Svůj druhý start s vozem Škoda Fabia R2 proměnili Jaromír Tarabus s Igorem Norkem ve vítězství ve třídě 6, tedy mezi vozy specifikace R2. Třešničkou na dortu je potom umístění na devátém místě absolutní klasifikace. Tomu napomohlo i extrémně nepříznivé počasí při letošní Rally Bohemia, když zejména nedělní etapu skrápěly potoky dešťové vody.
Celá Rally Bohemia se pro posádku Jaromír Tarabus – Igor Norek nesla podle očekávání ve znamení souboje s druhou posádkou na voze Škoda Fabia R2 Jan Černý-Pavel Kohout o vítězství ve třídě 6. Po první etapě vyzníval tento souboj dvou českých speciálů ve prospěch druhé jmenované posádky, když zlínská dvojice ztrácela na příbramského Jana Černého devatenáct sekund. Bylo to zejména díky horším časům na RZ 4/7 Šumburk, jejichž příčinu osvětluje Igor Norek. „Ze začátku soutěže jsme s Janem Černým drželi krok. Na začátku RZ 4 nám ale přestal jít interkom, takže jel „Mira“ převážně na oči a já se mu snažil ukazovat zatáčky alespoň na prstech. Toto se pravděpodobně projevilo i při druhém průjezdu, kdy jsme trať neměli z prvního průjezdu dostatečně „oťukanou“ a také jsme nejeli optimálně.“ Kromě interkomu posádku na této rychlostní zkoušce lehce trápil i drobný problém s přehřívajícími se brzdami, takže zde ztráta pokaždé narostla.
Na posledních dvou sobotních RZ včetně divácké super RZ v Sosnové se podařilo ztrátu na posádku druhého vozu Fabia R2 o necelých deset sekund snížit a ve stejném duchu chtěli členové formace „TNT“ pokračovat i v druhé etapě. To se v neděli ráno dařilo a po RZ Návarov převzali Jaromír s Igorem těsné vedení. Jako rozhodující se ukázala nejdelší třicetikilometrová RZ Sychrov, kde si posádka vybudovala dokonce půlminutový náskok.
Cílem pro odpolední sekci soutěže se tak stalo tento náskok udržet. Ani to se však při panujících podmínkách neobešlo bez dramatických situací, jak popisuje Jaromír Tarabus. „V krátké první RZ po poledním servisu nás na trati zastihla velká průtrž mračen. Už v momentě, kdy jsme vystartovali, stěrače nestíhaly vodu brát a nebylo ani pořádně vidět přes přední sklo. Takže jsme zde zase něco ztratili. V poslední RZ nás pak potkala krizová situace, kdy jsme se náhle přetočili o 90 stupňů a jeli ve velké rychlosti bokem. Naštěstí vedle cesty, kde jsme opustili trať, byla pouze rovina a obilí, takže situace neměla žádné vážnější důsledky.“ „Při krizi na poslední RZ jsme měli štěstí nejen my, ale zejména neopatrný divák, který stál nevhodně za zatáčkou. Minuli jsme ho ve značné rychlosti jen o pár metrů,“ dodává s apelem na opatrnost všech přihlížejících Igor Norek.
I přes tento moment zůstal posádce v cíli soutěže náskok 22 sekund na Jana Černého a mohla tak slavit skvělé deváté místo absolutně, stříbro mezi vozy s jednou poháněnou nápravou a především vítězství ve třídě 6. „Chtěli bychom poděkovat celému týmu Impromat motorsport za skvěle připravený vůz. Podařilo se nám společně vykonat více než plnohodnotný reparát za smůlu na Valašské rally, kde jsme odstoupili až těsně před cílem. Smekám i před diváky a fanoušky, kteří vydrželi i za těchto nepříznivých podmínek celou dobu sledovat soutěž a fandit posádkám,“ říká spokojený Jaromír Tarabus, kterému se na Rally Bohemia tradičně dobře daří, a ani letošní ročník tedy nebyl výjimkou.
Závěrečné slovo k vítěznému vystoupení na prestižní české soutěži i k nastávajícímu programu patří týmovému manažerovi Danielu Trunkátovi. „Tento start by šel, co se týče podnebních podmínek, srovnat s našimi zkušenostmi z mistrovství světa ve Walesu v roce 2008. Díky extrémnímu nedělnímu počasí se ani nemohl plně projevit rozdíl v našem ryze klientském motoru oproti motoru druhé Fabie R2 našich soupeřů. Před dalším podnikem rallysprintového šampionátu je výsledek na Bohemii výrazným povzbuzením. Náš Fiat Abarth Grande Punto S2000 se nám daří ve spolupráci s italským Abarthem uvádět po havárii v Krkonoších do původního stavu, takže nám snad nic nebrání pozvat fanoušky na nastávající Rally Vysočina.“
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?