O uplynulém víkendu se na start svého prvního sprintu, jenž byly Rally Jeseníky, postavil Tomáš Blažek navigovaný zkušeným Milanem Rákovským. Jejich náčiním byl Volkswagen Polo 16V ze stáje Ivo Srba. Již před startem soutěže slibovala předpověď počasí proměnlivé podmínky, což výrazně ztížilo podmínky na trati.
Tomáš Blažek: „Na AZ Pneu Rally Jeseníky jsem se hodně těšil, protože to pro mě znamenalo start po skoro roční pauze. Čekalo mě spousta nového, nepoznaného. Tak jsem k tomu i přistupoval a nechtěl jsem nic podcenit. S počasím se už počítalo dopředu, že bude deštivé a to se i splnilo. Já jsem si přál sucho na rozdíl od některých kolegů závodníků :-) .“
Milan Rákovský: „Pocity před startem byly všelijaké. Panovala nervozita, ale také příjemná nálada. Počasí slibovalo zajímavé svezení na tratích v okolí Šternberka, což se opravdu povrdilo. Po pár minutách debaty jsme usoudili, že pojedeme spíše na jistotu a hlavně dovézt pronajatý VW do cíle bez šrámů.“
Jak již bylo řečeno, tak v sobotu ráno opravdu pršelo a na trati bylo vytaháno spoustu nečistot. Na všechny posádky čekalo celkem devět rychlostních zkoušek ve třech sekcích. Hlavním cílem posádky Speed Racing Teamu bylo soutěž dokončit a získat tak další zkušenosti. První sekci tedy vzala posádka jako „seznamovací“ a po třech rychlostních zkouškách figurovala až na 106. místě absolutně a ve své třídě 10 byla se ztrátou minuty a čtvrt na druhém místě za vedoucím Radimem Oravou.
TB: „Když jsem stál na startu první rychlostní zkoušky, tak jsem vůbec netušil do čeho jdu. První neznámou pro mě byla obutá pneu, protože jsem nikdy nestartoval na mokrém povrchu. Vůbec jsem nevěděl, jak bude guma reagovat, zda se mohu do ní opřít, co to udělá, když najedu na listí, bláto, kaluž nebo na něco nepřijemného na trati. Proto jsem zvolil seznamovací tempo na první sekci rychlostních zkoušek, abych si hned na začátku neudělal nějakou zbytečnou komplikaci v podobě závady karoserie.“
MR: „První etapu jsme pojali jako seznamovací se s autem a také Tomášovo zručností školy smyku. Trať na mě opravdu zapůsobila. Mám takové podmínky rád a pro Tomáše je to ta nejlepší škola, jak se s autem seznámit.“
I ve druhé sekci panovalo proměnlivé počasí, kdy chvílema pršelo a chvílema svítilo sluníčko. Hned na úvodním testu druhé sekce odstoupil pro technickou závadu Radim Orava a Tomáš s Milanem se posunuli do čela třídy 10. I díky několika výpadkům tak patřilo posádce v celkové klasifikaci po druhé sekci 98. místo absolutně a první ve třídě 10.
TB: „Ke druhé sekci závodu jsem přistupoval tak, že už jsem věděl o místech, kde bych mohl přidat, ale i kde bych si mohl škaredě natlouct a i podle toho bylo zvolené tempo. Čekal jsem, že bude vytaháno více nečistot na trati, což se potvrdilo. Mrzelo nás s Mildou odstoupení Radima a Petra s druhým Polem, protože to bylo pro nás jediné možné srovnání jak na tom jsme.“
MR: „Ve druhé části závodu jsme byli už moudřejší a měli jsme auto dobře „omáknuté“. Tom se také začal zlepšovat a měl i pěkné průjezdy. Stále měl ovšem rezervy. Jsem velice rád, že Tom jel s respektem a k autu se choval jako k vlastnímu. Snažil se jet stejnou stopu, což v tomto počasí bylo velice rozumné a nebylo, co vymýšlet.“
Třetí a závěrečnou sekci soutěže zvládla posádka bez jakýchkoliv problémů a v cíli se mohla radovat z vítězství ve třídě 10 a 92. místě absolutně. A jak hodnotí Tomáš svůj první start ve sprintovém mistrovství? „Poslední runda vložek byla jako na Apríla :-). Na každé z posledních třech rychlostních zkoušek skoro jiné počasí. Ale podařilo se je nám zdolat bez sebemenšího problému a auto se nám podařilo dovézt celé až na cílovou rampu na náměstí do Šternberka. To byl pro nás ten hlavní cíl. Nakonec jsem byl docela rád, že jsem mohl v takových podmínkách startovat a poznat něco nového. Mám ještě veliké rezervy, ale ty bych rád odstranil postupně odjetými závody. Velice důležitý pro mě byl můj spolujezdec Milda, za což bych mu rád poděkoval. Vnesl do auta potřebnou pohodu, což bylo pro mě hodně důležité. Už teď se těším na naše další svezení. Poděkovaní patří i týmu pana Ivo Srba, za perfektně odvedenou práci, jeho synu Michalovi, který se mi po celou dobu snažil předávat své zkušenosti s tímto vozem. Speed Racing Teamu, za možnost startovat za jejich tým. Partnerům Fa. Canis – výroba a prodej pracovního oblečení, Fa. Everel, s.r.o. – výhradní dovozce laminátových a dřevěných podlah zn. Quick-Step, Fa. ES RALLY SERVICE - náhradní díly na rally auta, Fa. Pneuservis Walter Zlín-Štípa, Fa. Kožený obchod – e-shop s koženým oblečením. Na závěr bych rád poděkoval všem kamarádům a fanouškům, kteří nám drželi palce přímo u trati rychlostních zkoušek nebo doma u PC. Chtěl bych ještě všechny pozvat na Rallyshow Uherský Brod, kde se mi to v loňském roce hodně líbilo.“
Na závěr hodnotí soutěž i spolujezdec Milan Rákovský: „Jsem velice rád, že jsme závod dokončili a nasbírali cenné kilometry. Velice mě mrzelo dostoupení Radima Oravy, jelikož to pro nás bylo dobré, pro porovnání časů se stejným vozem. Radim nám dával dost dobrý obklad, takže jsme usoudili, že by jsme měli krapet přidat. Závod se mi velice líbil a děkuji opravdu všem, co nám tento start umožnili. Vážím si profesionálního přístupu p. Srba, jeho týmu a velice užitečných rad Luboše Gešvindera st., kterému vděčím za spoustu zkušeností, které mi během mých začátků předával. A na závěr opravdu všem děkuji.“
Poslední rallysprintová soutěž se odehraje na Vsetíně. Tuto soutěž posádka vynechává a znovu ji uvidíme při Rallyshow v Uherském Brodě. Opět to bude na voze Volkswagen Polo 16V z dílen Ivo Srba.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.