Na výbornou si vedla při Impromat Rallysprint Kopná ve Slušovicích posádka A.T. Motosport Antonín Tlusťák, Jan Škaloud na voze Škoda Fabia Super 2000.
Zádveřický jezdec bojoval do závěrečných metrů o absolutní prvenství a nakonec obsadil se ztrátou pouhých 4,3 vteřiny skvělé druhé místo za vítězným Romanem Odložilíkem. Kopná je pro Tlusťáka srdeční záležitostí a devětadvacetiletý úřadující vicemistr Evropy prokázal, že i na českých tratích se s ním musí počítat v boji o nejvyšší příčky.
Antonín Tlusťák a Jan Škaloud vévodili startovnímu poli, neboť zásluhou priority FIA B vezli na své fabii Super 2000 startovní číslo 1. Navíc pro Tlusťáka se jednalo o domácí závod. „Opravdu je to pro mě srdeční záležitost. Od roku 1999 jsem vynechal pouze loňský ročník, který se termínově kryl s evropským závodem v Chorvatsku. Před deseti lety mě ani ve snu nenapadlo, že budu startovat na špičkovém voze a poperu se o absolutní vítězství. Jsem nesmírně rád, že se to podařilo. Celý tým má ve Slušovicích své zázemí, navíc jedna rychlostní zkouška vede kolem rodného domu, zkrátka paráda,“ uvedl spokojený Antonín Tlusťák.
Pořadatelé z Podkopné Lhoty v čele s Josefem Minaříkem připravili čtyři náročné úseky rychlostních zkoušek. Kopná patří jednoznačně k nejtěžším rallysprintovým závodům v České republice. „Jsou tady vždy pěkné rychlostní zkoušky. V okolí je spousta krásných cest, velký výběr erzet a Kopná má určitě nejpěknější erzety z celého mistrovství. Dlouho jsem sprinty nejel, nicméně v rámci testování na ně alespoň jednou v sezoně zavítáme,“ pověděl Tlusťák. Letošní Kopná viděla dramatický souboj o první místo. Od úvodních rychlostních zkoušek se vykrystalizovala trojice nejrychlejších Pavel Valoušek, Roman Odložilík a Antonín Tlusťák, nicméně populární Valda po čtvrté erzetě vyklidil pole kvůli poruše turba. Až poslední rychlostní zkouška rozhodla o celkovém vítězi. Tlusťák během odpoledne vyhrál tři erzety a před posledním úsekem měl ztrátu pouhých 2,5 vteřiny na Odložilíka. Nakonec se před svým největším protivníkem sklonil.
„Zklamaný jsem i nejsem. Každopádně to byly nádherné závody, neboť jsme do posledního metru jeli naplno a bojovali o celkové prvenství. Neustále se zrychlovalo a společně s Valdou a Romanem jsme zbytku startovního pole odjeli. Jel jsem velmi rychle, ale nechtěl jsem to posunout až za hranu auta i svou. Ve vracáku v Podkopné Lhotě v místě zvaném u garáží přišla chyba a ztráta zhruba pěti až šesti vteřin. Určitě to však nebylo rozhodující. Kdo ví, jak by to dopadlo, Roman by určitě zrychlil a spekulovat nemá cenu. Prostě Roman Odložilík byl v cíli o čtyři vteřiny před námi a zaslouženě vyhrál. V každém případě to byl krásný souboj. Být druhý o čtyři vteřiny je lepší než vyhrát s minutovým náskokem a s nikým nezávodit,“ vysvětlil Tlusťák, který překvapil výborným výkonem a výsledkem i sám sebe. Před startem rozhodně pomýšlel na jiné umístění. „Má představa byla skončit do pátého místa. Určitě jsem nemyslel, že budu bojovat o první nebo druhé místo. Před startem byl rozhodně největší favorit Pavel Valoušek. Přece jen vůz specifikace WRC má před autem kategorie Super 2000 stále ještě určitý náskok. Má větší výkon, turbo a lepší diferenciály, i když s podvozkem je to horší. Pro nás to byla soutěž na domácí půdě se spoustou fanoušků. Všem přátelům, co nám fandili podél tratě, patří naše velké poděkování,“ uvedl Antonín Tlusťák.
Velkou pochvalu za výborně připravený vůz Škoda Fabia Super 2000 patří všem mechanikům v čele s Jiřím Malčíkem. „Naše fabia je připravena na velmi špičkové úrovni a postupem času jsme ji uvedli do stavu dokonalosti. Od začátku nám při přípravě vozu a testování pomáhá Roman Kresta, se kterým dlouhodobě spolupracujeme. Dovolím si říci, že nyní auto využívám na 95 procent. Samozřejmě jsem jel Kopnou s vědomím, že auto nesmím poškodit, neboť nás čekají v těsném sledu další soutěže,“ objasnil Tlusťák, který se objeví na českých tratích v letošní sezoně spíše sporadicky, neboť přednost dostává zákonitě evropský šampionát. Přesto je možný start za dva týdny na Rallye Český Krumlov. „Tato rally je stále s otazníkem a během týdne to musíme rozřešit. Ve stejném termínu jako evropský závod v Turecku se jede ukrajinská Yalta Rally coby IRC a k dispozici nejsou volná auta. Nejraději bychom si na tureckou šotolinu pronajali konkurenceschopné auto a náš vůz pošetřili. Může se stát, že pojedeme v Turecku nakonec s naší fabií a poté bychom na Krumlově nestartovali. Definitivní verdikt padne v nejbližších dnech,“ uzavřel zádveřický jezdec.
Celý tým A.T. Motosport soustředí nyní veškeré úsilí na druhý start v letošním seriálu FIA Mistrovství Evropy, kterým je Croatia Rally v Rijece (19. – 21. května). Tlusťák se Škaloudem obhajují v evropském šampionátu titul vicemistrů. Samotná posádka do Chorvatska odjela již v nedělním odpoledni, další členové týmu se vydají na slunný Jadran ve středečním ránu.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.