ROZHOVOR: Výměna spolujezdce a sázka na jedno mistrovství, tak to měl vymyšlené Miroslav Jakeš pro letošní sezonu. Zatímco Petr Gross mladého jezdce výrazně posunul kupředu, mistrovský titul z rallysprintového mistrovství unikl dvaadvacetiletému jezdci doslova o pověstný chloupek.
Mirku, úvodní otázka je nad míru jasná. Jaká byla pro tebe ta letošní sezona?„Letošní sezonu mohu právem řadit mezi ty úspěšné. Oproti předchozím ročníkům, kdy jsme střídali soutěže ve velkém a malém mistráku, jsme se letos soustředili pouze na jedno mistrovství. Díky tomu mohl vedle mne usednout Petr Gross, který četl noty v mezinárodním mistrovství Romanu Krestovi a ve sprintech jsem jej poslouchal já. Petr má zkušeností doslova na rozdávání a od prvního sprintu to bylo znát. Už při psaní rozpisu mi radil co a jak. Hodně věcí jsme pak spolu během roku na tratích erzet konzultovali a můj posun vzhůru je snad nejlepším vysvědčením Petrovy spolupráce. S výsledky z jednotlivých sprintů jsem spokojený. Vždyť z osmi startů jsme pětkrát stanuli na bedně a jednou jsme dojeli čtvrtí. Pouze dvakrát jsme soutěže nedokončili Na Kopné to byla převodovka a v Třebíči poloosa. I přes ty dva výpadky musím říci: spokojenost.“Po součtu bodů z toho bylo absolutně třetí místo a vítězství ve skupině N a třídě 3 v rallysprintech. Proto nemohu říci jinak, než že sezona byla dobrá.“
Co ti udělalo letos největší radost?„Samozřejmě, že pokud zajedete rychlostní zkoušku v dobrém čase a máte z ní dobrý pocit, tak je tady i oprávněná radost. Pokud se ale podívám na letošní výsledky, tak musím vyzdvihnout úvodní soutěž v Lužických horách. Na startu se sešla silná konkurence včetně několika vozů WRC. My jsme zde zajeli druhý flek, hned za Matthiasem Kahlem, ale díky tomu, že německý jezdec nebodoval do našeho mistrovství, tak jsme domácí sprint vyhráli. O to víc mne tento výsledek těší, neboť tady začala naše spolupráce s Petrem a co si přát víc na začátek naší práce, než super výsledek. Sprint v Lužických horách mi navíc přinesl i premiérově vyhranou erzetu.“
V polovině sezony jsi byl na čele spritového mistrovství. To jsi asi před sezonou nečekal…„To ani omylem. Kdyby mi někdo řekl, že budu v polovině mistráku na čele, asi bych mu klepal na čelo a dával studené obklady. Je pravdou, že jsme chtěli být co nejvýše, ale to snad každý. Letos jsme ale pojali přípravu důkladněji a výsledky se dostavovaly. Vše fungovalo perfektně. Tým, zázemí a až na ony dva výpadky i auto, ale to k rally prostě patří.“
Do posledního závodu jsi vstupoval s možnou šanci na titul. Po závodě z toho bylo ale „jen“ třetí místo. Nejsi zklamaný?„Šanci na titul měli čtyři jezdci. Vedle mne to byl i Honza Sýkora, ale stejně jako u mne, i u něj to byla spíše teoretická šance na zisk koruny. O konečné vítězství si to rozdali Pavel Valoušek a Roman Odložilík. Jak to dopadlo, to všichni víme. Pro nás bylo těžké bojovat s vozy WRC. Ty auta jsou přece jenom výkonově výše, než naše mitsubishi. Zklamaný ale nejsem. Být třetí to má taky svou váhu. Mne těší titul v enkách a třídě. Stále se mám ale co učit a je co zlepšovat.“
Ty jsi se v letošní sezoně ale také pravidelně objevoval i na soutěžích mezinárodního mistrovství…„V rámci spolupráce s Romanem Krestou jsem se stával na domácí podniky velkého mistráku součásti jeho týmu. Měl jsem za úkol kontrolovat trať těsně před tím, než na ně vyjedou posádky. Takže jsem dělal traťového špiona. Ale i tato práce mi hodně dala. Jsem rád, že jsem mohl být součásti mistrovského týmu.“
Zákonitě musí přijít i otázka týkající se sezony příští. Co tedy chystáš, kde tě uvidíme a v čem budeš závodit?„O tom co bude v příští sezoně samozřejmě jednáme. Nerad bych předbíhal různým spekulacím. Rádi bychom jeli kompletní seriál domácího mezinárodního mistrovství plus vybrané sprinty. V této chvíli ale nemohu říci s čím a kde. Vše je v jednání,“
„Chtěl bych tímto poděkovat Romanu Krestovi a celému jeho týmu za perfektní přípravu auta i zázemí během letošní sezony. Petru Grossovi za spolupráci a díky míří i k manažerovi Bohdanovi Havlíkovi, který stojí za vytvoření Junior sport talent týmu. Zvláštní poděkování patří obchodním partnerům Autogames, Apex, USK, PosAm, Cetax a Pneuservis David Zubří za přízeň v průběhu celé sezony. Děkuji také všem přátelům a fanouškům, jenž nám drželi palce v průběhu sezony.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.