Jan Černý s Pavlem Kohoutem byli v Českém Krumlově nejrychlejším vozem s pohonem jedné nápravy
39. Rallye Český Krumlov rozhodně nebyla procházkou růžovou zahradou a už vůbec ne pro posádky s vozy, které mají poháněné jen dvě kola. Prakticky od prvních metrů soutěže se na čelní skla soutěžních vozů a diváky kolem trati snášely provazy vody, které proměnily některé úseky rychlostních zkoušek ve vodní kanály, či bahenní lázně. Těmto extrémně náročným podmínkách se vydala vzdorovat posádka ve složení Jan Černý se svým stálým spolujezdcem Pavlem Kohoutem. Partnerem jim už letos potřetí byla Škoda Fabia R2 z dílen Impromat Motorsport.
Jan Černý do soutěže nastoupil po právě vyležené viróze a první etapa nebyla přesně podle jeho gusta. „Snad jako jediná posádka jsme v pátek na první sekci zvolili špatné pneumatiky. Očekávali jsme, že déšť bude ustávat a zvolili intermedia, což byla jednoznačně chybná volba. Na trati bylo velké množství vody a bláta a naše auto se sotva klouzalo dopředu. Hned na druhé rychlostní zkoušce jsme v několika místech chytli velký aquaplaning a celkově jsme od našich soupeřů hodně dostali. Na třetí RZ, kterou byl test s názvem Ján, jsme navíc v jednom zrádném místě, kde měl problémy třeba i Roman Kresta, vycestovali hodně daleko z trati a měli jsme velké štěstí, že jsme nic netrefili. Trvalo nám ale docela dlouho, než jsme se z promáčené louky dostali zpět na trať,“ popisuje trnitý nebo spíše hodně mokrý úvod soutěže Jan Černý.
Škoda Fabia R2 během celé rally fungovala bez problémů, a tak se mohla posádka Jan Černý – Pavel Kohout posunovat pořadím výše a výše. Hlavně ve druhé etapě, která byla neméně náročná a stejně zmoklá jako ta první, se Honza Černý s Pavlem Kohoutem vybičovali k parádnímu výkonu, kdy s dvoukolkou zajížděli časy, nad kterými jejich soupeři s mnohem silnějšími vozy, a hlavně s vozy s pohonem čtyř kol, nechápavě kroutili hlavou. Tři časy mezi deseti absolutně nejrychlejšími mluví jasně. „V sobotu už to bylo všechno dobré. Já jsem se rychle dostal do tempa a hlavně dlouhé Malonty mi vyhovovaly. Na mokru jsme jeli co to šlo. Měli jsme již správné pneumatiky a bavili jsme se krásným soubojem s legendou českých rally-Emilem Trinerem. Ten jel také s dvoukolkou a ukazoval, že nic nezapomněl ze svého umění. Musím ho ocenit, protože skutečně předvedl perfektní výkon a mezi rychlostními zkouškami s ním byla velká zábava. O to víc mě těší, že se nám nakonec podařilo ho předstihnout a z vítězství ve dvoukolkách jsme se v Krumlově radovali my,“ říká šťastný Honza Černý.
Souboj o zlato ve dvoukolkách se skvělým Emilem Trinerem byl skutečně ozdobou Rallye Český Krumlov a zvedal tep nejen samotným posádkám, ale i přihlížejícím tisícovkám zmoklých diváků. Jan Černý s Pavlem Kohoutem se tedy nakonec mohli radovat z prvního místa mezi vozy s jednou poháněnou nápravou, které nakonec uhájili s náskokem pouhých 8,6 vteřiny. To, že byli nejrychlejší posádkou ve třídě šest, a na nejbližšího soupeře měli náskok více než minutu a půl, není třeba zdůrazňovat. Za povšimnutí stojí jejich celkové desáté místo absolutně, což je za daných podmínek ocenění hodný výsledek.
Na propršené Rallye Český Krumlov bude tedy nejspíš posádka Jan Černý – Pavel Kohout vzpomínat dobře. Už za čtrnáct dní se mladíci posadí do kabiny soutěžního vozu znovu a to při jihomoravské Rally Hustopeče, která bývá naopak známa extrémním horkem. Uvidíme, jestli posádce Černý – Kohout bude po krumlovské sprše svědčit i jihomoravská sauna.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.