sport.
Tomáš Kostka před startem nic neponechal náhodě a absolvoval nezbytné testování, kde se uskutečnilo finální nastavení vozu na Kopnou. Tým si dokonce vyzkoušel, jak se CéČtyřka bude chovat na zdejším povrchu za mokra. Do závodu tak Tomáš s Mirkem nastoupili připraveni a natěšeni. Všichni fanoušci automobilových soutěží byli zvědavi především na souboj s Romanem Krestou, který startoval s Fordem Focus WRC. Od první rychlostní zkoušky se předstartovní předpověď Tomáše Kostky ale nevyplnila. Posádka bílého Citroënu dokázala s Romanem Krestou držet krok, a tak obě posádky dělilo po pěti odjetých RZ jen 2,7 vteřiny. Třetí v pořadí Roman Odložilík, který startoval na Kopné poprvé také s Citroënem C4 WRC ztrácel na první místo již minutu. „Kopná se odvíjela až do osudné sedmé rychlostní zkoušky výborně. Před závodem bych ani ve snu nečekal, že bychom mohli s Romanem držet krok. Mysleli jsme, že bude na každé rychlostní zkoušce ujíždět o pět a více vteřin,“ zhodnotil úvodní dvě sekce Tomáš Kostka.
Na šesté rychlostní zkoušce zajeli Kostka s Houštěm druhý nejrychlejší čas a vše nasvědčovalo tomu, že si z domácích tratí odvezou body za druhé místo, čímž by si upevnili vedoucí postavení v rallysprintovém šampionátu. „Potěšilo mě, že jsme se opět dokázali od Lužických hor zrychlit. Před závěrečnou sekcí jsme se ale spolu s týmem Rufa Sport rozhodli, že poslední tři měřené úseky pojedeme v klidu, nebudeme zbytečně riskovat. Roman úvodní dva sprinty neabsolvoval, a tak i druhé místo by pro nás mělo cenu zlata. Ze začátku jsme si dokázali, že s ním jsme schopni jet a to nám udělalo nejvíc radost. Na Rakové také vše probíhalo dle plánu. Nemohu říci, že by tomu bylo jinak i na Májové. Bohužel potom přišly poslední metry této rychlostní zkoušky,“ vysvětlil týmovou strategii jezdec.
Na konci záběry osudné havárie
Jen několik desítek metrů před cílem rychlostní zkoušky Májová ale Kostka s Houštěm nečekaně havarovali. Posádka naštěstí vyvázla bez zranění, ale škody na voze jsou velké. Jak tuto nehodu viděl samotný jezdec? „Následovala předposlední pravá katovací zatáčka. Věděli jsme, že po prvních průjezdech tady bude vytaháno hodně nečistot. Navíc předtím pršelo, takže jsme očekávali velké množství bláta i mimo krajnici. Do zatáčky jsme přijeli pod plynem a ve stejném duchu pokračovali i při jejím průjezdu. Do teď si nejsem vědom, že bych udělal nějakou jezdeckou chybu. Přijde mi, jako by něco nezafungovalo tak, jak mělo. Vypadalo to, jako kdyby při výjezdu zabrala pouze přední kola. Zadní část CéČtyřky ulítla a když jsem dal pod plynem kontra, tak to dost nepochopitelně hodilo auto úplně na druhou stranu, než by mělo. Je to dost nepochopitelné. Kdybych udělal nějakou chybu, tak řeknu, přehnal jsem to, byl jsem až moc rychlý. Takhle jsem z toho poněkud nervózní. Uvidíme, co zjistí inženýři z dat vozu a podle toho vyhodnotíme situaci. Na jednu stranu jsem smutný, ale na druhou rád, že se nikomu nic nestalo. Z vozu jsme vylezli v pořádku. Hlavně jsem rád, že se nic nestalo mému spolujezdci Mirkovi a že nikde v zakázaném prostoru nestáli diváci. To je hlavní. Při nehodě se mi podařilo nějakým záhadným způsobem utrhnout volant. Týmový inženýr mi následně řekl, že tohle viděl u CéČtyřky vůbec poprvé. Plechy se opraví, ale zdraví nikoliv. V neděli jsme si zašli spravit s Mirkem chuť na závodní motokáry. Protáhnout svaly a zapomenout na smolné sobotní odpoledne. Ale takové jsou závody.“
Nedalo se mi tak nezeptat, jestli posádka v průběhu soutěže nezaznamenala možné příčiny, které mohly nehodě předcházet. „Na některých úsecích jsme menší problémy měly. CéČtyřka není příliš stavěná na české, dosti specifické tratě. Hodně hrbolatý uskákaný asfalt ji příliš nesvědčí. I tak musím říct, že se vůz choval skvěle. Podařilo se nám dobré nastavení, takže i na tomto typu tratí byly jízdní vlastnosti výborné. I když už jsme se do nějaké krize dostali, věděli jsme, co auto udělá, co od něho můžeme čekat. V servisu jsme dokonce přenastavili podvozek s techniky na mokro. Nic jsme nechtěli podcenit. Proto je mi záhadou, co se v ten osudný moment vůbec stalo. Holt musíme analyzovat možné příčiny a poučit se z toho,“ řekl zklamaný Kostka.
Nejen Tomáš s Mirkem, ale také exLoebova CéČtyřka tak má za sebou největší havárii v kariéře. Posádka, jak jsme se již dozvěděli, vyvázla z nehody naštěstí nezraněná. Otázka tedy směřuje směrem k vozu. Vyjede ještě na tratě automobilových soutěží? „Škody jsou značné. Vypadá to, že skelet bude muset do Francie. V Citroënu ale ještě nějaké další karosérie mají, takže při nejhorším bude zapotřebí postavit zcela nový vůz. Do Krkonoš ale zbývá měsíc, a tak je dostatek času. Chceme s týmem pokračovat i dál, a tak věříme, že budeme na další závod nachystáni. V žádném případě by to naše další starty v rallysprintech nemělo ohrozit. Máme to skvěle rozjeté a chceme to dotáhnout až do konce,“ uzavřel sedmadvacetiletý jezdec.
Nezbývá tedy nic jiného, než týmu držet všechny palce, aby se jim podařilo opravit, nebo postavit co nejrychleji nový vůz, aby mohl Tomáš s Mirkem sjet ze startovní rampy v rámci Rally Krkonoše.
Video : Martin Zemánek
Foto: Tomáš Urban
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.