První Jeseníky a první zlato

blažek, tomáš
blažek, tomáš, foto: Sekáč, Marek
Ondřej Krajča 14. října 2011 11:15
Sdílej:

O uplynulém víkendu se na start svého prvního sprintu, jenž byly Rally Jeseníky, postavil Tomáš Blažek navigovaný zkušeným Milanem Rákovským. Jejich náčiním byl Volkswagen Polo 16V ze stáje Ivo Srba. Již před startem soutěže slibovala předpověď počasí proměnlivé podmínky, což výrazně ztížilo podmínky na trati.

Tomáš Blažek: „Na AZ Pneu Rally Jeseníky jsem se hodně těšil, protože to pro mě znamenalo start po skoro roční pauze. Čekalo mě spousta nového, nepoznaného. Tak jsem k tomu i přistupoval a nechtěl jsem nic podcenit. S počasím se už počítalo dopředu, že bude deštivé a to se i splnilo. Já jsem si přál sucho na rozdíl od některých kolegů závodníků :-) .“

Milan Rákovský: „Pocity před startem byly všelijaké. Panovala nervozita, ale také příjemná nálada. Počasí slibovalo zajímavé svezení na tratích v okolí Šternberka, což se opravdu povrdilo. Po pár minutách debaty jsme usoudili, že pojedeme spíše na jistotu a hlavně dovézt pronajatý VW do cíle bez šrámů.“

Jak již bylo řečeno, tak v sobotu ráno opravdu pršelo a na trati bylo vytaháno spoustu nečistot. Na všechny posádky čekalo celkem devět rychlostních zkoušek ve třech sekcích. Hlavním cílem posádky Speed Racing Teamu bylo soutěž dokončit a získat tak další zkušenosti. První sekci tedy vzala posádka jako „seznamovací“ a po třech rychlostních zkouškách figurovala až na 106. místě absolutně a ve své třídě 10 byla se ztrátou minuty a čtvrt na druhém místě za vedoucím Radimem Oravou.

TB: „Když jsem stál na startu první rychlostní zkoušky, tak jsem vůbec netušil do čeho jdu. První neznámou pro mě byla obutá pneu, protože jsem nikdy nestartoval na mokrém povrchu. Vůbec jsem nevěděl, jak bude guma reagovat, zda se mohu do ní opřít, co to udělá, když najedu na listí, bláto, kaluž nebo na něco nepřijemného na trati. Proto jsem zvolil seznamovací tempo na první sekci rychlostních zkoušek, abych si hned na začátku neudělal nějakou zbytečnou komplikaci v podobě závady karoserie.“

MR: „První etapu jsme pojali jako seznamovací se s autem a také Tomášovo zručností školy smyku. Trať na mě opravdu zapůsobila. Mám takové podmínky rád a pro Tomáše je to ta nejlepší škola, jak se s autem seznámit.“

I ve druhé sekci panovalo proměnlivé počasí, kdy chvílema pršelo a chvílema svítilo sluníčko. Hned na úvodním testu druhé sekce odstoupil pro technickou závadu Radim Orava a Tomáš s Milanem se posunuli do čela třídy 10. I díky několika výpadkům tak patřilo posádce v celkové klasifikaci po druhé sekci 98. místo absolutně a první ve třídě 10.

TB: „Ke druhé sekci závodu jsem přistupoval tak, že už jsem věděl o místech, kde bych mohl přidat, ale i kde bych si mohl škaredě natlouct a  i podle toho bylo zvolené tempo. Čekal jsem, že bude vytaháno více nečistot na trati, což se potvrdilo.  Mrzelo nás s Mildou odstoupení Radima a Petra s druhým Polem, protože to bylo pro nás jediné možné srovnání jak na tom jsme.“

MR: „Ve druhé části závodu jsme byli už moudřejší a měli jsme auto dobře „omáknuté“. Tom se také začal zlepšovat a měl i pěkné průjezdy. Stále měl ovšem rezervy. Jsem velice rád, že Tom jel s respektem a k autu se choval jako k vlastnímu. Snažil se jet stejnou stopu, což v tomto počasí bylo velice rozumné a nebylo, co vymýšlet.“

Třetí a závěrečnou sekci soutěže zvládla posádka bez jakýchkoliv problémů a v cíli se mohla radovat z vítězství ve třídě 10 a 92. místě absolutně. A jak hodnotí Tomáš svůj první start ve sprintovém mistrovství? „Poslední runda vložek byla jako na Apríla :-). Na každé z posledních třech rychlostních zkoušek skoro jiné počasí. Ale podařilo se je nám zdolat bez sebemenšího problému a auto se nám podařilo dovézt celé až na cílovou rampu na náměstí do Šternberka. To byl pro nás ten hlavní cíl. Nakonec jsem byl docela rád, že jsem mohl v takových podmínkách startovat a poznat něco nového. Mám ještě veliké rezervy, ale ty bych rád odstranil postupně odjetými závody. Velice důležitý pro mě byl můj spolujezdec Milda, za což bych mu rád poděkoval. Vnesl do auta potřebnou pohodu, což bylo pro mě hodně důležité. Už teď se těším na naše další svezení. Poděkovaní patří i týmu pana Ivo Srba, za perfektně odvedenou práci, jeho synu Michalovi, který se mi po celou dobu snažil předávat své zkušenosti s tímto vozem. Speed Racing Teamu, za možnost startovat za jejich tým. Partnerům Fa. Canis – výroba a prodej pracovního oblečení, Fa. Everel, s.r.o. – výhradní dovozce laminátových a dřevěných podlah zn. Quick-Step, Fa. ES RALLY SERVICE -  náhradní díly na rally auta, Fa. Pneuservis Walter Zlín-Štípa, Fa. Kožený obchod – e-shop s koženým oblečením. Na závěr bych rád poděkoval všem kamarádům a fanouškům, kteří nám drželi palce přímo u trati rychlostních zkoušek nebo doma u PC. Chtěl bych ještě všechny pozvat na Rallyshow Uherský Brod, kde se mi to v loňském roce hodně líbilo.“

Na závěr hodnotí soutěž i spolujezdec Milan Rákovský: „Jsem velice rád, že jsme závod dokončili a nasbírali cenné kilometry. Velice mě mrzelo dostoupení Radima Oravy, jelikož to pro nás bylo dobré, pro porovnání časů se stejným vozem. Radim nám dával dost dobrý obklad, takže jsme usoudili, že by jsme měli krapet přidat. Závod se mi velice líbil a děkuji opravdu všem, co nám tento start umožnili. Vážím si profesionálního přístupu p. Srba, jeho týmu a velice užitečných rad Luboše Gešvindera st., kterému vděčím za spoustu zkušeností, které mi během mých začátků předával. A na závěr opravdu všem děkuji.“

Poslední rallysprintová soutěž se odehraje na Vsetíně. Tuto soutěž posádka vynechává a znovu ji uvidíme při Rallyshow v Uherském Brodě. Opět to bude na voze Volkswagen Polo 16V z dílen Ivo Srba.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?