Před nedávnem se účastníci podniku MMČR naposledy v sezóně 2011 potkali na trati. Letošní ročník uzavírala 33. Rally Příbram. Václav Dunovský byl rozhodnut dobýt titul mistra třídy 5 a přidat ho tak ke zbývajícím titulům za skupinu A a 2WD. Cesta to nebyla jednoduchá, ale k úspěšnému cíli přece jen vedla.
V době konání soutěže měl Václav Dunovský těsně po svých narozeninách a těsně před svátkem, ale přesto ho to nesvedlo k bujarým oslavám a plně se soustředil na výkony na trati. K pozornosti nutila také skutečnost, že se soutěž na Příbramsku Dunovskému po celé roky vyhýbala a čekala ho tak jeho malá premiéra. „Už ze psaní rozpisu jsem neměl ideální pocit, nešlo mi to a hodně jsme opravovali. Něco jsme vůbec nestihli a třeba páteční RZ podél Orlické přehrady jsme psali za tmy, nemluvě o tom, že shakedown a sobotní nejdelší RZ jsme neviděli vůbec. Takže zbytek jsme v kvapíku dopisovali v sobotu ráno,“ vzpomíná na předzávodní honičku Dunovský. Nakonec se ukázalo se, že 1,5 km shakedown lze projet i bez jediné poznámky v rozpisu, i když to byl způsob takřka partyzánský. Pořadatelé připravili pro soutěž poměrně rychlé, avšak krátké rychlostní zkoušky. „Nejhezčí byly páteční Klučenická s neskutečně klouzavým povrchem a v sobotní Vystrkovská - hlavně kvůli své délce,“ libuje si Dunovský. Ve skupině 5 startovala vedle Dunovského s Machů klasická sestava jezdců. Domácí Jan Černý s Pavlem Kohoutem s Citroënem DS3 R3T, Egon Smékal s Davidem Šmeidlerem s totožným vozem, ale nejdůležitějším soupeřem byl pro Václava Dunovského Lubomír Minařík s Janem Ryšánkem s Renaultem Clio R3, neboť pouze tato posádka mohla té poděbradsko-zlínské uzmout titul mistra A5. Během první etapy jsme na Dunovském mohli pozorovat jistou nervozitu. Svou roli hrál i fakt klouzající spojky, přesto na prvního Honzu Černého časově příliš neztrácel. V servisu se hoši po domluvě rozhodli nechat spojku spojkou a vydržet do nočního servisu, v kterém by měli šanci na řádnou opravu. Spojka držela až do tmy, ale poté se její stav začal rapidně zhoršovat. „Spojka byla horší a horší, navíc se mi podařilo vyrobit drobné chyby na trati a vteřinky utíkaly jako voda. Během přejezdů pak kompletně odešlo hydraulické ovládání spojky a klouzání lamely bylo kritické,“ líčí situaci Dunovský. „Snažili jsme se to provizorně opravit, ale prakticky bez efektu, zvolili jsme rozjíždění na startér a snažili jsme se nezastavovat,“ doplňuje spolujezdec Petr Machů. Před RZ 6 ztrácel Dunovský na Černého 12,3 vteřiny, ale Minařík na čtvrtém místě ztrácel již minutu a 22 vteřin. Chvilku strachu zažila posádka ještě před noční RZ 7, kdy se auto zastavilo a nejevilo žádnou snahu k znovuuvedení do pohybu. Zdálo se, že Příbram pro kluky končí, naštěstí ale, snad silou vůle, se jim podařilo auto rozpohybovat. Poté k naprostému neuvěření noční RZ vyhráli a hbitě si to hnali do servisu, kde měl začít koncert. „Bylo to fantastické, v servisu dali kluci do opravy vše a kompletní výměnu spojky a jejího ovládání zvládli v perfektním čase bez penalizace,“ chválí Dunovský mechaniky Sparrow racing team.Uběhla noc a pokračovalo rallyové dobrodružství, které ale přišlo dřív, než posádka stihla dojet na start ranní RZ. „Během příprav nás předjela nejmenovaná posádka startující za námi, bylo tedy nutné se dostat v rámci startovního pořadí zpět před ni. Bohužel hoši absolutně nekoukali kolem sebe a zahřívali a zahřívali, v momentě, kdy chvíli jeli pouze rovně, jsem je na přehledném úseku začal předjíždět. Naše smůla byla, že opět absolutně netušili, co se kolem nich děje a v momentě, kdy jsme byli na stejné úrovni, začali znovu zahřívat a nekompromisně nás sestřelili ze silnice na obrubník. To, že to mohlo pro oba znamenat konec v soutěži a nemalé škody na technice je vedlejší v porovnání s úvahou, že bychom jeli v civilním vozidle. Pánové by měli začít používat hlavu a zpětná zrcátka, protože toto extempore je z našeho pohledu zcela neomluvitelné,“ popisuje rozhořčeně Václav Dunovský. Po incidentu se dalo jistě mluvit o štěstí, protože s prasklým ráfkem a naříznutou pneumatikou bez problému odjeli první RZ. Časově byl Dunovský stále o tři čtyři vteřinky pomalejší, než Černý, přesto zůstával na druhém místě ve třídě 5. Před závěrečnou dvojicí RZ sice Václav Dunovský se Suzuki Ignis S1600 ztrácel za Janem Černým půl minutu, s přehledem si ale hlídal stále čtvrtého Lubomíra Minaříka, který měl ztrátu již dvě minuty na Černého s Kohoutem. Poslední dva průjezdy už jel Dunovský naprosto klidně a se snahou hlídat si pozici nejen před Minaříkem, ale i před třetím Egonem Smékalem. Vše se podařilo, jak bylo zamýšleno, a zmíněná čtyřka si místa už do konce závodu neprohodila. Po strastiplné cestě příbramskou soutěží nakonec Dunovský s Machů vybojovali kýžené mistrovské zlato. „Důležité je, že plán jet bez rizika a hlídat si třídu 5, jsme do puntíku splnili. Nikde jsme příliš netlačili a rozhodně jsme nebláznili. Jsme rádi, že jsme pro nás úplně novou soutěž, která znamenala jen a pouze maximální důvěru v rozpis, zvládli konkurenceschopně. Obrovské díky patří našim mechanikům za jejich skvělý výkon a prakticky vrácení nás zpět do soutěže – díky kluci. Stejně tak děkujeme vedení Sparrow racing teamu a našemu vedení za realizaci příbramského startu. Výsledek budiž velkým poděkováním našim partnerům. To si jistojistě zaslouží i naši fanoušci. Děkujeme za vaši důležitou podporu.“ Těmito slovy uzavřel Václav Dunovský v Příbrami sezónu MMČR. Sezonu, která nebyla jen tak ledajakou. Dunovský s Machů vyhráli, co se dalo - mistrovské tituly 2011 ve skupině A, třídě 5 a 2WD, jistě mluví za své. Text: Zuzana EliášováFoto: Rallyzone.cz
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?