Další dvě soutěže na české půdě má za sebou posádka Patrik Rujbr - Richard Nesvadba, která hájí barvy Klub Racing Teamu Znojmo IV. v AČR na Mitsubishi Lancer Evo X. Ta bez ztráty pomyslné kytičky zvládla jak přetěžkou a dlouhou zlínskou Barum Czech Rally, tak i velice rychlou Horáckou Rally v okolí Třebíče.
Na vrchol domácí soutěžácké sezóny se dvojice Rujbr - Nesvadba snažila připravit opravdu důkladně, takže si tým ještě těsně před Barum rally naplánoval důkladný test vozu. Jenže člověk míní a technika mění. "Testování před Barumkou skončilo vlastně dřív než stačilo začít. Přehříval se motor a zdálo se, že bude prasklé těsnění pod hlavou motoru. Odvezli jsme tedy celé auto k Davidu Komárkovi a ve středu ráno se vydali na seznamovací jízdy. V poledne při obědě pak přišel šok. Dozvěděli jsme se, že na motoru není špatné jen těsnění, ale i další věci a celý motor je fakticky přidřený," vzpomíná na dramatický moment Patrik Rujbr.
"Další náš trénink tedy probíhal v nejistotě, jestli vůbec budeme moci startovat. Utěšovali jsme se tím, že kdyby bylo nejhůř, budeme mít alespoň Barum rally odtrénovanou a napsanou," dodává spolujezdec Richard Nesvadba. Naštěstí však měla tato dramatická záplatka šťastné rozuzlení. "O něco později nám bylo sděleno, že nemáme mít obavy, že vše bude v pořádku a včas nachystáno tak, abysme stihli už oficiální plombování před soutěží. Všechno se nakonec opravdu podařilo, za což patří Davidovi velký dík," doplňuje Patrik.
Bílo-černo-zelený Lancer Evo X se tak na startu letošní Barum Czech Rally Zlín opravdu objevil. "V pátek jsme byli hodně natěšení na diváckou speciálku. Už na slavnostním startu nás překvapila spousta lidí, je vidět, že v okolí Zlína se rally opravdu žije. Samotnou superspeciálku jsme začali relativně vlažně, ale ty tři okruhy jsme si opravu užili," notovala si shodně posádka vozu se startovním číslem 57.
To nejtěžší však všechny soutěžící čekalo až druhý den ráno. "V sobotu jsme nastoupili do první zkoušky a na krátkých Biskupicích se ještě trochu 'rozkoukávali'. První Pindula byla pro nás bohužel zrušena kvůli smolné havárii Pavla Valouška a nutno přiznat, že pohled na jeho auto nás docela vylekal. Relativní výhoda byla nicméně v tom, že jsme si ještě jednou mohli zkontrolovat a dopsat rozpis, hlavně nečistoty na trati. jeli Jsme si svoje tempo, protože Barumka byla hodně těžká, ale nutno říci, že nám více vyhovovaly dlouhé rychlostní zkoušky," říká Patrik Rujbr, kterému po první etapě zlínské rally náleželo 49. místo v absolutní klasifikaci.
Letošní Barum Czech Rally Zlín byla pro posádku týmu KRTZ IV. rozhodně pozitivní zkušeností. "Auto po celou soutěž fungovalo bezvadně, i jeho nastavení bylo v pořádku, takže z tohoto pohledu bylo všechno OK. Jeli jsme bez větších krizovek a užívali si to naplno jak v sobotu, tak i v neděli," komentuje průběh soutěže Patrik. Spolujezdec Richard Nesvadba pak dodává: "Ve druhé etapě jsme měli znovu jednu zrušenou zkoušku po výpadku Honzy Jelínka, opět jsme tedy využili volný průjezd k doplnění rozpisu. Ten jsme si také ostatně kontrolovali na záznamech z kamery. Z celé Barum rally se nám nejvíc líbil asi Troják a Semetín se skoky přes horizont. Tam to bylo na čtení rozpisu hodně náročné, z mého pohledu to nebylo úplně ideální, ale Patrik se s tím vyrovnal bez problémů."
Ze Zlína si nakonec o posledním srpnovém víkendu odvezl Patrik Rujbr 46. místo absolutně, což znamenalo 13. příčku v klasifikaci produkčních aut. "Výsledek pro nás tentokrát nebyl úplně rozhodující, důležité bylo, že jsme celou soutěž absolvovali bez jakýchkoliv potíží, defektů či velkých krizí. Jediným problémem bylo to, že nám opět uletěl zadní deflektor i s poznávací značkou, takže musíme poděkovat divákům, kteří nám ji dovezli a do cíle jsme pak mohli jet s oběmi espézetkami," končí své ohlednutí za letošní 'Barumkou' domašovský rodák.
