Dunovského mistrovské příbramské poprvé

rally příbram
rally příbram, foto: www.rallyzone.cz | Turovský, Roman
Zuzana Eliášová 6. října 2011 10:35
Sdílej:

Před nedávnem se účastníci podniku MMČR naposledy v sezóně 2011 potkali na trati. Letošní ročník uzavírala 33. Rally Příbram. Václav Dunovský byl rozhodnut dobýt titul mistra třídy 5 a přidat ho tak ke zbývajícím titulům za skupinu A a 2WD. Cesta to nebyla jednoduchá, ale k úspěšnému cíli přece jen vedla.

V době konání soutěže měl Václav Dunovský těsně po svých narozeninách a těsně před svátkem, ale přesto ho to nesvedlo k bujarým oslavám a plně se soustředil na výkony na trati. K pozornosti nutila také skutečnost, že se soutěž na Příbramsku Dunovskému po celé roky vyhýbala a čekala ho tak jeho malá premiéra. „Už ze psaní rozpisu jsem neměl ideální pocit, nešlo mi to a hodně jsme opravovali. Něco jsme vůbec nestihli a třeba páteční RZ podél Orlické přehrady jsme psali za tmy, nemluvě o tom, že shakedown a sobotní nejdelší RZ jsme neviděli vůbec. Takže zbytek jsme v kvapíku dopisovali v sobotu ráno,“ vzpomíná na předzávodní honičku Dunovský. Nakonec se ukázalo se, že 1,5 km shakedown lze projet i bez jediné poznámky v rozpisu, i když to byl způsob takřka partyzánský. Pořadatelé připravili pro soutěž poměrně rychlé, avšak krátké rychlostní zkoušky. „Nejhezčí byly páteční Klučenická s neskutečně klouzavým povrchem a v sobotní Vystrkovská - hlavně kvůli své délce,“ libuje si Dunovský. Ve skupině 5 startovala vedle Dunovského s Machů klasická sestava jezdců. Domácí Jan Černý s Pavlem Kohoutem s Citroënem DS3 R3T, Egon Smékal s Davidem Šmeidlerem s totožným vozem, ale nejdůležitějším soupeřem byl pro Václava Dunovského Lubomír Minařík s Janem Ryšánkem s Renaultem Clio R3, neboť pouze tato posádka mohla té poděbradsko-zlínské uzmout titul mistra A5. Během první etapy jsme na Dunovském mohli pozorovat jistou nervozitu. Svou roli hrál i fakt klouzající spojky, přesto na prvního Honzu Černého časově příliš neztrácel. V servisu se hoši po domluvě rozhodli nechat spojku spojkou a vydržet do nočního servisu, v kterém by měli šanci na řádnou opravu. Spojka držela až do tmy, ale poté se její stav začal rapidně zhoršovat. „Spojka byla horší a horší, navíc se mi podařilo vyrobit drobné chyby na trati a vteřinky utíkaly jako voda. Během přejezdů pak kompletně odešlo hydraulické ovládání spojky a klouzání lamely bylo kritické,“ líčí situaci Dunovský. „Snažili jsme se to provizorně opravit, ale prakticky bez efektu, zvolili jsme rozjíždění na startér a snažili jsme se nezastavovat,“ doplňuje spolujezdec Petr Machů. Před RZ 6 ztrácel Dunovský na Černého 12,3 vteřiny, ale Minařík na čtvrtém místě ztrácel již minutu a 22 vteřin. Chvilku strachu zažila posádka ještě před noční RZ 7, kdy se auto zastavilo a nejevilo žádnou snahu k znovuuvedení do pohybu. Zdálo se, že Příbram pro kluky končí, naštěstí ale, snad silou vůle, se jim podařilo auto rozpohybovat. Poté k naprostému neuvěření noční RZ vyhráli a hbitě si to hnali do servisu, kde měl začít koncert. „Bylo to fantastické, v servisu dali kluci do opravy vše a kompletní výměnu spojky a jejího ovládání zvládli v perfektním čase bez penalizace,“ chválí Dunovský mechaniky Sparrow racing team.Uběhla noc a pokračovalo rallyové dobrodružství, které ale přišlo dřív, než