Karel Trojan se při Thermica Rally Lužické hory vrátil na závodní tratě
Je totéž stát v místě vyhrazeném pro diváky, dávat si klobásu, usrkávat pivo a rozumovat nad jednotlivými průjezdy nebo být aktérem navlečeným do nehořlavé kombinézy, dostávat do interkomu pokyny spolujezdce a pevně svírat volant rallyového speciálu, který se řítí po trati rychlostní zkoušky ? Karel Trojan už dobře ví, že rozdíl je přímo obrovský! „Před několika měsíci jsem si uvědomil, jak moc mi závodění vlastně chybí. Ačkoli je na co vzpomínat a příběhů k vyprávění jsou za ta léta v rallysportu spousty, ten pocit, který člověk zažívá, když z něj opadne předstartovní nervozita a konečně zamíří na trať je nenahraditelný a silně návykový,“ komentuje svou motivaci jezdec, který patří mezi postavy navždy spjaté se zlatou érou české rally. Málokteré hospodské vzpomínání rallyových fandů se obejde bez líčení nějaké jeho spektakulární krize, jen málokterý sestřih z období kategorie WRC se obejde bez rozevlátého průjezdu vozu s Trojanovou jmenovkou. „Byl jsem až zaskočený spoustou pozitivních reakcí po oznámení našeho startu na Rally Lužické Hory. Lhal bych, kdybych nepřiznal, že mi přízeň fanoušků polichotila…“, přiznává Karel Trojan.
Do horkého sedadla byl povolán Zdeněk Jůrka, který si v Hrádku odbyl také restart po bezmála dvouleté pauze. „Nabídka od jezdce Karlova formátu se prostě neodmítá. Bylo pro mě poctou, že po našem loňském společném „špiónském“ působení pro Martina Prokopa usoudil, že by nám to mohlo jít i v ostrém tempu na trati. Moje ambice byla velmi jednoduchá – nic nezkazit a snažit se, aby měl Karel co nejčastěji pocit, že jedeme stejný závod…,“ dodává kladenský spolujezdec.
Modrobílé Mitsubishi Lancer Evo IX bylo jako vždy pečlivě připraveno v dílnách teamu Korno Motorsport, sídlícího ve stejnojmenné vesničce Korno, na dohled středověkého Karlštejna. Korno je tak vedle Abu – Dhabi jednou z mála obcí, které získávají svou popularitu díky rallysportu. „Prozatím tím podobnost Korna a Abu-Dhabi bohužel končí…Pokud by snad měla pokračovat i v objevech nerostného bohatství, určitě bych se nezlobil,“ dodává místní patriot Karel Trojan. Případné ropné naleziště za týmovými dílnami by rozpočtu rozhodně prospělo, prozatím však musel jezdec přistupovat k technice velmi citlivě. Úkol pro náročné tratě prvního letošního rallysprintu zněl tedy jasně – učit se, rozjíždět se, sehrávat se, zrychlovat se – a hlavně nic nerozbít ! Ačkoli takovým zadáním závodnické já poněkud trpělo, muselo sledování dosažených časů a ambice na výsledek ustoupit do pozadí.
Přesto nebo právě proto figurovala nově složená dvojice po první sekci na slušném desátém m„V rychlých pasážích mám zatím obrovský respekt. Věděl jsem, že bude pauza znát, ale že až takhle… Mám pocit, že vše, co jsem dřív dělal naprosto automaticky si dnes musím v hlavě zadat, odůvodnit, vyhodnotit, schválit, odhlasovat, zkontrolovat a pak teprve provést! Ale přes to všechno je krásné být zpět !“, ístě absolutního pořadí. Příjemné překvapení pro jezdce, který nacházel ve svém výkonu stále velké rezervy. komentoval v poledním servisu.
Modrobílá „devítka“ po předposledním testu pronikla krátce dokonce na celkové deváté místo. „Na pár okamžiků jsem v sedmé rychlostní zkoušce začal mít pocit, že už jedu jako zamlada. Za velmi mlada, když jsem to ještě moc neuměl…,“ usmíval se v cíli spokojený Karel Trojan. „Jsem s průběhem závodu i výsledkem velmi spokojený. Při pohledu do startovní listiny na konkurenci a do kalendáře na délku své závodnické pauzy jsem v první desítku nedoufal. Snad se i partneři našeho týmu přesvědčili, že můžeme být nejen na trati, ale i ve výsledcích docela vidět a nezůstane u ojedinělého vystoupení.“
A ztráta v poslední RZ, která znamenala návrat na desáté místo? „To víte, nikdo neví, kam se naše nově nastartovaná kariéra může pohnout a nácvik taktického zpomalení v poslední RZ se pro Mistrovství světa může vždycky hodit…“ dodávají s nezbytnou nadsázkou Karel Trojan se Zdeňkem Jůrkou.
Zbývá dodat snad jediné – poklona organizátorům. Ačkoli od povodní, které zasáhly kraj v okolí Hrádku nad Nisou a Frýdlantu, uplynulo již několik měsíců, přesto byly stopy řádícího živlu patrné bezmála na každém kroku. Najít i v takové situaci energii na uspořádání tak náročného podniku vyžaduje skutečné nadšení a sílu, které si tým Korno Motorsport velmi váží a přeje stejnou míru entuziasmu i do dalších ročníků této kvalitní soutěže!
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.