V netradičním složení se do dějiště letošní Rally Vysočina vydal ostravský tým Lumíra Firly. Obvyklý Lumírův spolujezdec Pavel Dresler měl tentokrát povinnosti na soutěži mistrovství Evropy historiků, kde startoval po boku Miroslava Janoty, a tak bylo potřeba pro jihočeský start najít co nejkvalitnější náhradu. Hledání volného spolujezdce tentokrát netrvalo dlouho. Do červeného mitsubishi usedl ostřílený Michal Večerka, jehož obvyklý „parťák“ Robert Adolf neměl po havárii na Bohemii včas připravenou techniku. Spolupráce klapala na jedničku a desáté místo absolutně je zřejmě maximem toho, co lze ze starší Evo sedmičky vydolovat.
Rally Vysočina byla již čtvrtou soutěží letošního osmidílného sprintového šampionátu. Ačkoliv na úvahy o konečném pořadí je stále ještě brzy, už nyní se pomalu utváří skupinka jezdců, která bude ve druhé polovině šampionátu soupeřit o čelní příčky. Pro dvojici Lumír Firla – Pavel Dresler začala letošní sezóna ve stejném duchu jako ta loňská. Z finančních důvodů museli zůstat u starší evoluční verze mitsubishi, což je ve startovním poli, plném Evo devítek, jednoznačná nevýhoda.
Oba členové posádky však již loni naznačili, že na technicky náročných tratích umí proti nadvládě moderních vozů zabojovat. Tento fakt se jim podařilo potvrdit v dubnu na skvěle obsazené Rally Lužické hory, kde sezónu odstartovali výborným devátým místem absolutně (čtvrtá příčka ve skupině 3). V „top 10“ by zřejmě nechyběli ani v Krkonoších, to by je však tři zkoušky před koncem nemohla vyřadit technická závada. Chuť si spravili na své oblíbené Kopné, kde pro fanoušky přichystali malé překvapení. Na startu se oproti původnímu předpokladu objevili s vypůjčeným Lancerem EVO IX zlínského týmu K.I.T. Racing CS, což mělo jejich ambice na přední umístění výrazně podpořit. Svezení s devítkou Lumíra doslova nadchlo a stejně jako v Lužických horách závod dokončil na devátém místě celkově a čtvrtém ve skupině. Severomoravská posádka by se v modernější evoluci nejraději objevovala i nadále, k tomu však zatím schází potřebné finanční prostředky. „Oproti naší Evo sedmičce je cítit velký technický skok kupředu. Časy sice úplně nebyly podle představ, to však přičítám hlavně tomu, že jsou na Kopné hodně těžké tratě, což na učení s novým autem není zcela ideální,“ zhodnotil anabázi v zapůjčeném autě Lumír. „Pevně doufám, že nám Evo devítka ještě minimálně na jeden závod ke konci sezóny vyjde. Je to ale samozřejmě otázka peněz, zatím nechci předbíhat,“ dodal severomoravský jezdec.
V okolí Českého Rudolce, kde měla Rally Vysočina své centrum, absolvoval Lumír Firla pohodový závod. Souhra s Michalem Večerkou byla naprosto bezproblémová a narychlo složená posádka od začátku bojovala o umístění mezi první a druhou desítkou absolutně. Po první třetině soutěže figurovali na dvanácté pozici a s každým odjetým kilometrem postupně zvyšovali tempo. Ve druhých průjezdech dokázali na každé RZ zrychlit přibližně o jednu sekundu na kilometr, což znamenalo posun na jedenácté místo a výrazné přiblížení desátému Drotárovi. Jejich cíl před závěrečnou třetinou rally byl jasný: udělat vše pro posun do elitní desítky. Lumír s Michalem to sice v souboji s Drotárovým výkonným „wéercéčkem“ neměli ani trochu jednoduché, kýžený cíl se jim však podařilo splnit. Desáté místo absolutně (doplněná o pátou příčku ve skupině 3) je v konkurenci, jež se na Vysočině představila, výborným vysvědčením. Loni sice Lumír na této soutěži skončil pátý, tehdy se však sešla o poznání slabší jezdecká sestava, než tomu bylo letos. „Soutěž byla hodně těžká, povětšinou se jelo hodně rychle na dost klouzavém asfaltu. My jsme dělali vše, co jsme mohli. Myslím, že jsme oproti loňsku nezpomalili, spíš se celkově zvýšilo tempo. Líp už to z naší strany asi nešlo,“ zhodnotil soutěž pilot, který se po čtyřech odjetých sprintech posunul na průběžné páté místo tabulky skupiny N (s minimální ztrátou na průběžný bronz).
Červený Lancer sedmé evoluce nyní čeká chvíle zaslouženého odpočinku. Jak bude toto období dlouhé se však teprve rozhodne. Lumír nyní ještě neví, zda se objeví na srpnovém sprintu v Pačejově či na okruhovém závodě v Mostě, který se koná ve stejný termín. „Vytrvalostní závody na okruzích máme letos moc pěkně rozjeté, dokonce vedeme svou kategorii. Ještě ale není jasné, zda budeme mít včas připraveného našeho okruhového „bavoráka“,“ informoval Lumír. Pokud okruhové BMW bude včas připraveno a Lumír Pačejov vynechá, pak bude jeho dalším startem mezi „soutěžáky“ až Horácká rally Třebíč, konaná na začátku září.
Na závěr ještě doplňme, že dobré zprávy přišly o uplynulém víkendu i z Maďarska. Lumírův „mitfára“ Pavel Dresler dovedl Miroslava Janotu mezi nejlepšími evropskými historiky na třetí místo absolutně a s přehledem zvítězili ve své kategorii. Oba „parťáci“ – jak Lumír, tak Pavel - tedy na sebe mohli být na dálku právem pyšní.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?