Na start páté sezony se karlovický mladík Miroslav Jakeš postavil společně s Ladislavem Kučerou.
Nově sestavená posádka mohla oslavit premiéru super výsledkem, nebýt havárie na poslední zkoušce. Přesto zanechala dvojice Jakeš – Kučera na Rally Vrchovina velmi dobrý dojem.
Loňskou sezonu zakončil Miroslav Jakeš při Partr Rally Vsetín, kde si ještě navigovaný Petrem Grossem dojel pro 4. místo v rámci domácího rallysprintu. V konečných výsledcích to znamenalo vítězství ve skupině N a třídě 3 a třetí místo v absolutní klasifikaci. Na výborné loňské výsledky chtěl Mirek navázat i letos. Důležitá změna ovšem přišla s přelomem sezony. Sedačku spolujezdce uvolnil Gross a Mirek se musel poohlédnout po novém spolujezdci. „Po odchodu Petra jsem hledal nového mitfáru a předběžně jsem se domluvil na spolupráci s Igorem Norkem. Jenže neštěstí nechodí po horách ale po lidech a Igor měl krátce před startem soutěže problémy se zády, které mu neumožnily startovat. Nastal problém, kde vzít kvalitního spolujezdce. Za mne to vyřešil sám Ladislav Kučera. Sám se ozval a nabídl mi spolupráci. Věděl jsem, že Láďa občas zaskakuje a podanou ruku jsem rád přijal,“ vysvětlil rošádu se spolujezdci Mirek Jakeš.
Pro valašského jezdce byl úvodní start komplikovaný nejenom ze strany spolujezdce, ale také z pohledu testování. Před sezonou nenajel Mirek žádný testovací kilometr, navíc poslední soutěž jel v říjnu loňského roku. Přesto Jakeš ukázal svůj jezdecký talent a do soutěže se opřel vskutku velkolepě. První dvě zkoušky se Mirek s Laďou sžívali. Výsledkem sehrávání posádky byly dva šesté časy v erzetách. Třetí zkoušku zajel mladý jezdec ve třetím nejrychlejším čase, když nestačil pouze na Tomáše Kostku a Romana Odložilíka. Po první rundě erzet patřilo Jakešovi průběžné čtvrté místo. „Všechno je v pohodě. Jedeme si svoje tempo. S Laďou nám to v autě klape,“ shrnul nejdůležitější dojmy po třech zkouškách sprintu Mirek Jakeš. Valašský jezdec se postupně propracovával ve výsledcích stále výš a výš. Po úvodní zkoušce byl klasifikovaný na průběžném šestém místě, ale po 5.RZ již stál na pomyslné „bedně“. Zmíněná pátá erzeta vyšla posádce skvěle a výsledkem v cíli byl druhý nejrychlejší čas. Po další rychlostní zkoušce se posunul Mirek Jakeš dokonce na 2. místo, které mu uvolnil Odložilík svou jezdeckou chybou. Do konce úvodního sprintu zbývala poslední zkouška, posledních 14,22 ostrých kilometrů. „Na poslední erzetu nám začalo pršet. Pro naší smůlu jsme vyráželi do rychlostní zkoušky na začátku deště, který nestačil spláchnout prach z cest. Na silnici se tudíž vytvořilo klouzavé blátíčko a společně s uklouzaným asfaltem byly podmínky extrémně těžké. Nám se nepodařilo včas dobrzdit do jedné zatáčky. S autem jsme sklouzli do příkopy a následně šli přes střechu. Je to velká škoda, neboť soutěž jsme měli velmi dobře rozjetou,“ popsal rozhodující okamžiky Mirek Jakeš. „Na to, že jsme neměli žádný test a s Laďou jsme se sžívali prakticky až v soutěži, to bylo hodně dobré. Mohlo to být ještě lepší, kdyby se mi nepřihodilo v poslední zkoušce opustit trať erzety. Přesto jsem s dílčími výsledky spokojený. Pro nás je důležité, že škody na Mitsubishi nejsou až tak velké. Práci bude mít hlavně karosář, ale důležité komponenty jsou naštěstí nepoškozené Laďa fungoval v autě skvěle a zaslouží si pochvalu,“ zhodnotil nedokončený sprint Jakeš.
Nyní probíhají přípravy na druhý sprint sezony, Thermica Rally Lužické hory. Tým okolo Mirka Jakeše udělá maximum pro to, aby svého jezdce na tuto krásnou soutěž vyslal. Thermica Rally Lužické hory startuje v posledním dubnovém víkendu.
Fotoseriál celé havárie můžte vidět na Facebooku Rallyzone.cz už zítra
Foto : Tomáš Brčko Brázdil
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.