Karel Trojan se při Thermica Rally Lužické hory vrátil na závodní tratě
Je totéž stát v místě vyhrazeném pro diváky, dávat si klobásu, usrkávat pivo a rozumovat nad jednotlivými průjezdy nebo být aktérem navlečeným do nehořlavé kombinézy, dostávat do interkomu pokyny spolujezdce a pevně svírat volant rallyového speciálu, který se řítí po trati rychlostní zkoušky ? Karel Trojan už dobře ví, že rozdíl je přímo obrovský! „Před několika měsíci jsem si uvědomil, jak moc mi závodění vlastně chybí. Ačkoli je na co vzpomínat a příběhů k vyprávění jsou za ta léta v rallysportu spousty, ten pocit, který člověk zažívá, když z něj opadne předstartovní nervozita a konečně zamíří na trať je nenahraditelný a silně návykový,“ komentuje svou motivaci jezdec, který patří mezi postavy navždy spjaté se zlatou érou české rally. Málokteré hospodské vzpomínání rallyových fandů se obejde bez líčení nějaké jeho spektakulární krize, jen málokterý sestřih z období kategorie WRC se obejde bez rozevlátého průjezdu vozu s Trojanovou jmenovkou. „Byl jsem až zaskočený spoustou pozitivních reakcí po oznámení našeho startu na Rally Lužické Hory. Lhal bych, kdybych nepřiznal, že mi přízeň fanoušků polichotila…“, přiznává Karel Trojan.
Do horkého sedadla byl povolán Zdeněk Jůrka, který si v Hrádku odbyl také restart po bezmála dvouleté pauze. „Nabídka od jezdce Karlova formátu se prostě neodmítá. Bylo pro mě poctou, že po našem loňském společném „špiónském“ působení pro Martina Prokopa usoudil, že by nám to mohlo jít i v ostrém tempu na trati. Moje ambice byla velmi jednoduchá – nic nezkazit a snažit se, aby měl Karel co nejčastěji pocit, že jedeme stejný závod…,“ dodává kladenský spolujezdec.
Modrobílé Mitsubishi Lancer Evo IX bylo jako vždy pečlivě připraveno v dílnách teamu Korno Motorsport, sídlícího ve stejnojmenné vesničce Korno, na dohled středověkého Karlštejna. Korno je tak vedle Abu – Dhabi jednou z mála obcí, které získávají svou popularitu díky rallysportu. „Prozatím tím podobnost Korna a Abu-Dhabi bohužel končí…Pokud by snad měla pokračovat i v objevech nerostného bohatství, určitě bych se nezlobil,“ dodává místní patriot Karel Trojan. Případné ropné naleziště za týmovými dílnami by rozpočtu rozhodně prospělo, prozatím však musel jezdec přistupovat k technice velmi citlivě. Úkol pro náročné tratě prvního letošního rallysprintu zněl tedy jasně – učit se, rozjíždět se, sehrávat se, zrychlovat se – a hlavně nic nerozbít ! Ačkoli takovým zadáním závodnické já poněkud trpělo, muselo sledování dosažených časů a ambice na výsledek ustoupit do pozadí.
Přesto nebo právě proto figurovala nově složená dvojice po první sekci na slušném desátém m„V rychlých pasážích mám zatím obrovský respekt. Věděl jsem, že bude pauza znát, ale že až takhle… Mám pocit, že vše, co jsem dřív dělal naprosto automaticky si dnes musím v hlavě zadat, odůvodnit, vyhodnotit, schválit, odhlasovat, zkontrolovat a pak teprve provést! Ale přes to všechno je krásné být zpět !“, ístě absolutního pořadí. Příjemné překvapení pro jezdce, který nacházel ve svém výkonu stále velké rezervy. komentoval v poledním servisu.
Modrobílá „devítka“ po předposledním testu pronikla krátce dokonce na celkové deváté místo. „Na pár okamžiků jsem v sedmé rychlostní zkoušce začal mít pocit, že už jedu jako zamlada. Za velmi mlada, když jsem to ještě moc neuměl…,“ usmíval se v cíli spokojený Karel Trojan. „Jsem s průběhem závodu i výsledkem velmi spokojený. Při pohledu do startovní listiny na konkurenci a do kalendáře na délku své závodnické pauzy jsem v první desítku nedoufal. Snad se i partneři našeho týmu přesvědčili, že můžeme být nejen na trati, ale i ve výsledcích docela vidět a nezůstane u ojedinělého vystoupení.“
A ztráta v poslední RZ, která znamenala návrat na desáté místo? „To víte, nikdo neví, kam se naše nově nastartovaná kariéra může pohnout a nácvik taktického zpomalení v poslední RZ se pro Mistrovství světa může vždycky hodit…“ dodávají s nezbytnou nadsázkou Karel Trojan se Zdeňkem Jůrkou.
Zbývá dodat snad jediné – poklona organizátorům. Ačkoli od povodní, které zasáhly kraj v okolí Hrádku nad Nisou a Frýdlantu, uplynulo již několik měsíců, přesto byly stopy řádícího živlu patrné bezmála na každém kroku. Najít i v takové situaci energii na uspořádání tak náročného podniku vyžaduje skutečné nadšení a sílu, které si tým Korno Motorsport velmi váží a přeje stejnou míru entuziasmu i do dalších ročníků této kvalitní soutěže!
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?