Po nevydařené soutěži v jižních Čechách se poděbradský pilot Václav Dunovský vydal za lepšími zítřky na Moravu. Hustopeče se ukázaly pro jeho působení v mnohem příznivějších barvách než Český Krumlov. Ani porucha motoru a brzd nezabránila posádce Suzuki Ignis S1600, aby si v malebném okolí nedojela pro vítězství.
Jako upomínka problémů v Krumlově zbyl jen nový, neproblematický kabel do pilotova interkomu a liják, jež doprovázel Václava Dunovského na cestě z Poděbrad do Hustopečí. Během čtvrtka a pátečního dopoledne se posádka seznámila s tratěmi a spekulovala nad možnostmi chování šotolinových úseků, jež byly v dobu tréninků takřka bahenní. Rychlostní zkoušky posádku zaujaly nejen bahenním povrchem, ale hlavně svou výjimečností a originálností: „Jsou rychlé, ale úplně jiné, než kdekoli jinde u nás. Mají své kouzlo díky svému jedinečnému charakteru a okolním scenériím. Povrch navíc dokáže být zrádný kvůli všudypřítomnému prachu,“ hodnotí rychlostky Dunovský a jedním dechem nadšeně přidává Hustopečím k dobru spokojenost s programem pro posádky: „Tradičně tu na nás hodně mysleli, takže nás neminulo bagrování a testování nejrůznější traktorové techniky na zkušebním polygonu. Bylo to bezvadné. Stejně jako servisní zázemí, kde byla situována i přejímka a kde bylo hlavně dostatek prostoru na vše.“O čtrnáct dní dříve jsme v Českém Krumlově neměli šanci zhodnotit a porovnat dosažené časy Václava Dunovského s ostatními jezdci třídy A5, a tak jsme se těšili, že v Hustopečích přijde ta pravá chvíle. Startovní rampu přejelo v Hustopečích nemálo zajímavých vozů zmíněné třídy. Egon Smékal soutěžil s novým Citroënem DS3 R3T, Lubomír Minařík, David Štefan, Jiří Trojan a Milan Kneifel s Renaulty Clio R3 a Lukáš Pondělíček s Citroënem C2 S1600. Po odjetém shakedownu byla posádka Dunovský - Machů připravena na první etapu. Vše se zdálo bezproblémové, až do chvíle, kdy se objevila poněkud zásadní technická závada: „Když se přiblížila polovina RZ1 a po šotolinové pasáži a vjezdu do lesa se brzdový pedál propadl až na podlahu. Naštěstí se podařilo udržet vůz na cestě, ale až do konce RZ byla jízda ve znamení zkoušení, našlapávání a brždění ruční brzdou. Nikdy jsem se s tím u tohoto auta nesetkal, takže jsem celou dobu přemýšlel, kde se stala chyba,“ komentuje poruchu brzdového pedálu Dunovský. „Po důkladné kontrole a nalezení ničeho jsme museli vyrazit dál. Na přejezdu vše začalo fungovat opět dobře, stejně tak po startu RZ2.“ To ale Dunovský netušil, že to nebude jediná překážka v dojetí bezpečně do cíle. Po dobrém začátku sklouzl Ignis v minimální rychlosti po předku směrem na obrubník, což se jiným stalo osudné, zde ale naštěstí k fatálním následkům nedošlo: „Rozhodl jsem se v dobré vůli obrubník přejet, což jsem dělat neměl, protože auto dostalo ránu do lyžiny a došlo k ohnutí ramena a jeho uchycení. S volantem 45 stupňů doprava a od poloviny opět nefunkčními brzdami jsme dojeli do remote servisu, kde ovšem nebylo možné nic opravit.“S natočeným volantem a problematickými brzdami zvládl Dunovský druhou sekci první etapy na jedničku. Na venek se dokonce mohlo zdát, že posádka žádné problémy nemá, neboť po čtvrté RZ měla již minutu a čtvrt náskok před druhým Egonem Smékalem. Třetí se držel Lubomír Minařík.V nočním servisu dali mechanici vše do naprostého pořádku a hoši mohli bezstarostně pokračovat v krasojízdě, kterou si mohli jen udržovat získaný náskok. Jenže to by nebyl žádný závod, kdyby už šlo všechno hladce. „Hned na první polookruhové zkoušce začal vynechávat motor ve vysokých otáčkách a došlo k přehřátí brzd,“ vrací se k zážitkům, teď již s úsměvem, Dunovský. Naštěstí pro posádku odpadly potíže s brzdami, ale odstranit vynechávání motoru se do cíle soutěže nepodařilo. Ke starostem s motorem si Václav Dunovský ještě navíc přidal krátký výlet do kukuřice. Přes to přese všechno se Dunovský hladce udržel na první pozici. V šesté RZ se z bodovaných pozic po nehodě odporoučel Egon Smékal a nově druhý Lubomír Minařík ztrácel na Dunovského s Machů erzetu od erzety víc a víc vteřin. Z Hustopečí si tak posádka odvezla zlato za třídu A5, ale i za 2WD. Třetí místo v A5 si nakonec odvezl spokojený Lukáš Pondělíček.„Nakonec jsme mezi vinicemi vyválčili zlato, byť jeho jistotu jsme měli opravdu až po přejetí cílové rampy,“ uvádí se spokojeností v hlase spolujezdec Petr Machů. „Pořadatelé odvedli obrovský kus práce, kdy po dvou deštivých dnech dokázali problematická místa perfektně připravit a i části přejezdů proměnit ve sjízdné. Výtku bychom měli jen k itineráři, ve kterém se pár chyb objevilo,“ doplňuje Dunovský. Vítězství v Hustopečích opět potvrdilo skvělou práci nejen posádky, ale i celého týmu Sparrow rating team. „Díky za všechno týmu, vedení, našim partnerům i fanouškům, ať už drželi palce z kteréhokoliv koutu země.“ Držet palce se rozhodně vyplatilo. Doufejme, že bude posádka Dunovský – Machů pokračovat na stejné vlně i za několik málo dní na domácí půdě v Mladé Boleslavi.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.