posádka stihla dojet na start ranní RZ. „Během příprav nás předjela nejmenovaná posádka startující za námi, bylo tedy nutné se dostat v rámci startovního pořadí zpět před ni. Bohužel hoši absolutně nekoukali kolem sebe a zahřívali a zahřívali, v momentě, kdy chvíli jeli pouze rovně, jsem je na přehledném úseku začal předjíždět. Naše smůla byla, že opět absolutně netušili, co se kolem nich děje a v momentě, kdy jsme byli na stejné úrovni, začali znovu zahřívat a nekompromisně nás sestřelili ze silnice na obrubník. To, že to mohlo pro oba znamenat konec v soutěži a nemalé škody na technice je vedlejší v porovnání s úvahou, že bychom jeli v civilním vozidle. Pánové by měli začít používat hlavu a zpětná zrcátka, protože toto extempore je z našeho pohledu zcela neomluvitelné,“ popisuje rozhořčeně Václav Dunovský. Po incidentu se dalo jistě mluvit o štěstí, protože s prasklým ráfkem a naříznutou pneumatikou bez problému odjeli první RZ. Časově byl Dunovský stále o tři čtyři vteřinky pomalejší, než Černý, přesto zůstával na druhém místě ve třídě 5. Před závěrečnou dvojicí RZ sice Václav Dunovský se Suzuki Ignis S1600 ztrácel za Janem Černým půl minutu, s přehledem si ale hlídal stále čtvrtého Lubomíra Minaříka, který měl ztrátu již dvě minuty na Černého s Kohoutem. Poslední dva průjezdy už jel Dunovský naprosto klidně a se snahou hlídat si pozici nejen před Minaříkem, ale i před třetím Egonem Smékalem. Vše se podařilo, jak bylo zamýšleno, a zmíněná čtyřka si místa už do konce závodu neprohodila. Po strastiplné cestě příbramskou soutěží nakonec Dunovský s Machů vybojovali kýžené mistrovské zlato. „Důležité je, že plán jet bez rizika a hlídat si třídu 5, jsme do puntíku splnili. Nikde jsme příliš netlačili a rozhodně jsme nebláznili. Jsme rádi, že jsme pro nás úplně novou soutěž, která znamenala jen a pouze maximální důvěru v rozpis, zvládli konkurenceschopně. Obrovské díky patří našim mechanikům za jejich skvělý výkon a prakticky vrácení nás zpět do soutěže – díky kluci. Stejně tak děkujeme vedení Sparrow racing teamu a našemu vedení za realizaci příbramského startu. Výsledek budiž velkým poděkováním našim partnerům. To si jistojistě zaslouží i naši fanoušci. Děkujeme za vaši důležitou podporu.“ Těmito slovy uzavřel Václav Dunovský v Příbrami sezónu MMČR. Sezonu, která nebyla jen tak ledajakou. Dunovský s Machů vyhráli, co se dalo - mistrovské tituly 2011 ve skupině A, třídě 5 a 2WD, jistě mluví za své. Text: Zuzana EliášováFoto: Rallyzone.cz

Stalo se
Testy aut
DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI

DLOUHODOBÝ TEST: DS 7 Pallas 1,5 BlueHDI – prémiové SUV s dieselem za 950 tisíc

Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?

Novinky
Tesla Cybertrack

Musk pod palbou: Tesla Cybertruck má "svolávačku" kvůli konstrukční vadě a čelí vlně útoků na auta i prodejny

Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.

Novinky ze světa EV
Elektrický Renault 5 Turbo 3E

ODHALEN Renault 5 Turbo 3E: Legenda se vrací, nyní jako "nejbrutálnější" elektromobil + VIDEO

Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.

Zajímavosti
Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond v Grand Tour.

Parta z Top Gearu se vrací! Trio Clarkson, Hammond a May bude v novém pořadu

Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.