Dva týdny po předposlední soutěži 'velkého mistráku' se Rujbr s Nesvadbou přesunuli do Třebíče, kde je čekal start na další soutěži seriálu jednodenních rallysporintů. Na rozdíl od testování před Barum rally však tentokrát vše probíhalo podle plánu. V pondělí před soutěží pomohl týmu s nastavení týmového Lanceru zkušený Roman Kresta a sám ho odzkoušel, poté absolvoval jízdy s Patrikem na sedadle spolujezdce. "Od Romana jsem dostal hodně cenných rad, třeba ohledně brždění před zatáčkami. Do Třebíče jsme odjížděli s předsevzetím, že bychom si je chtěli vzít k srdci a držet se jich. Beze změny naopak zůstal náš rozpis," hodnotil přípravu Patrik.
"Musíme přiznat, že tratě v okolí Třebíče byly hodně rychlé a moc se nám nelíbily. Při tréninku nás navíc zaskočila nečekaná aktivita cestářů, kteří začali mezi jednotlivými průjezdy penetrovat trať a sypat na ni štěrk. Naštěstí na tuto situaci velmi rychle zareagovalo ředitelství soutěže, které povolilo na inkriminovaném úseku čtvrtý průjezd, takže to nakonec nebylo až tak dramatické," okomentoval průběh seznamovacích jízd Richard Nesvadba.
Posádka jediného Lanceru Evo X ve startovním poli vstoupila do Horácké rally časně těsně za hranicí první dvacítky. "Soutěž jsme začali svižně a solidními časy ve skupině N. První průjezd jsme absolvovali s nastavením ALS na menší výkon, ve druhých jsme na jeho výkonu přidali. Rozdíl byl znát i na zlepšených časech oproti prvním průjezdům. Výsledek byl solidní, šestnáctým místem absolutně jsme zopakovali výsledek z Vysočiny, v produkčních vozech jsme byli desátí. Podstatný je pro nás posun v časech, odstup od nejrychlejších na jeden kilometr se opět snížil. Navíc jsme už s Richardem více sehraní, absolvovali jsme společný pátý závod. Naši spolupráci pořád vylepšujeme, což nás oba posouvá dopředu," konstatuje spokojený Patrik Rujbr, který si navíc kromě slušného výsledku a nových zkušeností na své konto přidal i další cenné kilometry za volantem soutěžního vozu.
"Ani tentokrát jsme nezaznamenali žádné krizové momenty," doplňuje v pozitivním duchu jezdcova slova na adresu letošní Horácké rally Richard Nesvadba. Ten však přeci jenom nemůže zapomenout na jeden nepříjemný moment celé soutěže. "V tréninku na první zkoušce nebyl na trati zanesený retardér, který byl uveden v itineráři. Při prvním průjezdu zkouškou nebyl ani na cestě, a tak nás nepříjemně zaskočil fakt, že ve druhém průjezdu byly najednou na trati popelnice a páskování. Nedobrzdili jsme a proletěli tento retardér rovně, stejný problém měla spousta ostatních posádek před námi i za námi. Tento přístup pořadatelů nás tedy dvakrát nenadchnul, navíc třeba stačilo trefit některou popelnici, mohli jsme zle poničit auto a skončit třeba s proraženým chladičem," popisuje inkriminovanou situaci Richard Nesvadba.
V aktuálních plánech týmu KRTZ IV. v AČR pro zbytek letošního roku figurují zbývající dva rallysprinty, tým se tedy se svými fanoušky aktuálně těší na setkání ve Šternberku. O dalších případných startech ještě není rozhodnuto, záležet bude především na situaci po závěrečné Rally Vsetín. V úvahu připadá i eventuální start dvojice Rujbr - Nesvadba mimo území České republiky, který by jí pomohl k získání dalších zkušeností.
Z výše uvedených řádků je jasné, že letošní babí léto se tedy moravské dvojici vydařilo. Nemalou zásluhu na tom ve finále měla i spolehlivá technika. "Vypadá to, že naše auto je momentálně jediný spolehlivý Lancer Evo X na českých tratích a velký dík tudíž patří mechanikům za jeho precizní přípravu," kvituje s vděčností v hlase Patrik Rujbr. "Samozřejmě také není možné vynechat poděkování Patrikovu otci Luďkovi, který funguje jako manažer týmu a dokáže vše spolehlivě zajistit tak, abychom se jako posádka mohli s maximálním komfortem soustředit pouze na samotné závodění," dodává závěrem Richard Nesvadba.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.