ROZHOVOR: Výměna spolujezdce a sázka na jedno mistrovství, tak to měl vymyšlené Miroslav Jakeš pro letošní sezonu. Zatímco Petr Gross mladého jezdce výrazně posunul kupředu, mistrovský titul z rallysprintového mistrovství unikl dvaadvacetiletému jezdci doslova o pověstný chloupek.
Mirku, úvodní otázka je nad míru jasná. Jaká byla pro tebe ta letošní sezona?„Letošní sezonu mohu právem řadit mezi ty úspěšné. Oproti předchozím ročníkům, kdy jsme střídali soutěže ve velkém a malém mistráku, jsme se letos soustředili pouze na jedno mistrovství. Díky tomu mohl vedle mne usednout Petr Gross, který četl noty v mezinárodním mistrovství Romanu Krestovi a ve sprintech jsem jej poslouchal já. Petr má zkušeností doslova na rozdávání a od prvního sprintu to bylo znát. Už při psaní rozpisu mi radil co a jak. Hodně věcí jsme pak spolu během roku na tratích erzet konzultovali a můj posun vzhůru je snad nejlepším vysvědčením Petrovy spolupráce. S výsledky z jednotlivých sprintů jsem spokojený. Vždyť z osmi startů jsme pětkrát stanuli na bedně a jednou jsme dojeli čtvrtí. Pouze dvakrát jsme soutěže nedokončili Na Kopné to byla převodovka a v Třebíči poloosa. I přes ty dva výpadky musím říci: spokojenost.“Po součtu bodů z toho bylo absolutně třetí místo a vítězství ve skupině N a třídě 3 v rallysprintech. Proto nemohu říci jinak, než že sezona byla dobrá.“
Co ti udělalo letos největší radost?„Samozřejmě, že pokud zajedete rychlostní zkoušku v dobrém čase a máte z ní dobrý pocit, tak je tady i oprávněná radost. Pokud se ale podívám na letošní výsledky, tak musím vyzdvihnout úvodní soutěž v Lužických horách. Na startu se sešla silná konkurence včetně několika vozů WRC. My jsme zde zajeli druhý flek, hned za Matthiasem Kahlem, ale díky tomu, že německý jezdec nebodoval do našeho mistrovství, tak jsme domácí sprint vyhráli. O to víc mne tento výsledek těší, neboť tady začala naše spolupráce s Petrem a co si přát víc na začátek naší práce, než super výsledek. Sprint v Lužických horách mi navíc přinesl i premiérově vyhranou erzetu.“
V polovině sezony jsi byl na čele spritového mistrovství. To jsi asi před sezonou nečekal…„To ani omylem. Kdyby mi někdo řekl, že budu v polovině mistráku na čele, asi bych mu klepal na čelo a dával studené obklady. Je pravdou, že jsme chtěli být co nejvýše, ale to snad každý. Letos jsme ale pojali přípravu důkladněji a výsledky se dostavovaly. Vše fungovalo perfektně. Tým, zázemí a až na ony dva výpadky i auto, ale to k rally prostě patří.“
Do posledního závodu jsi vstupoval s možnou šanci na titul. Po závodě z toho bylo ale „jen“ třetí místo. Nejsi zklamaný?„Šanci na titul měli čtyři jezdci. Vedle mne to byl i Honza Sýkora, ale stejně jako u mne, i u něj to byla spíše teoretická šance na zisk koruny. O konečné vítězství si to rozdali Pavel Valoušek a Roman Odložilík. Jak to dopadlo, to všichni víme. Pro nás bylo těžké bojovat s vozy WRC. Ty auta jsou přece jenom výkonově výše, než naše mitsubishi. Zklamaný ale nejsem. Být třetí to má taky svou váhu. Mne těší titul v enkách a třídě. Stále se mám ale co učit a je co zlepšovat.“
Ty jsi se v letošní sezoně ale také pravidelně objevoval i na soutěžích mezinárodního mistrovství…„V rámci spolupráce s Romanem Krestou jsem se stával na domácí podniky velkého mistráku součásti jeho týmu. Měl jsem za úkol kontrolovat trať těsně před tím, než na ně vyjedou posádky. Takže jsem dělal traťového špiona. Ale i tato práce mi hodně dala. Jsem rád, že jsem mohl být součásti mistrovského týmu.“
Zákonitě musí přijít i otázka týkající se sezony příští. Co tedy chystáš, kde tě uvidíme a v čem budeš závodit?„O tom co bude v příští sezoně samozřejmě jednáme. Nerad bych předbíhal různým spekulacím. Rádi bychom jeli kompletní seriál domácího mezinárodního mistrovství plus vybrané sprinty. V této chvíli ale nemohu říci s čím a kde. Vše je v jednání,“
„Chtěl bych tímto poděkovat Romanu Krestovi a celému jeho týmu za perfektní přípravu auta i zázemí během letošní sezony. Petru Grossovi za spolupráci a díky míří i k manažerovi Bohdanovi Havlíkovi, který stojí za vytvoření Junior sport talent týmu. Zvláštní poděkování patří obchodním partnerům Autogames, Apex, USK, PosAm, Cetax a Pneuservis David Zubří za přízeň v průběhu celé sezony. Děkuji také všem přátelům a fanouškům, jenž nám drželi palce v průběhu sezony.“
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.