V netradičním složení se do dějiště letošní Rally Vysočina vydal ostravský tým Lumíra Firly. Obvyklý Lumírův spolujezdec Pavel Dresler měl tentokrát povinnosti na soutěži mistrovství Evropy historiků, kde startoval po boku Miroslava Janoty, a tak bylo potřeba pro jihočeský start najít co nejkvalitnější náhradu. Hledání volného spolujezdce tentokrát netrvalo dlouho. Do červeného mitsubishi usedl ostřílený Michal Večerka, jehož obvyklý „parťák“ Robert Adolf neměl po havárii na Bohemii včas připravenou techniku. Spolupráce klapala na jedničku a desáté místo absolutně je zřejmě maximem toho, co lze ze starší Evo sedmičky vydolovat.
Rally Vysočina byla již čtvrtou soutěží letošního osmidílného sprintového šampionátu. Ačkoliv na úvahy o konečném pořadí je stále ještě brzy, už nyní se pomalu utváří skupinka jezdců, která bude ve druhé polovině šampionátu soupeřit o čelní příčky. Pro dvojici Lumír Firla – Pavel Dresler začala letošní sezóna ve stejném duchu jako ta loňská. Z finančních důvodů museli zůstat u starší evoluční verze mitsubishi, což je ve startovním poli, plném Evo devítek, jednoznačná nevýhoda.
Oba členové posádky však již loni naznačili, že na technicky náročných tratích umí proti nadvládě moderních vozů zabojovat. Tento fakt se jim podařilo potvrdit v dubnu na skvěle obsazené Rally Lužické hory, kde sezónu odstartovali výborným devátým místem absolutně (čtvrtá příčka ve skupině 3). V „top 10“ by zřejmě nechyběli ani v Krkonoších, to by je však tři zkoušky před koncem nemohla vyřadit technická závada. Chuť si spravili na své oblíbené Kopné, kde pro fanoušky přichystali malé překvapení. Na startu se oproti původnímu předpokladu objevili s vypůjčeným Lancerem EVO IX zlínského týmu K.I.T. Racing CS, což mělo jejich ambice na přední umístění výrazně podpořit. Svezení s devítkou Lumíra doslova nadchlo a stejně jako v Lužických horách závod dokončil na devátém místě celkově a čtvrtém ve skupině. Severomoravská posádka by se v modernější evoluci nejraději objevovala i nadále, k tomu však zatím schází potřebné finanční prostředky. „Oproti naší Evo sedmičce je cítit velký technický skok kupředu. Časy sice úplně nebyly podle představ, to však přičítám hlavně tomu, že jsou na Kopné hodně těžké tratě, což na učení s novým autem není zcela ideální,“ zhodnotil anabázi v zapůjčeném autě Lumír. „Pevně doufám, že nám Evo devítka ještě minimálně na jeden závod ke konci sezóny vyjde. Je to ale samozřejmě otázka peněz, zatím nechci předbíhat,“ dodal severomoravský jezdec.
V okolí Českého Rudolce, kde měla Rally Vysočina své centrum, absolvoval Lumír Firla pohodový závod. Souhra s Michalem Večerkou byla naprosto bezproblémová a narychlo složená posádka od začátku bojovala o umístění mezi první a druhou desítkou absolutně. Po první třetině soutěže figurovali na dvanácté pozici a s každým odjetým kilometrem postupně zvyšovali tempo. Ve druhých průjezdech dokázali na každé RZ zrychlit přibližně o jednu sekundu na kilometr, což znamenalo posun na jedenácté místo a výrazné přiblížení desátému Drotárovi. Jejich cíl před závěrečnou třetinou rally byl jasný: udělat vše pro posun do elitní desítky. Lumír s Michalem to sice v souboji s Drotárovým výkonným „wéercéčkem“ neměli ani trochu jednoduché, kýžený cíl se jim však podařilo splnit. Desáté místo absolutně (doplněná o pátou příčku ve skupině 3) je v konkurenci, jež se na Vysočině představila, výborným vysvědčením. Loni sice Lumír na této soutěži skončil pátý, tehdy se však sešla o poznání slabší jezdecká sestava, než tomu bylo letos. „Soutěž byla hodně těžká, povětšinou se jelo hodně rychle na dost klouzavém asfaltu. My jsme dělali vše, co jsme mohli. Myslím, že jsme oproti loňsku nezpomalili, spíš se celkově zvýšilo tempo. Líp už to z naší strany asi nešlo,“ zhodnotil soutěž pilot, který se po čtyřech odjetých sprintech posunul na průběžné páté místo tabulky skupiny N (s minimální ztrátou na průběžný bronz).
Červený Lancer sedmé evoluce nyní čeká chvíle zaslouženého odpočinku. Jak bude toto období dlouhé se však teprve rozhodne. Lumír nyní ještě neví, zda se objeví na srpnovém sprintu v Pačejově či na okruhovém závodě v Mostě, který se koná ve stejný termín. „Vytrvalostní závody na okruzích máme letos moc pěkně rozjeté, dokonce vedeme svou kategorii. Ještě ale není jasné, zda budeme mít včas připraveného našeho okruhového „bavoráka“,“ informoval Lumír. Pokud okruhové BMW bude včas připraveno a Lumír Pačejov vynechá, pak bude jeho dalším startem mezi „soutěžáky“ až Horácká rally Třebíč, konaná na začátku září.
Na závěr ještě doplňme, že dobré zprávy přišly o uplynulém víkendu i z Maďarska. Lumírův „mitfára“ Pavel Dresler dovedl Miroslava Janotu mezi nejlepšími evropskými historiky na třetí místo absolutně a s přehledem zvítězili ve své kategorii. Oba „parťáci“ – jak Lumír, tak Pavel - tedy na sebe mohli být na dálku právem pyšní.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.